Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hebben wij een identiteit?

 
Profiel   

Wat vinden jullie? Hebben wij een identiteit? Met identiteit bedoel ik je eigen karakter en kenmerken, hetgeen wat jou jezelf maakt.
Ik blijf zelf nog even neutraal in dit topic.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 15:03 



 
Profiel   

Ik denk het wel!
Iedereen heeft zn eigen mening, eigen smaak, eigen karakter. Veel kun je wel aanpassen, maar de ware ik blijft erin zitten...

Zo kun je je karakter best aanpassen ben ik van mening, maar de ware ik blijft toch boven komen zo af en toe en uiteindelijk zal het aanpassen je niet veel beter maken...

Daardoor heb je ook; *naam* zou echt geen vriend van mij kunnen worden want ...... (karakter, gedrag, motivatie etc.)

Stom voorbeeld... maar daarom denk ik wel dat een ieder zn eigen identiteit heeft, dat houdt het ook leuk en daarom moeten we dat ook respecteren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 15:07 



 
Profiel   

Ik denk dat ik (nog) geen identiteit heb, maar de meeste mensen inderdaad wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 15:09 



 
Profiel   

Ik denk ook van wel.

Er zijn zoveel dingen die jou als persoon uniek maken. Veel eigenschappen zijn aangeleerd of geërfd, maar een combinatie van die eigenschappen maakt jou jou. Ik geloof ook echt dat geen mens hetzelfde is. Er zullen mensen zijn die qua karakter erg veel op je lijken en waardoor je het met die mensen heel goed kan vinden, maar er is niemand zoals jij.

Denk jij dat het misschien niet zo is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 15:13 



 
Profiel   

Twijfel.. Aan de ene kant volmondig ja.. Aan de andere kant een duidelijke nee..


Ga er vanavond ff dieper op in.. Nu aan t werk.. :p

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 15:16 



 
Profiel   

Hmmm.. lastige dit, Ik denk het wel door de dingen die je mee maakt, tijdens je opgroeien en daarna nog denk wel dat dit jou een eigen persoon maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 15:19 



 
Profiel   

Hmm dit is een mooi voorbeeld van het vraagstuk waar ik nu mee bezig ben. Behaviorisme of nativisme. Baby's hebben nog geen meetbare persoonlijkheid maar er is wel duidelijke verschil in temperament. Komt dat dan door de hormoonhuishouding van moeders? Ik denk persoonlijk dat je een deel zelf al hebt (aangeboren en genetisch bepaald) en dat het andere deel omgeving is. Dus hormonen van de moeder, hechtingsrelatie, vriendjes en vriendinnetjes en andere shapende gebeurtenissen.

Dus concluderend: ja we hebben een identiteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 15:24 



 
Profiel   

Ja dat denk ik wel. Maar je identiteit wordt ook gevormd. Door je levenservaring als je ouder wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 18:23 



 
Profiel   

Ik geloof zeker dat mensen een eigen identiteit hebben, maar dat deze vaak onderdrukt wordt door druk van buitenaf. Denk hierbij aan opvoeding, de behoefte om ergens bij te horen maar vooral ook de druk van het systeem om maar "normaal" te zijn en niet voor een ander onder te doen. Alles moet sneller, beter, slimmer en sterker. Alle stickers van tegenwoordig kun je ook zien als de eigenheid van mensen die niet in het systeem passen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 18:39 



 

Ik denk dat iedereen een eigen identiteit heeft, maar dat deze in wezen al wordt beïnvloed vanaf de geboorte door de mensen om je heen.
Ik denk dat je alleen kunt zeggen dat je een compleet eigen identiteit hebt, als je vanaf je geboorte alleen bent geweest (wat dus in de praktijk niet kan).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 18:41 



 
Profiel   

KoudbloedKim schreef
Ik denk dat je alleen kunt zeggen dat je een compleet eigen identiteit hebt, als je vanaf je geboorte alleen bent geweest (wat dus in de praktijk niet kan).

