Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:06

Vind ik echt wel meevallen hoe anders het is hoor. Klappen uitdelen is namelijk op die manier echt nooit nodig, zeker niet op het hoofd.

Als ik als zorgverlener potverdorie met regelmaat eenzelfde soort agressie tegenover me heb en ik (met collega's) kan dat oplossen zonder geweld te gebruiken dan mag ik toch aannemen dat de politie dat ook kan.

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:18

Eens met Kimbers: als dergelijke technieken bewezen werken in andere situaties, dan kan ook de politie ze leren. Het wangedrag van de man kan dan vervolgens door de rechter afgehandeld worden, de politie is er niet om wraak te nemen of het mensen 'af te leren' door los te gaan, dat is namelijk het uitvoeren van straf, en dat is het domein van de rechtbank.

friendly
Berichten: 8399
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:29

Het maakt mij niet uit wat de man vooraf of tijdens het filmpje doet, ik heb deze ook niet gekeken nog, maar op een hoofd stompen is NOT DONE. Of de man nu 72, 34 of 18 is. Als hij zich verdedigt mag de politie imo diegene best hardhandig aanpakken dmv tegen de muur of de grond werken maar stompen, slaan en/of schoppen is gewoon niet nodig.

xxCYNNxx

Berichten: 5662
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:34

mirm schreef:
Je ziet alleen het laatste stuk, wat daarvoor gebeurd niet. De agenten zullen hem niet voor niks zo aanpakken. Dat is het grote nadeel van die filmpjes, je hebt niet de gebeurtenis van begin tot eind. Ook een oude man kan een behoorlijke sterke rotzak zijn...



Man loopt rustig naar binnen en een motoragent stormt erachter aan en ipv eerst de man toespreken om nu mee te gaan of anders wordt de aanhouding een arrestatie (wat de procedure is) begint hij gelijk met vuisten op het hoofd van een oude man te slaan....vervolgens komen er meerdere agenten naar binnen die zich ook geroepen voelen om erop in te duiken. En waarom? Die man verdedigde zich niet eens tegen de vuistslagen van agent 1(op wat halfslachtige afweerbewegingen na, die logisch zijn ook nog). Er was op dat moment in de verste verte geen enkele reden om zo hard op te treden.
en dit wil jij nog goed praten?


o en agressief gedragen tegenover een agent...laat me niet lachen....zo'n agentje toesnauwen dat hij niet moet denken dat je zo maar mee gaat, wordt al gezien als agressief gedrag. Dat is een erg breed begrip bij de politie als zij aan de ontvangende kant staan.
Dus laat ze dan eerst maar eens in detail gaan vertellen wat dat agressieve gedrag dan was ipv zich daar snel achter te verschuilen. Zelfde als dat ze beweren dat de man uithaalde toen motoragent achter hem aan kwam de shop binnen....ik zie meer een afwerende beweging dan moedwillig uithalen naar een agent...

Er zal heus wel aardig wat aan vooraf zijn gegaan; er waren immers niet voor niks zoveel agenten (hoewel aan de andere kant het bij een coffeeshop gebeurde waar de man uitkwam en dan wordt er nog wel eens met 2 maten gemeten.....maar hoeft uiteraard in dit geval niet zo zijn geweest), maar dan nog rechtvaardigt het niet deze mate van geweld. Man loopt gewoon rustig naar binnen en agenten hebben bovendien methodes geleerd waarmee ze op een veilige manier en met relatief weinig tot geen geweld iemand kunnen fixeren.
Echter zie ik iemand in elkaar geslagen worden door een flinke groep agenten ipv een arrestatie.

Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:26

Een agent toesnauwen dat je niet meegaat Is al vrij agressief en ook al verzet bij arrestatie.

Ik zou jullie wel eens in het blauw willen zien. Kijken of je dan ook zo reageert.

Meneer wilt u alstublieft meegaan? U word aangehouden.
Nee. Ik ga niet mee.
Oké, fijne dag!

