"Tuintegeltax"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22772
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:55

Citaat:
Enerzijds kan ik me de gedachten over afwateringsproblemen nog voorstellen.
Maar om mensen ervoor te laten betalen :?

En wat nou als je kunstgras hebt liggen? :+


Ik vind het een prima idee: tuin tegel tax. (De alliteratie alleen al...!)
1)
Voor alle duidelijkheid: je betaalt nu ook al voor afvoeren van hemelwater.
We hebben een uitstekend rioleringssysteem.
...alleen: we zitten al midden in een verandering van het klimaat en er zijn grote plensbuien te verwachten - van de riolering wordt dus meer gevraagd.
(Mogelijk: een dure operatie om extra buizen etcetc aan te leggen.)

2)
De gemeente die deze knuppel in het hoenderhok gooide, had het over 'tax' in de zin van
- burgers die dmv hun begroeide en/of verdiepte tuin meewerken, blijven het gewone tarief betalen omdat ze meewerken om overlast te beperken
- burgers die niet meewerken door
geen groen
en/of geen kuil aan te leggen, die betalen extra.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 21-07-17 12:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:09

Het idee opzich is niet gek :) ben benieuwd hoe ze het willen gaan uitwerken :)

Wij hebben bewust onze tuin niet volledig bestraat en de voortuin volledig volgeplant met lavendelplanten. Prachtig om naar te kijken want er zitten ontelbaar hommels/bijen en vlinders in :)
En dan de opmerkingen: "Ja, en wat als ik nou allergisch was?"(buurman) :+ jammer dan, moet je ze maar niet boos maken :D

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:10

Tja, in friesland betalen we (particulieren) al aan het wetterskip zowel zuiveringskosten (riool) als watersysteemheffing (oppervlakte water schoon en op peil houden) Bedrijven betalen daar nog eens extra voor voor zowel bebouwd als onbebouwd als binnendijks of buitendijks. Zelfs voor natuurgebieden moet je watersysteemheffingskosten betalen.

En in deze gemeente betalen eigenaren van percelen een vast bedrag per perceel voor het verwerken van hemel- en grondwater. Ongeacht de hoeveelheid tegels/beton/asfalt ;)

Dus belasting betalen om regenwateroverlast tegen te gaan is er al. Het zal per gemeente en waterschap wel verschillen in bedrag en hoe ze het noemen. Daar kan je alleen achter komen door uit te zoeken wat je eigen gemeente aan riool heffing rekent en wat het waterschap rekent en waarvoor.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 12:22

Overstromende straten en huizen is idd de reden voor dit plan. Dit was 2015:

Afbeelding

Amyyy

Berichten: 3499
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:36

Ik ben absoluut vóór dit idee. Of het een 'tuintegel-tax' genoemd moet worden, dat weet ik niet. Maar officieel zijn wij als burgers verantwoordelijk voor onze eigen afwatering. 9/10 lost de gemeente dit nu op. Maar we Zitten midden in een klimaatsverandering, er komen meer piekbuien, de straten staan hierdoor vaker onderwater. Water in je huis is echt niet grappig, maar hey! We kunnen het oplossen door onze tuin te Veranderen en klimaat adaptief te maken. Daardoor hoef ik ook geen extra belasting te betalen, een win win situatie! :)*

Ik ben het er mee eens, de gemeente moet ook klimaat adaptief handelen, zeker :j. Maar een gemeente kan het niet alleen. Gemiddeld heeft de gemeente maar 30% oppervlak in eigendom, en zullen dus burgers, ondernemers en woningcorporaties moeten helpen om sámen iets te doen voor het klimaat, om zo de verandering op te vangen.

In Duitsland en België is het trouwens al geregeld via wetten, verplichtingen en extra belastingen. Heb je in Duitsland je hele tuin vol met tegels, betaal je gewoon extra. Waarom zou dat in Nederland hier niet kunnen? Ik denk dat het een combinatie wordt van wetten, extra belastingen en stimuleringsregelingen.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:40

Ik vind er op zich wel wat voor te zeggen. Natuurlijk kan iedereen komen met de uitzonderingsgevallen van mensen die in een rolstoel zitten en die daarom een betegelde tuin moeten hebben, maar om hoeveel mensen gaat dat nou?

Misschien dat je niet meer moet gaan vragen aan de mensen die het niet goed doen, maar minder aan de mensen die het wél goed doen. En een waterdoorlatende tuin hoeft helemaal niet meerwerk te zijn. Worteldoek plaatsen, kunstgras, water doorlatende tegels of kiezels er overheen en voila: geen werk, wel afwatering.
En uiteraard is het logisch dat mensen een zitplek willen hebben en dus een terrasje maken. Maar een tuin die bestaat uit niets dan tegels... Nee das eigenlijk nergens nodig.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:45

Vjestagirl schreef:
Ik vind er op zich wel wat voor te zeggen. Natuurlijk kan iedereen komen met de uitzonderingsgevallen van mensen die in een rolstoel zitten en die daarom een betegelde tuin moeten hebben, maar om hoeveel mensen gaat dat nou?


Ach, een randje van 30/40 cm langs de kanten kan al heel veel verlichting geven. Dat kan zelfs bij iemand met een rolstoel volgens mij :) Hoeft geen aarde te zijn, kan ook worteldoek met grind zijn.

Popstra
Berichten: 13777
Geregistreerd: 21-06-08

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:09

Ik ben ook voor dit idee al had het beter geweest ze eerder met voorlichting zouden zijn gekomen over het ,,waarom,,

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:59

Mijn nicht zit in een rolstoel en heeft minder dan de helft van de tuin in de tegels liggen. De rest is allemaal bloementuin omdat zij daar zo van houd. Ze onderhoud het ook zelf met aangepaste tuingereedschap. Dus reden van rolstoel en dus geen bloemen/struiken tuin is een kul argument.
Hier zie ik het veel bij mensen die te lui zijn om de tuin te onderhouden. Tegels veel makkelijker. De gifspuit er eens in de zoveel tijd over en klaar. :(

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:02

Ik vergelijk het even met het systeem voor afvalscheiding in onze gemeente.

Hier betaalt iedereen een gewone afvalbelasting. Deze wordt aan de hand van jouw huishouden (1, 2,3, 4 personen) vastgesteld.

Daarnaast betaal je hier per ledeging van jouw grijze container (restafval) € 7,50.

Hoe meer afval je scheidt, hoe minder je de grijze container aan de straat zet. Je wordt dus afgestraft als je geen of weinig afval scheidt.

Ik vind dit een prima manier om iedereen bewuster te maken van het milieu en te stimuleren om een eigen bijdrage te leveren aan een fijnere leefomgeving.

Zo zou je de tegeltax dus ook kunnen zien :j

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:08

Als ze hier nou eens beginnen met het niet plaatsen van bomen op rioolaansluitingen zou dat ook al een deel problemen voorkomen. :')

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:10

laetitia schreef:
Ik vind het wel een goed idee.

Door de combinatie van extremere buien en het feit dat tuinen steeds vaker compleet betegeld worden, krijgen gemeentes vaker te maken met wateroverlast.

Zo stimuleer je mensen om hun tuin weer als tuin in te richten ipv als parkeerplaats en zorg je voor een betere afwatering.

Gemeente stopt nu geld in nieuw rioolsysteem, maar alleen een nieuw riool voorkomt blank gelopen straten niet :n


helemaal eens. Ook voor flora en fauna is het fijn als tuinen weer met planten en gras worden ingericht.

veerledec

Berichten: 6693
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:49

Ik herhaal nog even het belang van niet je tuin vol tegels gooien, wat dus meer is dan alleen wateroverlast. Het is een veel groter milieuprobleem:

De verstening van de stad heeft namelijk nare gevolgen (verhitting van de stad, meer fijnstof in de lucht, meer overstromingen en minder plek voor bijen, vlinders en vogels)

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:11

Tja, ik betaal zowel aan de gemeente als aan het waterschap. maar toen de achterbuurman een groot gedeelte van de sloot dichtgooide gaven ze beide niet thuis.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:14

Even terugkomend op mijn eerdere beklag over o.a multinationals, overheden en ook andere bedrijven. Kom nu net deze link tegen: http://nos.nl/artikel/2184294-omwonende ... -eten.html

Je zou maar net je tegels ingeruild hebben voor wat (eetbaar) groen en dan krijg je dit! Dat bedoel ik dus. Tegeltax vind ik hypocriet om de burger te laten betalen terwijl er deze dingen gaande zijn. Frustrerend, want natuurlijk wil je iets goeds terug doen voor de natuur, en een betere wereld begint bij jezelf, maar als de rest (de grootste vervuilers) niet meewerkt.... :-(
Overigens komt de stof GenX niet alleen op de planten voor, maar ook in ons drinkwater.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:37

Waarom moet er toch altijd naar anderen gewezen worden als het ons niet uitkomt wat regels betreft??

Ja maar, ja maar...zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk!
Ooh nee! ^)

Het een sluit het ander toch niet automatisch uit?

Er is een onderzoek gaande naar Chermours, het Rijk zit niet stil wat dat betreft.

https://www.zwijndrecht.nl/Bestuur/Nieu ... ter_veilig

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:41

er zijn vast andere oplossingen dan een tax, zoals ik al eerder zei, dat is zo negatief en als burger hebben we al veel op te hoesten. Wij betalen en de ander vervuilen en zelf niet mee willen werken, ja doei, haha. Een inruilsysteem werkte hier heel goed, dus ik hoop dat ze zoiets voortzetten en uitbreiden.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:49

Door de grotere bedrijven te straffen los het je het probleem van teveel hemelwater en de overlast die daardoor veroorzaakt wordt niet op :n er valt niet minder regen door en er liggen ook niet minder tegels in de tuinen.

En mensen worden nu eenmaal het beste gestimuleerd om iets te doen door ze te straffen of belonen. Dus waarschijnlijk moet het wel op deze manier helaas.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:57

ik denk dat we hevigere buien/klimaatveranderingen wel beter onder controle hadden kunnen hebben als we het klimaatprobleem beter hadden aangepakt, door de bron harder aan te pakken. maar we lopen achter de feiten aan, geld was en is schijnbaar belangrijker.

ja je zegt het goed, mensen worden gestimuleerd om iets te doen door ze te straffen, maar dan wel de juiste mensen en niet de onschuldige burgers die nu wederom slachtoffer worden van verkeerd beleid. :n

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:58

Waarom? "onschuldige burgers" hebben hun tuin niet volledig geasfalteerd en hoeven de tax niet te betalen (of heel erg veel minder). Waarom worden zij dan slachtoffer van een "verkeerd" beleid?

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:59

Die onschuldige burgers zijn zelf net zo schuldig aan klimaatverandering als dat de overheid dat is...

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:02

ja niet in dat opzicht onschuldig, maar meer in de zin van; we betalen al zoveel belasting in dit land. dat inruilsysteem gewoon voortzetten en uitbreiden! en verkeerd beleid omdat, nogmaals, overheden/multinationals de grootste vervuilers zijn en doen en laten wat ze willen. niet moeilijk te begrijpen.

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:29

Dat inruilsysteem is leuk voor mensen die nu 2 tegeltjes inleveren om een bloemetje te krijgen. Voor mensen die al tijden hebben geïnvesteerd in een groene tuin is dat een dolksteek in de rug.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:32

Vjestagirl schreef:
Dat inruilsysteem is leuk voor mensen die nu 2 tegeltjes inleveren om een bloemetje te krijgen. Voor mensen die al tijden hebben geïnvesteerd in een groene tuin is dat een dolksteek in de rug.


Inderdaad :)
Denk dat tax verlaging voor de mensen die asfalt inleveren voldoende is.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:38

Ik ben gewoon van mening dat een tax niet het juiste effect heeft. Vind ik tegenstrijdig, maar dat is dus een uitgebreide achterliggende redenatie in mijn hoofd :p
Neemt niet weg dat ik ook vind dat het groener kan en dat die rottige tegels er zsm uit moeten. Wat dan wel dé oplossing is zullen we zien!