Zelfs dan denk ik niet dat het kan.
Allereerst de hormonen en andere stofjes in de buik van de moeder zorgen ook voor veranderingen :)
Ten tweede denk ik dat je dan niet bepaalde eigenschappen kunt ontwikkelen die je dus in je hebt, waardoor het dus nog niet uitkomt

Blijft dus moeilijk.... :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 19:02 



 

Ja, het blijft een lastig onderwerp inderdaad, maar daardoor ook interessant. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-15 19:03 



 
Profiel   

Zelf denk ik wel dat je een eigen identiteit hebt, maar dat deze door invloeden van je omgeving beperkt kunnen worden. Je bent opvoed met een bepaald beeld of je groeit op in een strenge omgeving, maar zodra je de kans hebt om je eigen pad te bewandelen, kun je ook je ware "ik" tegen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-15 12:03 



 
Profiel   

Ja echt wel en niet alleen mensen maar ook de dieren. Geen een is precies hetzelfde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-15 12:32 



 
Profiel   

Ik ben er van overtuigd dat iedereen een eigen identiteit heeft. Het is niet voor elke persoon even duidelijk wat hun identiteit is, maar op een bepaald tijdstip in je leven leer je jezelf kennen. De ene persoon heeft natuurlijk ook een meer uitgesproken identiteit dan de ander. Ik ben me heel bewust van mezelf en weet ook precies wat mijn sterke en zwakke punten zijn. Hoe ouder je wordt, hoe meer je leven vorm krijgt en hoe meer je jezelf leert kennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-15 16:13 



 
Profiel   

als ik soms zie hoe hard bepaalde groepen mensen achter bepaalde roeptoeters aan lopen, dan denk ik wel eens bij mijzelf dat men geen eigen indentiteit heeft maar puur kuddegedrag vertoond.. met name als het gaat om het uitstoten van schapen die even wat anders zijn..

verder dan dat heeft iedereen een eigen identiteit, met die kanttekening dat veel mensen geneigd zijn die weg te stoppen om maar zo gelijk mogelijk aan de kudde te zijn en mee te blaten terwijl ze achter de herder aanhuppelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-15 16:18 



 
Profiel   

Ik denk, dat iedereen er 1 heeft, maar dat weinig mensen ze echt durven te laten zien.
Mensen zijn kuddedieren, en nemen dat gedrag over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-15 16:20 



 
Profiel   

elenaMM77 schreef
als ik soms zie hoe hard bepaalde groepen mensen achter bepaalde roeptoeters aan lopen, dan denk ik wel eens bij mijzelf dat men geen eigen indentiteit heeft maar puur kuddegedrag vertoond.. met name als het gaat om het uitstoten van schapen die even wat anders zijn..

verder dan dat heeft iedereen een eigen identiteit, met die kanttekening dat veel mensen geneigd zijn die weg te stoppen om maar zo gelijk mogelijk aan de kudde te zijn en mee te blaten terwijl ze achter de herder aanhuppelen


Dan heeft diegene niet meteen geen identiteit toch? Zijn/Haar identiteit is dan dat ze zich makkelijk laten beïnvloeden en over zich heen laten lopen. Een identiteit is niet alleen iets wat je wilt zijn, maar wat je zelf ook al bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-15 16:21 



 
Profiel   

er staat ook 'dan denk ik wel eens bij mijzelf dat'..

in de tweede staat de uitleg waarom ik dat gevoel wel eens krijg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-15 16:23 



 
Profiel   

Ja en nee: ja wij hebben een deel eigen identiteit dor opvoeding, omgeving en karakter én een gezamelijke identiteit want je hebt altijd wel ergens gelijkgestemden. Je bent uniek net als iedereen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-15 16:31 



 
Profiel   

Adrienne93 schreef
Ik denk het wel!
Iedereen heeft zn eigen mening, eigen smaak, eigen karakter. Veel kun je wel aanpassen, maar de ware ik blijft erin zitten...

Zo kun je je karakter best aanpassen ben ik van mening, maar de ware ik blijft toch boven komen zo af en toe en uiteindelijk zal het aanpassen je niet veel beter maken...

Daardoor heb je ook; *naam* zou echt geen vriend van mij kunnen worden want ...... (karakter, gedrag, motivatie etc.)

Stom voorbeeld... maar daarom denk ik wel dat een ieder zn eigen identiteit heeft, dat houdt het ook leuk en daarom moeten we dat ook respecteren...



Ik denk dus niet dat iedereen een identiteit heeft, omdat deze in de loop van het leven altijd verandert.. Ofwel bewust doordat je je zelf wil veranderen.. Ofwel door druk van buitenaf..

En je ware ik blijft erin zitten.. Kan.. Maar dan kies je ervoor om je eigen identiteit niet uit te dragen..
En daarbij kan zelfs je ware ik veranderen.. Ook hier weer door gebeurtenissen in het leven, door invloeden buitenaf.. Name it..

Persoonlijk voorbeeld: Ik was vroeger altijd een bang en naiëf vogeltje.. Geloofde alles en iedereen op zijn blauwe ogen, en alle nieuwe dingen waren eng.. Denk ook maar niet dat ik ooit een weerwoord had tegen iemand..

Tegenwoordig laat ik me de kaas niet van het brood eten.. Ben niet bang om scherp uit de hoek te komen, of mijn mening te geven..

Wat is dan mijn ware ik? Het bange vogeltje? Of de zelfverzekerde vrouw?

Imho is mijn hele identiteit dus in de loop der jaren veranderd..

Hoe? Veel meegemaakt.. Dus invloeden van buitenaf..
Daarom ben ik wie ik nu ben.. En wie weet, maak ik in mijn leven nog meer dingen mee, waardoor ik weer heel anders in het leven sta en daar ook naar handel, bewust of onbewust..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-15 17:19 



 
Profiel   

Wat is dan een identiteit? Als je het hebt over eigen persoonlijkheid, wat jou uniek maakt, dan heeft iedereen een eigen identiteit. Die kan wel veranderen in de loop der tijd, maar je blijft altijd een uniek wezen en wordt gevormd door zowel nurture en nature.

Dat maakt ook dat we allemaal net even anders zijn, al vanaf onze geboorte.

Al dan niet meelopen maakt volgens mij juist onderdeel uit van iemands identiteit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-15 05:51 



 
Profiel   

Wat is een identiteit? Is die er? Het is allemaal gecreëerd.. Ik zeg er is gedrag.. Wij mensen willen ons onderscheiden van anderen.. Willen anders, beter, sterker, mooier zijn dan anderen..

Je persoonlijkheid heeft daar bewust of onbewust ook mee te maken, dat wordt gevormd naar je prestatiedrang, drang naar schoonheid, drang naar kracht en/of een beter uiterlijk.. Name it..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-15 06:54 



 
Profiel   

nine1987 schreef
Adrienne93 schreef
Ik denk het wel!
Iedereen heeft zn eigen mening, eigen smaak, eigen karakter. Veel kun je wel aanpassen, maar de ware ik blijft erin zitten...

Zo kun je je karakter best aanpassen ben ik van mening, maar de ware ik blijft toch boven komen zo af en toe en uiteindelijk zal het aanpassen je niet veel beter maken...

Daardoor heb je ook; *naam* zou echt geen vriend van mij kunnen worden want ...... (karakter, gedrag, motivatie etc.)

Stom voorbeeld... maar daarom denk ik wel dat een ieder zn eigen identiteit heeft, dat houdt het ook leuk en daarom moeten we dat ook respecteren...



Ik denk dus niet dat iedereen een identiteit heeft, omdat deze in de loop van het leven altijd verandert.. Ofwel bewust doordat je je zelf wil veranderen.. Ofwel door druk van buitenaf..

En je ware ik blijft erin zitten.. Kan.. Maar dan kies je ervoor om je eigen identiteit niet uit te dragen..
En daarbij kan zelfs je ware ik veranderen.. Ook hier weer door gebeurtenissen in het leven, door invloeden buitenaf.. Name it..

Persoonlijk voorbeeld: Ik was vroeger altijd een bang en naiëf vogeltje.. Geloofde alles en iedereen op zijn blauwe ogen, en alle nieuwe dingen waren eng.. Denk ook maar niet dat ik ooit een weerwoord had tegen iemand..

Tegenwoordig laat ik me de kaas niet van het brood eten.. Ben niet bang om scherp uit de hoek te komen, of mijn mening te geven..

Wat is dan mijn ware ik? Het bange vogeltje? Of de zelfverzekerde vrouw?

Imho is mijn hele identiteit dus in de loop der jaren veranderd..

Hoe? Veel meegemaakt.. Dus invloeden van buitenaf..
Daarom ben ik wie ik nu ben.. En wie weet, maak ik in mijn leven nog meer dingen mee, waardoor ik weer heel anders in het leven sta en daar ook naar handel, bewust of onbewust..

Het veranderen, zoals jij het noemt, is niet meer of minder dan zoeken naar je eigen identiteit. Bij de ene persoon duurt dat wat langer (door invloeden van buitenaf) dan bij de andere. Je probeert je intussen aan te passen aan je omgeving of juist te verzetten (in beide gevallen is er sprake van een zoektocht), maar uiteindelijk heb je diep van binnen een eigen mening en identiteit. Bij een enkeling komt de eigen identiteit nauwelijks of helemaal niet naar voren (teveel onder druk). Dat zie je bij mensen die vanaf jonge leeftijd al iets voorgehouden is en nooit de kans hebben gekregen om uit te vinden hoe het werkelijk zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-15 07:48 



 
Profiel   

Zoeken naar mijn eigen identiteit? Nee hoor.. Dat had er niets mee te maken..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-04-15 07:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen