Genderneutraal

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:54

Ik moest eerst even heel wat bladzijdes doorlezen en uiteindelijk zag ik dat anderen al dan niet mijn vragen hadden beantwoord ed, ik stroom hier dus maar weer in (zover we nog niet in de vicieuze cirkel zijn beland).

Cer schreef:
Ik vraag me af of de mensen die uit een genderneutrale toilet komen, extra gaan opvallen en dus eerder een target worden?


Op dezelfde manier als nu. Een aparte wc gaat echt de haat niet wegnemen. Je zult de problemen bij de bron moeten aanpakken nu ben je met symptoombestrijding bezig.

Want wat is de werkelijke reden dat men een aparte wc wilt? Daadwerkelijk omdat ze zich niet kunnen identificeren of omdat men bang is voor eventuele gevolgen van nietsnutten?

_kajo_, mooi verwoord. Iedereen is gelijk aan elkaar, we lopen, we ademen, we leven. Moet dit dan verplicht in hokjes gebeuren of zullen we eerlijk alles met elkaar delen?
Een man in een jurk is imo in een vrouwentoilet net zo welkom als een vrouw in een broek in een mannentoilet. Is dat niet een mooiere uitgangssituatie dan de anderen maar 'wegstoppen' in een aparte wc?
Waarom blijven we überhaupt hangen op die wc's en NS? :+
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 18-08-17 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:56

Waar wordt er om 1 toilet erbij gevraagd dan? De OP gaat (meen ik) over de ns, de ov chip en de identiteitspapieren ... niet eens over het toilet.

Hier in dit topic worden dan voorbeelden gegeven van bedrijven en landen waar nog maar 1 soort toilet is. Daar reageren mensen dan op, denk ik. Het voorbeeld van een land of toilet met een optie erbij bestaat nog niet (toch?) maar kan wel een idee zijn als je mensen dan niet juist extra kwetsbaar maakt...

Zolang twee mannen nog niet hand in hand durven lopen denk ik dat er grotere problemen zijn dan een toilet ?
Laatst bijgewerkt door Cer op 18-08-17 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:58

Ik weet ook even niet waarom we door zijn blijven gaan op de wc's, op een gegeven moment werd die optie gegeven waar ik ook op door ben blijven gaan. Maar goed, zie mijn edit.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:58

Ik vind het wel opmerkelijk dat er nu, 2017 een genderneutraal toilet word neergezet.
Terwijl een aantal jaren terug er zo ontzettend vaak homo's in elkaar werden getimmerd. Uit het niets.
Waarom heeft de overheid toen niet gezegd we maken genderneutrale wc's of iets anders in die richting dat homo's iig ook een eigen wc hadden.
Het lijkt me eerlijk gezegd vervelender om als homofiel zijnde het mannentoilet in te moeten (mannen kunnen ontzettend lomp zijn in mijn ogen) dan om geen keuze te kunnen maken naar welk toilet je moet omdat je niet weet wat je bent.
Ik heb immers vaker in het nieuws gehoord en van oor tot oor dat er weer een homofiele jongen flink in elkaar was geramd dan dat een genderneutraal persoon last heeft gehad van bedreigingen of geweld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:59

Beste oplossing staat eigenlijk al op de deuren van de wc, draag je een broek ga je naar deur 1, draag je een rok/jurk dan deur 2. En dan boeit het geen reet of je door elkaar gaat (boeit mij sowieso al niet) als je het maar schoon houdt. :+ (zittend plassen voor de penis-gebruikers dus)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:59

Wc's hebben blijkbaar de meeste commotie aangewakkerd, maar ik vind het van de aanhef in brieven ding misschien wel aparter.

magda_90 schreef:
Ik weet ook even niet waarom we door zijn blijven gaan op de wc's, op een gegeven moment werd die optie gegeven waar ik ook op door ben blijven gaan. Maar goed, zie mijn edit.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:00

Lieshorses schreef:
Ik vind het wel opmerkelijk dat er nu, 2017 een genderneutraal toilet word neergezet.
Terwijl een aantal jaren terug er zo ontzettend vaak homo's in elkaar werden getimmerd. Uit het niets.
Waarom heeft de overheid toen niet gezegd we maken genderneutrale wc's of iets anders in die richting dat homo's iig ook een eigen wc hadden.
Het lijkt me eerlijk gezegd vervelender om als homofiel zijnde het mannentoilet in te moeten (mannen kunnen ontzettend lomp zijn in mijn ogen) dan om geen keuze te kunnen maken naar welk toilet je moet omdat je niet weet wat je bent.
Ik heb immers vaker in het nieuws gehoord en van oor tot oor dat er weer een homofiele jongen flink in elkaar was geramd dan dat een genderneutraal persoon last heeft gehad van bedreigingen of geweld.


Lost een wc dit probleem echter op?
Is het niet tijd dat de overheid keiharde metten maakt met überhaupt die haat?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:02

Nope, ik kan me er dan ook niet in vinden dat er genderneutrale wc's worden neergezet. Ik vind het een beetje onzin. Vind dat er wel ergere dingen zijn waar de overheid zich mee bezig moet houden, zoals ik hierboven bijvoorbeeld al omschreef. Al is het fijn om te zien dat homofielen met de jaren beter worden geaccepteerd. :)
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 18-08-17 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:02

Is het niet zo dat genderneutrale wisselt tussen meer man en meer vrouw voelen, of voelen zij zich gewoon altijd echt 'niks'? (En hoe voelt dat dan, want ik voel mij ook 'niks' :D, ben blijkbaar gewoon een vrouw) In het eerste geval is dan inderdaad geen aparte wc nodig toch? :)

Anoniem

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:03

Volgens mij zijn die er beiden, degenen die zich de ene dag meer man/vrouw voelen en degenen die gewoon altijd er tussen zitten.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:05

Lieshorses schreef:
Nope, ik kan me er dan ook niet in vinden dat er genderneutrale wc's worden neergezet. Ik vind het een beetje onzin. Vind dat er wel ergere dingen zijn waar de overheid zich mee bezig moet houden, zoals ik hierboven bijvoorbeeld al omschreef. Al is het fijn om te zien dat homofielen met de jaren beter worden geaccepteerd. :)


Juist en dat moet vooral door gaan. Dit soort hokjesdenken als genderneutrale aanspraken zal imo deze stijgende lijn weer doen dalen (al zou de tijd dat natuurlijk leren).

Om toch even zwarte piet erbij te halen, de haat jegens de donkere Nederlander is niet bepaald beter geworden met deze discussie toch? Nu is dit natuurlijk een ander kaliber maar denk ik desondanks wel een mooi voorbeeld.

Het lijkt mij daarom beter om als overheid te hameren op gelijkheid, de wereld is van iedereen, leef je leven alleen en samen.

eilleen333

Berichten: 12846
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:06

Maar hoe zit dit dan?
Als ik op Schiphol gefouilleerd wordt, doet een vrouw dat. Was ik een man geweest, dan zou dit door een man worden gedaan. Dus dan moeten er ook gender neutrale stewards zijn om de die hard gender neutrals te fouilleren?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:07

Jup mee eens.
Maar hoe ver moet het gaan naast die wc's vraag ik me af.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:08

Vrouwen fouilleren mannen ook dacht ik, alleen een vrouw mag niet door een man gefouilleerd worden dacht ik. :P Alhoewel ik toch echt dacht dat ik van de week ook gewoon door een man werd gefouilleerd.



eilleen333 schreef:
Maar hoe zit dit dan?
Als ik op Schiphol gefouilleerd wordt, doet een vrouw dat. Was ik een man geweest, dan zou dit door een man worden gedaan. Dus dan moeten er ook gender neutrale stewards zijn om de die hard gender neutrals te fouilleren?

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:11

Betreft de extra wc optie:
Op mijn school kan er niet verbouwd worden, dus de wc ruimtes die er zijn zullen opnieuw moeten worden ingedeeld. In plaats van alleen mannen en vrouwen wc's word het aantal ruimtes dus nu door 3 gedeeld. Vanuit hygiënisch oogpunt zal ik voorkeur houden voor de dameswc, maar die zullen dus in totaal aantal afnemen. Anderzijds de wc's geheel openstellen (dus helemaal geen bordjes meer ophangen) is ook geen optie waar veel meer mensen zich onprettig bij kunnen voelen.
Er vanuit gaan dat de meeste mannen en vrouwen toch bij hun eigen gender blijven wordt de druk op de blijvende gescheiden wc's groter = in theorie meer schoonmaakwerk.


Vandaag trouwens in de praktijk meegemaakt hoeveel rompslomp het geeft als er geen gender of meerdere genders aan een persoon gekoppeld zijn. Ben de gehele dag bezig geweest om alles op orde te krijgen, voor welliefst 1 persoon!
In de zorg (in dit geval een lab) is genderneutraal niet iets waar we op zitten te wachten.

Dammie

Berichten: 3324
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:11

eilleen333 schreef:
Maar hoe zit dit dan?
Als ik op Schiphol gefouilleerd wordt, doet een vrouw dat. Was ik een man geweest, dan zou dit door een man worden gedaan. Dus dan moeten er ook gender neutrale stewards zijn om de die hard gender neutrals te fouilleren?

Of we moeten elkaar genderneutraal zien en het dus niet erg vinden als je als vrouw door een man wordt gefouilleerd.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:12

Jans schreef:
Volgens mij zijn die er beiden, degenen die zich de ene dag meer man/vrouw voelen en degenen die gewoon altijd er tussen zitten.


Maar als je ertussen in zit, en je je dus evenveel man als vrouw voelt, dan is het toch niet erg om naar een van de twee te gaan? Want je bent dan dus beide alsnog. :P

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:12

eilleen333 schreef:
Maar hoe zit dit dan?
Als ik op Schiphol gefouilleerd wordt, doet een vrouw dat. Was ik een man geweest, dan zou dit door een man worden gedaan. Dus dan moeten er ook gender neutrale stewards zijn om de die hard gender neutrals te fouilleren?


Niet zeuren maar gewoon accepteren dat je je gefouilleerd moet worden? #boerenverstand

Lieshorses schreef:
Jup mee eens.
Maar hoe ver moet het gaan naast die wc's vraag ik me af.


