Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 17 [ 403 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dienstplicht

 
Profiel   

Mijn vader heeft 40 jaar na dato voor het eerst gepraat over zijn dienstplicht. Over het moment waarop hij op Vlieland bij de luchtmacht in de achterbak van een truck van plaats ruilde omdat zijn collega zich niet zo goed voelde en wat frisse lucht wilde hebben. Over hoe tijdens de rit de vrachtwagen werd aangezien voor een doelobject. Over hoe de kogel precies de daar de vrachtwagen raakte waar mijn vader net nog had gezeten maar nu niet meer. Over hoe zijn collega ter plekke overleed en hij het gevoel nooit helemaal van zich af heeft kunnen zetten dat hij diegene had geweest wanneer een speling van het lot niet anders had beslist.

Mijn vader die nooit meer in zijn leven in een vliegtuig heeft willen stappen.

Jong volwassenen horen geen vrijwillig kogelvoer te zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 09:51 



 
Profiel   

Ik denk dat het beeld van heel veel mensen ten opzichte van dienstplicht niet helemaal reëel is. Er wordt gesproken over 'straffen', maar dat kun je ook anders bekijken. Als iemand steeds dezelfde 'fout' begaat, blijft het beter hangen als daar een 'consequentie' aan vast zit. Je helpt elkaar door te voorkomen dat die 'fout' steeds weer wordt begaan.

Daarentegen denk ik ook dat je in dienst niet alleen met het zogenaamde 'geweld' bezig bent, want in dienst zijn er ook dokters nodig, monteurs, bevoorraders, planners, leidinggevenden, et cetera. Je leert dus eigenlijk van alles, maar dan in een andere omgeving dan een schoolbank. Mijn vader heeft al zijn rijbewijzen in dienst gehaald (motor, auto, vrachtwagen en nog het een en ander) en daar heeft hij tot de dag van vandaag nog profijt van. Ook van de discipline en omgangsvormen. Daar heeft hij heel veel aan gehad voor de rest van zijn werkende leven (hij is inmiddels een paar jaar met pensioen). Veel jongeren kunnen niet goed het oorzaak-gevolg overzien. En dat hoeft helemaal niets met geweld te maken te hebben, maar puur in de basis.

Op een van de bladzijden werd ook gesproken over atoom-aanvallen uit andere landen. Misschien interessant om de interviews met Poetin op National Geograpic terug te kijken. Deze werden gisteravond uitgezonden (aflevering 1 en 2, de rest volgt nog). Heb ze allebei bekeken en het zijn nu al eye-openers. Eigenlijk precies wat Irkoontje zegt: je leert om pas iets toe te passen als jij door de ander aangevallen wordt. Zolang niemand aanvalt, hoef je dus ook geen geweld te gebruiken. Maar als die wel nodig is, dan moet je wel weten hoe te handelen en samen te werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 10:27 



 
Profiel   

StonedRomy schreef
Dienstplicht kost ontzettend veel geld en wat heb je voor je? Een grote groep ongemotiveerde jongeren waar je geld tegenaan smijt. Dit geld kan je beter stoppen in het beroepsleger...


Agree.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 10:33 



 
Profiel   

Neon schreef
Mijn kinderen hoeven geen kanonsvoer te worden voor andermans politieke/macht/fimanciële behoeftes...


Helemaal mee eens! ben tegen dienstplicht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 10:34 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Ik ben zelf in dienst geweest (bijna laatste lichting) en heb gezien wat voor "discipline" de jongeren daar werd bijgebracht... _O-


Mijn man was in militaire dienst oude stijl en het enige wat ze daar deden was zich doodvervelen...
En de psychologische trucjes die er gebruikt werden om mensen aan het werk te zetten (je kleineren of zeggen dat je groep dan straf krijgt als je iets niet goed doet) trapten ze ook al niet in.
Arme sergeant die van dat semi-intellectuele tuig een goed ge-oliede oorlogsmachine moest maken... :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 10:35 



 
Profiel   

Inderdaad, nergens nuttig voor en totaal niet van deze tijd.

Dingen als reanimeren, EHBO, een keine brand blussen en dat soort dingen die misschien nog van pas zouden kunnen komen zou je wat mij betreft gewoon op school moeten leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 10:38 



 
Profiel   

Mijn vader heeft een geweldig leuke tijd gehad met dienstplicht. Vind het ook erg leuk om in zijn fotoboek te kijken. Ziet er juist gezellig uit. En zeg nou zelf. Die jeugd van tegenwoordig kan best een beetje extra opvoeding gebruiken :o
Ik ben dus voor. Ik zou zelf ook wel naar dienstplicht willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 10:42 



 
Profiel   

Carol_Beer schreef
En dat helpen en zorgen voor anderen zit nou eenmaal in onze asosiale cultuur, daar valt niks meer aan te doen. In bv, Japan helpt iedereen elkaar, maar daar is het ook de cultuur, in NL is dat niet zo.


En Japan is al sinds einde WOII gedemilitariseerd... en tóch helpen ze elkaar, dus het ligt niet aan de wel/geen dienstplicht dat ze elkaar helpen. :')
Japan is, zoals het gros van de niet-westerse samenleving een interdependente samenleving, een samenleving waarbij het grootste ideaal niet "ikke ikke ikke" is maar het verantwoordelijkheid hebben voor elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 10:43 



 
Profiel   

Nies_ schreef
Inderdaad, nergens nuttig voor en totaal niet van deze tijd.

Dingen als reanimeren, EHBO, een keine brand blussen en dat soort dingen die misschien nog van pas zouden kunnen komen zou je wat mij betreft gewoon op school moeten leren.


Mee eens! Toevallig ga ik over 2 weken naar EHBO cursus ... maar heb dat zelf moeten regelen en betalen en moet nog uitzoeken of mijn verzekeraar de cursus vergoed... Het is heel simpel om kinderen op school al een en ander te leren, en zou net zo normaal moeten zijn als gymles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 10:47 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
Kuggur schreef
Ik ben zelf in dienst geweest (bijna laatste lichting) en heb gezien wat voor "discipline" de jongeren daar werd bijgebracht... _O-


Mijn man was in militaire dienst oude stijl en het enige wat ze daar deden was zich doodvervelen...
En de psychologische trucjes die er gebruikt werden om mensen aan het werk te zetten (je kleineren of zeggen dat je groep dan straf krijgt als je iets niet goed doet) trapten ze ook al niet in.
Arme sergeant die van dat semi-intellectuele tuig een goed ge-oliede oorlogsmachine moest maken... :')



Nou dat dus.

Mijn man hoorde bij de laatste lichting weigeryuppen.

Het eerste waar hij voor zorgde was dat hij een hogere rang kreeg en een leuk taakje waar hij zijn tijd mee kon verdoen.(websitebouwen voor de afdeling waar hij zat)
Geen verveling en geen vervelende sergeant die hem allerlei onzinnige opdrachten gaf omdat hij een hekel had aan weigeryuppen.

Mijn man heeft veel dicipline maar dat heeft hij niet in dienst geleerd. Dat leer je ook niet in dienst dat krijg je of van huis uit mee of leer je in je latere werkende leven. En sommige leren het simpelweg nooit.

Ik ben zwaar tegen. Zorg dat het leger meer geld krijgt opdat gemotiveerde militaire gewoon hun werk goed kunnen uitvoeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 10:47 



 

Tsja, dat 'hele groep straffen' heeft een functie ;)
Militairen moeten op elkaar kunnen vertrouwen, en als iedereen weet dat zijn fouten (niet opvolgen orders) niet alleen voor zichzelf consequenties hebben, maar ook voor de groep... Zorgt er juist voor een veiligere werksfeer.
Elke militair weet namelijk wat de volgende stap van de collega is.

(Hier heb ik het over beroeps, maar het kan natuurlijk ook voor de dienstplicht werken.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:10 



 
Profiel   

Mbt de militaire dienstplicht zelf.
Die is ingesteld door Napoleon Bonaparte - en sindsdien zijn er Nederlandse dienstplichtigen de oorlog in Rusland ingestuurd, de oorlog in België (1830), de oorlog in Indonesië (1945-1949) en de oorlogen in Korea en Libanon. Al deze oorlogen hebben we verloren. (De laatste oorlog die we wonnen was met een beroepsleger, de 3e Engelse zeeoorlog.)

"De oorlog" is in Nederland altijd de 2e wereldoorlog. Het complete gemobiliseerde leger heeft voor 10 provincies gecapituleerd op 14 mei tijdens het bombardement op Rotterdam. De Zeeuwen capituleerden pas nadat ook Middelburg platgebombardeerd was. (Ook die oorlog hebben we verloren.)

The great war - de eerste wereldoorlog zijn we buiten gebleven dankzij de stelling/ vestingwerkingen/ waterlinie rond 'Holland'.

Als het gaat om discipline en minder hangjongeren kan ik mij nuttiger dienstplichten dan de militaire voorstellen. Ik ben niet tegen een sociale dienstplicht- en alle jongeren dingen als ehbo leren kan ook weinig kwaad en doet veel goeds.

En wie echt soldaat v/m wil worden: dingen zoals "vredesmissies met geweren" zijn soms nodig, "de hemel is nu eenmaal niet op aarde". Maar de ervaring kennende van de dienstplichtigen uit Indonesië, Korea en Libanon: zend maar liever beroeps uit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:26 



 
Profiel   

Joaltijd schreef
Tsja, dat 'hele groep straffen' heeft een functie ;)
Militairen moeten op elkaar kunnen vertrouwen, en als iedereen weet dat zijn fouten (niet opvolgen orders) niet alleen voor zichzelf consequenties hebben, maar ook voor de groep... Zorgt er juist voor een veiligere werksfeer.
Elke militair weet namelijk wat de volgende stap van de collega is.

(Hier heb ik het over beroeps, maar het kan natuurlijk ook voor de dienstplicht werken.)


Deze "militairen" die opgeroepen waren, waren daan vaak niet blij mee omdat ze door hun oproep gedwongen hun beroepsopleiding of studie moesten onderbreken maar van onderbreken kwam vaak afstel, want dan was je anderhalf jaar verder als je eindelijk weer aan de bak kon... en dan waren ze meerderjarig en dreigden te duur te worden voor werkgevers... mijn man is dankzij zijn militaire dienst ook zijn studie en baan kwijtgeraakt, terwijl het in die jaren ook crisis was op de arbeidsmarkt en hij is flink in de problemen gekomen (tijdenlang werkloos geweest)...

Ik kende via via een jongen die opgeklomen was vanuit LOM onderwijs naar mavo, en toen uiteindelijk naar de MEAO kon gaan.... maar nee, de oproep om in dienst te gaan kwam en hij kreeg geen uitstel, wegens stapelen van opleidingen dus dag MEAO en fatsoenlijke toekomst :wave: (mijn man had ook scholen gestapeld, mavo havo vwo daarna uni, en kreeg vanwege dat stapelen ook geen uitstel...)

En zo zullen er velen zijn geweest die zich knap gedupeerd voelden door de opkomst in de jaren '80... de geluksvogels die wel goed terechtkwamen zullen wel aanzienlijk rooskleuriger verhalen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:44 



 
Profiel   

Ik ben tegen de dienstplicht maar ook tegen de maatschappelijke dienstplicht. Ik hou er zelf niet van als ik iets verplicht moet doen en ik denk met mij veel mensen. Als je mensen hebt die zich bewust willen inzetten in de maatschappij kom je veel verder dan met mensen die verplicht worden gesteld

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:48 



 
Profiel   

Citaat
Deze "militairen" die opgeroepen waren, waren daan vaak niet blij mee omdat ze door hun oproep gedwongen hun beroepsopleiding of studie moesten onderbreken maar van onderbreken kwam vaak afstel, want dan was je anderhalf jaar verder als je eindelijk weer aan de bak kon...


...dat mensen niet blij waren kan kloppen.
Wie boemelde met zijn studie moest aantreden, wie stevig doorleerde niet.
Wel is dienstplicht per definitie carrière onderbrekend - maar so what? Destijds gold dit voor alle mannen - en de vaardigheden gelerrd in dienst kan en mag je ook daarna gebruiken. (Een van mijn vrienden leerde er vrachtwagens besturen op kosten van het Rijk en de ander rolde een mooie carrière als automatiseerder in.)

Citaat
mijn man is dankzij zijn militaire dienst ook zijn studie en baan kwijtgeraakt, terwijl het in die jaren ook crisis was op de arbeidsmarkt en hij is flink in de problemen gekomen (tijdenlang werkloos geweest)...

Balen!!!

En raar dat stapelen van opleidingen geen uitstel kon opleveren...?!?!


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-06-17 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:57 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Ja.
Het is of je kroost maar eens meer discipline bijbrengen ipv op straat laten zwerven wat in veel gezinnen maar heel normaal is. Juist bij die lagere milieus.
Ik denk als het geld gaat kosten er ineens veel meer kan vanuit die gezinnen. Nu zijn er toch geen consequenties.
En loonbeslag op uitkering of loon is dan een mooie stok achter de deur.


Je ziet ook wel dat kleine criminelen wel gek zijn op bijv hun moeder. Ga je die financieel straffen dan bereik je daarin veel gevallen meer bij dan een taakstraf of enkelband.
Ook vanuit de ouders zal de motivatie hoger zijn om hun kind uit de problemen te houden om er financieel niet op achteruit te gaan.

En hoorde vanuit het leger wat jaartjes geleden...dat je daar ook genoeg spullen kon kopen die "van de vrachtwagen waren gevallen.... "

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 11:57 



 
Profiel   

bruintje123 schreef
Het is of je kroost maar eens meer discipline bijbrengen ipv op straat laten zwerven wat in veel gezinnen maar heel normaal is. Juist bij die lagere milieus.
Ik denk als het geld gaat kosten er ineens veel meer kan vanuit die gezinnen. Nu zijn er toch geen consequenties.
En loonbeslag op uitkering of loon is dan een mooie stok achter de deur.


Ik hou niet van dit soort borrelpraat: "...die lagere milieux, de zweep er over!"
Ik geef toe dat dat militair klinkt.

En je mag denken wat je wil, maar we weten allang dat de zweep zelf niet helpt en die financiële zweep ook niet.

Goede vaardigheden helpen, en nog een stuk of tien vaardigheden die in de hogere milieu's gewoon voorhanden zijn. (Een goede laptop, een netwerk, elementaire juridische etc kennis, goede algemene ontwikkeling, ABN spreken en vooral verstaan en nog het een en ander.)

Een van de redenen waarom ik zo boos word van dit soort borrelpraat: velen in die lagere milieus werken zich een slag in de rondte, moeite die bloed zweet en tranen kost - voor dingen die voor anderen normaal zijn.
Om dit harde werk compleet te negeren en dan borrel te praten over "met de financiële zweep zouden ze wel werken" - (no comment)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 12:07 



 
Profiel   

Gelukkig lust ik geen borrels.

ik kom zelf ook uit een gezin zonder veel te makken. Juist daarom werkte (en nog) we inderdaad een slag in de rondte.
Maar zorgden we wel dat we niet de crimineel uit gingen hangen.
En zonder borrel weet ik wel zeker dat aan de centen van de ouders komen wel degelijk gaat helpen.
Ik denk dat jezelf juist uit een gezin komt waar alles maar normaal was om te hebben, dus denk ik juist dat jij borrel praat hebt met opwijzende pink.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 12:12 



 
Profiel   

Tijdje terug was het nog op tv. Een jongen die pas ging nadenken toen zijn moeder last kreeg van zijn gedrag. Dat zijn moeder hem uit huis moest schoppen om er zelf niet aan onderdoor te gaan (financieel vooral) en toen is hij pas gaan nadenken over de consequenties van zijn gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 12:18 



 
Profiel   

Een dienstplicht is geen opvoedingsinstituut van het rijk. Het wel of niet instellen ervan moet beslist worden op basis van andere argumenten dan "dan zijn we mooi van al die hangjongeren af".

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 12:21 



 
Profiel   

Nee daar is dienstplicht ook niet voor Kuggur. Dat heb ik dan ook nooit geschreven.