Shadow0

Berichten: 43522
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:37

Marjoow schreef:
Een agent toesnauwen dat je niet meegaat Is al vrij agressief en ook al verzet bij arrestatie.


Eh, nee, dat is het niet. Er is bovendien geen wet tegen 'agressief reageren' in alleen toon. Nogmaals: de politie is er niet om te straffen, dat is aan de rechter. De politie kan er zijn om iemand aan te houden. Dat iemand roept dat 'ie niet meegaat is daarvoor niet echt relevant en zeker geen 'verzet' - als hij verder maar meegaat, doet het er niet toe.
Als hij daadwerkelijk niet meegaat, is dat wellicht anders, maar dan nog steeds is het niet aan de politie om te straffen via geweld.

Citaat:
Ik zou jullie wel eens in het blauw willen zien. Kijken of je dan ook zo reageert.

De politie is een professionele organisatie. Dat betekent dat de lat voor hen hoger ligt dan voor een willekeurige 'jullie.' Ze worden betaald (niet genoeg overigens, ik ben voor betere voorwaarden inclusief beter salaris) om beter te zijn dan zomaar iemand in dit soort situaties. Ze horen professioneler en kundiger met geweld om te gaan, niet net zo ondeskundig als anderen.

En als duidelijk is dat andere beroepsgroepen, zoals de GGZ bijvoorbeeld, veel betere methoden hebben om met agressieve mensen om te gaan, moeten ze daarvan leren. Dat hoort bij je verantwoordelijkheid als professional.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:41

Bij het GGZ slaan ze er niet op, dat klopt Shadow, maar daar gaan ze er ook met 4 man boven op zitten hoor.

@Marjoow
Ik ben niet vies van aanpakken.
Maar ik vind het hier niet kloppen op dit moment.
Zoals ik eerder ook al aangaf.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 19:59

Met 4 man erboven opzitten als iemand terug slaat, snap ik nog wel... Als het niet lukt met 1 of 2 man, dan kun je niet anders. Maar stompen nee.. In de zorg leren mensen ook geweldloos te fixeren en de politie leert dit ook. Ze zijn voor zulke situaties getraind.

elinedeau95 schreef:
Zucht ElineS.... Dit bedoelde ik met een reltopic.
Het is jammer dat deze filmpjes worden geplaatst zonder het complete verhaal. Je hebt een moment opname en daar wordt de politie nu totaal op af gemaakt. Ik verschillende agenten en ook woordvoerders van de politie. Die zitten met in handen in het haar met dit soort filmpjes waar mensen topics of fb berichten van maken. Waarom? Antwoord geven naar de buitenwereld wordt voor de politie niet makkelijk. Ze doen het immers nooit goed als je al deze filmpjes ziet en de complete research+verhaal wordt vergeten. Fouten van de politie gaan niet de doofpot in zoals je denkt. Jammer dat jij geen research doet bij een nieuwsbericht. Alles klakkenloos overnemen is helemaal niet de oplossing, maar eerst verdiepen en logisch nadenken helpt al. Daarbij is de Telegraaf al eerder beschuldigt niet 100% de waarheid te zeggen. Met alleen dit al in je achterhoofd bekijk je filmpje anders.


@elinedeau95: Zucht ElineS? Serieus...? Je maakt nu aannames over mij. Ik doe over het algemeen mijn research als ik over iets een mening heb en dat deel en wil verdedigen. Het hele gedoe in Aleppo, de vluchtelingencrisis, ik zoek cijfers op, feiten, van zowel Nederlandse als buitenlandse websites. Ik doe over het algemeen, 9 van de 10 keer, onderzoek.

Maar hier was dat niet nodig. Het filmpje spreekt voor zich, en wat er dan ook aan is voor gevallen, al stond die man met een mes te zwaaien of weet ik veel wat, de politie hoort te fixeren, niet aan te vallen. Mijn mening was niet veranderd met wat voor statement, reden of wat dan ook. Het filmpje laat overduidelijk zien dat ze hem overmeesteren op een verkeerde manier. Daar had ik geen research voor nodig, en ik schrok er zodanig van, dat zoiets kan en mag, dat ik dat wilde delen met anderen.

Daarnaast kraak ik niet de hele politie af. Waar zie je mij dit doen?? Ik heb niets tegen de politie als organisatie en ze doen honderden goede dingen en zijn er om ons te beschermen, maar zoals ik al vaker heb gezegd, politieagenten zijn mensen en waar mensen werken, worden fouten gemaakt... Zoals nu, in mijn ogen, ook gebeurd is. Dat betekend niet dat ik meteen de hele organisatie een slechte organisatie vind, maar ik vind wel dat de agenten die betrokken waren, hier wel gevolgen van mogen ondervinden. In ieder geval de agent die hem op het hoofd slaat en de agenten die mogelijk een valse geschrifte hebben afgegeven, als bewezen word dat het inderdaad niet klopt.

Telegraaf ben ik normaal niet zo'n fan van nee, maar het stond op meerdere websites, ik pakte toevallig de laatste link van het laatste artikel dat ik las.

Je laat het overkomen alsof ik één of andere schurk ben door zo'n topic te plaatsen. Iedereen reageert netjes, ook al komen er verschillende standpunten aan bod. De enige die nu vervelend is in dit topic ben jij, vind ik.

Ik heb er ondertussen ook wel genoeg over gezegd, dus bij deze reageer ik niet meer verder op jouw berichten.

Marjoow schreef:
Een agent toesnauwen dat je niet meegaat Is al vrij agressief en ook al verzet bij arrestatie.

Ik zou jullie wel eens in het blauw willen zien. Kijken of je dan ook zo reageert.

Meneer wilt u alstublieft meegaan? U word aangehouden.
Nee. Ik ga niet mee.
Oké, fijne dag!


Iemand wilt niet mee, dan houd je hem aan.. Verzet, duw je hem met je collega op de grond, tegen een muur, handboeien om etc.. Maar je gaat niet stompen. Zou wat zijn

"Meneer wilt u meegaan naar het bureau u word aangehouden"
"Nee, ik ga niet mee."
Hoppa, blauw oog. Lekker zo.

intral
Berichten: 2597
Geregistreerd: 06-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:04

ElineS schreef:
Met 4 man erboven opzitten als iemand terug slaat, snap ik nog wel... Als het niet lukt met 1 of 2 man, dan kun je niet anders. Maar stompen nee.. In de zorg leren mensen ook geweldloos te fixeren en de politie leert dit ook. Ze zijn voor zulke situaties getraind.

En ook in de zorg lukt het niet altijd.. Ouderenmishandeling komt echt niet alleen door familie/mantelzorgers.
Alleen dat gebeurt niet op straat, dus wordt niet gefilmd en op internet gemieterd.

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:19

Ja we zien hier weer een half filmpje. Leeftijd zegt helemaal niks hoor. 8 van de 10 gevallen van verbaal geweld die ik in de winkel meemaak oudere mensen, diefstal voornamelijk oudere mensen. En maar roepen de jeugd van tegenwoordig! make that the cat wise, ga zelf een dag in de schoenen van een politieagent(te) staan dan banketstaaf je wel anders.

popov

Berichten: 14
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:24

link2thepast schreef:
ElineS schreef:
Ik kwam dit nieuwsartikel en filmpje vandaag tegen en ben er helemaal naar van.

Wat een herriemakerij zeg. Ten tijde van het posten van jouw reactie heeft de politie al lang een statement gemaakt. Alsof de telegraaf bekend staat voor het brengen van journalistieke waarheid. Met berichten als dit maak je het alleen maar meer heksenjacht op de handhavers die het echt niet makkelijk hebben.

Fijn dat er aangifte is gedaan en er grondig naar deze zaak gekeken gaat worden. Zonder het totaalbeeld is het onmogelijk om er een goede veroordeling van te maken.



_/-\o_ _/-\o_

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:26

Zelfs al was deze man potentieel gevaarlijk, je slaat niet naar het hoofd en zeker niet van iemand die ongewapend is.
Hij was daar ingesloten, kon nergens meer heen weg dus dat had prima wat beheerster gekund ongeacht wat er aan vooraf gegaan is.

Dawn1993

Berichten: 361
Geregistreerd: 08-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:27

Sizzle schreef:
Zelfs al was deze man potentieel gevaarlijk, je slaat niet naar het hoofd en zeker niet van iemand die ongewapend is.
Hij was daar ingesloten, kon nergens meer heen weg dus dat had prima wat beheerster gekund ongeacht wat er aan vooraf gegaan is.


Juist!

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:27

Intral, dat het in de zorg ook niet altijd gebeurt is gewoon een fout van de medewerker hoor. Net als hier ook niet goed te praten. Het kán namelijk gewoon anders. Wanneer het vaak misgaat is als er iemand gefrustreerd raakt en besluit de makkelijkere weg (geweld) te kiezen.

popov

Berichten: 14
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:29

Marjoow schreef:
Achja. Agenten doen het nooit goed. De ene keer treden ze niet hard genoeg op, de andere keer weer te hard.

Blijf vooral vanaf je bureaustoel beoordelen zonder enige vorm van context of iets dergelijks. De oliebol die sommigen over zich heen krijgen Is niet mals.

Ik geloof niet dat er een agent opstaat met de gedachte "vandaag sla ik eens lekker een oudere man neer".


_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

xxCYNNxx

Berichten: 5662
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:30

Sizzle schreef:
Zelfs al was deze man potentieel gevaarlijk, je slaat niet naar het hoofd en zeker niet van iemand die ongewapend is.
Hij was daar ingesloten, kon nergens meer heen weg dus dat had prima wat beheerster gekund ongeacht wat er aan vooraf gegaan is.


_/-\o_ _/-\o_

Tieneke

Berichten: 21690
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:31

Sizzle schreef:
Zelfs al was deze man potentieel gevaarlijk, je slaat niet naar het hoofd en zeker niet van iemand die ongewapend is.
Hij was daar ingesloten, kon nergens meer heen weg dus dat had prima wat beheerster gekund ongeacht wat er aan vooraf gegaan is.


Nou inderdaad. Ongeacht wat de man gezegd of gedaan heeft om zich te verzetten: het geeft de politie het recht niet om op dat hoofd te beginnen slaan.
En een verhaal heeft altijd twee kanten, maar we moeten ook niet doen alsof zulke zaken eerder nooit zijn voorgekomen.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:37

Marjoow en Popov, natuurlijk zijn agenten daar niet op uit.
Je zou ipv het goed praten beter kunnen afvragen of hun opleiding wel voldoet.
Als er regelmatig onder of over gereageerd wordt dan is er echt iets mis met de training.
Ik heb eigenlijk met verbazing naar de inefficientie gekeken. 3 man die zonder duidelijke samenwerking maar een beetje om zich heen slaan.
Naar het hoofd slaan is tevens een vrij onnozele vorm van geweld aangezien je daarmee je borstkas vrij geeft als je met je armen omhoog heel dicht naar iemand toe komt.
Als de man een mes had gehad dan had hij de agent in die positie dodelijk kunnen verwonden aangezien deze met zijn arm boven schouderniveau nooit meer kan afweren.

CharlieVM
Berichten: 883
Geregistreerd: 18-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:39

Weet je, oordelen vanachter een beeldscherm is altijd erg makkelijk, zeker als je maar de helft van het beeld hebt. Wat ik begreep is de man buiten al gepepperd omdat hij agressief was, en nee, de politie peppert niet als iemand alleen aan het schelden is. Ze ziet de man ook wat verdwaasd de coffeeshop inlopen. Het filmpje ziet er naar uit, maar ik durf hier niet te zeggen of het gebruikte geweld buitenproportioneel is. Politieagenten op straat moeten dagelijks hun nek uit steken waar gewone burgers zich mogen omdraaien en wegkijken. En met de social media van tegenwoordig onder een enorm vergrootglas. En soms wordt er harder ingegrepen dan achteraf noodzakelijk bleek te zijn, en soms zachter dan nodig. Foutjes van een agent hebben grotere gevolgen dan foutjes die bijvoorbeeld een winkelverkoper maakt. Reken trouwens maar dat het voor agenten erg onprettig is als er zowel een intern onderzoek als een strafrechtelijk onderzoek naar je gestart wordt op basis van iets wat je in je dagelijks werk hebt gedaan. De meeste van ons lopen dat risico niet. Of het geweld buitenproportioneel is geweest zal uit onderzoek blijken.

pien_2010

Berichten: 43493
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:46

Het is een heel naar (onvolledig) filmpje om te zien. Dat moge duidelijk zijn. Goed dat dit tot de bodem wordt uitgezocht wie nu wat heeft gedaan. Er staat veel op film waar geweld van de agenten op te zien is en ook vuistwerk van de oudere man.
Gelukkig heeft de man er geen zware lichamelijke verwondingen aan over gehouden.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 20:51

Kimbers schreef:
Intral, dat het in de zorg ook niet altijd gebeurt is gewoon een fout van de medewerker hoor. Net als hier ook niet goed te praten. Het kán namelijk gewoon anders. Wanneer het vaak misgaat is als er iemand gefrustreerd raakt en besluit de makkelijkere weg (geweld) te kiezen.


In de zorg gebeurd het ook veel... Veel te veel... Helaas is dat binnen gesloten deuren en is het helaas niet altijd te overzien en goed te controleren. Daarom vind ik het ook helemaal niet erg dat de ogen extra op de politie liggen tegenwoordig, met behulp van social media en camera's, en dat in geval van een verkeerde keuze, hun acties worden nagekeken en ontleed.

Die extra controle is niet verkeerd.

Sizzle schreef:
Zelfs al was deze man potentieel gevaarlijk, je slaat niet naar het hoofd en zeker niet van iemand die ongewapend is.
Hij was daar ingesloten, kon nergens meer heen weg dus dat had prima wat beheerster gekund ongeacht wat er aan vooraf gegaan is.


Precies dat.

Marjo

Berichten: 37253
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:22

Sizzle schreef:
Marjoow en Popov, natuurlijk zijn agenten daar niet op uit.
Je zou ipv het goed praten beter kunnen afvragen of hun opleiding wel voldoet.
Als er regelmatig onder of over gereageerd wordt dan is er echt iets mis met de training.
Ik heb eigenlijk met verbazing naar de inefficientie gekeken. 3 man die zonder duidelijke samenwerking maar een beetje om zich heen slaan.
Naar het hoofd slaan is tevens een vrij onnozele vorm van geweld aangezien je daarmee je borstkas vrij geeft als je met je armen omhoog heel dicht naar iemand toe komt.
Als de man een mes had gehad dan had hij de agent in die positie dodelijk kunnen verwonden aangezien deze met zijn arm boven schouderniveau nooit meer kan afweren.


Ik ben het met je eens dat slaan op iemands hoofd niet hoort. Dat is idd verkeerd. Ik ga er alleen geen oordeel over vellen, want ik weet niet wat er aan vooraf is gegaan... En dat vind ik het gevaarlijke bij deze filmpjes.

En het is natuurlijk wel een feit... Alles wat de politie doet word uitvergroot. Je zult nooit lezen dat de politie juist gehandeld heeft, want die dingen worden niet door de media verspreid. De politie krijgt een zwarte naam op deze manier en dat vind ik zeer kwalijk.

