Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 17 [ 403 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dienstplicht

 

Wat ik me afvraag: de meeste die voor de dienstplicht zijn hebben het over "jongeren" die wel wat discipline kunnen gebruiken. Daarbij beslissen ze voor anderen wat die nodig hebben zonder dat het betrekken op hunzelf zou hebben.

Voor iedereen die voor de herinvoering van de dienstplicht is, zou je ook nog steeds voor zijn als dat zou betekenen dat OOK JIJ een of twee jaar zou moeten volmaken?

Dus zet je baan even op stop, vraag je ouders je kinderen op te vangen, en ga jij lekker 2 jaar lang door de modder kruipen op een oefenbaan terwijl een sergeant je uit staat te kauwen?

Het is heel makkelijk te vinden dat anderen (jongeren) dat moeten doen, maar zou je zelf het offer ook willen maken?


Zelf ben ik trouwens tegen herinvoering van de dienstplicht. De simpele reden is dat het "vroeger" 1-2 jaar vervelen is geweest met misschien 1-2 uur dingen leren op een dag en de rest van de dag was je je schoenen aan het poetsen om bezig te blijven. Als het leger elke dienstplichtige een volledig programma aan zou kunnen bieden dan zou ik mijn mening heroverwegen, maar gezien dit onbetaalbaar zou worden zie ik dat niet snel gebeuren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 16:06 



 
Profiel   

enzino schreef
Wat ik me afvraag: de meeste die voor de dienstplicht zijn hebben het over "jongeren" die wel wat discipline kunnen gebruiken. Daarbij beslissen ze voor anderen wat die nodig hebben zonder dat het betrekken op hunzelf zou hebben.

Voor iedereen die voor de herinvoering van de dienstplicht is, zou je ook nog steeds voor zijn als dat zou betekenen dat OOK JIJ een of twee jaar zou moeten volmaken?

Dus zet je baan even op stop, vraag je ouders je kinderen op te vangen, en ga jij lekker 2 jaar lang door de modder kruipen op een oefenbaan terwijl een sergeant je uit staat te kauwen?

Het is heel makkelijk te vinden dat anderen (jongeren) dat moeten doen, maar zou je zelf het offer ook willen maken?


Zelf ben ik trouwens tegen herinvoering van de dienstplicht. De simpele reden is dat het "vroeger" 1-2 jaar vervelen is geweest met misschien 1-2 uur dingen leren op een dag en de rest van de dag was je je schoenen aan het poetsen om bezig te blijven. Als het leger elke dienstplichtige een volledig programma aan zou kunnen bieden dan zou ik mijn mening heroverwegen, maar gezien dit onbetaalbaar zou worden zie ik dat niet snel gebeuren.


Ik ben het hier mee eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 16:08 



 
Profiel   

Aangezien ik nog geen enkel nuttig argument voor dienstplicht ben tegengekomen, ben ik tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 16:23 



 
Profiel   

Moderne oorlogvoering heeft geen kanonnenvlees meer nodig, dus het is nogal overbodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 16:29 



 
Profiel   

enzino schreef
Wat ik me afvraag: de meeste die voor de dienstplicht zijn hebben het over "jongeren" die wel wat discipline kunnen gebruiken. Daarbij beslissen ze voor anderen wat die nodig hebben zonder dat het betrekken op hunzelf zou hebben.

Voor iedereen die voor de herinvoering van de dienstplicht is, zou je ook nog steeds voor zijn als dat zou betekenen dat OOK JIJ een of twee jaar zou moeten volmaken?

Dus zet je baan even op stop, vraag je ouders je kinderen op te vangen, en ga jij lekker 2 jaar lang door de modder kruipen op een oefenbaan terwijl een sergeant je uit staat te kauwen?

Het is heel makkelijk te vinden dat anderen (jongeren) dat moeten doen, maar zou je zelf het offer ook willen maken?


Zelf ben ik trouwens tegen herinvoering van de dienstplicht. De simpele reden is dat het "vroeger" 1-2 jaar vervelen is geweest met misschien 1-2 uur dingen leren op een dag en de rest van de dag was je je schoenen aan het poetsen om bezig te blijven. Als het leger elke dienstplichtige een volledig programma aan zou kunnen bieden dan zou ik mijn mening heroverwegen, maar gezien dit onbetaalbaar zou worden zie ik dat niet snel gebeuren.



_/-\o_


Laatst bijgewerkt door Nymbous op 17-06-17 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:30 



 
Profiel   

enzino schreef
Wat ik me afvraag: de meeste die voor de dienstplicht zijn hebben het over "jongeren" die wel wat discipline kunnen gebruiken. Daarbij beslissen ze voor anderen wat die nodig hebben zonder dat het betrekken op hunzelf zou hebben.

Voor iedereen die voor de herinvoering van de dienstplicht is, zou je ook nog steeds voor zijn als dat zou betekenen dat OOK JIJ een of twee jaar zou moeten volmaken?

Dus zet je baan even op stop, vraag je ouders je kinderen op te vangen, en ga jij lekker 2 jaar lang door de modder kruipen op een oefenbaan terwijl een sergeant je uit staat te kauwen?

Het is heel makkelijk te vinden dat anderen (jongeren) dat moeten doen, maar zou je zelf het offer ook willen maken?


Zelf ben ik trouwens tegen herinvoering van de dienstplicht. De simpele reden is dat het "vroeger" 1-2 jaar vervelen is geweest met misschien 1-2 uur dingen leren op een dag en de rest van de dag was je je schoenen aan het poetsen om bezig te blijven. Als het leger elke dienstplichtige een volledig programma aan zou kunnen bieden dan zou ik mijn mening heroverwegen, maar gezien dit onbetaalbaar zou worden zie ik dat niet snel gebeuren.

Hier kan ik alleen maar volmondig 'ja' op zeggen. :j Ik wilde vroeger in dienst, maar dat was alleen voor jongens en daarbij hield mijn moeder mij tegen. Later mochten ook vrouwen in dienst, maar dan alleen als beroeps. Het is dat ik fysiek niet meer in staat ben om in dienst te gaan, anders had ik direct aan de oproep voldaan. Het lijkt mij zeer leerzaam op allerlei vlakken en je groeit er geestelijk alleen maar van. Bovendien denk ik dat je wat meer echte mannen krijgt, dan van die schreeuwers die nog niet eens een gat in een pakje boter kunnen slaan.


Niet alleen op discipline-gebied, maar ook op omgangsvormen-gebied. In mijn ogen mag daar wel verandering in komen: bijna iedereen spreekt een ander c.q. ouderen (ouders, grootouders, leerkrachten, et cetera) aan met 'je'. Ik ben nog opgevoed met netjes 'u' zeggen en heb mijn zoon dit ook meegegeven (en dat is echt niet dwangmatig gegaan, maar zelf ook consequent blijven en uitleg geven waarom). De leerkrachten lopen bij hem op school met hem weg, omdat ze het zo bijzonder vinden. Ergens best raar, dat eerdere basis normen en waarden nu als bijzonder worden gezien. Maar volgens mij ga ik dan over op een andere discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:40 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Moderne oorlogvoering heeft geen kanonnenvlees meer nodig, dus het is nogal overbodig.

Maar wat als dat digitale gebeuren (moderne oorlogvoering) er in één klap uit ligt? Dan raakt de hele bevolking in paniek, want bijna niemand weet meer hoe hij/zij zichzelf moet beschermen. Je kunt dan niet even snel meer iets 'googlen' of 'whatsappen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 17:43 



 

Absoluut tegen. Niet alle mensen zijn geschikt voor het leger, en sommige willen gewoon echt niet, dus waarom zou je het dan alsnog door iemands strot willen douwen? Aan een leger heb je ook alleen wat als het bestaat uit mensen die echt hart voor de job hebben, niet een stel bij elkaar geraapte jongeren die er helemaal niet willen staan. En het argument voor discipline, sorry, maar dat hoort toch bij de opvoeding? Daarvoor zou ik echt geen twee jaar van mijn jonge leven willen weggooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:04 



 
Profiel   

[***] schreef
Absoluut tegen. Niet alle mensen zijn geschikt voor het leger, en sommige willen gewoon echt niet, dus waarom zou je het dan alsnog door iemands strot willen douwen? Aan een leger heb je ook alleen wat als het bestaat uit mensen die echt hart voor de job hebben, niet een stel bij elkaar geraapte jongeren die er helemaal niet willen staan. En het argument voor discipline, sorry, maar dat hoort toch bij de opvoeding? Daarvoor zou ik echt geen twee jaar van mijn jonge leven willen weggooien.

Dan heb ik een paar vragen voor je, waar vinden we die gemotiveerde mensen? Want op dit moment is er eem groot personeelstekort, moeten mensen werken boven opleidingsniveau, ect. Deze mensen hebben hart voor de zaak, en niet zo'n beetje ook, maar ook bij deze mensen is er een grens, die nu bij veel bijna is bereikt. En als er qua opvoeding geen normen en waarden meer mee worden gegeven, dan moet dat ergens anders. Dan wil ik niet zeggen dat die dan maar de dienst in moeten, want daar hebben we toch weinig aan. Dat je 2 jaren van je jonge leven weggooid vind ik persoonlijk onzin, want overal kan je wat leren.

Ik ben het wel eens met iedereen die vind dat dat geld beter naar het beroepsleger kan gaan, want dat is hard nodig. Toch ben ik niet tegen dienstplicht, maar is het welliswaar misschien handig om dan wel goed uit te zoeken hoe dat weg te zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:15 



 
Profiel   

Ik vind het een lastig iets, weet dus ook nog niet of ik voor of tegen ben...
Waar ik wel op in wil haken is: "ik wil nergens toe verplicht worden".
Tja, dat is het leven nu eenmaal... je zal over het algemeen moeten werken, je moet belasting betalen, je moet adem halen, je moet boodschappen doen....
Het hele leven hangt aan elkaar van verplichtingen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:20 



 
Profiel   

Even voor de mensen die voor die voor dienstplicht zijn, wat moet er dan komen doe lichamelijk en/of geestelijk niet in staat zijn om 2 jaar lang voor t leger te dienen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:36 



 
Profiel   

Hoe kom je bij die twee jaar? Er zijn maar weinig mensen die geestelijk en/of lichamelijk helemaal niks kunnen. Of nergens goed en getalenteerd in zijn. Ben je nou echt helemaal nergens geschikt voor, dan houd het op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:40 



 
Profiel   

Twee jaar?
Zestien maanden.

Trouwens: het schijnt zo te zijn dat de militaire dienstplicht helemaal niet is afgeschaft - het beleid is gewoon "opschorten", als het aan de orde is, kan er in no time zonder wettelijke regelingen gewoon weer worden opgeroepen (hetzij dienstplicht, hetzij mobilisatie := ).

Er valt natuurlijk vrij weinig te mobiliseren - omdat er al jaren en jaren alleen beroeps zijn opgeleid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:44 



 
Profiel   

Jennyj01 schreef
Hoe kom je bij die twee jaar? Er zijn maar weinig mensen die geestelijk en/of lichamelijk helemaal niks kunnen. Of nergens goed en getalenteerd in zijn. Ben je nou echt helemaal nergens geschikt voor, dan houd het op.


Ik zie hier regelmatig 2 jaar dienstplicht voorbij komen, dus ga ik ook maar van 2 jaar uit, heb t ook alleen over dienstplicht in t leger
Ik zou bijv. dienstplicht geestelijk wel aankunnen maar fysiek bijv. zeer waarschijnlijk niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:45 



 
Profiel   

Irkoontje schreef
[***] schreef
Absoluut tegen. Niet alle mensen zijn geschikt voor het leger, en sommige willen gewoon echt niet, dus waarom zou je het dan alsnog door iemands strot willen douwen? Aan een leger heb je ook alleen wat als het bestaat uit mensen die echt hart voor de job hebben, niet een stel bij elkaar geraapte jongeren die er helemaal niet willen staan. En het argument voor discipline, sorry, maar dat hoort toch bij de opvoeding? Daarvoor zou ik echt geen twee jaar van mijn jonge leven willen weggooien.

Dan heb ik een paar vragen voor je, waar vinden we die gemotiveerde mensen? Want op dit moment is er eem groot personeelstekort, moeten mensen werken boven opleidingsniveau, ect. Deze mensen hebben hart voor de zaak, en niet zo'n beetje ook, maar ook bij deze mensen is er een grens, die nu bij veel bijna is bereikt. En als er qua opvoeding geen normen en waarden meer mee worden gegeven, dan moet dat ergens anders. Dan wil ik niet zeggen dat die dan maar de dienst in moeten, want daar hebben we toch weinig aan. Dat je 2 jaren van je jonge leven weggooid vind ik persoonlijk onzin, want overal kan je wat leren.

Ik ben het wel eens met iedereen die vind dat dat geld beter naar het beroepsleger kan gaan, want dat is hard nodig. Toch ben ik niet tegen dienstplicht, maar is het welliswaar misschien handig om dan wel goed uit te zoeken hoe dat weg te zetten.


Maar dat personeelstekort geld toch ook buiten het leger?
Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat het leger momenteel doet allemaal maar eerlijk gezegd lijkt het me niet zo zeer nuttiger dan wat anderen allemaal doen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:48 



 
Profiel   

...en zouden er weer mensen worden opgeroepen - die hebben het recht om een beroep op gewetensbezwaar te doen.

Dat recht hebben de beroeps ook. (Drie tegen een wordt het daarna ontslag, maar het recht bestaat.)

En als gewetensbezwaar kan gelden: 'ik wil best dienen, maar ik ben psychisch niet op het militair bedrijf ingesteld'.
(In de wet staan woorden die niemand meer gebruikt zoals zedelijk, moreel etc.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:54 



 
Profiel   

Maar wat nou als je medicijnen nodig hebt, dan kan je ook niet echt makkelijk in het leger :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 18:57 



 

Irkoontje schreef
[***] schreef
Absoluut tegen. Niet alle mensen zijn geschikt voor het leger, en sommige willen gewoon echt niet, dus waarom zou je het dan alsnog door iemands strot willen douwen? Aan een leger heb je ook alleen wat als het bestaat uit mensen die echt hart voor de job hebben, niet een stel bij elkaar geraapte jongeren die er helemaal niet willen staan. En het argument voor discipline, sorry, maar dat hoort toch bij de opvoeding? Daarvoor zou ik echt geen twee jaar van mijn jonge leven willen weggooien.

Dan heb ik een paar vragen voor je, waar vinden we die gemotiveerde mensen? Want op dit moment is er eem groot personeelstekort, moeten mensen werken boven opleidingsniveau, ect. Deze mensen hebben hart voor de zaak, en niet zo'n beetje ook, maar ook bij deze mensen is er een grens, die nu bij veel bijna is bereikt. En als er qua opvoeding geen normen en waarden meer mee worden gegeven, dan moet dat ergens anders. Dan wil ik niet zeggen dat die dan maar de dienst in moeten, want daar hebben we toch weinig aan. Dat je 2 jaren van je jonge leven weggooid vind ik persoonlijk onzin, want overal kan je wat leren.

Ik ben het wel eens met iedereen die vind dat dat geld beter naar het beroepsleger kan gaan, want dat is hard nodig. Toch ben ik niet tegen dienstplicht, maar is het welliswaar misschien handig om dan wel goed uit te zoeken hoe dat weg te zetten.

Ten eerste zouden scholen meer aandacht moeten besteden aan de loopbaan van jongeren. In mijn middelbare schooltijd heb ik een keer verplicht collecte moeten lopen, ergens boompjes moeten planten en minimaal twee open avonden van vervolgopleidingen moeten bezoeken. Dat was alles op het gebied van vervolgstudies. En dan moet je als 15/16/17 jarige een keuze maken wat voor je later voor beroep wil worden. Je hebt dan dus geen idee van wat bepaalde banen nou echt in de praktijk in houden, en van sommige banen weet je niet eens dat ze bestaan. Waarschijnlijk hebben veel mensen een eenzijdig beeld van het leger, terwijl dat vast niet klopt. Ik vind dus dat leerlingen beter geïnformeerd moeten worden, zodat zij de mogelijkheid hebben om een betere keuze te maken. Dan het personeelstekort, dit is niet alleen bij het leger, maar ook bij andere sectoren zoals de transport, de horeca, bouw, techniek en zorg. Dit zal de komende jaren alleen maar toenemen door de vergrijzing en ontgroening in Nederland. Ik vind dat de politiek hier zich over moet buigen, want ik geloof dat dit probleem in de toekomst behoorlijk groot kan worden, en daarom het tekort aan personeel bij het leger niet alleen opgelost kan worden door 'simpelweg' de dienstplicht weer in te voeren.
Als ik nu verplicht het leger in zou moeten zou ik hartstikke ongelukkig worden, en ik denk niet dat ik hierbij alleen voor mijn eigen spreek. Stel je bent jong en je hebt al een eigen bedrijfje opgestart, of je bent jong vader/moeder geworden, zit je er dan op te wachten om dat allemaal twee jaar achter je te laten om het leger in te gaan? Nu ik jong ben wil ik gewoon studeren, een diploma behalen en zou snel mogelijk om het werk om op mijn eigen kunnen en die studieschulden wegwerken. Stel je bent met 17 jaar van de middelbare school af, dan heb je twee jaar dienstplicht, wat betekend dat je 19 ben als je met je eerste echte studie kan beginnen. Nu blijkt die studie toch niet bij je te passen, dus begin je bij een andere studie op je 20ste. Vier jaar later kan je afstuderen, dan ben je 24 jaar wanneer je eindelijk kan beginnen. Andere sectoren met personeelstekorten zullen er ook niet zo op zitten te wachten als de steeds schaarser wordende jongeren steeds later de arbeidsmarkt instromen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 19:03 



 
Profiel   

Dienstplicht is achterhaald.

De jongeren die je wilt bereiken ( discipline respect en een carrière / toekomst bieden) zullen hun best gaan doen er onderuit te komen.
Voor de rest, serieuze hardwerkende of studerende jongeren is het een hele vervelende onderbreking van hun studie of werk. En ook op sociaal gebied (relaties) is dit heel vervelend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 19:06 



 
Profiel   

Ik vond trouwens heus wel dat iedereen een x aantal verplichte uren vrijwilligers werk kan gaan doen in wat voor sector dan ook, vind ik toch weer wat anders als verplicht 16 maanden voor t leger dienen

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 19:09 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Er duiken hier en daar vraagstukken op of de dienstplicht weer ingevoerd moet worden. Mijn zoon heeft dit jaar zijn nummer al ontvangen, waarmee hij tot zijn 45e oproepbaar is 'in geval van'. Nu is er echter geen dienstplicht meer. Ik ben heel benieuwd hoe jullie erover denken: moet de dienstplicht weer terugkomen of niet?

Het is waarschijnlijk wel netjes om dan ook mijn antwoord te geven: ik ben voor de dienstplicht. Mijn zoon overigens ook. Het zou volgens hem heel wat hangjongeren schelen en bovendien - vinden we allebei - is er niets mis met wat extra discipline. Wel moet er dan een onderscheid zijn in de 'opleiding' en het 'uitzenden'. De dienstplicht moet ons inziens dan wel bedoeld zijn om in geval van nood/oorlog ons eigen land te verdedigen, niet om deze jongens naar het buitenland (lees: Syrië, etc.) uit te zenden om een reeds gaande oorlog 'uit te vechten'. Daar gebruiken ze de mensen die beroepsmilitair zijn voor (vinden wij), want die hebben bewust voor zo'n baan gekozen.



Ik ben voor!!!

En denk er precies zelfde over van wat je als antwoord had opgegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 19:16 



 
Profiel   

LiannePuthzy schreef
Even voor de mensen die voor die voor dienstplicht zijn, wat moet er dan komen doe lichamelijk en/of geestelijk niet in staat zijn om 2 jaar lang voor t leger te dienen?

Lijkt me dat je dan gewoon wordt afgekeurd, net als vroeger

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 19:54 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
LiannePuthzy schreef
Even voor de mensen die voor die voor dienstplicht zijn, wat moet er dan komen doe lichamelijk en/of geestelijk niet in staat zijn om 2 jaar lang voor t leger te dienen?

Lijkt me dat je dan gewoon wordt afgekeurd, net als vroeger

Voor die mensen willen ze een maatschappelijke dienstplicht instellen. Dus koffie rondbrengen in bejaardentehuizen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 19:54 



 
Profiel   

Ook dat is geen goed idee

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 19:56 



 
Profiel   

Hmm, maatschappelijke stage bestaat toch al? In de brugklas ofzo? Kennelijk werkt dat niet
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 19:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 17 [ 403 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen