Dienstplicht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 12:59

En de oude bijbelse regel dat van de 4 broers er 1tje geen kanonnenvlees hoeft te worden staat ook nog steeds in de wet.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 13:00

purny schreef:
Ik bedoelde het niet zo. Hoe jij het omschrijft klopt, zo bedoelde ik het

Zoiets vermoedde ik al. ;)

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 13:01

Janneke2 schreef:
En de oude bijbelse regel dat van de 4 broers er 1tje geen kanonnenvlees hoeft te worden staat ook nog steeds in de wet.

Hoe het bijbelse gebeuren daarover schreef, dat weet ik niet, maar ik weet wel dat in de tweede wereldoorlog je te maken had met broederdienst. Als er een even aantal broers in een gezin waren, dan hoefde de de 'helft' maar in dienst. Mijn overgroot-opa is zelfs geweigerd, omdat hij te klein was.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:05

Mijn schoonouders hebben destijds voor mijn man broederdienst aangevraagd omdat de Golfoorlog toen speelde...

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 14:23

ik ben ergens wel voor,maar niet op de manier waarop het nu verloopt.

veel criminaliteit ontstaat ook door gebrek aan inkomen,werk,bezigheid.

dus door alle jongeren ergens heen te sturen,geef je ze wel al enigsinds een zin en doel in die periode van het leven.

dienstplicht kan ook niet specifiek op oorlog en uitgestuurd worden draaien,maar eerder om helpen met de samenleving.
leer die jongeren overleven,basistechnieken van bv verdediging,beveiliging,wat doen bij rampen,evacuatie,terreurdreiging,...
leer groepsgevoel,samenhorigheid,elkaar helpen en beschermen,....
betaal ze een minimumloon bij deze opleiding en in ruil daarvoor nemen ze ook bepaalde taken op zich a la extra toezicht op bv luchthavens,evenementen,helpen bij grotere rampen en ongelukken,zelfs naar scholen gaan en kinderen en jongeren wat basisdingen bijbrengen,....

dan kan zoiets heel zinvol zijn met enkel een win-win situatie.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 18:08

tengeltje11 schreef:
ik ben ergens wel voor,maar niet op de manier waarop het nu verloopt.

veel criminaliteit ontstaat ook door gebrek aan inkomen,werk,bezigheid.

dus door alle jongeren ergens heen te sturen,geef je ze wel al enigsinds een zin en doel in die periode van het leven.

dienstplicht kan ook niet specifiek op oorlog en uitgestuurd worden draaien,maar eerder om helpen met de samenleving.
leer die jongeren overleven,basistechnieken van bv verdediging,beveiliging,wat doen bij rampen,evacuatie,terreurdreiging,...
leer groepsgevoel,samenhorigheid,elkaar helpen en beschermen,....
betaal ze een minimumloon bij deze opleiding en in ruil daarvoor nemen ze ook bepaalde taken op zich a la extra toezicht op bv luchthavens,evenementen,helpen bij grotere rampen en ongelukken,zelfs naar scholen gaan en kinderen en jongeren wat basisdingen bijbrengen,....

dan kan zoiets heel zinvol zijn met enkel een win-win situatie.

Dat is juist wat je vroeger ook leerde en dat zou nu ook weer aan de orde kunnen zijn. Je leert daarnaast ook structuur en omgangsvormen. Mijn vader kan er heel mooi over vertellen en onderbouwen. Zoals hij vroeger in dienst zat en wat hij leerde, zou hij het zo weer over doen. Heb vanmiddag nog weer even 'aan zijn lippen gehangen' op dat gebied. :D

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:12

Shenavallie schreef:
enzino schreef:
Wat ik me afvraag: de meeste die voor de dienstplicht zijn hebben het over "jongeren" die wel wat discipline kunnen gebruiken. Daarbij beslissen ze voor anderen wat die nodig hebben zonder dat het betrekken op hunzelf zou hebben.

Voor iedereen die voor de herinvoering van de dienstplicht is, zou je ook nog steeds voor zijn als dat zou betekenen dat OOK JIJ een of twee jaar zou moeten volmaken?

Dus zet je baan even op stop, vraag je ouders je kinderen op te vangen, en ga jij lekker 2 jaar lang door de modder kruipen op een oefenbaan terwijl een sergeant je uit staat te kauwen?