Dit is een heel eenzijdig filmpje, waarvan de complete context mist. De verklaring van de politie is hier zelfs al geplaatst maar niet eens alle bokkers hebben die gelezen..

Ik vind dat de politie veel harder mag gaan optreden. Laat ze maar weer gezag uitvoeren ipv je beste vriend zijn. Respect hebben voor agenten en alle andere hulpdiensten.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:30

Niet harder maar handiger heeft meer zin.
De politie zou in staat moeten zijn om vrij snel iemand buiten spel te zetten zonder extra geweld uit te lokken.

Nogmaals, ik geloof direct dat agenten in principe altijd naar beste weten handelen.
Maar dan zal de opleiding wellicht te kort schieten.

Ik heb laatst ook een totaal buitenproportionele reactie gezien van een bewapende agent tegen een minderjarig meisje dat naar een openbaar optreden op een station keek. De agent duwde haar vrij hardhandig zonder aanleiding opzij omdat ze blijkbaar niet over een bepaalde lijn mocht staan. Ze schrok zich te pletter en vloekt uit reactie waarop de agent een zeer aanvallende houding aannam. De moeder stond ernaast en stapte ertussen met de vraag of dit echt zo moest. Dat suste het gelukkig weer. Dat is gewoon te wijten aan gebrek aan inzicht, ofwel opleiding.
Als hij het meisje gewoon aangesproken had dan was het zeer waarschijnlijk zo verlopen dat ze gewoon opzij gestapt was en sorry gezegd had.

Ineke2

Berichten: 33147
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:43

Precies Sizzle... actie - reactie... en Agenten dienen hierbij wel de wijste te zijn en geweld alleen gebruiken als het niet anders kan.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Man (72) doet aangifte van mishandeling agenten (op film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 22:28

Juistem. Agenten zijn gewoon mensen die ook weleens boos worden, geïrriteerd zijn of uit de slof kunnen schieten. Zoals Sizzle zegt ook zegt, ik denk dat elke agent of in ieder geval het overgrote deel naar beste weten handelt in de situatie. Het is soms een situatie van seconden snel.. En inderdaad, actie reactie. Je hebt niet altijd tijd iets te overdenken of je word meegenomen in de stroom van acties > reacties.

Echter zijn het wel politieagenten. Zij moeten er immers boven staan. De 'volwassene' en degene die beter weet zijn.

Ze moeten leren om situaties in te schatten, om hun reacties af te wegen, in vaak maar een paar seconden tijd.

Dat leert men wel, maar het betekend niet dat het altijd vlekkeloos gaat. Soms gebeurd een fout.

Als een agent een dergelijke fout maakt... Dat gebeurd. Dat kan door allerlei invloeden van buitenaf, waardoor iemand zijn dag niet heeft en minder geconcentreerd is. Dat betekend niet dat de agent meteen een schop onder de kont moet krijgen en ontslagen moet worden. Nee, fouten maken is menselijk. Maar het is niet verkeerd om dingen zoals dit even onder de loep neemt en waar nodig de agenten een standje geven, een cursus, een schorsing, of bij heel excessief geweld, wel ontslag. Hoewel dat laatste niet de voorkeur heeft.

Maar Sschiet dezelfde agent vaker in eenzelfde fout of is de fout dermate groot, dan kan je je afvragen of het wel de juiste plek is voor die persoon...

Maar maken veel agenten vaak zulke verkeerde inschattingen en fouten met excessief geweld, dan moet er misschien eens naar de opleidingen worden gekeken en of die tekort schieten in het aanleren van belangrijke politieskills.

Ik heb geen kritiek naar de politie in het algemeen, dat het een slechte organisatie is of iets dergelijks, en ik geloof ook niet dat deze mannen 'slecht' zijn en dit bewust hebben gedaan... Maar ik vind wel dat naar een situatie waarin een verdachte met een blauw oog en andere verwondingen eraf komt, goed gekeken moet worden waar de fouten nou liggen en daarin passende maatregelen te nemen.