twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tootje71

Berichten: 5117
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:01

san4nie schreef:
Het ziet er echt super eng uit..
tootje71 schreef:
De verslaggever zei "er is 1 slachtoffer, gelukkig niet een mens maar hond .." nou dat vind ik ook erg....

Tuurlijk is dat ook heel erg, maar ik zal toch liever m'n moeder/vader/vriend/kind levend terugvinden dan m'n hond..


Dat snap ik maar maar die verslaggever kwam niet bepaald meelevend over..

san4nie
Berichten: 3576
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:03

tootje71 schreef:
Dat snap ik maar maar die verslaggever kwam niet bepaald meelevend over..


Ik heb het niet gezien, maar dan snap ik helemaal wat je bedoelt. Alsof dat niet erg is.

Iejoorr

Berichten: 6256
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:05

Wat sneu van de hond :(
Hoorde wel dat er 1 iemand onder het puin vandaan is gehaald en een beenbreuk heeft opgelopen.

Mogen nog van geluk spreken dat het vakantie is en een ''normale'' werkdag. Verkoopmedewerker van de Used Products (getroffen pand) is een held geweest toen hij alle klanten de winkel uitstuurde bij het gekraak. Gelukkig is het ook niet de echt drukke winkelstraat, die ligt een stukje verderop.

Dit alles maakt het natuurlijk niet minder erg!

AnnemiekvM

Berichten: 8255
Geregistreerd: 17-07-03

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:07

Wat heftig allemaal.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:08

Zo te zien was de dekschuit niet met palen verankerd, zodat het een zeer onstabiele situatie is geworden met twee kranen EN een brugdeel aan één zijde. Echt rot voor de mensen (en de hond niet te vergeten) die hierdoor schade hebben opgelopen.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:14

Is echt heel bizar, ik stond onder de douche en hoorde ineens zo'n hoop herrie.
dacht eerst nog dat het gebouw instortte die ze aan het bouwen zijn.
nadat ik echt 1000 sirenes langs zag rijden en me straat werd afgezet wist ik dat het mis was.

verbaasd me echt dat er niet meer slachtoffers zijn gevallen, heel veel mensen hebben echt een engeltje op hun schouder gehad.

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:18

Och arme hond. Hij heeft eerder nog zitten piepen en blaffen maar niemand kon hem op tijd helpen. :(

Ik denk trouwens ook dat mijn eerder vermelde gerucht (hopelijk) niet waar is.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:35

Klopt idd.. er zijn geen doden gelukkig !!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:12

Misschien moeten ze volgende keer even een berekening maken. Wat een koekenbakkers. Het zwaartepunt komt dichter bij het draaipunt te liggen als je het brugdeel naar de kraan toedraait, waardoor de tegengewichten, die aan de rechterkant van het ponton liggen, ervoor zorgen dat het ponton gaat overhellen.

Had dit ff in het klein uitgeprobeerd voordat je met groot speelgoed aan de gang gaat 8)7

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:16

Wat verschrikkelijk

xCaitlin

Berichten: 2029
Geregistreerd: 16-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:19

Verschrikkelijk, dit kan toch niet. Mijn zus stuurde vanmiddag een van die filmpjes door en ik kon het bijna niet geloven, kreeg er gewoon kippenvel van. Kan me niet voorstellen hoe het voor de slachtoffers / omwonenden / getuigen moet zijn. Ben benieuwd naar het onderzoek.

Wel echt zielig voor die hond trouwens, toen het net gebeurd was zeiden ze op tv dat ze hem nog wel konden horen.

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:19

Er zal vast wel het eea aan rekenwerk gedaan zijn gok ik, maar er is wel ergens een grote fout gemaakt in die berekeningen.

Er zijn ook 3 "verdachten" aangehouden als ik het goed begrepen heb.

BarryPlopper

Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-04-13
Woonplaats: Zwartsluis

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:31

Zoals ik het gezien heb op de filmpjes is het ponton waar de kranen op stonden gaan kantelen bij de voorste kraan waardoor die is gaan draaien waardoor het ponton dus weer verder overhelt en dus helemaal uit balans is geraakt en alles mee getrokken heeft.

Ik snap zelf niet waarom ze geen "echte" drijvende kranen hebben gebruikt, nu hadden ze een groot ponton met daarop 2 kranen met een beetje nadenken kun je verwachten dat dit gebeurd bij onbalans

palousa_boy

Berichten: 10427
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 00:33

Zal wel het oude verhaal over geld zijn ben ik bang

tamary

Berichten: 29229
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 01:03

https://www.youtube.com/watch?v=8_nTLIuk6Hk
Langer filmpje van hele omvallen, als je goed kijkt lijkt het alsof de ponton al scheef in het water ligt met rechts voor dieper voordat ze beginnen met tillen en draaien. Met zulke gewichten en massa is er weinig nodig om iets te laten omkiepen als er iets niet stabiel/ in balans is.

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 01:09

Het hoe en waardoor ga ik me niet mee bezig houden want ik heb bar weinig verstand van dit werk en soort constructies maar man oh man, die beelden zijn afschuwelijk om te zien.
Vanmiddag zei ik nog dat het een wonder zou zijn als er geen mensen omgekomen waren en nu blijkt dat er "slechts" 1 gewonde man is gevonden en een overleden hond. Dit laatste vind ik overigens hartverscheurend, hoe het arme dier eerst nog heeft liggen blaffen en piepen waarna hij uiteindelijk na een lijdensweg toch de strijd heeft verloren. Daar kan ik echt om huilen. Die hond heeft geen moment kunnen begrijpen wat hem overkwam en was weerloos toen die kranen neerkwamen. Triest.

