Wolf in Spanje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 09:01

Nikass schreef:
DIT is dus precies waarin wij essentieel van mening verschillen. Ik vind die denkwijze ongeloofwaardig en ontzettend hypocriet. Alsof het kl*te leven in de intensieve veehouderij en de slacht niet wreed zou zijn.
Het zg "wij houden van onze dieren" is voor mij een schijnheilige leugen als je een kalf bij de geboorte bij de moeder weghaalt, als je varkens in een dichte schuur in een betonnen hok opsluit, als je je lammetjes een paar weken na hun geboorte naar de slacht brengt, als je kalkoenen hun snavels kapt etc etc
Dat versta ik bepaald niet onder liefde.


Dan kun je iets eerder wil pislink worden maar dit is toch precies wat ik ook aangeeft. dat we hier blijkbaar compleet anders naar kijken.
Ik vind het overigens onnodig om de ander dan meteen ongeloofwaardig en hypocriet te noemen. je kunt toch ook 'gewoon' ergens anders over denken zonder de ander meteen in zo'n hoek te moeten drijven.
Overigens is er weinig bio industrie aan vleesschapen. die lopen juist extreem extensief te wezen.
En de kalkoenen en kalfjes die je daarnaast noemt zijn nou net niet degene die door de wolf gegrepen kunnen worden dus wat minder relevant.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 14:56

Jij moet mijn woorden niet verdraaien, daar word ik boos over. En dat was wel degelijk wat je deed. Ik zou van mening zijn dat het welzijn van het ene dier belangrijker is dan dat van het andere volgens jouw bericht. Nou waar je dat vandaan haalt??
Wat je nu aanhaalt, is iets anders dan het bericht waar je mijn woorden verdraait.
Maar ook hier ontgaat je blijkbaar de essentie.
Ja ik vind een bepaalde houding of gedrag van mensen leugenachtig en hypocriet. (oa "zo'n wreed einde had je voor je dier niet gewild") Dat is niet "iemand in een hoek drijven", dat is mijn mening, waarvan jij zegt dat ik die mag hebben (nou, bedankt)
Als jij een andere mening bent toegedaan, prima, maar lees zorgvuldig en verwacht niet dat ik mijn mening in fluweel verpak.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 15:49

Nikass schreef:
Jij moet mijn woorden niet verdraaien, daar word ik boos over. En dat was wel degelijk wat je deed. Ik zou van mening zijn dat het welzijn van het ene dier belangrijker is dan dat van het andere volgens jouw bericht. Nou waar je dat vandaan haalt??
Wat je nu aanhaalt, is iets anders dan het bericht waar je mijn woorden verdraait.
Maar ook hier ontgaat je blijkbaar de essentie.
Ja ik vind een bepaalde houding of gedrag van mensen leugenachtig en hypocriet. (oa "zo'n wreed einde had je voor je dier niet gewild") Dat is niet "iemand in een hoek drijven", dat is mijn mening, waarvan jij zegt dat ik die mag hebben (nou, bedankt)
Als jij een andere mening bent toegedaan, prima, maar lees zorgvuldig en verwacht niet dat ik mijn mening in fluweel verpak.

Jij moet gewoon geen appels met peren vergelijken. Daarnaast is snavelbranden al jaren verboden en lopen lammetjes maanden bij de moeder. Get your facts straight.

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:33

Juist de weidedieren, de dieren die het relatief goed hebben, lopen gevaar door de wolf. En het risico dat ze voortaan maar binnen gehouden worden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:46

sterregoud schreef:
Juist de weidedieren, de dieren die het relatief goed hebben, lopen gevaar door de wolf. En het risico dat ze voortaan maar binnen gehouden worden.


Klopt. Dat heeft alleen niets met deze berichten te maken.

Jouw mening, jdr, prima. Wees er maar trots op dat lammetjes misschien wel 4 hele maanden oud mogen worden. +:)+
Kippen raakten nog tot 2021 hun snavels kwijt. Dus "al jaren verboden" valt ook wel weer mee. (of liever gezegd, tegen)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-08-23 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 16:51

Nikass schreef:
sterregoud schreef:
Juist de weidedieren, de dieren die het relatief goed hebben, lopen gevaar door de wolf. En het risico dat ze voortaan maar binnen gehouden worden.


Klopt. Dat heeft alleen niets met deze berichten te maken.

Jouw mening, jdr, prima. Wees er maar trots op dat lammetjes misschien wel 4 hele maanden oud mogen worden. +:)+


Dan moet je met de vinger naar de consument wijzen, niet naar de bier. Die voorziet enkel in de vraag ;)

Ik eet het sowieso niet. Maar verder heeft het ook niet heel veel met de discussie te maken.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:00

Lijkt me dat de veehouder ook een verantwoordelijkheid heeft?
Maar daar ging het overigens niet over. Kun je zeggen dat je van je dieren houdt als je ze met vier maanden naar de slacht brengt? Ik vind van niet.

En wat betreft facts jdr, als jij mij kan overtuigen dat ik het mis heb, en dat het prima gesteld is met het welzijn van de kalkoenen, graag.
Volgens mij is het snavel kappen bij kalkoenen nog steeds toegestaan.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 16-08-23 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:02

tamary schreef:
Raineri schreef:
Ach wat suf. Ik dacht werkelijk dat er 2023 stond. Bewust deze gepakt en niet eentje uit 2020. Bedankt wintu.

Maar Tamary, het pleistoceen was 15.000 jaar geleden afgelopen? Het klimaat is inmiddels veranderd en de grote grazers zoals de mammoet is ook weg. Dat kun je toch totaal niet vergelijken? Wat is jouw definitie van zelfregulering? Doel je op een j- en s-curve? Want dat is nog steeds van toepassing. Wij hebben hier vooral zelf onbewust aan gerommeld.

https://w7.pngwing.com/pngs/1011/532/pn ... e-sign.png

Mijn voorkeur is overigens vooral de onderkant van de piramide te ondersteunen in kwaliteit en kwantiteit. Dan trek je vanzelf de juiste beesten hogerop de piramide aan en is het in staat zichzelf in stand te houden. Mits er goed beleid is natuurlijk

Rewilding beweging vanuit de VS heeft dat als ideaal/uitgangspunt, inderdaad ondanks het ontbreken van nogal wat essentiele componenten daarvoor.

Mijn voorkeur heeft trouwens bovenkant piramide beinvloeden. Onderkant helpen is zeker belangrijk, maar met als uitgangspunt dat alles doorfokt zolang er genoeg voedsel is, kan je roofdieren niet onbeperkt laten fokken en eten. Die piramide heeft niet voor niets die vorm. Maar ik ben veel meer van een balans in het midden dan een laat maar via feast and famine zelf regelen. Die forse uitzwaaiers zijn ongezond, ook voor de genenpoel van alle soorten en voor de planten waarvan er een aantal ook afhankelijk is van begrazing en vrijwel alles medeafhankelijk is van wat dierlijke mest. Net als dat vraag 1 moet zijn of er uberhaupt diersoort X genoeg en langdurig zich van voeden in een gebied. Niet bekeken naar hoeveel km2 er nodig is en of ze er voorkomen, maar of er qua voedsel en huisvestingseisen plek voor ze is. En die stap is volgens mij nogal eens overgeslagen, zeker ten koste van prooiwild, om over vee nog maar te zwijgen.

Nu komen er volgens wikipedia zowel edelherten als damherten voor in Spanje, maar waar en hoeveel per km2 kan ik niet vinden en HC wil er kennelijk niks over kwijt. Uitgaande van gedrag van wolven elders echter is er niet genoeg (meer) in de natuurgebieden waar wolventerritoria waren/zijn de wolven die gebieden ontgroeid en zijn er roedels overgeschakeld op vee. Normale ontwikkeling in andere gebieden, maar ernstig teken van een te grote roofdierpopulatie al in die natuurgebieden, laat staan er buiten waar geen/niet genoeg wild is om ze te voeden. Ik heb ernstige twijfels bij de door hem aangehaalde onderzoeken qua het kan wel. Lees teveel voorbeelden van kan niet namelijk en nieuwe gebieden volgen allemaal dezelfde ontwikkeling qua implosie/vertrek wildpopulatie en overschakeling op vee.


Maar dat is juist goed voor de genensprijding. Een S-curve, met soms sterfte door “feast and famine” is een natuuurlijk systeem en uiteindelijk is dit het beste voor de natuur. Vraag is natuurlijk wel, in hoeverre kan dit? Ik geloof dat journee of jij(?) eerder ook al opmerkte dat er geen hert meer over was in Yellowstone. Dus ik snap zeker je argument om ook vanaf boven te reguleren. Maar uiteindelijk hebben we een Nederland een redelijke crisis, vooral aan de onderkant van die piramide. Ik denk dat en-en correct is.

Voor mij is het ook nog een groot vraagteken hoe de wolf hier kan leven, en vooral van het wild hier gaat eten. Met af en toe een schaapje, dat kunnen we immers niet 100% uitsluiten.

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 17:04

Nikass schreef:
Lijkt me dat de veehouder ook een verantwoordelijkheid heeft?
Maar daar ging het overigens niet over. Kun je zeggen dat je van je dieren houdt als je ze met vier maanden naar de slacht brengt? Ik vind van niet.

En wat betreft facts jdr, als jij mij kan overtuigen dat ik het mis heb, en dat het prima gesteld is met het welzijn van de kalkoenen, graag.
Volgens mij is het snavel kappen bij kalkoenen nog steeds toegestaan.


Een boer heeft een bedrijf, dus die dieren zijn er met een doel. Dat dieren bij de slacht belanden, is een uiteindelijk gevolg van dat bedrijf. Dat wil niet zeggen dat een boer niks heeft met zijn dieren.

Ik heb altijd op een kalkoen bedrijf gestaan, de dieren hadden daar gewoon snavels.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:03

Je kunt vast wel "iets hebben met je dieren", wat het dan ook is. Maar dat lijkt me niet helemaal hetzelfde.

Dat een bedrijf een doel heeft begrijp ik. En dat de boer in de vraag van de consument voorziet klopt ook vast en zeker.
Dat staat alleen los van of je met je geweten achter de manier van houden van de dieren kunt staan, en achter het doel van je bedrijf.
En als je dat korte leven en de slacht van je dieren prima acceptabel vindt, waarom zou je dan emotioneel zoveel moeite hebben met het feit dat een wolf een aantal van je dieren dood?

Ik hoop van harte dat het snavel kappen bij kalkoenen verboden is, maar ik dacht nog niet.
Dat er bedrijven zijn die het desondanks niet doen, is natuurlijk alleen maar hartstikke prima.

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 20:12

Nikass schreef:
Je kunt vast wel "iets hebben met je dieren", wat het dan ook is. Maar dat lijkt me niet helemaal hetzelfde.

Dat een bedrijf een doel heeft begrijp ik. En dat de boer in de vraag van de consument voorziet klopt ook vast en zeker.
Dat staat alleen los van of je met je geweten achter de manier van houden van de dieren kunt staan, en achter het doel van je bedrijf.
En als je dat korte leven en de slacht van je dieren prima acceptabel vindt, waarom zou je dan emotioneel zoveel moeite hebben met het feit dat een wolf een aantal van je dieren dood?

Ik hoop van harte dat het snavel kappen bij kalkoenen verboden is, maar ik dacht nog niet.
Dat er bedrijven zijn die het desondanks niet doen, is natuurlijk alleen maar hartstikke prima.


Als je niet snapt, dat de gang naar je dieren elke ochtend een loop is van hoop en vrees en dat dat er in hakt. Dat je je dieren bij elkaar moet zoeken. Als je niet snapt, dat je liever hebt dat je dier pats boem weg is ipv veel stress ervaart door de jacht van de wolf of het half aangevreten maar nog levend de nacht doorbrengen. Dat je dat niet wilt voor je dieren, zo een stressvolle lijdensweg, dan begrijpen we elkaar niet.
Ik ken in mijn omgeving maar weinig boeren die dieren enkel zien als productie. Dat ze niet in elk dier een huisdier zien, wil niet zeggen dat ze niet geven hoe hun dieren er bij lopen.
Ik vind je erg veroordelend...

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 21:17

Nikass schreef:
Je kunt vast wel "iets hebben met je dieren", wat het dan ook is. Maar dat lijkt me niet helemaal hetzelfde.

Dat een bedrijf een doel heeft begrijp ik. En dat de boer in de vraag van de consument voorziet klopt ook vast en zeker.
Dat staat alleen los van of je met je geweten achter de manier van houden van de dieren kunt staan, en achter het doel van je bedrijf.
En als je dat korte leven en de slacht van je dieren prima acceptabel vindt, waarom zou je dan emotioneel zoveel moeite hebben met het feit dat een wolf een aantal van je dieren dood?

Ik hoop van harte dat het snavel kappen bij kalkoenen verboden is, maar ik dacht nog niet.
Dat er bedrijven zijn die het desondanks niet doen, is natuurlijk alleen maar hartstikke prima.


Maar zoals eerder genoemd heeft ten eerste niet elke dierenhouder een dier met een winstoogmerk (is geen boer). Daarnaast zijn er ook veel boeren die het goed doen. Ik zie onderweg naar stal veel gelukkige koeien en geitjes staan. En dat zijn echt al niet meer de klassieke manier van dierhouden waarbij koeien slechts gras zien in de zomer. Even zo gezegd, als een leek. Je generaliseert nu waarbij het lijkt alsof geen enkele boer het goed doet, terwijl het echt een groeiend aantal is naar mijn idee. Van alle boeren die ik spreek zijn ze alle zeer begaan met hun beesten.

Neemt niet weg dat ik nog wel vind dat in de grote linie er verbeterpunten zijn. En dat ik grote misstanden (zoals stalbranden) kwalijker vind dan een wolf die wat schapen grijpt. Simpele reden: wij zijn ons meer bewust van de dingen die we doen. Maar het is niet een of-of situatie, maar en-en. Ik wil minder grote misstanden, maar ook dat de wolf wild voedsel prefereert over “de schaapjes van boer Harm”.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 22:33

Nee ik generaliseer niet, dan ontgaat jou waar dit bericht vandaan komt en zul je moeten terug lezen hoe het begonnen is. Het is nog steeds een reactie op. Nergens heb ik gezegd dat het voor iedere boer of iedere dierhouder geldt. Integendeel zelfs!

Het is de opmerking "zo'n wrede dood had je voor je dieren niet gewild" die geleid heeft tot deze discussie.

Verder streef ik net als jij naar een gezond evenwicht met de natuur. Nu is er geen evenwicht, want de landbouw heeft een te groot aandeel.
Maar ook ik vind én, én: dáár iets aan doen én een goed wolvenbeleid opstellen. Daar pleit ik al voor vanaf mijn eerste bericht in het eerste wolventopic. Maar als je, zoals ik, niet van mening bent dat de wolf niet in Nederland thuis hoort, wordt over dat soort berichten heen gelezen en wordt je uitgemaakt voor wolvenwappie die in de Randstad woont en geen dieren heeft. Genuanceerd een gesprek voeren is hier een hele uitdaging.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 23:29

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 18-08-23 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 06:25

Maar Nikass, los van de eerste zin is mijn reactie een inhoudelijke reactie op die van jou. Je schrijft nu de gehele eerste alinea af. Ik denk dat die uitspraak die je quote al een nuance aangeeft: “zo’n wrede dood..”. Het doden is geen probleem, maar niet op een manier met veel leed. Ben je überhaupt wel voor de slacht van dieren met een consumptie doeleinde? Dat lijkt me eerder een vraag die hieraan ten grondslag ligt

Daarnaast, iedereen reageert volgens mij heel netjes op elkaar en maakt je uit niet voor wolvenwappie. Waarom wordt dit eigenlijk herhaald eens in de zoveel tijd?

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 09:56

Ik vind het ook jammer dat juist de mensen die hun dieren diervriendelijk willen houden het slachtoffer zijn van de wolf. De grote bedrijven hokken hun dieren op dus voor hen is de wolf helemaal geen probleem.

Daarnaast had ik er minder problemen mee gehad dat een wolf 1 schaap pakt en hem helemaal opeet. Maar als ze ergens binnenkomen sterven verschillende schapen een gruwelijke dood.