Imo heeft acceptatie en delicten zwaar straffen de prio. Verder blijf ik van mening dat verandering van materiële zaken niet echt nodig is. Net als het aanspreekpunt. Maar we zullen het eens zijn over het oneens zijn.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:14

miss_lizje schreef:
Vandaag trouwens in de praktijk meegemaakt hoeveel rompslomp het geeft als er geen gender of meerdere genders aan een persoon gekoppeld zijn. Ben de gehele dag bezig geweest om alles op orde te krijgen, voor welliefst 1 persoon!
In de zorg (in dit geval een lab) is genderneutraal niet iets waar we op zitten te wachten.


Dit vraag ik me dus ook echt al de gehele tijd af.
In de zorg en onderzoek naar van alles is dit toch enorm onhandig?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:16

De voorkeur word gegeven dat een vrouw een vrouw fouilleert.
Maar in de beveiliging zijn die nog altijd in de minderheid. Dus hebben die geen dienst word je ook door een man gefouilleerd.

miss_lizje

Berichten: 6263
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:26

Lieshorses schreef:
miss_lizje schreef:
Vandaag trouwens in de praktijk meegemaakt hoeveel rompslomp het geeft als er geen gender of meerdere genders aan een persoon gekoppeld zijn. Ben de gehele dag bezig geweest om alles op orde te krijgen, voor welliefst 1 persoon!
In de zorg (in dit geval een lab) is genderneutraal niet iets waar we op zitten te wachten.


Dit vraag ik me dus ook echt al de gehele tijd af.
In de zorg en onderzoek naar van alles is dit toch enorm onhandig?



Word zelfs nog ingewikkelder.
Stel: Dit is een voorbeeld:
de persoon geeft vrouw op, en levert een genitaliën kweek in. Er zijn een aantal micro-organismen die bij vrouwen gevaarlijker zijn en dus wel worden bepaald+eventueel antibiogram terwijl je dat bij een man dus niet zou doen. De gebruikte methodes kosten geld dat meestal door de zorgverzekeraar wordt vergoed (al dan niet vanuit eigen risico).

Vervolgens blijkt de persoon man te zijn/zich man te voelen vul maar in. Dan kan dus de verzekeraar zeggen dat er ongegrond onderzoek is uitgevoerd wat niet nodig was geweest en weigeren de kosten de dekken. Wordt getouwtrek tussen de verschillende instanties.

Wij als analisten moeten kunnen vertrouwen op de gegevens die ons gegeven worden. Met genderneutraal gaan we op een grijsgebied zitten waar wij niet meer de biologische waarheid kunnen vertrouwen.

Je wil het niet op je geweten hebben dat je een groep B streptococ mist en een zwangere zijn/haar kind kan verliezen na de bevalling. Want zelfs zwangeren kunnen zich in theorie een ander gender voelen en dus ook een ander gender opgeven in de toekomst.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:30

Als je in je lichaamsholten gekeken moet worden voor drugs, moeten ze een vrouw in dienst laten komen...ik denk dat een gender dan de keuze krijgt...maar als op zijn paspoort vrouw staat en zij wordt man, dan mag ze neem ik aan als vrouw om een man vragen als ze dat wil. Overigens denk ik dat deze mensen in een transitie zitten en het hun wel gevraagd wordt..

De genderneutralen, vind ik persoonlijk in dit geval, zich aan de geldende norm..ze weten dat ze met het vliegtuig in een ander land komen, waar ze wederom met deze kwestie te maken krijgen en wellicht helemaal geen keuze krijgen...soms is life a bitch en moet je flexibel zijn..

Ook ik ben gefouilleerd geweest door een man, in de tijd dat ik,nog veel vloog en daar is niks engs aan...alleen als de handelingen langzamer en met meer druk worden uitgevoerd, dan is het klachtwaardig...kan kin amper voorstellen dat dat door de beveiliging en douane op schiphol speelt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:34

Ik dacht overigens dat "genderneutraal" inhield dat deze mensen zich zowel geen vrouw als geen man voelen, maar door dit topic begin ik erover te twijfelen...

Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:35

Danique schreef:
Er wordt ook niet gevraagd naar 1 genderneutrale WC (bijvoorbeeld), maar om een extra wc naast de huidige Dames en Heren toiletten.


En eigenlijk wordt er in dit topic niet eens echt om gevraagd, en op de meeste andere plaatsen ook niet echt. Alleen... als het geopperd wordt als doemscenario ('straks willen mensen ook nog genderneutrale toiletten, waar houdt dat op!!') dan is de reactie van veel mensen 'eigenlijk zijn genderneutrale toiletten helemaal niet zo'n probleem, en waarschijnlijk best een uitkomst voor een aantal mensen.'

Zo wordt een voor het grootste deel hypothetisch scenario ineens als waarheid aangenomen, en denken mensen dat er nu hele demonstraties gehouden worden om de genderneutrale toilet te krijgen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:39

"En denken mensen dat er hele demonstraties..." .. echt?

Dat las ik in dit topic dan toch weer niet..