Overigens ben ik benieuwd wanneer mensen weer in hun huizen kunnen, of wat hier in sommige gevallen nog van over is. Waar moeten die mensen heen als hun huis onbewoonbaar is verklaard? Afschuwelijk.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 08:01

jolien87
Die mensen hebben onderdak bij omwonenden en restaurants in de buurt.
Er is heel netjes al een klein netwerk gaande om de gedupeerde te helpen met van alles.

Zullen we hier niet gaan speculeren wat er misschien wel gebeurd is?
Het is erg zat en mogelijk dat er toch nog iemand onder het puin zit.
Ze hebben nog niet alles weg(niks).

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:04

Vanwege het plaatsen van het brugdek waren er weinig mensen thuis, vakantie, mooi weer.
Allemaal factoren die nu ervoor gezorgd hebben dat er weinig mensen thuis waren.

Dacht dat een aantal pontons vaste kranen hadden???
En ja inderdaad, meneer Newton is hier erg van toepassing.
Ben benieuwd wat er fout berekend is.

7ofhearts

Berichten: 2844
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:27

Het mag een wonder heten dat er niet meer mensen bedolven zijn onder het puin en dat er onder de omwonende geen doden zijn gevallen, maar wat triest voor de hond.
Arm beest, het kon inderdaad geen kant meer op.

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:31

Daks schreef:
jolien87
Die mensen hebben onderdak bij omwonenden en restaurants in de buurt.
Er is heel netjes al een klein netwerk gaande om de gedupeerde te helpen met van alles.

Zullen we hier niet gaan speculeren wat er misschien wel gebeurd is?
Het is erg zat en mogelijk dat er toch nog iemand onder het puin zit.
Ze hebben nog niet alles weg(niks).


Dat is voor nu natuurlijk een mooie oplossing, maar hoe gaat dat op de langere termijn? Ik heb me dat altijd afgevraagd: moeten die mensen dan weer een nieuw huis kopen? Moeten ze in een flat gaan wonen omdat er geen geld is voor een nieuw (koop)huis?

Het mooie weer heeft zeker een aandeel gehad in het feit dat er geen menselijke slachtoffers zijn gevallen. Ook lees ik zojuist op RTLNieuws.nl dat de man die gisteren onder het puin vandaan is gehaald al in een rolstoel zit, dus niet door het omvallen van de kranen gewond is geraakt.

Overigens lees je nu wel steeds meer berichten over fouten in de vooraf gemaakte berekeningen met daarover het betreffende bouwbedrijf dat blijft beweren alles tot op de millimeter te hebben uitgekiend. Ik hoop dat er uiteindelijk toch nog duidelijkheid gaat komen, al is het alleen maar om dit soort rampen in de toekomst te voorkomen.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: twee bouwkranen met brugdeel vallen om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:41

Er gaat gekeken worden of er woningen gerenoveerd kunnen worden.
De winkel van Van zwieten wat overigens een geregistreerd pand is is niet meer te redden en zal gesloopt worden. (de kosten komen uit het waarborgfonds en uit het potje van de aannemer die is hier voor verzekerd) Of de aannemer ook voor alle kosten verzekerd is dat moet blijken dit was natuurlijk het ergste wat kon gebeuren.

Kan het pand niet gerenoveerd worden word er door de gemeente een tijdelijke(langere tijd) een woning aangeboden tot het geld beschikbaar is geworden. Hier kan helaas soms wel 5 jaar over heen gaan.

Echter eerst moet er gekeken worden wat de oorzaak is.
Dit soort klussen worden namelijk vaker uitgevoerd op pontons met hijskranen.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:13

Je hoort op 45 seconden al iemand schreeuwen in het youtube en dumpert filmpje (dezelfde) ze hadden toen al moeten stoppen met draaien. Als je dan ziet dat er seconden later al mensen wegrennen van de ponton, maar nog steeds blijft de constructie draaien.

De communicatie is niet al te best geweest lijkt me zo...

Wat een totale bizarre ramp...

Iejoorr

Berichten: 6256
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:15

Wat betreft de hond; het arme schaap is levend onder het puin vandaan gehaald maar had dusdanige verwondingen dat het bij de dierenarts is ingeslapen. Arm beestje :(

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:16

@ Amaris; ik geloof niet dat je op zo'n moment nog KAN stoppen. Je kan zo'n zwaar bewegend ding niet even 'hop' direct stilzetten. En daarnaast, wie zegt dat het een schreeuw was van 'het gaat fout' maar gewoon een commando dat wordt doorgegeven (en dat met schreeuwen moet vanwege de afstand, niet heel raar op een werkplaats met machines).

Altijd leuk dat speculeren.

Echt een geluk dat er zo weinig slachtoffers zijn gevallen, het had zoveel anders kunnen aflopen!!
Idd wel echt verdrietig van die hond :(

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:20

Naaahhh je hoort duidelijk dat het een 'dit gaat niet goed' schreeuw is. Lijkt me ook niet zo gek, want het GAAT tenslotte ook niet goed.

En speculeren.... wat is daar mis mee?