Ik ben zelf vegetariër omdat ik niet wil dat dieren voor mijn voeding moeten sterven en ook omdat ik het niet eens ben met de manier waarop vee wordt gehouden. Maar ik heb veel liever dat dieren worden geslacht dan dat ze worden opengereten en een hele dag met open buik rondlopen en afzien.

Ik gruwel van de beelden en ik kan gewoon niet begrijpen dat iemand achter de wolf in West-Europa staat. Ik weet niet wat je dan bent maar in ieder geval geen dierenliefhebber.

Ok ze hebben het geprobeerd, maar ik denk dat nu de tijd is gekomen om de wolf goed te beheren. En goed beheren is er voor zorgen dat de wolf bang is van de mens (en zijn dieren) + er voor zorgen dat er niet te veel wolven zijn. (Het liefst geen wolven geen maar bon, ik moet water bij de wijn doen).

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:09

Raineri schreef:
Maar Nikass, los van de eerste zin is mijn reactie een inhoudelijke reactie op die van jou. Je schrijft nu de gehele eerste alinea af. Ik denk dat die uitspraak die je quote al een nuance aangeeft: “zo’n wrede dood..”. Het doden is geen probleem, maar niet op een manier met veel leed. Ben je überhaupt wel voor de slacht van dieren met een consumptie doeleinde? Dat lijkt me eerder een vraag die hieraan ten grondslag ligt

Daarnaast, iedereen reageert volgens mij heel netjes op elkaar en maakt je uit niet voor wolvenwappie. Waarom wordt dit eigenlijk herhaald eens in de zoveel tijd?


Vindt jij de slacht geen manier met veel leed? Er gaat geen dag voorbij zonder bericht in de krant over de wreedheden die plaatsvinden. Maar ook als er volgens de regels wordt geslacht, waarom zou het minder wreed zijn dan de dood door een wolf?
Je zegt het precies: het doden is geen probleem. Alleen als de wolf het doet opeens wel. Oftewel, de mensen doden aardiger, "humaner" dan de wolf?
Daar ben ík het niet mee eens, en ík vind dat sommigen (schapenhouders) overdreven dramatisch doen om een paar dode schapen die men anders een paar weken later zelf wegbrengt om door mensen te laten doden, omdat men ze alleen maar dáárvoor houdt.

Het is een beetje veel werk, maar als je de wolventopics terugleest kun je zien wat er gezegd wordt.
En ook nog niet zo lang geleden in dit topic werd gezegd dat ik waarschijnlijk zelf geen dieren heb, in de Randstad woon en woorden van gelijke strekking. Dus dat komt echt niet uit de lucht vallen hoor.

Edit: "als je vóór de wolf in West Europa bent, ben je geen dierenliefhebber"
Daar hebben we weer zo'n lekker statement ;)

Wintu

Berichten: 3074
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 23:42

Nikass schreef:
Raineri schreef:
Maar Nikass, los van de eerste zin is mijn reactie een inhoudelijke reactie op die van jou. Je schrijft nu de gehele eerste alinea af. Ik denk dat die uitspraak die je quote al een nuance aangeeft: “zo’n wrede dood..”. Het doden is geen probleem, maar niet op een manier met veel leed. Ben je überhaupt wel voor de slacht van dieren met een consumptie doeleinde? Dat lijkt me eerder een vraag die hieraan ten grondslag ligt

Daarnaast, iedereen reageert volgens mij heel netjes op elkaar en maakt je uit niet voor wolvenwappie. Waarom wordt dit eigenlijk herhaald eens in de zoveel tijd?


Vindt jij de slacht geen manier met veel leed? Er gaat geen dag voorbij zonder bericht in de krant over de wreedheden die plaatsvinden. Maar ook als er volgens de regels wordt geslacht, waarom zou het minder wreed zijn dan de dood door een wolf?
Je zegt het precies: het doden is geen probleem. Alleen als de wolf het doet opeens wel. Oftewel, de mensen doden aardiger, "humaner" dan de wolf?
Daar ben ík het niet mee eens, en ík vind dat sommigen (schapenhouders) overdreven dramatisch doen om een paar dode schapen die men anders een paar weken later zelf wegbrengt om door mensen te laten doden, omdat men ze alleen maar dáárvoor houdt.

Het is een beetje veel werk, maar als je de wolventopics terugleest kun je zien wat er gezegd wordt.
En ook nog niet zo lang geleden in dit topic werd gezegd dat ik waarschijnlijk zelf geen dieren heb, in de Randstad woon en woorden van gelijke strekking. Dus dat komt echt niet uit de lucht vallen hoor.

Edit: "als je vóór de wolf in West Europa bent, ben je geen dierenliefhebber"
Daar hebben we weer zo'n lekker statement ;)


Een net uitgevoerde slacht is zeker een stuk aardiger dan hoe de wolf het doet. Dat er misstanden in slachthuizen zijn klopt en dat is afschuwelijk. Maar je scheert alle slachthuizen over een kam, niet helemaal fair.
Laat ik dan een ander voorbeeld noemen. Inslapen, is inslapen wel humaner voor jou dan de wolf? Want niet alle aangevallen dieren zijn van boeren he, ook mensen hun huisdieren gaan er aan. Dat jij het verschil tussen de twee manieren van sterven niet snapt, is onbegrijpelijk.

Hoe jij over die paar dode schapen praat, zegt me genoeg over jou. Ik denk dat jij er meer schouderophalend over doet dan een boer, walgelijk. Misschien moet je eens meegaan en zien hoe een halfaangevreten dier ligt te jammeren, omdat de wolf in de nacht is langs geweest. Zien of je dan nog zo een grote mond hebt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Wolf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 07:06

Daarbij, al die shetlandertjes en veulentjes zijn helemaal niet bestemd voor de slacht.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Re: Wolf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:47

Wat maakt het nu uit of het dier bestemd is voor de slacht of niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 09:54

Riel schreef:
Wat maakt het nu uit of het dier bestemd is voor de slacht of niet.

Omdat Nikas steeds de vergelijking maakt dat die dieren toch ook geslacht worden en dat dat ook wreed is. Die vergelijking -die al niet klopt- geldt in elk geval zeker niet voor de shetlanders en de veulentjes die de wolf pakt.

tamary

Berichten: 29215
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:06

janderegelaa schreef:
Riel schreef:
Wat maakt het nu uit of het dier bestemd is voor de slacht of niet.

Omdat Nikas steeds de vergelijking maakt dat die dieren toch ook geslacht worden en dat dat ook wreed is. Die vergelijking -die al niet klopt- geldt in elk geval zeker niet voor de shetlanders en de veulentjes die de wolf pakt.

En daarnaast het is echt niet dat de wolf enkel je voor de slacht bestemde dieren pakt en de rest geheel stressvrij rond kan blijven lopen. Het zijn juist je beste fokdieren die je verliest, naast de trauma's die jij en je dieren oplopen van zo'n "bezoekje".

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 10:10

janderegelaa schreef:
Riel schreef:
Wat maakt het nu uit of het dier bestemd is voor de slacht of niet.

Omdat Nikas steeds de vergelijking maakt dat die dieren toch ook geslacht worden en dat dat ook wreed is. Die vergelijking -die al niet klopt- geldt in elk geval zeker niet voor de shetlanders en de veulentjes die de wolf pakt.


Daarnaast worden varkens/kippen/... voor de massaslacht in stallen gehouden. Deze dieren kan de wolf niet pakken want ze zitten 'veilig'. Het is tegen deze industrie dat we ons moeten verzetten. De wolf draagt hier niets toe bij en maakt het zelfs nog erger.

Juist de mensen die de dieren een dierwaardig leven willen bieden voor de slacht ondervinden nu grote problemen door de wolf. Meestal blijven deze mensen ook tijdens de slacht bij (of in de buurt van) hun dier om er over te waken dat alles diervriendelijk blijft.

Nu moeten we alles ophokken of op een klein postzegeltje houden omdat er zo nodig een wolf moet zijn.

Alle verhalen die ik heb gehoord van mensen die de wolf van dichterbij hebben meegemaakt hier in West-Europa zorgt er inderdaad voor dat ik vind dat de mensen die pro wolf zijn (in West-Europa) geen echte dierenliefhebbers zijn.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 17:35

janderegelaa schreef:
Riel schreef:
Wat maakt het nu uit of het dier bestemd is voor de slacht of niet.

Omdat Nikas steeds de vergelijking maakt dat die dieren toch ook geslacht worden en dat dat ook wreed is. Die vergelijking -die al niet klopt- geldt in elk geval zeker niet voor de shetlanders en de veulentjes die de wolf pakt.


Het is blijkbaar voor jou, en sommige anderen hier, nog steeds erg ingewikkeld om goed te lezen. Het hele verhaal waar jullie nu eindeloos op doorgaan gaat over de hypocriete houding van mensen die hun dieren voor de dood houden en er geen enkele moeite mee hebben om lammetjes met 4 maanden oud naar die dood te brengen. Maar als de wolf langs komt dan hóuden die mensen opeens van hun lammetjes.
En jij gelooft dat?

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:20

Nikass schreef:
Raineri schreef:
Maar Nikass, los van de eerste zin is mijn reactie een inhoudelijke reactie op die van jou. Je schrijft nu de gehele eerste alinea af. Ik denk dat die uitspraak die je quote al een nuance aangeeft: “zo’n wrede dood..”. Het doden is geen probleem, maar niet op een manier met veel leed. Ben je überhaupt wel voor de slacht van dieren met een consumptie doeleinde? Dat lijkt me eerder een vraag die hieraan ten grondslag ligt

Daarnaast, iedereen reageert volgens mij heel netjes op elkaar en maakt je uit niet voor wolvenwappie. Waarom wordt dit eigenlijk herhaald eens in de zoveel tijd?


Vindt jij de slacht geen manier met veel leed? Er gaat geen dag voorbij zonder bericht in de krant over de wreedheden die plaatsvinden. Maar ook als er volgens de regels wordt geslacht, waarom zou het minder wreed zijn dan de dood door een wolf?
Je zegt het precies: het doden is geen probleem. Alleen als de wolf het doet opeens wel. Oftewel, de mensen doden aardiger, "humaner" dan de wolf?
Daar ben ík het niet mee eens, en ík vind dat sommigen (schapenhouders) overdreven dramatisch doen om een paar dode schapen die men anders een paar weken later zelf wegbrengt om door mensen te laten doden, omdat men ze alleen maar dáárvoor houdt.

Het is een beetje veel werk, maar als je de wolventopics terugleest kun je zien wat er gezegd wordt.
En ook nog niet zo lang geleden in dit topic werd gezegd dat ik waarschijnlijk zelf geen dieren heb, in de Randstad woon en woorden van gelijke strekking. Dus dat komt echt niet uit de lucht vallen hoor.

Edit: "als je vóór de wolf in West Europa bent, ben je geen dierenliefhebber"
Daar hebben we weer zo'n lekker statement ;)


Ik denk dat de mens het humaner kan doen. Humaner dan de wolf, maar ook humaner dan het nu gebeurd. Maar vrees nog altijd dat het wegbrengen naar het slachthuis minder leed is dan een hele nacht half levend in een wei liggen is.. zeg er ook eerlijk bij: vind misstanden bij slacht erger. Wij hebben immers het bewustzijn het beter te doen. Een wolf niet.

Enfin, ik begrijp je standpunt. En als het specifiek slachtdieren betreft, dan ben ik het er gedeeltelijk mee eens. Maar denk niet dat ook die dierhouders helemaal geen pijn ervan voelen. Slachten is zo genormaliseerd. Ik snap ook ergens wel dat wanneer het een slachtdier betreft dat ze hem liever naar een slachthuis brengen het zo aan z’n einde willen laten komen.

Zo gezegd. Mijn paard heeft ernstige schade aan haar SI. Kan zo nog lang mee. Ze kan ook vallen en een stukje bot afbreken met direct inslapen tot gevolg. Ik kies voor inslapen nu, op het hoogtepunt. Geen lijden. Dan breekt m’n hart.. ik kan me best voorstellen dat dit gebeurt als je je dier zo aantreft. Ik snap beide kanten. Slachthuizen zijn inderdaad echt niet alles. En wij zijn in staat dit te verbeteren maar doen het niet/sluiten onze ogen. Ook kwalijk.