"Tuintegeltax"

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:43

Dit is serieus iets dat ik al jaren toejuich. Van mij mag het! :j

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:09

Toch vraag ik me af of het werkt. Als er echt een stortbui valt, dan loopt mijn paardenbak vol met water wat van het land van mijn buurman loopt. Als het zo hard regent, kan het land het ook niet aan.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:34

Alpha89 schreef:
Even terugkomend op mijn eerdere beklag over o.a multinationals, overheden en ook andere bedrijven. Kom nu net deze link tegen: http://nos.nl/artikel/2184294-omwonende ... -eten.html

Je zou maar net je tegels ingeruild hebben voor wat (eetbaar) groen en dan krijg je dit! Dat bedoel ik dus. Tegeltax vind ik hypocriet om de burger te laten betalen terwijl er deze dingen gaande zijn. Frustrerend, want natuurlijk wil je iets goeds terug doen voor de natuur, en een betere wereld begint bij jezelf, maar als de rest (de grootste vervuilers) niet meewerkt.... :-(
Overigens komt de stof GenX niet alleen op de planten voor, maar ook in ons drinkwater.

En wat denk je van de hoogst gemeten fijnstof in Alblasserdam.
http://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordp ... -in-regio/

En zo heb je meer gevallen. ;)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 19:44

Las laatst een artikel over de vervuiling die cruise schepen veroorzaken. Zo triest eigenlijk. Wordt steeds populairder

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:34

Alpha89 schreef:
Even terugkomend op mijn eerdere beklag over o.a multinationals, overheden en ook andere bedrijven. (...) Tegeltax vind ik hypocriet om de burger te laten betalen terwijl er deze dingen gaande zijn. Frustrerend, want natuurlijk wil je iets goeds terug doen voor de natuur, en een betere wereld begint bij jezelf, maar als de rest (de grootste vervuilers) niet meewerkt.... :-(


Het wangedrag van Chemours staat buiten kijf en is off topic.

Dat het hypocriet zou zijn vind ik maar een kinderachtig verwijt en dat ge-wijs "hullie doen het nog veel meer" dat hoeft voor mij ook niet zo.

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:44

Dit is toch een discussieforum? Blijkbaar wordt mijn punt niet begrepen, maar ik zei ook al, dat is een andere discussie verder, maar ik leg alleen maar uit waarom IK vind waarom ik een tax niet het beste resultaat vind hebben. Ik vind het kinderachtig dat je geen verschillende visies op mag hebben schijnbaar.
Laatst bijgewerkt door Alpha89 op 21-07-17 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:46

Keet schreef:
Las laatst een artikel over de vervuiling die cruise schepen veroorzaken. Zo triest eigenlijk. Wordt steeds populairder

Yup, net zoveel als een stad van 5miljoen. Absurd.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:17

Alpha89 schreef:
Dit is toch een discussieforum? Blijkbaar wordt mijn punt niet begrepen, maar ik zei ook al, dat is een andere discussie verder, maar ik leg alleen maar uit waarom IK vind waarom ik een tax niet het beste resultaat vind hebben. Ik vind het kinderachtig dat je geen verschillende visies op mag hebben schijnbaar.

...nu ja, ik ben meer van
"doe het een en laat het andere niet na".

Juist voor hen die weten dat het "een minuut voor 12 is":
* natuurlijk hoort er kritiek te zijn op vliegtuigen, schepen, firma Shell etc etc etc etc
* maar doe ondertussen zelf ook alles wat je doen kunt. (Dus wie een tuin heeft: berg svp wayer en graag ook fijnstof, etc etc.)

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:55

Ochja er zijn miljoenen visies. Ik hoop gewoon dat er zsm een goede oplossing wordt bedacht voor het overschot aan steen en wat die oplossing zal zijn, dat gaan we vanzelf meemaken. Maar ik ben gewoon kritisch of tax dan wel dé manier is. Kan toch?
Ondertussen ga ik lekker verder genieten van de stilte en 13 HA grond. Geen tegel te zien. Heerlijk. Afbeelding

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:13

bruintje123 schreef:
Maar als je niets in te ruilen hebt omdat het niet vol ligt en je al goed bezig was?
Ook niet een eerlijke alternatief dus.
Terwijl een leuk gratis struikje wel meer mensen willen.



Marktplaats staat vol met gratis tegels. :D

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 15:38

Ik ben volledig voor!


Women2 schreef:
Dus een kennis van mij moet extra belasting betalen omdat ze haar tuin heeft laten betegelen omdat ze in een rolstoel zit?
En haar ouders dus ook? Omdat die de tuin hebben laten betegelen zodat ze daar ook de tuin in kan?

En gaat de regering dan ook extra betalen omdat die overal snelwegen aanleggen? Of gemeentes die steeds meer stukken betegelen omdat ruimte dan beter benut kan worden (denk aan al die opgeleukte pleinen in dorpen, waar eerder gewoon grasveld was)

Denk niet dat dit ook maar iemand gaat helpen. Zal alleen maar weerstand opleveren omdat mensen nog meer belasting moeten betalen en weer verder beperkt worden om hun eigen keuzes te maken over hun eigen leefgebied.


Daar hoeft toch niet de hele tuin voor betegeld te zijn?
Alleen een breed pad en een goed vlak terras.
Daarnaast kan nog zat groen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:15

Cowgirl schreef:
bruintje123 schreef:
Maar als je niets in te ruilen hebt omdat het niet vol ligt en je al goed bezig was?
Ook niet een eerlijke alternatief dus.
Terwijl een leuk gratis struikje wel meer mensen willen.



Marktplaats staat vol met gratis tegels. :D

haha, die zijn dan ook niet meer gratis, maar komen per opbod er op te staan :P

x_Anne_x

Berichten: 6548
Geregistreerd: 19-03-07
Woonplaats: Zeewolde

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:21

Ik heb nog zat tegels staan maar niemand die ze wil hebben :')

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:27

Citaat:
Maar als je niets in te ruilen hebt omdat het niet vol ligt en je al goed bezig was?
Ook niet een eerlijke alternatief dus.
Terwijl een leuk gratis struikje wel meer mensen willen.


????

Voor hen "die al goed bezig zijn" verandert er niets.
Qua denkfiguur zou je ook in aanmerking kunnen komen voor korting tov wat je nu al betaalt aan waterschap/ gemeente.

Dus waar zit m die oneerlijkheid nou in?

Popstra
Berichten: 13779
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:36

nynke55 schreef:
Toch vraag ik me af of het werkt. Als er echt een stortbui valt, dan loopt mijn paardenbak vol met water wat van het land van mijn buurman loopt. Als het zo hard regent, kan het land het ook niet aan.

Stortbuien van tegenwoordig zijn heviger dan jaren terug en zullen helaas nog heviger gaan worden door de verandering van ons klimaat.
Ik denk ook dat het niet veel nut gaat hebben voor het water probleem al zie ik persoonlijk ook liever meer groen in tuinen. En dat geld ook voor heggen in plaats van schuttingen. Maar dat puur voor de vogels...

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:52

Strikt genomen gaat het niet eens zo zeer over het waterprobleem zelf, maar meer de kwestie 'hoe kan het waterschap in uiterst korte tijd een gigantische boel water bergen zonder dat er een mini overstroming komt'.

Als tuineigenaren meewerken, is dat makkelijker.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:57

Popstra schreef:
nynke55 schreef:
Toch vraag ik me af of het werkt. Als er echt een stortbui valt, dan loopt mijn paardenbak vol met water wat van het land van mijn buurman loopt. Als het zo hard regent, kan het land het ook niet aan.

Stortbuien van tegenwoordig zijn heviger dan jaren terug en zullen helaas nog heviger gaan worden door de verandering van ons klimaat.
Ik denk ook dat het niet veel nut gaat hebben voor het water probleem al zie ik persoonlijk ook liever meer groen in tuinen. En dat geld ook voor heggen in plaats van schuttingen. Maar dat puur voor de vogels...


Dat ben ik met je eens. Hoe groener, hoe beter. Voor het verharden van het pad naast ons huis hebben we dan ook grastegels gebruikt, het water kan er door en het lijkt ook nog mooier.

Ersina
Berichten: 1437
Geregistreerd: 28-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:28

x_Anne_x schreef:
Ik ben volledig voor!


Women2 schreef:
Dus een kennis van mij moet extra belasting betalen omdat ze haar tuin heeft laten betegelen omdat ze in een rolstoel zit?
En haar ouders dus ook? Omdat die de tuin hebben laten betegelen zodat ze daar ook de tuin in kan?

En gaat de regering dan ook extra betalen omdat die overal snelwegen aanleggen? Of gemeentes die steeds meer stukken betegelen omdat ruimte dan beter benut kan worden (denk aan al die opgeleukte pleinen in dorpen, waar eerder gewoon grasveld was)

Denk niet dat dit ook maar iemand gaat helpen. Zal alleen maar weerstand opleveren omdat mensen nog meer belasting moeten betalen en weer verder beperkt worden om hun eigen keuzes te maken over hun eigen leefgebied.


Daar hoeft toch niet de hele tuin voor betegeld te zijn?
Alleen een breed pad en een goed vlak terras.
Daarnaast kan nog zat groen.

x_Anne_x Ooit bij stil gestaan dat groen onderhouden moet worden en iemand die in een rolstoel zit dat meestal niet kan?
Op de foto op de 3e bladzijde zie je trouwens best veel groen en toch is daar wateroverlast.
Men geeft het betegelen de schuld, maar sinds jaar en dag is er wel eens heftige wateroverlast. Zo erg dat er dorpen en gebieden geëvacueerd moeten worden.
Ik juich groene tuinen toe waar kan, maar een tax , waar mensen de keus hebben gemaakt om te betegelen en vooral bij mensen die dat heel goed hebben gedaan, is vreemd.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:31

Randje grind met worteldoek is bijna onderhoudloos dus prima mogelijk voor iemand in een rolstoel :) zeker als ze familie hebben die er best een keer per jaar onkruid kan plukken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:31

Dan kan iemand in een rolstoel kiezen voor water doorlatende tegels, zoals van die speeltuin tegels.
Het is altijd wel te maken dat het meer water doorlaat dan volledig gewone bestrating.
Maar dan nog heb je het over een kleine groep mensen.
De meeste mensen met volledig betegelde tuinen zijn de tweeverdieners die aan de voorkant parkeerplek maken in de tuin en in de achterkant het vol gooien omdat ze geen sprietje onkruid willen trekken.

Morganlefay

Berichten: 8701
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:34

Misschien alle rivieren weer terug brengen in de staat van meanderen. Verder met behulp van luchtfoto's
en van die speciale het terug openleggen van allerlei slootjes,greppels en aanverwante zaken.
In de stad mogelijk maken om water op te vangen.
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/wa ... ruisplein/

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:38

Het meeste onkruid dat ik moet trekken zit toch echt tussen de tegels en in het grind. Ik gebruik liever geen gif, omdat ik in de voortuin fruitbomen heb staan en in de achtertuin groente en fruit planten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 10:43

Beetje azijn erop werkt vaak ook wel.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: "Tuintegeltax"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 11:12

Maar mensen kom op.... hoeveel % van een dorpsbevolking zit in een rolstoel? Dat is echt een flinke minderheid.

Overigens zit mijn zwager in een rolstoel en met wat aangepast gereedschap kan hij héél veel zelf :j

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:36

Al zoveel slootjes en stroompjes gedregd, dan krijg je wateroverlast...

Ook op de klei gronden blijft het water staan na heftige en veel regenval...dan ook nog slecht aangelegde riolering in veel buitengebieden, dan pas heb je watervloed die de riolering overbelast en water op de wegen laat liggen, overgelopen trottoirs en te weinig putten om het weg te werken, waardoor alles verzakt.

Steeds meer heftige regenval in Nederland, waar het rioleringssysteem niet op is ingericht.