Het is heel makkelijk te vinden dat anderen (jongeren) dat moeten doen, maar zou je zelf het offer ook willen maken?


Zelf ben ik trouwens tegen herinvoering van de dienstplicht. De simpele reden is dat het "vroeger" 1-2 jaar vervelen is geweest met misschien 1-2 uur dingen leren op een dag en de rest van de dag was je je schoenen aan het poetsen om bezig te blijven. Als het leger elke dienstplichtige een volledig programma aan zou kunnen bieden dan zou ik mijn mening heroverwegen, maar gezien dit onbetaalbaar zou worden zie ik dat niet snel gebeuren.

Hier kan ik alleen maar volmondig 'ja' op zeggen. :j Ik wilde vroeger in dienst, maar dat was alleen voor jongens en daarbij hield mijn moeder mij tegen. Later mochten ook vrouwen in dienst, maar dan alleen als beroeps. Het is dat ik fysiek niet meer in staat ben om in dienst te gaan, anders had ik direct aan de oproep voldaan. Het lijkt mij zeer leerzaam op allerlei vlakken en je groeit er geestelijk alleen maar van. Bovendien denk ik dat je wat meer echte mannen krijgt, dan van die schreeuwers die nog niet eens een gat in een pakje boter kunnen slaan.


Niet alleen op discipline-gebied, maar ook op omgangsvormen-gebied. In mijn ogen mag daar wel verandering in komen: bijna iedereen spreekt een ander c.q. ouderen (ouders, grootouders, leerkrachten, et cetera) aan met 'je'. Ik ben nog opgevoed met netjes 'u' zeggen en heb mijn zoon dit ook meegegeven (en dat is echt niet dwangmatig gegaan, maar zelf ook consequent blijven en uitleg geven waarom). De leerkrachten lopen bij hem op school met hem weg, omdat ze het zo bijzonder vinden. Ergens best raar, dat eerdere basis normen en waarden nu als bijzonder worden gezien. Maar volgens mij ga ik dan over op een andere discussie.


Hoe precies zie jij dat geestelijk groeien voor je?

Ik ken een aantal mensen die bij defensie werken/gewerkt hebben die zijn gestopt omdat ze getraumatiseerd waren of niet getraumatiseerd wilden worden en het aantal PTSS'en wat opgelopen wordt is ook niet mals. Ondanks dat er voor de beroeps zeer strenge selectie-criteria gelden...

En dan gaan we jan en alleman dwingen om in dienst te gaan en psychiatrische patiënten kweken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:20

Allereerst is de dienstplicht nooit afgeschaft. Enkel de opkomstplicht is opgeschort.

Verder ben ik tegen het terug activeren van de opkomplicht. Men moet vanuit eigen overtuiging het leger in gaan, niet omdat iemand anders dat wil.

Hoewel ik zeker ben dat er in het leger erg nuttige dingen geleerd kunnen worden en het voor veel mensen helemaal niet verkeerd is discipline mee te krijgen, vind ik niet dat het verplicht kan worden deel te nemen aan een programma dat eventueel kan betekenen dat je uitgezonden wordt naar oorlogsgebied. Dat moet een eigen keuze zijn.

pmarena

Berichten: 48135
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:30

Ik ben in principe voor een soort her-invoering van de dienstplicht, maar wel met een aantal mitsen en maren :j

Inderdaad moet het dan goed geregeld zijn zodat die jongens er een maatschappelijk en persoonlijk waardevolle opleiding krijgen waar we als samenleving beter van worden en waar de jongens wat wijzer en volwassener uit komen en wellicht in hun verdere leven nog de vruchten van kunnen plukken :)


Maar dan wel hele strikte regels want ik vind het niet nodig dat de staat zou kunnen bepalen dat ze die jongens zomaar tot allerlei zaken kunnen verplichten die ze in gevaar zou kunnen brengen.

En er zou van mij ook wel een ontheffings-mogelijkheid mogen zijn waardoor jongens die al flink aan het investeren zijn in hun toekomst, ontheffing kunnen krijgen van de dienstplicht als deze hun al ingezette toekomstperspectieven te erg zou verstoren.

En nu hebben we het steeds over jongens maar voor meiden zou het ook best wat kunnen zijn.

Ik denk dat er wel mogelijkheden zijn om tussen het afronden van de middelbare school en de nieuwe opleiding of het werkzame leven daarna, een aantal maanden in dienst van de staat je steentje bij te dragen aan de samenleving op een voor alle partijen leuke en leerzame manier, een soort overgangs-rite tussen kind en volwassene waar je wat volwassener en wereldwijzer uit komt :)

Maarja of dat van de grond te krijgen en echt goed te organiseren is (zodat mensen er beter en niet juist slechter uit komen) dat is weer een ander verhaal natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:36

Ik denk dat je zoiets dan eerder op moet nemen in het schoolprogramma dan dat dit via het leger gaat lopen.

Lastig. Mensen dwingen dingen te doen die ze niet willen werkt gewoonweg niet. En ik moet zeggen dat ik ook pertinent zou weigeren wanneer ik verplicht in het leger zou moeten in wat voor vorm dan ook.

pmarena

Berichten: 48135
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:43

Ik denk ook dat je het breder moet zien dan leger, meer een soort maatschappelijk stage ofzo :P

En dan misschien als je dat doorlopen hebt, dat je dan toegang krijgt tot dingen zoals een speciale studie-financiering of meteen in aanmerking komt voor een vangnet, alsof je al een baan gehad hebt, dat soort dingen waardoor je beloond wordt voor je inzet voor de maatschappij?

En dat je als je daar jezelf goed ingezet hebt, met lovende woorden op je CV makkelijker binnenkomt bij een werkgever?

Ik heb het idee dat er wel iets leuks mee te doen moet zijn waar alle partijen en de hele samenleving wat aan hebben :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:52

Ik denk als je het op kunt trekken naar een hele brede vorm van snuffel stage dat het best heel waardevol kan zijn.
Want een heleboel jongeren weten nog echt niet wat ze willen gaan doen. Logisch.
Als ze dat zo kunnen proeven zou niet gek zijn.
Maar dan zit je helaas nog altijd met de noemer kosten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:53

Dan zou ik het geen dienstplicht noemen :).

Volgens mij bestaat er al zoiets als een maatschappelijke stage, toch? Ik weet niet in hoeverre dat nu vormgegeven is.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:58

Bij je maatschappelijke stage moet je een bepaald aantal uren stage lopen bij een non-profit organisatie, dit doe je dan ook vrijwillig. De uren verschillen per school, volgens mij is het minimum 20?
Sommige scholen kiezen ervoor om het onder schooltijd te doen, maar ik moest het naar schooltijd doen en heb mijn stage gelopen bij een verzorgingshuis. Ik heb er best wat dingen van geleerd, vooral dat ik waarschijnlijk niet in de zorg wil gaan werken :+

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 19:11

verootjoo schreef:
Shenavallie schreef:

Hier kan ik alleen maar volmondig 'ja' op zeggen. :j Ik wilde vroeger in dienst, maar dat was alleen voor jongens en daarbij hield mijn moeder mij tegen. Later mochten ook vrouwen in dienst, maar dan alleen als beroeps. Het is dat ik fysiek niet meer in staat ben om in dienst te gaan, anders had ik direct aan de oproep voldaan. Het lijkt mij zeer leerzaam op allerlei vlakken en je groeit er geestelijk alleen maar van. Bovendien denk ik dat je wat meer echte mannen krijgt, dan van die schreeuwers die nog niet eens een gat in een pakje boter kunnen slaan.


Niet alleen op discipline-gebied, maar ook op omgangsvormen-gebied. In mijn ogen mag daar wel verandering in komen: bijna iedereen spreekt een ander c.q. ouderen (ouders, grootouders, leerkrachten, et cetera) aan met 'je'. Ik ben nog opgevoed met netjes 'u' zeggen en heb mijn zoon dit ook meegegeven (en dat is echt niet dwangmatig gegaan, maar zelf ook consequent blijven en uitleg geven waarom). De leerkrachten lopen bij hem op school met hem weg, omdat ze het zo bijzonder vinden. Ergens best raar, dat eerdere basis normen en waarden nu als bijzonder worden gezien. Maar volgens mij ga ik dan over op een andere discussie.


Hoe precies zie jij dat geestelijk groeien voor je?

Ik ken een aantal mensen die bij defensie werken/gewerkt hebben die zijn gestopt omdat ze getraumatiseerd waren of niet getraumatiseerd wilden worden en het aantal PTSS'en wat opgelopen wordt is ook niet mals. Ondanks dat er voor de beroeps zeer strenge selectie-criteria gelden...

En dan gaan we jan en alleman dwingen om in dienst te gaan en psychiatrische patiënten kweken?

En daar verwar je dienstplicht met een beroepsmilitair. Dienstplicht is er om in geval van nood in eigen land het land te kunnen beschermen. Niet om uitgezonden te worden, want daar zijn beroepsmilitairen voor. En dat zijn ook degenen die bij uitzending kans lopen op trauma. Uiteraard kun je ook een trauma oplopen als hier de pleuris uit zou breken, maar jij doelt op de mensen die uitgezonden worden.

Geestelijk groeien lijkt me duidelijk. De gamers van tegenwoordig die alles door hun ma laten doen leren hier veel meer van. Ze leren sleutelen, zorgen (ook voor zichzelf), rekening houden, structuur, oplossingen bedenken, et cetera. Dingen die je niet uit een boekje leert, maar puur in de praktijk.

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 19:12

bruintje123 schreef:
Ik denk als je het op kunt trekken naar een hele brede vorm van snuffel stage dat het best heel waardevol kan zijn.
Want een heleboel jongeren weten nog echt niet wat ze willen gaan doen. Logisch.
Als ze dat zo kunnen proeven zou niet gek zijn.
Maar dan zit je helaas nog altijd met de noemer kosten.

Inderdaad. Je kunt zoveel leren in diensttijd. :j

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 19:12

_San87_ schreef:
Dan zou ik het geen dienstplicht noemen :).

Volgens mij bestaat er al zoiets als een maatschappelijke stage, toch? Ik weet niet in hoeverre dat nu vormgegeven is.

Ditzelfde zei ik per PB tegen iemand anders. Het gaat om het woordje 'plicht' waardoor de meesten direct op hun achterbenen staan. Zodra er een ander woord voor wordt bedacht, is het een heel ander verhaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:13

Vero schreef:
Bij je maatschappelijke stage moet je een bepaald aantal uren stage lopen bij een non-profit organisatie, dit doe je dan ook vrijwillig. De uren verschillen per school, volgens mij is het minimum 20?
Sommige scholen kiezen ervoor om het onder schooltijd te doen, maar ik moest het naar schooltijd doen en heb mijn stage gelopen bij een verzorgingshuis. Ik heb er best wat dingen van geleerd, vooral dat ik waarschijnlijk niet in de zorg wil gaan werken :+


Nou, maar goed dat je daar nu achter bent dan wanneer je daar halverwege een eventuele opleiding verzorgende achter komt :+.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41605
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:14

Shenavallie schreef:
_San87_ schreef:
Dan zou ik het geen dienstplicht noemen :).

Volgens mij bestaat er al zoiets als een maatschappelijke stage, toch? Ik weet niet in hoeverre dat nu vormgegeven is.

Ditzelfde zei ik per PB tegen iemand anders. Het gaat om het woordje 'plicht' waardoor de meesten direct op hun achterbenen staan. Zodra er een ander woord voor wordt bedacht, is het een heel ander verhaal.


Niet zozeer het 'plicht' deel, denk ik. Dienstplicht als woord wordt door 9 vd 10 mensen geassocieerd met het leger en uitzending, dus oorlogssituaties. En laten veel mensen daar nu net geen zin in hebben.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:29

Ik denk ook wel het woord plicht. Vele denken tegenwoordig alleen maar in de rechter die ze hebben.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:31

Shenavallie schreef:
En daar verwar je dienstplicht met een beroepsmilitair. Dienstplicht is er om in geval van nood in eigen land het land te kunnen beschermen. Niet om uitgezonden te worden, want daar zijn beroepsmilitairen voor.

Sinds Napoleon Bonaparte de dienstplicht invoerde, zijn dienstplichtigen afgereisd naar Rusland, België, Indonesië, Korea, Nieuw Guinea en Libanon.

Ik zeg niet dat dit een goed idee is - ik vind het door jou genoemde onderscheid zinnig.

Maar het feit dat dienstplicht kan leiden tot uitzending is helaas realiteit.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:36

Irkoontje schreef:
Ja, ook ik ben voor dienstplicht. Ben zelf beroeps, en wat ik allemaal heb geleerd qua discipline enzo. Ben nog maar 20, maar heb geregeld het idee dat ik een stuk ouder ben als leeftijdsgenoten die 'burger' zijn. (Excuus als dit raar klinkt, dit is hoe wij alles buiten defensie noemen, zou er ook geen ander woordt voor weten). Daarnaast hebben wij ook een tekort aan mensen, en op deze manier kan het best zijn dat dienstplichtigen erachter komen dat dit hun 'roeping' is, welke verhalen ik ook heb gehoord van collega's sie dienstplichtig waren. Ook krijgen ze dan iets mee van de sfeer, die ontzettend gezellig kan zijn. Het is een harde wereld, maar je kan er vrienden voor het leven aan overhouden. Uitzending blijft inderdaad voor beroeps, die daar voor hebben gekozen. Vind trouwens de uitzendingen zeker niet nutteloos, echter, moet er wel gekeken wat voor belang we daarbij hebben. Ook gebeurd er een hoop, ook qua uitzendingen, waar niemand van hoort, ziet of leest

Edit: de opleiding heeft weinig tot niks me geweld te maken, het geweld dat we gebruiken, is nodig, om onzelf te beschermen. Maar op dit moment zou dienstplicht onmogelijk te realiseren zijn, omdat er geen geld is voor alleen een beroepsleger, en qua materiaal is het al helemaal drama.


Ik vind heel interessant! Na mijn MBO heb ik op de opleidingenbeurs ook gekeken naar de millitairen etc. Al denk ik dat ik er lichamelijk gewoon niet goed genoeg voor ben.. Waar ik echt wel van baal..

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Dienstplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:46

Gesteld: er komt een dienstplicht, het is ten bate van Nederland en het hoeft niet militair. (In 14 maanden iemand straaljager piloot maken lukt toch niet - voor modern wapentuig en uitzending hebben we beroeps.)

....wat moeten mensen leren dat jaar?
Ehbo is genoemd,
zandzakken vullen en evacuatie naspelen lijkt me echt een kwestie van 'het beschermen van het vaderland',
maar ook bijvoorbeeld burgerlijke non coöperatie voor het geval van bezetting door een vreemde mogendheid?

En wat nog meer...?

Shenavallie
Berichten: 11577
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 20:53

Janneke2 schreef:
Shenavallie schreef:
En daar verwar je dienstplicht met een beroepsmilitair. Dienstplicht is er om in geval van nood in eigen land het land te kunnen beschermen. Niet om uitgezonden te worden, want daar zijn beroepsmilitairen voor.

Sinds Napoleon Bonaparte de dienstplicht invoerde, zijn dienstplichtigen afgereisd naar Rusland, België, Indonesië, Korea, Nieuw Guinea en Libanon.

Ik zeg niet dat dit een goed idee is - ik vind het door jou genoemde onderscheid zinnig.

Maar het feit dat dienstplicht kan leiden tot uitzending is helaas realiteit.

Dat was in WOII ook het geval, helaas. Daar werden mensen zogenaamd 'ter sollicitatie' aangeboden om naar een kamp in Amersfoort te gaan, waarna ze doorgestuurd werden naar Berlijn, Letland, Rusland, et cetera. Vaak zonder dat ze wisten wat er aan de hand was.

Ik kan alleen maar hopen dat als ze de opkomstplicht weer doorvoeren, dat dan wel zwart op wit staat dat het dan alleen voor de basistraining is en niet bedoeld om uit te zenden naar oorlogsgebieden zoals Syrië, Afghanistan, enzovoorts. Dus puur als backup voor het eigen land in tijden van nood, maar niet om de sh*t buiten de grenzen op te lossen.
Punt is alleen dat ALS er stront aan de knikker is hier in Europa, dat we met het NAVO-gebeuren zitten. Wat betekent dat je de NAVO-landen moet helpen. Echter, dat staat los van het fenomeen opkomstplicht weer invoeren, aangezien alle Nederlandse mannen opgeroepen kunnen worden tot hun 45e.

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:14

Ik ben het eens met dit artikel uit de Trouw. We hebben het geld niet om elke recruit een echte militaire opleiding te geven.

Dienstplicht-nieuwe-stijl is al snel dwangarbeid

Het CDA-plan voor (maatschappelijke) dienstplicht is lastig in te voeren. En de krijgsmacht voelt er ook niet voor.

De dienstplicht is terug van weggeweest. Vanwege de gespannen relatie met Rusland riepen Zweden en Litouwen de afgelopen jaren opnieuw jongeren onder de wapenen. In Nederland wil het CDA dat die zes maanden aan de slag gaan bij de krijgsmacht, politie, zorginstellingen of in het onderwijs. Zo leren 'mensen uit alle lagen van de bevolking samenwerken voor een maatschappelijk doel'. De ChristenUnie wil om die reden een puur sociale dienstplicht. Hoewel het CDA aan tafel zit bij de formatiebesprekingen, is het plan in Nederland bijna onrealiseerbaar.

Het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens verbiedt dwangarbeid. Een overheid mag burgers geen maandenlange corveedienst opleggen. Dat verplichte arbeid de maatschappelijke cohesie bevordert, is geen reden daarvan af te wijken. Het mensenrechtenverdrag is begin jaren vijftig juist opgesteld om individuen te beschermen tegen staten die met zulke argumenten dwangmaatregelen rechtvaardigden.

Katoenoogst

Ook een langdurige 'maatschappelijke stage' als verplicht onderdeel op middelbare scholen is niet toegestaan. De arbeidsorganisatie van de Verenigde Naties beschuldigde Oezbekistan in het verleden regelmatig van dwangarbeid omdat studenten, scholieren en ambtenaren gedwongen moesten helpen bij de katoenoogst.

De enige uitzondering op het dwangarbeidverbod is militaire dienst. Dan is het ook mogelijk dat gewetensbezwaarden een alternatieve sociale taak vervullen. Een plan waarbij iedereen iets voor de maatschappij doet is daarmee onmogelijk. Mensen die fysiek afgekeurd worden voor militaire dienst, kunnen niet tot vervangende dienstplicht worden gedwongen.

De militaire component maakt het plan duur. Er moeten bijvoorbeeld kazernes en oefenterreinen gebouwd worden. Het CDA gaat ervan uit dat het 500 miljoen euro per jaar kost als in 2021 40.000 van de 200.000 achttienjarige mannen en vrouwen in dienst gaan. Een systeem dat een groter deel van de maatschappij er bij betrekt, kost nog meer geld.

Die investering levert geen inzetbare militairen op. 'Dat gaan we inderdaad niet doen,' schrijft de website van het CDA over de vraag of de 'raddraaiers' die via dienstplicht in het gareel gebracht worden met een wapen leren omgaan.

De partij rekent erop dat 60 procent van de jongeren uiteindelijk kiest voor een vervangende maatschappelijke dienstplicht. In Duitsland, waar tot 2011 een dienstplicht gold, zeiden veel jongeren inderdaad dat ze gewetensbezwaard waren omdat ze liever sociaal werk deden. Maar in Noorwegen willen juist meer mensen in militaire dienst dan dat er plaatsen beschikbaar zijn.
Krijgsmacht tegen

Een dienstplicht waarbij rekruten niet leren vechten geldt voor mensenrechtenverdragen waarschijnlijk ook niet als militaire dienst. Alle Europese landen die een dienstplicht hebben, leiden hun jongeren op tot gewapende militairen. Als Nederland jongeren laat kiezen tussen zes maanden zonder geweer op een kazerne marcheren of werken in een verpleeghuis, zien Europese rechters dat waarschijnlijk meer als verkapte dwangarbeid dan militaire dienst.

Als rekruten een echte militaire opleiding krijgen, is het plan nog duurder. Volgens het ministerie van financiën kost het 70.000 euro om van één dienstplichtige een volwaardig militair te maken.

De krijgsmacht en de meeste politieke partijen zijn daarom ook tegen dienstplicht. Zij besteden het geld liever aan versterking van het beroepsleger. Die militairen zijn namelijk wel inzetbaar voor buitenlandse missies.

bron: https://www.trouw.nl/democratie/dienstp ... ~a9cdd75f/