Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757


Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:14

Nee, geen uitdrukkelijke kledingvoorschriften wellicht, de onderukking kan ook gewoon plaats vinden zonder kleding.
Een gemiddelde nederlandse katholiek weet nog amper wat pasen en kerst betekend waarschijnlijk maar zegt enkel wat over die individu en de opvoeding. Nederland is immers geen katholiek land. Het geloof zelf, als je het uitvoert zoals het vatikaan zou wensen en zoals steng katholieke landen dat omzetten heeft enorm sterke onderdrukkende eigenschappen.
Komend uit een strikt katholieke moeder heeft het aardig wat fikse stempels gezet op mijn jeugd.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 06-07-22 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:16

Sizzle schreef:
Nee, geen kledingvoorschriften wellicht, de onderukking kan ook gewoon plaats vinden zonder kleding.
Een gemiddelde nederlandse katholiek weet nog amper wat pasen betekend waarschijnlijk maar zegt enkel wat over die individu. Het geloof zelf, als je het uitvoert zoals het vatikaan zou wensen heeft enorm sterke onderdrukkende eigenschappen


Ik zeg nergens dat de katholieken geen onderdrukkende eigenschappen heeft toch? Elk geloof heeft dat namelijk.

Alleen bij een land dat dermate strenge regelgeving heeft als El Salvador, had ik eerder verwacht dat er juist een streng christelijke stroming de overmacht zou hebben, en zeker niet dat er een vrijheid van godsdienst is :)

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:18

Het katholieke geloof IS een streng christelijke stroming. Dat zie je enkel niet zo duidelijk in noord/west Europo. Maar in Polen kun je de priester op de stoep verwachten als je een jaar na je huwelijk nog niet zwanger bent.

MyWishMax

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:21

In Nederland is het idd niet altijd meer een hele strenge stroming. Maar die mildere vormen heb je wel bij bijna alle (christelijke) geloven. Zo is mijn moeder katholiek opgevoed, maar echt niet streng. Vader andere stroming, ook niet streng terwijl die stroming hier in dit dorp echt enorm streng is.
Die zouden ook voor zo'n wet zijn en je ziet raar genoeg extreem veel tienerzwangerschappen daar. Veel meer als bij de niet of minder streng gelovigen...
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-07-22 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:21

Sizzle schreef:
Het katholieke geloof IS een streng christelijke stroming. Dat zie je enkel niet zo duidelijk in noord/west Europo. Maar in Polen kun je de priester op de stoep verwachten als je een jaar na je huwelijk nog niet zwanger bent.

Nouja gezien de ervaring vanuit mijn omgeving is het toch niet gek dat ik daar anders tegenaan kijk?

Als je het hebt over streng christelijke stromingen, dan denk ik niet aan katholieken maar aan de gereformeerde kerk.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:24

Dat is inderdaad jouw ervaring en ik leg je nu uit dat jouw ervaring uit de nederlandse cultuur geen weerspiegeling is van de katholieke sterk dogmatische „wetten“.

„In gevallen waarin seksuele expressie buiten het huwelijk wordt gezocht , of waarin de voortplantingsfunctie van seksuele expressie binnen het huwelijk opzettelijk wordt gefrustreerd (bijvoorbeeld het gebruik van kunstmatige anticonceptie ), spreekt de katholieke kerk ernstige morele bezorgdheid uit.“

Mijn oma had meer kinderen dan ze konden veroorloven omdat haar man zich (volgens haar eigen woorden) niet kon beheersen tot slechts het aantal gewenste kinderen.

Marjo

Berichten: 37292
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:33

Sizzle schreef:
Dat is inderdaad jouw ervaring en ik leg je nu uit dat jouw ervaring uit de nederlandse cultuur geen weerspiegeling is van de katholieke sterk dogmatische „wetten“.

„In gevallen waarin seksuele expressie buiten het huwelijk wordt gezocht , of waarin de voortplantingsfunctie van seksuele expressie binnen het huwelijk opzettelijk wordt gefrustreerd (bijvoorbeeld het gebruik van kunstmatige anticonceptie ), spreekt de katholieke kerk ernstige morele bezorgdheid uit.“

Mijn oma had meer kinderen dan ze konden veroorloven omdat haar man zich (volgens haar eigen woorden) niet kon beheersen tot slechts het aantal gewenste kinderen.


Nee ik begrijp zeker dat het geen weerspiegeling is voor de rest van de wereld, zeker niet voor een land zo ver hier vandaan. Ik zal ook eerlijk bekennen dat het geloof mij eigenlijk 0,0 interesseert, en dat heeft met name te maken door de streng gereformeerde kant van mijn vader. Daardoor is mijn vader ook compleet van het geloof afgestapt.
De enige ervaringen die ik met de kerk heb, zijn negatief.

Toch blijf ik mij verbazen over het feit dat El Salvador vrijheid van godsdienst heeft. Dat rijmt voor mij gewoon niet.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-22 13:37

Marjo schreef:
De enige ervaringen die ik met de kerk heb, zijn negatief.


Daar kan ik je de hand schudden :D

rockwitch

Berichten: 11749
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:55