Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maanon_
Berichten: 1139
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:20

Leuk! Ook met akkerbouw? Bij ons kan het soms niet uit op duurdere gewassen. Dan besluiten we het niet op die percelen te doen. Of we zaaien het juist op de koppen van percelen die geen topopbrengst hebben.

Wellicht dat het ook per provincie scheelt hoe hoog de subsidie is. Hier loopt het hele proces via de natuurvereniging. Is dat bij anderen ook? Zij regelen bij ons alles omtrent de akkerranden.

Jildau

Berichten: 9424
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:37

Doen wij ook al jaren. Jammer dat het de overheid geen reet scheelt hoeveel je wel/niet voor de natuur doet. :(

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:18

Ik ben heel erg voor die prachtige bloemenlinten en ook niet tegen de subsidieregeling. Wat ik wel een probleem vind is dat ik zie dat de boeren in mijn omgeving de subsidie innen maar ik eerder minder dan meer bloemen zie.
Fijn dat het in de omgeving van TS wel werkt.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:21

herr_balou schreef:
Ik ben heel erg voor die prachtige bloemenlinten en ook niet tegen de subsidieregeling. Wat ik wel een probleem vind is dat ik zie dat de boeren in mijn omgeving de subsidie innen maar ik eerder minder dan meer bloemen zie.
Fijn dat het in de omgeving van TS wel werkt.



Klopt, is een bekend probleem. Subsidie innen en daarna met de maaier erover, of überhaupt niet zaaien. Er is weinig controle op.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:22

Ibbel schreef:
Je hoort mij niet zeggen dat een boer er van binnen loopt. Ik vind het een prima subsidie, er zijn wel slechtere agrarische subsidieregelingen (geweest).

Je moet het alleen niet brengen als als "wat doet de boer het toch goed voor de natuur". Want dat dóet de gemiddelde boer niet. Die is bezig z'n hoofd boven water te houden met monoculturen. En dat kán-ie niet anders, dankzij de regelgeving van de overheid.

En de boer die wél natuurinclusief, extensief, circulair, biologisch etc bezig is, heeft het dubbel zo moeilijk, dankzij diezelfde regelgeving en banken die geen leningen willen geven want moeilijk, moeilijk, moeilijk en veel te veel risico.

Ik begrijp de boeren ook die zeggen: doe mij maar een 5G mast in m'n wei, of 10 hectare zonnepanelen. Dáár loop je dus wel op binnen, zonder inspanning.

Interessante stelling want ik lees en hoor juist het tegenovergestelde. Ja, de opstart is lastig maar daarna minder werk en meer inkomsten.

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:28

BaileyMix schreef:
herr_balou schreef:
Ik ben heel erg voor die prachtige bloemenlinten en ook niet tegen de subsidieregeling. Wat ik wel een probleem vind is dat ik zie dat de boeren in mijn omgeving de subsidie innen maar ik eerder minder dan meer bloemen zie.
Fijn dat het in de omgeving van TS wel werkt.



Klopt, is een bekend probleem. Subsidie innen en daarna met de maaier erover, of überhaupt niet zaaien. Er is weinig controle op.



Want jullie weten welke boeren er subsidie ontvangen tegen welke voorwaarden :') ?

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:41

Oh krijgt men daar subsidie voor?

Ik ken wel een initiatief van een plaatselijke boer/horecaondernemer (erg goedlopend terras bij de boerderij): met een bijdrage van 60 euro per jaar of een abonnement van 150 euro voor 3 jaar voor het mede mogelijk maken van het inzaaien van extra bloemrijke akkerlanden. Dan wordt je vriend van dat bedrijf. De akkerlanden liggen overigens een dorp verder.

Van die bijdrages krijgt een groep eenzame bewoners uit het dorp een verzorgd uitje op de boerderij. Ik weet niet of dit mede uit een ander potje wordt gefinancierd, het gaat in samenwerking met de gemeentelijke welzijnsorganisatie.

Speciaal voor een "vriend" die bijdraagt wordt een rondleiding georganiseerd op die bloemrijke randen percelen en de vriend mag er een boeketje plukken voor zichzelf. Geen idee hoe vaak.

Wel interessant om te weten dat die bloemranden langs akkers gesubsidieerd worden. Dat lees ik nergens.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 14:48


Zoolgangster

Berichten: 9711
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:09

zonnebloem18 schreef:
Dit werd bij ons op veel plekken al gedaan. Nu op vakantie in Zeeland en hier kan je zelfs bloemen plukken uit de akkerranden als je een bon hebt gekocht.
Goed voor de beestjes, maar het staat ook veel mooier.


Hier bloemen in de bermen. Cichorei, klaproos, margrieten en nog wat spul, en JKK (helaas).
Hoorde een paar jaar terug een bekende klagen dat het er zo rommelig uitzag. Was strakgemaaide bermen gewend en vond dat het zo hoorde. :')

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 15:12

Ibbel schreef:
Even googelen doet wonderen. Dit soort subsidies zijn plaatselijk, soms provinciaal, soms gemeentelijk.


In dit geval doet "even googelen natuurlijk geen wonderen :D

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:01

Ibbel schreef:
Even googelen doet wonderen. Dit soort subsidies zijn plaatselijk, soms provinciaal, soms gemeentelijk.

Maar de EU gaat roet in het eten gooien, schijnt:
https://www.ad.nl/voorne-putten/toekoms ... ~a5f7627d/

Vast ook plaatselijk maar hier was het EU subsidie voor bloemrijke weiden en het is hier groen asfalt wat de klok slaat. En EU subsidie is uiteindelijk gewoon belasting geld wat o.a. alle nederlander moet betalen. Ik zou dus graag zien dat er betere controle is op naleving van de regels omtrent de verstrekking en dan niet alleen in de bekende corrupte landen maar ook hier in Nederland.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:44

ruitje schreef:
Want jullie weten welke boeren er subsidie ontvangen tegen welke voorwaarden :') ?



Wat een vreemde reactie, ruitje. Dit is gewoon een bekend probleem van deze subsidies. En ja, welke boeren welke subsidies en tegen welke voorwaarden ontvangen is óók bekend.

Ceetje_bokt
Berichten: 5182
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:46

zonnebloem18 schreef:
Dit werd bij ons op veel plekken al gedaan. Nu op vakantie in Zeeland en hier kan je zelfs bloemen plukken uit de akkerranden als je een bon hebt gekocht.
Goed voor de beestjes, maar het staat ook veel mooier.

Ik zag dit idd ook in Zeeland. Mooi en nuttig. Ik hoop dat mijn ‘boermannen’ het ook gaan toepassen.

Boras
Berichten: 9964
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Boerenverstand: bloemenlinten langs de akkers, minder gewas beschermin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:49

Hier werd gepleit voor subsidie vanuit de gemeente, omdat het heel moeilijk zou zijn om in aanmerking te komen voor de subsidiepostjes van de andere overheden vanwege gestelde eisen. Aldus een lokale politieke partij een paar jaar geleden.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 19:54

BaileyMix schreef:
ruitje schreef:
Want jullie weten welke boeren er subsidie ontvangen tegen welke voorwaarden :') ?



Wat een vreemde reactie, ruitje. Dit is gewoon een bekend probleem van deze subsidies. En ja, welke boeren welke subsidies en tegen welke voorwaarden ontvangen is óók bekend.

Dat is hier zeker bekend en in mijn omgeving hadden ze er zelfs spandoek voor hangen. Die spandoeken lieten ze vervolgens kapot waaien en ik heb heel wat van dat afval (plastic) uit de bermen weggeplukt...

janouk
Blogger

Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 19:56

Bij ons in de Haarlemmermeer is het een breed collectief
https://www.greenbasehaarlemmermeer.nl/HOME/

Vanaf 2017 hebben de agrarische sector en regionale overheden in de Haarlemmermeer zich verenigd in GreenBASE: naast de agrariërs en Bayer Crop Science zijn dat de gemeente Haarlemmermeer, Hoogheemraadschap van Rijnland en provincie Noord-Holland. Gaandeweg is het collectief Noord-Holland Zuid aangesloten en partijen gaan vanaf 2021 samen door onder GreenBASE 2.0.

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:02

Prachtig he, zo een bloemenrand!
Fleurt de boel op en is nog nuttig ook. Dat het gesubsidieerd is, is toch geen probleem? Veel mens en genieten er van en het is nog nuttig ook.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:11

fransje23 schreef:
Prachtig he, zo een bloemenrand!
Fleurt de boel op en is nog nuttig ook. Dat het gesubsidieerd is, is toch geen probleem? Veel mens en genieten er van en het is nog nuttig ook.

Er mag overal subsidie opzitten. Vaak ook toeslag genaamd.
Maar bij het woord boer is iets van overheidheidsgeld ontvangen is het vies...

Subsidie voor groene daken, subsidie om regenwater van het riool te ontkoppelen. Stoeptegels in te leveren.
Dat mag wel.
Ook voor het milieu. Ook om mensen te stimuleren.

Ik begrijp het verschil niet... :?

ruitje

Berichten: 12360
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 20:21

BaileyMix schreef:
ruitje schreef:
Want jullie weten welke boeren er subsidie ontvangen tegen welke voorwaarden :') ?



Wat een vreemde reactie, ruitje. Dit is gewoon een bekend probleem van deze subsidies. En ja, welke boeren welke subsidies en tegen welke voorwaarden ontvangen is óók bekend.



Oh oke, geen idee joh dat jij precies de ins en outs van deze subsidies en wie ze ontvangt tegen welke voorwaarden wist. Ik ben ook wel benieuwd waar ik dat dan kan vinden?

janouk
Blogger

Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 06:58

Ik snap het probleem niet als er subsidie voor gegeven wordt. De boeren verliezen een deel van de opbrengst van hun grond als ze grond gebruiken voor bloemenlinten etc.
Mij ontgaat de discussie nu over de subsidies.
Ik zie het nog steeds als win win win en een mooie kans om stroken teelt te bevorderen en bloemenlinten te promoten, en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen wil verminderen.

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:11

janouk schreef:
Ik snap het probleem niet als er subsidie voor gegeven wordt. De boeren verliezen een deel van de opbrengst van hun grond als ze grond gebruiken voor bloemenlinten etc.
Mij ontgaat de discussie nu over de subsidies.
Ik zie het nog steeds als win win win en een mooie kans om stroken teelt te bevorderen en bloemenlinten te promoten, en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen wil verminderen.

Wat is er onduidelijk aan mijn uitleg?

janouk
Blogger

Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 08:51

Ik ken te weinig van de subsidieregeling en het controle mechanisme om hierover in discussie te gaan. Ik zie de uitwerking van de bloemenlinten in de Haarlemmermeer voor flora en fauna en ik word daar blij van. Van mij zouden de akkerlinten mogen aansluiten op de bermen van de fietspaden in de Haarlemmermeer en dat gemeente die ook inzaaien met bliemenmengsels ipv raaigras
Buiten alle voordelen us dat ook goedkoper voor de Gemeente qua onderhoud: minder maaibeurten.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 08:54

Hoe dan ook, het is erg vrolijk om te zien. Ik vind de bloemenlinten erg mooi en vind het een goede ontwikkeling.

Van mij zou de gemeente ook wel mee mogen doen. :D

CharleyT
Berichten: 4008
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:00

DuoPenotti schreef:
Knap, zo gauw het woord boer er staat het negatief maken, dat is ook een kunst.
Zullen we subsidies voor groene daken ook maar afschaffen dan?

Overigens kun je als particulier bij onze gemeente ook gratis bloemenzaad halen, betaald uit de gemeenschapspot..ook maar niet meer doen dan...

Wat mij juist altijd verbaasd dat de gemeentes/provincies het niet zaaien bij bermen en geluidswallen.
Ik ken nu een stukje waar dat wel is gedaan tegen een wal aan en dat is zo mooi!!!

Ook hier in de buurt bij diverse akkerranden, ziet er zo mooi uit.


Beetje overdreven hoor. Ik lees het meer als: zo zit het in elkaar, gewoon een subsidieregeling, fijn voor boer en natuur. Wat is er negatief aan zo'n bericht??
Je opmerkingen over groene daken etc zijn wel kinderachtig en hebben met het onderwerp niets te maken.

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 09:11

Grappig hoe direct een aantal roepen 'er zit subsidie op'. Zo weet ik er ook nog wel een paar :D

Maar die bloemenranden zijn wél goed om te hebben. Voor zowel alle insecten, maar ook voor de grond zelf. Een win-win dus. En ja, zullen vast en zeker een paar profiteurs tussen zitten. Het gros doet het wél volgens de voorgeschreven regels. Overigens is er wel controle op dmv jaarlijkse luchtfoto's e.d. De subsidieregeling gaat via RVO (gecombineerde opgave) waarin met ook de percelen moet intekenen en aangeven wát er op wordt verbouwd.