Genderneutraal

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:40

Lieshorses schreef:
Waar gaat het dan om? :') My god.

Mensen moeten zich zeker goed voelen, vind het echter apart dat er ineens zoveel aandacht word geschonken aan zo'n miezerig klein deel van de bevolking. Vind het logischer om naar het grote plaatje te kijken, of misschien naar iets wat écht enorm veel mensen in de weg zit. Daarnaast, zoals hier al vaker gezegd, voelen veel mensen die zich erg comfortabel voelen bij hun geslacht en er trots op zijn, zich benadeeld hierdoor. Daarnaast zijn het lastige en onhandige wijzigingen die er gemaakt moeten worden.

Als je enkel sarcastisch gaat doen is het misschien beter om gewoon geen discussie te houden. :)

Dat kleine 'miezerige' deel van de bevolking heeft toevallig wel ongelooflijk hoge zelfmoordcijfers. Wat zit enorm veel mensen dan in de weg? Ik denk dat het geen dat enorm veel mensen in de weg zit discriminatie is. Zowel op geslacht, gender, huidskleur, seksualiteit, afkomst, dik of dun, mentaal ziek, lichamelijk ziek,... Overal discriminatie. Maarja dat is niet belangrijk natuurlijk. Mensen die elkaar niet accepteren zorgen nog steeds voor onenigheid in de maatschappij. En lijkt mij een van de grootste drijffactoren van haat.

Werd er in het begin van het topic niet gezegd 'Dan maar een cursus weerbaarheidstraining'? Als de grote groepen zich niet goed voelen is het natuurlijk allemaal weer erg. Voor zover ik weet worden cis mensen hier niet door benadeeld, jullie gaan gewoon nog steeds je gang. Als je vindt dat die pop vrouwelijk is en je wilt vrouwelijk zijn, koop hem met je vrouwelijkste gevoel en voila, je hebt je vrouwelijke pop. Wil je naar de wc gaan? Dan ga je gewoon naar de vrouwe wc. Wordt die wc neutraal, wel uhh...? Dan ga je naar de wc. Volgens mij heeft een wc geen geslacht. Je plast gewoon nog steeds als een vrouw lijkt me.
En weet je hoeveel mensen zich vroeger ook niet goed voelden om rond homoseksuelen te zijn? Hoeveel drama zij hebben gehad als kleine miezerige eenheid om toch hun plaats te krijgen in de maatschappij ondanks dat mensen er vies van waren en zich er niet comfortabel bij voelden? Ondanks dat is het nu toch grotendeels geaccepteerd, maar de meerderheid moest daarover ook even moeilijk doen voor dat is kunnen gebeuren. :)

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 00:38

theadora99 schreef:
Mars schreef:
Ook in gender heb je man/vrouw dus geen derde optie. Je kunt je in meer of mindere mate met een van beide identificeren maar dat veranderd niks aan het feit dat er maar twee smaken zijn.
Lichamelijke afwijkingen zoals hermafrodiet is géén derde mogelijkheid. Je wordt geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken, (wordt overigens ook vaak al snel operatief iets aan gedaan) wederom geen derde smaakje.
Tadaaa


Oke, misschien ligt het aan mij, maar als je je zowel geen man of vrouw voelt, of ergens er tussenin, dan behoud je inderdaad 2 genders, maar dat betekent niet dat er maar 2 mogelijkheden zijn. Zelfde als aardappels en groente, je kan losse aardappels eten of losse groente, of een mengsel ervan, of je eet helemaal niets omdat je geen zin hebt in eten. Dat betekent niet dat je altijd of aardappels of groente moet eten.



Dus hoe moet je dan genoemd worden op zo'n moment dat je geen honger hebt?
Staat nog niet met grote letters op je voorhoofd, dus kan je toch niet van andere mensen verwachten dat zij weten hoe ze je die dag/ week moeten aanspreken.

theadora99

Berichten: 3638
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 00:50

Klopt, maar ik ken niemand die er problemen mee zou hebben als het in eerste instantie fout gaat. Als ik iemand aanspreek met hij of zij, zeker in t Engels omdat ik veel Engelse vrienden heb, en ze vragen of ik they/then wil gebruiken omdat ze dat fijner vinden, geen probleem. Ik ken oprecht niemand die daar een probleem van gaat maken. Het gaat er nu om dat mensen die geen honger hebben eigenlijk worden gedwongen om wat te eten. En als ze zeggen "maar ik heb geen honger" ze pech hebben, omdat er andere mensen zijn die wel honger hebben en ze zich daarnaar moeten aanpassen, heel kort door de bocht maar zit op mijn mobiel haha

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 00:53

theadora99 schreef:
Het gaat er nu om dat mensen die geen honger hebben eigenlijk worden gedwongen om wat te eten. En als ze zeggen "maar ik heb geen honger" ze pech hebben, omdat er andere mensen zijn die wel honger hebben en ze zich daarnaar moeten aanpassen, heel kort door de bocht maar zit op mijn mobiel haha



Maat dit stukje kan dus weer niet, want wij zijn wat/ wie we zijn. Dus we hebben niet zozeer honger, wij eten of de aardappel of de groente.

Nu vergelijk je het dus verkeerd.

Wij zijn man of vrouw.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 07:48

Sizzle schreef:
Je kunt er ook gewoon niets achter zetten?
We zoeken een fotograaf.

En zonder de '(m/v)' zou een fotografe kunnen denken dat zij niet aangesproken wordt door deze advertentie of dat zij minder kans maakt omdat ze een man zoeken*.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 22-08-17 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 07:53

theadora99 schreef:
Mars schreef:
Ook in gender heb je man/vrouw dus geen derde optie. Je kunt je in meer of mindere mate met een van beide identificeren maar dat veranderd niks aan het feit dat er maar twee smaken zijn.
Lichamelijke afwijkingen zoals hermafrodiet is géén derde mogelijkheid. Je wordt geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken, (wordt overigens ook vaak al snel operatief iets aan gedaan) wederom geen derde smaakje.
Tadaaa


Oke, misschien ligt het aan mij, maar als je je zowel geen man of vrouw voelt, of ergens er tussenin, dan behoud je inderdaad 2 genders, maar dat betekent niet dat er maar 2 mogelijkheden zijn. Zelfde als aardappels en groente, je kan losse aardappels eten of losse groente, of een mengsel ervan, of je eet helemaal niets omdat je geen zin hebt in eten. Dat betekent niet dat je altijd of aardappels of groente moet eten.


Dit argument houdt geen stand. Groente eten is een keuze, een geslacht ben je gewoon je hele leven.
Er zijn niet meer dan 2 mogelijkheden simpelweg omdat er niet meer soorten geslachten bestaan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:33

Palmera schreef:
Laat ik nou eens een situatie omschrijven:
In mijn restaurant hebben we twee wc's. Heren toilet met wc-pot, urinoir en wastafel en een damestoilet met wc-pot en wastafel. Beude toiletten zijn zeer ruim, hier krijgen we regelmatig complimenten over van mensen die meer ruimte nodig hebben, om wat voor een reden dan ook.

Als ik nou een derde en tevens neutraal toilet zou moeten maken betekend dat dat het drie zeer kleine toiletten worden. Waardoor mensen met een beperking o.i.d benadeeld worden. Aan de andere kant van de muur bevind zich de keuken, daar ga ik niet op inleveren. En het restaurant zelf ook niet.
En: als ik moet verbouwen: wie betaald dat dan?

Als dergelijke dingen echt zouden móeten komen veel bedrijven wel in de problemen. :)

Dit heb ik ook al eerder aangegeven, maar geld was bulls.t.
En plaats dat was er wel of zo.
Nou ik ken ook echt teveel plaatsen waar het gewoon niet zo maar ineens mogelijk is, voor die persoon die er misschien niet eens ooit heen gaat.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:24

Dat reist natuurlijk bij het overgrote deel van de bevolking de vraag, waarom in hemelsnaam er op openbare plaatsen een extra toilet moet komen voor mensen die zich geen man of vrouw voelen en dus kennelijk moeite hebben met kiezen waar ze hun behoefte doen...war gaat er gebeuren als er bij drukte zowel mannen als vrouwen van deze ene toilet gebruik gaan maken...wie bepaalt wie dit niet mag?

De drukte bepaalt dat deze amper bezochte toilet in het openbare leven, dat deze heel druk gaat worden waar wederom de genderneutralen gecomfronteerd worden met een overduidelijke man of vrouw en voelen ze zich dan in hun verworven recht aangetast?

In deze IK wereld doet iedereen wat men zelf vind of wil zonder te veel empathie naar een ander, de mentaliteit is daar ook naar aan het worden...lees nl vele reakties van jonge bokkers bij burenoverlast topics, waar de TS niet moet zeuren....
Dan gaan we moeilijk doen om ff snel te plassen in net vaak vieste kamertje in het openbare leven, waar je het liefst zo snel mogelijk weg bent, zonder iemand aan te kijken of wat ook....

Overigens een GAT in de markt, genderneutrale kledingzaken....schept wel een optie nu!
Ik ga eens nadenken over een mogelijke business en wellicht een stereotype kleur :+ , groen?? Eens kijken hoeveel jaar we nodig hebben dit naast roze en blauw te introduceren...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:28

Ik vind het een beetje dubbel als je kijkt dat er nog zoveel plaatsen zijn waar mensen in een rolstoel niet naar toilet kunnen, of überhaupt naar binnen kunnen...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:30

Die discussie wordt al jaren gevoerd en hebben ze nooit gewonnen en je hebt gelijk, het is schandalig!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:31

Ik heb niet alles gelezen maar ik vind dit echt een onzinnige discussie, zeker wat betreft genderneutrale wc's. Als je zelf kunt kiezen of de dames- dan wel heren wc beter bij jouw (sexuele) identiteit past, wat is dan het punt? Dat een hele kleine groep zich geen van beide voelt en/of zich door de indeling dames/heren gediscrimineerd voelt? Dan kun je overal wel een punt van maken. Dan kunnen bijv. linkshandigen zich ook gediscrimineerd voelen en aanpassingen eisen.
Het is wat anders als de maatschappij jou dwingt tot een keuze, zoals in bepaalde staten in de VS waar men transgenders wil verplichten tot wc-gang conform hun aangeboren fysieke geslachtskenmerken. Dan is er wel degelijk sprake van discriminatie omdat daarmee impliciet het fenomeen transgender ontkend cq verworpen wordt.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:33

Ik denk het gevolg van de IK cultuur, die eist..de opvoeding is ook IK gericht en de antieke omgangsvormen zijn al zo vervaagd dat als je je stoort aan aso gedrag, ben je een aso..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:40

Dat misschien - overprofilering van de eigen identiteit. Zich overmatig bewustzijn van het eigen ik. Anderzijds het zoeken naar houvast, ergens bij willen horen, in een tijd dat alle grenzen vervagen en mensen meer dan ooit teruggeworpen worden op zichzelf. Kan allemaal een rol spelen. Het is dus op zich wel begrijpelijk dat dit soort discussies steeds meer plaatsvinden, maar men slaat er vaak zo in door.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:45

In amerika had de starbucks een mooi oplossing voor de wc kwestie. Daar hebben ze gewoon het bordje man of vrouw weggehaald. Klaar met het gezeur.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 09:47

Dan heb ik meteen het idee dat het daar heel vies is, lekker alles omder gepiest door mannen die niet richten...bleh...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:24

Indestal schreef:
Dan heb ik meteen het idee dat het daar heel vies is, lekker alles omder gepiest door mannen die niet richten...bleh...

Ja dat is helaas wel het nadeel.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:04

LadyMadonna schreef:
Ik vind het een beetje dubbel als je kijkt dat er nog zoveel plaatsen zijn waar mensen in een rolstoel niet naar toilet kunnen, of überhaupt naar binnen kunnen...


Compleet mee eens.
Mijn moeder zit sinds 4 jaar in een rolstoel. Als dit ineens op je dak komt vallen heb je werkelijk geen idee hoe zwaar het is om in een rolstoel te zitten.
Inderdaad, super veel plekken zijn onbereikbaar voor mensen met een rolstoel, dan is de wc weer onbereikbaar. Soms is de wc wel bereikbaar om naar binnen te gaan maar pas je met de rolstoel niet door de deur heen.
Besef dat naast onhandig, dit ook nog eens heel kwetsend is voor die mensen. Die kunnen geen gebruik maken van een toilet. Die moeten een ander restaurant zoeken want ze kunnen hier niet eens gebruik maken van het toilet.
En de genderneutralen hebben ondertussen nog niet besloten of ze nou de dames of de heren wc ingaan.

Besteed de aandacht en tijd aan iets belangrijkers! Bijvoorbeeld mensen in een rolstoel. Daar zijn er tenslotte véél en véél meer van. En ik ben zeker dat zij het nog 10 x zo rot vinden om een 'passende' wc te moeten vinden. :(

Janneke2

Berichten: 22874
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:19

...wat een rare tegenstelling.

Juist de rolstoel weecee's zijn genderneutraal.
Wat een extra argument voor rolstoelwc's is.

Verder gaat in de US of A er een discussie over 'waar transgenders naar de wc moeten/ mogen'.
Een neutraal toilet is dan een uitkomst.

Maarre: genderneutraliteit is veel en veel breder dan alleen het bordje op de wc.
Het is ook dat we kirren bij een pasgeboren baby " Wat een schatje!" of "Wat een stoere knul" als we weten welke kunne de boreling heeft.
Gewoon een knul schattig noemen is binnen no time taboe....

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:31

Ik vind je post een beetje vaag.. :+



Janneke2 schreef:
...wat een rare tegenstelling.

Juist de rolstoel weecee's zijn genderneutraal.
Wat een extra argument voor rolstoelwc's is.

Verder gaat in de US of A er een discussie over 'waar transgenders naar de wc moeten/ mogen'.
Een neutraal toilet is dan een uitkomst.

Maarre: genderneutraliteit is veel en veel breder dan alleen het bordje op de wc.
Het is ook dat we kirren bij een pasgeboren baby " Wat een schatje!" of "Wat een stoere knul" als we weten welke kunne de boreling heeft.
Gewoon een knul schattig noemen is binnen no time taboe....

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:37

Wat is er vaag aan Janneke haar post Lieshorses? Jij zit met de instelling dat het ene probleem het andere goedpraat. Rolstoelers hebben een wc nodig? Laten we genderneutralen dan gewoon vergeten, niet belangrijk! Dat is net zoals zeggen dat wij met IS kampen dus laten we de nazi's die nu in verschillende landen terugkomen maar hun gang gaan.
Het ene probleem maakt het andere niet minder erg. Je doet precies alsof het te moeilijk is om een oplossing te zoeken voor meerdere dingen. Of op die manier probeer je althans problemen weg te praten die niet belangrijk zijn voor jou.

En goed punt Janneke, rolstoelwc's zijn inderdaad genderneutraal, maken zij daar problemen van op moet daar ook een onderscheiding tussen komen?

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:43

Haar manier van zinnen formuleren en sommige woorden snap ik niet helemaal.
Ik zit met de instelling dat je moet kijken naar wat belangrijk is en je niet het iedereen
naar de zin kan maken! De genderneutralen worden niet vergeten, loop lekker de wc in
die jij wilt! Je kan niet iedereen in deze maatschappij helpen. We hebben toch ook geen wc
voor mensen met heftig overgewicht?

En idd de rolstoel wc is genderneutraal, prima hoor. Geen last van.
Maak het gewoon niet moeilijker dan het is: man of vrouwen toilet. Jou keuze. Het is veel moeite om de boel ineens te gaan verbouwen voor een toilet die waarschijnlijk niet eens vaak gebruikt word en daarnaast kan dat ook nog eens heel duur worden voor sommige bedrijven/restaurants.


DezeNaam schreef:
Wat is er vaag aan Janneke haar post Lieshorses? Jij zit met de instelling dat het ene probleem het andere goedpraat. Rolstoelers hebben een wc nodig? Laten we genderneutralen dan gewoon vergeten, niet belangrijk! Dat is net zoals zeggen dat wij met IS kampen dus laten we de nazi's die nu in verschillende landen terugkomen maar hun gang gaan.
Het ene probleem maakt het andere niet minder erg. Je doet precies alsof het te moeilijk is om een oplossing te zoeken voor meerdere dingen. Of op die manier probeer je althans problemen weg te praten die niet belangrijk zijn voor jou.

En goed punt Janneke, rolstoelwc's zijn inderdaad genderneutraal, maken zij daar problemen van op moet daar ook een onderscheiding tussen komen?

Piuni

Berichten: 982
Geregistreerd: 20-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:45

Ik ken ook iemand die niet echt weet of hij nou een jongen of een meisje wilt zijn. Op de wc trekt hij gewoon beide deuren open en gaat dan zijn behoeftes doen op de schoonste wc. Ik snap niet dat mensen zich daar zo druk om kunnen maken, waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Het maakt mij niet uit wie er op welke wc gaat zitten, als het maar gewoon schoon achter gelaten wordt dat vind ik het allerbelangrijkste :o

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:45

Lieshorses schreef:
Haar manier van zinnen formuleren en sommige woorden snap ik niet helemaal.

Dan google je 'kunne' en heb je als cadeautje zomaar iets nieuws geleerd. Mag je dankbaar voor zijn, hoeft niet.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 12:25

DezeNaam schreef:
Tevens zijn mensen met deze stoornis op één moment nog steeds maar één persoon, ze hebben enkel meerdere 'altars' die op sommige momenten apart boven kunnen komen.


Dat klopt niet. Heb jaren naast een schizofreen gewoond en was echt meerdere personen op 1 moment. Hij is inmiddels opgenomen en word onderzocht wie hij nou werkelijk is. Ze hebben inmiddels ontdekt dat ze soms met 4 personen tegelijk te maken hebben op een en het zelfde moment. Hij is nu een heel mooi studie object.

Mars

Berichten: 33288
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:29

Schizofrenie is géén stoornis waarbij je meerdere persoonlijkheden hebt, dat is een hardnekkig misverstand. Het enige wat bij zoiets is Meervoudige Persoonlijkheids Stoornis, tegenwoordig de Dissociatieve Identiteitsdtoornis genoemd.