Precies sneeuwpop, zo werkt dat. Aan familie en zeker mama mag je niet komen.
Prima, gebruik dat dan ook maar.
Want zo luisteren ze niet naar mama.
Maar dan moet je wat vaker met die doelgroep te maken hebben dan met je pink omhoog aan de borrel na je gekregen studie van je ouders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 12:24 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Citaat
Deze "militairen" die opgeroepen waren, waren daan vaak niet blij mee omdat ze door hun oproep gedwongen hun beroepsopleiding of studie moesten onderbreken maar van onderbreken kwam vaak afstel, want dan was je anderhalf jaar verder als je eindelijk weer aan de bak kon...


...dat mensen niet blij waren kan kloppen.
Wie boemelde met zijn studie moest aantreden, wie stevig doorleerde niet.
Wel is dienstplicht per definitie carrière onderbrekend - maar so what? Destijds gold dit voor alle mannen - en de vaardigheden gelerrd in dienst kan en mag je ook daarna gebruiken. (Een van mijn vrienden leerde er vrachtwagens besturen op kosten van het Rijk en de ander rolde een mooie carrière als automatiseerder in.)

Citaat
mijn man is dankzij zijn militaire dienst ook zijn studie en baan kwijtgeraakt, terwijl het in die jaren ook crisis was op de arbeidsmarkt en hij is flink in de problemen gekomen (tijdenlang werkloos geweest)...

Balen!!!

En raar dat stapelen van opleidingen geen uitstel kon opleveren...?!?!


Ja raar, want de Mammoet-wet werd juist ingevoerd om mensen de kans te geven hogerop te komen, en dat kon je dus doen door na de MAVO de HAVO en eventueel VWO te doen of na MAVO/HAVO het MBO of HBO te doen.
Dat mijn man bijvoorbeeld zijn scholen stapelde was omdat hij op het platteland woonde en er was alleen een MAVO mogelijk waar hij woonde. Toen hij die MAVO haalde, was de HAVO in de stad in zijn situatie een logische stap en toen hij VWO advies kreeg was VWO natuurlijk de logische stap. Dat was keurig volgens de Mammoet-wet. Niet iedereen weet namelijk op zijn 12e al wat hij wil worden, en niet iedereen heeft in de brugklas al overduidelijk talent in een bepaalde richting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 13:24 



 
Profiel   

Nies_ schreef
Inderdaad, nergens nuttig voor en totaal niet van deze tijd.

Dingen als reanimeren, EHBO, een keine brand blussen en dat soort dingen die misschien nog van pas zouden kunnen komen zou je wat mij betreft gewoon op school moeten leren.

Dat ben ik wel met je eens: het eerste hulp pakket zou standaard op school moeten zijn. In plaats van BHV zou het dan SHV kunnen heten. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 14:23 



 
Profiel   

Joaltijd schreef
Tsja, dat 'hele groep straffen' heeft een functie ;)
Militairen moeten op elkaar kunnen vertrouwen, en als iedereen weet dat zijn fouten (niet opvolgen orders) niet alleen voor zichzelf consequenties hebben, maar ook voor de groep... Zorgt er juist voor een veiligere werksfeer.
Elke militair weet namelijk wat de volgende stap van de collega is.

(Hier heb ik het over beroeps, maar het kan natuurlijk ook voor de dienstplicht werken.)

:j

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 14:25 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Joaltijd schreef
Tsja, dat 'hele groep straffen' heeft een functie ;)
Militairen moeten op elkaar kunnen vertrouwen, en als iedereen weet dat zijn fouten (niet opvolgen orders) niet alleen voor zichzelf consequenties hebben, maar ook voor de groep... Zorgt er juist voor een veiligere werksfeer.
Elke militair weet namelijk wat de volgende stap van de collega is.

(Hier heb ik het over beroeps, maar het kan natuurlijk ook voor de dienstplicht werken.)

:j


Tuurlijk, maar tegenwoordig weet men dat het not done is (en zelfs contra-productief werkt) om mensen te kleineren en af te blaffen, behalve in het leger.
En niet iedereen is geschikt om als een herdershond blindelings bevelen op te volgen, maar die niet-geschikte mensen werden ook domweg opgeroepen om in dienst te komen.
Heel jammer voor de sergeant ja...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-17 14:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 17 [ 403 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen