Genderneutraal

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:06

Heupen verschillen al, dus een herenbroek zul je alleen passen als je erg mannelijk gebouwd bent...ook de schouders zullen verschillen...beenlengtes....moeder natuur vond het nl nodig om lichamelijke uiterlijke verschillen te produceren en neutraal snapt ze nog niet zo :+

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:08

Cer schreef:
Ik zoek me nu al een ongeluk, laat staan als de modellen ook nog door elkaar hangen :')

Nou ja zeg! Heb je dat zoeken in de kledingwinkel niet eens over voor je genderconfuze medemens die al een heel leven zoekende is? Bah, wat conservatief ;)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:14

Heb vast een foute invulling van genderneutrale kleding...is dat zoiets als unisex?

Beiden dezelfde lekkere outdoorjas aan? :+

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:34

Volgens mij juist eerder dat alle kleding. als unisex gezien wordt.
Dus een roze tutu of BH danwel boxershort is voor iedereen, niet specifiek voor man of vrouw.

Maar de pasvorm is wel een dingetje ja.
Je zult dan in feite ook BHs met grotere omvang icm geen cub moeten gaan verkopen mits daar vraag naar is.

Hoe dan gaat en staat het uiteindelijk met vraag en aanbod.
Je kan shampoo voor vrouwen nog zo volslagen idioot en beledigend vinden, maar als mensen het massaal komen dan zal het niet uit de schappen verdwijnen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:22

Ha, dus een bh voor een man?

Shampoo voor vrouwen zal m.i. meer verzorgende produkten hebben vanwege het lange haar dat je als je het veelvuldig wilt wassen, niet met te simpele samenstelling moet doen....evenals de geur...heb niet zo een zin om naar een man te ruiken...

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:24

maar ja, wie heeft dan bedacht wat mannen en vrouwen geuren zijn? dat is natuurlijk ook weer zo stigmatiserend en hokjesduwend..

Mijn vriend gruwelt van mijn zoete luchtjes... maar hij moet er gewoon aan geloven.. hup húúúp !!

:j

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:26

Ik moet er niet aan denken dat mijn man inderdaad een zoet luchtje op doet, maar zo'n zwaar mannenluchtje vind ik echt heerlijk.
Zelf doe ik dove op, dat heeft een frisse geur, maar niet zoet. Toch vind ik dat dan weer geen geur voor mijn man.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:33

Een geur vind ik echt niet hokjesduwend, meer identificerend. Je bent ook nogsteeds vrij om de geur te dragen die je wilt. Heb echter nooit een vrouw geroken die een zware mannen cologne ophad. Ik vind het ook best normaal dat je parfums voor ieder geslacht hebt, mannen 'moeten' stoer en sterk ruiken en vrouwen 'moeten' sexy, lief, verleidelijk ruiken.
En zelfs daar heb je nog duizenden varianten op, voor ieder wat wils. :)

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:42

Ik verdraag helemaal geen geuren eigenlijk. Mijn man geeft er gelukkig ook niets om want van typische mannen geuren wordt ik letterlijk kotsmisselijk.
Als kind hoeld ik altijd mijn adem in als mijn vader smorgen vers gepoests een kus kwam geven.

Mar mannen en vrouwen (genetisch gezien) verwerken olfactorische inputs zeker verschillend dus de kans dat een man chanel gaat dragen is niet groot.
Neemt echter niet weg dat diegene die dat wel wil daar vrij in mag zijn dat wel te gebruiken. Heel vooruitstrevend zou het dus zijn als er af en toe bij een "typische" vrouwengeur af en toe ook een man voorbijhuppeld in de reclame.
Maar ook daar: consument bepaald.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 22-08-17 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 12:43

He bah, zoete geurtjes. Ik ben meer voor de zwaardere geurtjes.
Zo, ook opgelost. Noem het geen mannen of vrouwen geurtjes, maar zoete en zware geurtjes :D

Cer ik heb medelijden met je vriend :(:) :')

Indestal er zijn ook mannen met lang haar. Die er vaak mooi uit zien, neem aan dat ze dan de passende shampoo gebruiken.

Tja en wie zegt dat mannen alleen mannen producten kopen en vrouwen de vrouwen producten?
Ik heb op scout kamp versteld gestaan dat mannen buiten gel ook haarlak gebruiken :? Sterker nog, eentje gebruikte ook make up om zijn gezicht wat vlakker (hij had littekenweefsel bleek) en bruiner te laten lijken.
Mijn neef is homofiel en gebruikte graag nagellak. Waarom niet? Hij was getrouwd met zijn man. Helaas heeft hij een punt achter het huwelijk gezet wegen bekering naar het jodendom. Van de rabbijn mocht hij niet met eigen geslacht getrouwd zijn. Zijn man (ook wij familie) waren daar van onderste boven. Maar oké, zijn keuze.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:53

Ja maar naast zoete en zware geuren heb je nog heel veel andere geuren. Namelijk frissere, lichtere geuren om even iets tegenovergesteld te nemen.
En ja al die vrouw/man producten is pure marketing, maar ik heb er geen last van hoor. Gebruik al jaren een mannen scheermes omdat die simpelweg veel scherper en sterker zijn dan de meeste vrouwen scheermessen. Zo gebruik ik ook het scheerschuim van mijn vriend.
Helaas draven we er wel steeds meer in door, toen ik die 'speciale vrouwen tandpasta' zag kon ik wel even kwaad worden, want wat een nonsens.. :+

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 12:57

Tja, blijkbaar verkoopt het.
Ik begrijp ook niet dat mensen geld verkwisten aan dure merkproducten of loeidure overprijste auto's.
Maar het is niet aan mij dat te veroordelen toch?
Als iemand roze meisjes tandpasta met aardbijensmaak en glitter wil kopen heeft diegene daar net zo veel recht op als dat iemand unisex tandpasta uit het schap neemt.
Het volledig wegnemen van hokjes (vrouw/man) is ook niet eerlijk voor mensen die zich daar prettig in voelen.

Je moet niet streven naar verbod/taboe etc maar naar acceptatie als je kerel ook graag regenboogtandpasta met eenhoortjes wil.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:14

Ik denk dat er dan weer een groep opstaat die wel de nadruk op sexe wil hebben in produkten...

Bij genderneutraal krijg ik visioenen van alles natuur dus geen deo, kort funktioneel kapsel, geen make up....broek ( ooit voor de man, maar of broek of rok en ik denk dat juist de rok aversie geeft), gewoon saai omdat niks een idee mag geven dat er een vrouws of manspersoon achter zit.

Immers alles is verdeeld in 2 sexen, de mode, de kleuren, de geuren....

Vind het nog steeds intrigerend hoe men tot deze gedacht is gekomen...dat roze niet je kleur is, make up niet en lang haar, wil nog niet zeggen dat je dan heel je vrouw zijn moet verloochenen.

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:23

Memories schreef:
Joh, je kan er ook gewoon je mond over houden? Vind jij het normaal om iemand, een levend wezen met gevoel, een mens net zoals jij ik, een freakshow te noemen? Deden we vroeger ook met zwarte mensen en mensen met lichamelijke beperkingen ja, wil niet zeggen dat we dat nu nog steeds met transgenders moeten doen.

Je hebt transgenders en transgenders. ;)

Cowboy55
Berichten: 8535
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:27

Indestal schreef:
Ha, dus een bh voor een man?

<KNIP>



Je bedoelt een Bro.....of een Manssier.....



moonsparkle
Berichten: 21814
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:35

Ik ben wel voor genderneutrale toiletten, het geeft me voor nu het gevoel dat ik dan sneller aan de beurt ben :D die wachtrijen bij de vrouwen altijd...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:37

Totdat je in die vieze stanklucht van een heren plee terecht komt en dan wil je niet meer.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:44

En de dikke opgedroogde plakkerige urine op de grond, de bril etc en hangen boven een vieze plee je eetlust bederft of je lol op een beurs...

Van het weekend was ik op een paardenevenement...zeg tegen mijn man, ff plassen...nou zegt hij succes zou het niet, zo ontzettend gore wc's....
Was zeer redelijk te doen bij de dames....manlief ging liever onderweg naar huis bij de MD...dus dat zegt wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:57

aikon schreef:
Als ik kijk naar mijn oma en de tijd waar zij in is opgegroeid, daar had je als meisje gewoon weg amper een keuze. Je liep in rokken/jurken, speelde met poppen, ging naar de huishoudschool, ging trouwen met een man en (liefst veel) kinderen krijgen, en je leven bestond uit voor kinderen/man/huishouden zorgen of je wilde of niet! Ik ben heel blij dat ik dat niet meer hoef mee te maken. Dat ik in het hier en nu leef.


En ook dat is perceptie. Mijn oma heeft rechten gestudeerd bv , maar helaas mocht ze niets anders studeren. Rechten was een goede keuze voor een meisje. ( ik ben 45 dus we hebben het niet over een jonge oma )

Maar met je idee ben ik het eens hoor (ik praat gewooon graag voer m'n oma ) . Ik wil graagdat dat nog neutraler wordt. dus poppen en technisch lego zowel voor meisjes als jongens.

Mooi filmpje gezien van de week over hoe we onbewust met gender bezig zijn. BBC stories liet vreemden spelen met een meisje en een jongen ( ten minste dat dachten ze )


Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:02

Wauw Bruintje, je lijkt wel obsessed door vieze heren toiletten :')

Heb blijkbaar m'n hele leven ook al mazzel met heren toiletten dan.
En tref waarschijnlijk net ook altijd de verkeerde dames: bloed op de bril, urine op de bril, poep op de bril van (waarschijnlijk) kinderen die met mama mee zijn maar eigenlijk net nog niet zelfstandig naar de wc kunnen, te volle afvalemmertjes met tampons en maandverband. Of op de grond omdat in het emmertje gooien te lastig is.

En de heren in transitie, of heren die om welke reden dan ook liever naar de dames gaan, die plassen allemaal zittend en druppen niet op de bril of naast de pot?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:06

haha dat ben ik misschien ook wel.
Die dingen stinken echt zo.
Ik moet ze altijd controleren en het maakt niet uit waar ik dat moet, kantoren, fabrieken of openbare gelegenheden zoals ziekenhuis of gemeentehuizen, ze meuren altijd zo verschrikkelijk naar urine.
Ik wil daar echt, echt nooit naar toe. En ik denk dat veel dames die hier nu zeggen oh dan hoef ik niet zo lang meer te wachten ook dan nog wel eens anders piepen.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:13

Ik vind het zeker belangrijk dat mensen zich niet buitengesloten voelen in de maatschappij en dat men aangesproken wordt op de manier die hij / zij / neutraal fijn vindt. Maar ik snap niet dat mensen zo gigantisch op hun teentjes getrapt zijn als ze op een voor hun verkeerde manier aangesproken worden. En vooral als dat ook een best wel niet-standaard manier is. We zijn nou eenmaal gewend om mensen met meneer of mevrouw aan te spreken. En ik heb echt wel genoeg verhalen gehoord van een vrouw die een keer per ongeluk voor man aan is gezien of andersom. Dat is niet leuk, maar heus niet persoonlijk bedoelt. Niet om je te pesten, gewoon niet goed gezien / gehoord / begrepen. Je kan dan toch ook gewoon rustig zeggen: "Haha, sorry ik denk dat je het niet goed gezien hebt maar ik ben ...".

En als je dan dus niet met een geslacht geassocieerd wilt worden dan kan je dat toch uitleggen aan mensen die je regelmatig ziet? Maar is het dan zooooo belangrijk dat de bakker je ook genderneutraal aanspreekt terwijl je er gewoon nou eenmaal meer uit ziet als een man / vrouw? Dan vind ik ook dat gender neutrale mensen zich COMPLEET gender neutraal moeten uitdossen zodat men gewoon zo in de war is over het geslacht dat je als tussenoplossing maar iets anders bedenkt: "hallo u daar met de groene jas". Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit niet heel serieus bedoeld is.

Ik denk niet dat mensen mogen en kunnen verwachten dat men ruikt aan wat dan ook dat ze graag gender neutraal aangesproken willen worden. Of die mensen moeten duidelijk herkenbaar zijn of we zouden allemaal genderneutraal aangesproken moeten worden. En dat vind ik nou een beetje ver gaan. Waarom moet ik anders aangesproken worden omdat een handjevol mensen zelf genderneutraal aangesproken wil worden? Ik ben een vrouw, identificeer me ook alleen met het geslacht vrouw. Tuurlijk kan ik af en toe eens denken / praten / lopen als een vent, maar ik ben gewoon een vrouw. Ik denk dat ik behoorlijk van de wap zou zijn als iemand mij persoonlijk genderneutraal zou benaderen. Sterker nog, als ik gender neutraal word aangesproken zou ik oprecht denken: Huh, kan diegene niet zien dat ik een vrouw ben? en twijfelen aan mijn outfit keuze of wat dan ook. Dat er "beste reizigers" wordt omgeroepen vind ik geen probleem. Maar het probleem reikt nou eenmaal (blijkbaar) verder dan alleen plaatsen waar mensen als groep worden aangesproken.

En ik vraag me wel af waarom we de hele maatschappij moeten aanpassen omdat een handjevol mensen zich niet identificeerd met man-of vrouwzijn EN dan ook nog eens daar een probleem van maakt (want dat zal ook vast niet iedereen doen). Waarom niet gewoon dat M of V symbool bij een toilet negeren en gewoon die pakken waar je het het schoonst vindt / minst druk / de eerste die je ziet?

Dat we wat meer genderneutraal gaan opvoeden en meisjes met lego laten spelen en jongens met barbie's daar ben ik helemaal voor. Maar ook dat moet (wat mij betreft) niet zo overdreven worden dat alle kinderen aangemoedigd worden genderneutraal te zijn. Verder kan het gewoon niet dat we compleet zonder hokjes gaan denken. Mensen zijn daarvoor "gemaakt" als het ware. We moeten snel beslissingen kunnen nemen en zetten daarvoor mensen in hokjes "nooit een mogelijke vriend" of "hee, die heeft mooi haar en ze zal dus vast beauty net zo leuk vinden als ik". Dat doen we met alles, van gevaarlijke situaties tot partnerkeuze aan toe. Iets lijkt op iets anders, dus zal vast wel ook zo zijn. Dus bij twijfel aannemen dat een meisje wel met poppen zal willen spelen is niet vreemd, gemeen of discriminerend. Het is meestal het goede antwoord, dus geen vreemde gok.

Natuurlijk is het belangrijk dat we dit soort dingen herkennen van onszelf en mensen de mogelijkheid geven om iets anders te willen. Als iemand mij zou zeggen: joh, je spreekt me altijd aan als vrouw, maar ik heb liever dat je "hen" oid gebruikt. Prima, dat zal ik sowieso dan altijd proberen te doen. Maar verwacht niet dat ik ook in een genderneutrale wereld wil leven.

theadora99

Berichten: 3640
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:52

oomens schreef:
Janneke2 schreef:
Als ik kinderspeelgoed koop, doet gender niet ter zake. (Maar de gemiddelde speelgoedwinkel...)
Idem dito een bonuskaart aanvragen, schoenen kopen, een wandeling maken, kleren dragen enz.enz.
Waarom zou gender/geslacht daar geen rol bij spelen? Als je kinderspeelgoed zoekt, is het toch reuzehandig wanneer je door enkel het geslacht van het kind te weten, al een groot deel van de winkel niet meer hoeft te doorzoeken.

Bij een bonuskaart is het heel belangrijk om het geslacht van de aanvrager te weten, zodat aanbiedingen daarop aangepast kunnen worden (de gemiddelde man koopt weinig maandverband, zelfs niet wanneer je hem op het juiste moment een leuke korting aanbiedt).
Bij schoenen en kleding kopen idem. Zelfs als je als vrouw een mannelijke smaak hebt of omgekeerd, is de pasvorm niet onderling uitwisselbaar, simpelweg omdat de lichamen verschillen.

Janneke2 schreef:
zelfs bij wedstrijden dragen dames tegenwoordig rode jassen als het zo uitkomt, en zowel de paarden als de ruiters strijden gemengd.
Op de wedstrijden waar ik kom dragen vrouwen inderdaad ook rode jassen, maar wel alleen als ze Deens zijn.


Zie dikgedrukt. Daar gaat het dus fout. Ik was als kind oprecht heel boos als je aankwam met een Barbie of een pop. Ik had 1 pop, een garage met auto's (en een hele coole lift had ie :+ ) ik had blokken en een treinbaan. Elk kind heeft zijn eigen wensen daarover, en daarom is het belangrijk zeker op latere leeftijd niet alleen op geslacht af te gaan.
En wat dan van transgender mannen? Die soms nog ongesteld worden omdat ze nog geen hormonen hebben of mogen, of om andere redenen? Mogen die geen maandverband in de aanbieding kopen? Of voor hun vriendin/moeder?

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:00

theadora99 schreef:
En wat dan van transgender mannen? Die soms nog ongesteld worden omdat ze nog geen hormonen hebben of mogen, of om andere redenen? Mogen die geen maandverband in de aanbieding kopen? Of voor hun vriendin/moeder?

Dat zijn vrouwen die man willen worden toch (voor ik het weer omdraai)? Die zijn waarschijnlijk met zo weinig dat het lucratiever is om typische mannenmarketing op mannen te richten en vrouwenmarketing op vrouwen (en dus de vrouwelijke mannen en mannelijke vrouwen op dat gebied mis te lopen). Winkels zijn nog altijd geen liefdadigheidsinstellingen.

Palmera

Berichten: 9494
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 15:13

Laten we voorop stellen dat ook bij niet-genders er fouten gemaakt kunnen worden. Oók door transgenders wat dat zijn namelijk ook mensen die een fout kunnen maken.

Ik heb zelf ooit tegen een kind gezegd, in een poging aardig te zijn: 'lekker met oma op pad?' Het kind bleek met de moeder op pad te zijn. :')

Is dit gênant? Ja.
Ben ik nu een onmens? Nee.
Is iedereen die 'dag meneer' zegt terwijl het 'dag mevrouw' moet zijn nu een onmens?
Nee, absoluut niet. Je kunt een welwillend medemens dat vriendrlijk probeert te zijn natuurlijk ook een complex aanpraten.