Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 183 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waarom alcohol"vrije" consumpties 18+?

 
Profiel   

Getwijfeld... Zet je dit nou bij VT (omdat het over drinken gaat), bij MWS (omdat het over gezondheid gaat) of bij NM (omdat het een maatschappelijk onderwerp betreft).

Gekozen voor het laatste, maar modjes, mochten jullie een andere plek toch passender vinden dan hoor ik het graag. :)


In mijn koelkast staan twee sixpacks Radler. Eentje met 2% alcohol (die vindt mijn vrouw lekkerder) en 0.0% voor mij omdat van alcohol mijn suikers aan de wandel gaan.

Jillz hebben we ook wel eens in de koelkast gehad. Zit ook 'niks' in. Mijn zoontje van destijds acht vond het héérlijk vorig jaar zomer.

Dat was vóór ik de 18+ waarschuwing had gelezen.

En nu zit ik hier, met die sixpacks in de koelkast me af te vragen "why the hell not??"

Mensen die me een beetje kennen weten dat ik absoluut geen promotor ben van het gebruik van alcohol. Ik heb in verschillende situaties gezien wat een nare gevolgen alcoholgebruik kan hebben en het is pas sinds een jaar of 2 dat ik er relatief normaal in kan staan.

Maar in 0.0% Radler, of malt, of Jillz zit zo goed als niks.

Waarom mogen minderjarigen wél energydrink kopen, wat eigenlijk ook troep is (maar oh zo lekker!) maar geen alcohol"vrije" dranken?

Ik dronk vroeger met vriendinnen standaard Smirnoff of Breezahhh toen ik een jaar of 15 was. Oké, dat zou ik mijn kinderen niet aanbevelen...

Ze zijn nu 12, bijna 11 en 9. Over een paar jaar zijn de kinderfeestjes echt verleden tijd. Dan worden het "echte" feestjes... Drinken ze dan alleen cola en sinas?

En hoeveel kwaad kan een 0.0 of een Jillz op een hete zomerdag?

Ik bedoel... Mijn oudste drinkt al vanaf haar 7e koffie en de jongste nu sinds een paar maanden...

Kan dat dan ook eigenlijk niet?

Inmiddels ligt er een sixpack Radler in de koelkast en 5 flesjes 0.0...

Proost!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:09 



 
Profiel   

Minderjarigen mogen toch radler 0.0 kopen? :?

Het idee daarvan is toch dat er geen alcohol in zit?

Volgens mij mis ik je punt :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:11 



 
Profiel   

Ik zou het gewoon doen. Je promoot daarmee imo niet de consumptie van alcohol maar juist de alcoholvrije drankjes die óók heel lekker zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:12 



 
Profiel   

Het is 0,0, dus waarom niet? Er zit geen alcohol in. Ik denk dat hoe meer bekrompen we er allemaal over doen hoe interessanter het voor de jongeleu wordt. Nou zou ik het niet zozeer een 12-jarige geven, maar als ze 14-15 zijn? Hoor altijd van klasgenoten dat die rond die leeftijd begonnen met drinken, dus dan kan dat ook prima. Het is inderdaad maar limonade eigenlijk, maar dan in een bier/glazen flesje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:13 



 
Profiel   

Waarom wél op jonge leeftijd?
Genoeg ander drinken wat ook lekker is toch?
Vanaf een jaar of 15 geen probleem lijkt mij.
Dat iets anders wel mag wat niet zo goed is, praat het ander niet goed. Waarom zou je kinderen eigenlijk koffie laten drinken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:14 



 
Profiel   

Er zit altijd wel iets van alcohol in, ook als het 0.0% is, tot 0,5% mag het alcoholvrij heten. Dat is de reden dat minderjarigen het niet mogen kopen. Muggenzifterij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:15 



 
Profiel   

Waarom koffie?
Tja waarom niet... Mijn oma zette vroeger altijd koffie voor de kinderen uit de buurt. Mijn vader dronk het toen hij 8 was.

Ik vond het tot een paar jaar terug smerig (achteraf gezien bleek dat aan de koffiemelk te liggen, bah!) en nu drink ik het zwart.

Mijn kinderen vinden het lekker. Ze drinken vrijwel altijd caffeinevrij, tenzij dat niet beschikbaar is.

Zelfde met dit soort Radlerdingetjes... Ja er is heel veel ander drinken maar als je dit nou gewoon lekker vindt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:18 



 
Profiel   

Utixo schreef
Er zit altijd wel iets van alcohol in, ook als het 0.0% is, dat is de enige reden dat minderjarigen het niet mogen kopen. Muggenzifterij.

In sap dat iets te lang staat zit ook alcohol :+
In gistproducten soms ook.

Nogmaals, ik zou het echt toejuichen als kinderen ook na de 18e verjaardag voor het alcoholvrije alternatief blijven kiezen omdat ze dat toch al gewend zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:18 



 
Profiel   

Jillz zit niet niks in, dat heeft 5% net als een normaal biertje. Tenzij je de 0.0% Jillz bedoelt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:19 



 
Profiel   

Ik vind het vooral fout dat ze claimen dat het 0.0% is terwijl er dus weldegelijk íets in zit. Ik ben nu zwanger en drink 0.0%. Ik maak me niet echt druk over dat mini beetje dat er dan eventueel in zit trouwens. Maar claim niet 0.0% als het 0.01% is stiekem (of wat het dan ook exact is).

Verder zou ik inderdaad liever hebben dat mijn kids straks 0.0% drinken dan energy drank!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:20 



 
Profiel   

Ja, maar dan is het de verantwoording van de supermarkt en overheid niet meer. Het gaat erom wat er verkocht wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:21 



 
Profiel   

Ik werk in de supermarkt bij de kassa. Wanneer een klant alcoholische drank koopt blokkeert m'n kassa en moet ik checken. Wanneer een tiener dus alcoholvrije drank koopt krijg ik geen waarschuwing op m'n scherm. Het is alleen even kijken of er geen alcoholische flesjes bij de alcoholvrije flesjes gestopt zijn.
Dus er zit wel degelijk verschil in het gebruik van wel of niet alcoholische dranken onder de jeugd

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:21 



 
Profiel   

ElizeVdS schreef
Ik vind het vooral fout dat ze claimen dat het 0.0% is terwijl er dus weldegelijk íets in zit. Ik ben nu zwanger en drink 0.0%. Ik maak me niet echt druk over dat mini beetje dat er dan eventueel in zit trouwens. Maar claim niet 0.0% als het 0.01% is stiekem (of wat het dan ook exact is).

Verder zou ik inderdaad liever hebben dat mijn kids straks 0.0% drinken dan energy drank!


Maar dat zit ook in een appel die iets langer ligt :7

Dat is dezelfde reden als dat er een maximale grens ligt aan het promillage alcohol dat je in je bloed mag hebben in het verkeer; je kunt de grens niet op 0 zetten omdat er áltijd iets alcohol in je bloed zit.

Utixo schreef
Er zit altijd wel iets van alcohol in, ook als het 0.0% is, tot 0,5% mag het alcoholvrij heten. Dat is de reden dat minderjarigen het niet mogen kopen. Muggenzifterij.


Mag dat echt niet dan? Hier doet de supermarkt daar niet moeilijk over?


Laatst bijgewerkt door verootjoo op 22-06-17 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:22 



 

Huh dus in 0.0 zit wel alcohol??

Jeetje, ik ben beginnend bestuurder en dacht dat ik met 0.0 save was, maar daar zit dus ook gewoon alcohol in en kunnen ze je dus ook mee pakken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:22 



 
Profiel   

MariekeS_ schreef
Jillz zit niet niks in, dat heeft 5% net als een normaal biertje. Tenzij je de 0.0% Jillz bedoelt?


Oeps, die bedoel ik ja. Hebben we ooit in huis gehad. Verder nooit Jillz gehad dus ik had me niet gerealiseerd dat er ook een "normale" versie was.

Magrathea wat jij zegt is óók wat voor te zeggen inderdaad... Hoeveel mensen geen malt drinken "want vies" maar als dat is wat je kent...

Ik was al aan het googlen op alcoholpromillage nuchter trouwens maar kon het niet vinden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:23 



 
Profiel   

amoj schreef
Huh dus in 0.0 zit wel alcohol??

Jeetje, ik ben beginnend bestuurder en dacht dat ik met 0.0 save was, maar daar zit dus ook gewoon alcohol in en kunnen ze je dus ook mee pakken?


Als je twee kratten leegdrinkt misschien wel :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:24 



 
Profiel   

amoj schreef
Huh dus in 0.0 zit wel alcohol??

Jeetje, ik ben beginnend bestuurder en dacht dat ik met 0.0 save was, maar daar zit dus ook gewoon alcohol in en kunnen ze je dus ook mee pakken?


Tenzij je een heel krat ineens gaat drinken lijkt me niet dat je boven het toegestane promillage uitkomt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:24 



 
Profiel   

Zoals ik zeg: het gaat me niet om het kleine beetje dat er mogelijk in zit, het gaat me om de claim die je d'r bij doet dat er niets in zit terwijl je dat niet kan garanderen. Als je claimt dat het X is moet het niet X+1 zijn, hoe onbelangrijk 1 ook is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:24 



 
Profiel   

Maar 0,01 is afgerond toch gewoon 0,0?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:25 



 
Profiel   

ElizeVdS schreef
Zoals ik zeg: het gaat me niet om het kleine beetje dat er mogelijk in zit, het gaat me om de claim die je d'r bij doet dat er niets in zit terwijl je dat niet kan garanderen. Als je claimt dat het X is moet het niet X+1 zijn, hoe onbelangrijk 1 ook is.


Tja... dat heet marketing :+ De hele supermarkt staat vol met claims die niet kloppen. En dan is dit nog iets wat erg streng gecontroleerd wordt en het andere niet.
Je kan 0.0 prima drinken als zijnde alcohol vrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:26 



 
Profiel   

www.kennisinstituutbier.nl/vraagbaak/ku ... lvrij-bier

In NL is het dus 0.1%

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:29 



 
Profiel   

amoj schreef
Huh dus in 0.0 zit wel alcohol??

Jeetje, ik ben beginnend bestuurder en dacht dat ik met 0.0 save was, maar daar zit dus ook gewoon alcohol in en kunnen ze je dus ook mee pakken?

Net zo veel als in een pak vruchtensap. Daar hoef je je écht niet druk om te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:29 



 
Profiel   

Lente schreef
Maar 0,01 is afgerond toch gewoon 0,0?

Rekentechnisch wordt het wel zo afgerond maar het maakt niet dat het ineens van iets niets wordt hè ;). Maak me d'r verder ook niet druk over ofzo maar vind het gewoon apart dat er gezegd wordt dat het niets is terwijl het eigenlijk gewoon een heel klein beetje is.

Ik vind met voedingswaar dat je echt 100% eerlijk moet zijn in je reclame-uiting en etiket.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:29 



 
Profiel   

Volgens mij is 0,0 bier wel gewoon verkrijgbaar voor mensen onder de 18. Althans, ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zijn id daarvoor moest laten zien of het niet meekreeg :)

Heel eerlijk gezegd: als er al alcohol in 0,0 dranken zit, dan is dat zo weinig dat dat echt geen schade kan opleveren. Dus ik zie niet in waarom iemand onder de 18 het echt niet zou kunnen drinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:32 



 
Profiel   

Stap van 0.0 naar wel alcohol (wat hoe dan ook gewoon vergif is), is dan vrijwel 0. Smaakje is al bekend en dan is de rest meer omdat het mag en zo hoort dan dat het verstandig is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-17 21:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 183 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen