Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mysa

Berichten: 10534
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:00

Toch is het best bijzonder dat er nu in Oekraïne weer een soort loopgravenoorlog gaande is. Met maandenlange gevechten om een paar vierkante kilometer.
Ik had van tevoren nooit gedacht dat een oorlog weer op die manier zou plaatsvinden.

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 18:36

https://twitter.com/nexta_tv/status/1785678222593528256
De Oekraïense media hebben een krachtige aanval van raketten met clusterkoppen gepubliceerd op het oefenterrein van de bezetters in het dorp Kuban in de regio Loehansk.

Er wordt beweerd dat de bezetters meer dan 100 man personeel hebben verloren. Vijandelijke uitrusting werd ook beschadigd.

Karl66

Berichten: 29762
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:50

pmarena schreef:
Ik vraag me wel af wat het protocol precies is als de NAVO er in gezogen wordt.
Want dan zouden we dus in oorlog zijn. Zou er daarvoor dan weer een dienstplicht in NL komen...?
Of redden we dat met beroepsmilitairen.... want er zullen best bepaalde aantallen mensen zijn dan die je moet leveren om zich er mee bezig te houden..?


Oorlog voeren is de afgelopen decennia alleen maar meer gemechaniseerd en geautomatiseerd. Dit betekent dat er veel minder militairen nodig zijn. Om je een beeld te geven tijdens WOII hebben er aan de Duitse zijde ongeveer 5 miljoen militairen tegen 6 miljoen aan de Russische zijde gevochten. Nu praten we over honderdduizenden soldaten. Maar door die mechanisering en automatisering heb je ook veel specifieker opgeleide militairen nodig en dat krijg je nauwelijks met dienstplichtige militairen. In die zin heeft militaire dienstplicht steeds minder zin.

pmarena

Berichten: 48256
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:57

Nou daarom dus. Maar ik heb eigenlijk geen idee of we er een beetje okee voor staan wat dat betreft.
Ik wist overigens wel van de dienstplicht / opkomstplicht, maar ben wel benieuwd of we door dit steeds wat verder oplaaiende gebeuren nu ook wat matregelen nemen qua extra opleiden van militair personeel.

Het is natuurlijk wel makkelijk gedacht dat de Russen niet zo snel bij ons aan zouden komen gezien ze eerst nog door wat andere landen heen moeten, maar wij zitten natuurlijk wel mooi aan het water hier en héél veel goederen voor heel Europa komen bij ons de havens binnen. Wel een mooi doelwit om ons ook even een poepie te laten ruiken zeg maar.... dat we hier toch echt niet zo "veilig veraf" zitten.

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:01

Niemand zit veilig achteraf @pmarena. Hier 50 km verderop een kernenergie centrale.
Jullie een haven, ASLM, maar ieder land heeft grote steden , (kern)energie centrales, kabels in de zee , airports etc die interessant is voor een vijand met kwade bedoelingen.

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:50

pien_2010 schreef:
Niemand zit veilig achteraf @pmarena. Hier 50 km verderop een kernenergie centrale.
Jullie een haven, ASLM, maar ieder land heeft grote steden , (kern)energie centrales, kabels in de zee , airports etc die interessant is voor een vijand met kwade bedoelingen.

Wat dacht je van datacenters? Die zijn wellicht nog interessanter....

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:17

pien_2010 schreef:
Niemand zit veilig achteraf @pmarena. Hier 50 km verderop een kernenergie centrale.
Jullie een haven, ASLM, maar ieder land heeft grote steden , (kern)energie centrales, kabels in de zee , airports etc die interessant is voor een vijand met kwade bedoelingen.

En de kernkop-opslagen in Nederland, België en Duitsland :)

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:19

pmarena schreef:
Nou daarom dus. Maar ik heb eigenlijk geen idee of we er een beetje okee voor staan wat dat betreft.
Ik wist overigens wel van de dienstplicht / opkomstplicht, maar ben wel benieuwd of we door dit steeds wat verder oplaaiende gebeuren nu ook wat matregelen nemen qua extra opleiden van militair personeel.

Ik dacht ergens gehoord te hebben dat ze dit jaar wel een extra motivatiebrief bij de standaard melding aan de 17-jarigen hebben gestuurd.

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:21

Achterom schreef:
pien_2010 schreef:
Niemand zit veilig achteraf @pmarena. Hier 50 km verderop een kernenergie centrale.
Jullie een haven, ASLM, maar ieder land heeft grote steden , (kern)energie centrales, kabels in de zee , airports etc die interessant is voor een vijand met kwade bedoelingen.

Wat dacht je van datacenters? Die zijn wellicht nog interessanter....

En dan moeten we ook niet vergeten alle Russische agenten en usefull-idiots die al in West-Europa rondlopen (en al dicht bij de knoppen zitten_) :brr:

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 21:34


Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:13

irmaz schreef:
pien_2010 schreef:
Niemand zit veilig achteraf @pmarena. Hier 50 km verderop een kernenergie centrale.
Jullie een haven, ASLM, maar ieder land heeft grote steden , (kern)energie centrales, kabels in de zee , airports etc die interessant is voor een vijand met kwade bedoelingen.

En de kernkop-opslagen in Nederland, België en Duitsland :)


De POMS sites in Almelo en Kerkrade. De AFNORTH school in Brunssum. Nou ligt die binnen fall-out afstand van de POMS site in Kerkrade en de AWACS basis in Geilenkirchen, dus dat kan in 1 klap.

Cowboy55
Berichten: 8515
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:20

irmaz schreef:
En dan moeten we ook niet vergeten alle Russische agenten en usefull-idiots die al in West-Europa rondlopen (en al dicht bij de knoppen zitten_) :brr:


Maar daar hebben we wat voor _O-

Tot ca. 1993 zat er een NAVO hoofdkwartier in een bunker/oude mergelgroeve in de buurt van Maastricht. Deze: https://nl.wikipedia.org/wiki/NAVO-hoof ... Cannerberg

Toen waren er ook al spionnen en bij de ingang naar het complex hingen foto's van bekende mogelijke Sovjet spionnen die de bewaking dus niet binnen mocht laten. Je vindt een poster met foto's onderaan de wiki pagina. Als je je afvraagt waarom mensen die de Koude Oorlog hebben meegemaakt vaak wat minder van slag raken door nucleaire dreiging: die poster was voor mij een reden. De naiviteit van het ding.

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 07:55

Is Lavrov uitgerangeerd?
Geruchten over het ontslag van Lavrov (Russische minister van Buitenlandse Zaken) en de mogelijke benoeming van de Russische vice-premier Aleksandr Novak in zijn plaats circuleren op Russische Telegram-kanalen.
Er wordt ook gemeld dat Lavrov woedend was toen hij deze verklaringen in de media en Telegram-kanalen zag.
https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 0218902913

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 08:24

Dat is echt wel nieuws. Wouw.

BigOne
Berichten: 38399
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 09:27

Dat zal Lavrov tegenvallen, van uitstekende grootverdienende top diplomaat( dat was hij echt) tot spreekbuis met een hoop bagger waardoor hij regelmatig werd uitgelachen tot afgeserveerd.

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:09

Ik kijk er ook wel van op. Volgens mij was die man zo vreselijk trouw aan Poetin.

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 13:10

Nu ik erover nadenk ik heb Lavrov al tijden niet meer voorbij zien komen in de berichten, net als Gerasimov en Shoigu. Zou de oude trouwe garde van Putin uitgerangeerd zijn? Wat zou dit betekenen voor Putin zelf... 9 mei wordt best wel interessant dit jaar denk ik.

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 14:06

irmaz schreef:
Nu ik erover nadenk ik heb Lavrov al tijden niet meer voorbij zien komen in de berichten, net als Gerasimov en Shoigu. Zou de oude trouwe garde van Putin uitgerangeerd zijn? Wat zou dit betekenen voor Putin zelf... 9 mei wordt best wel interessant dit jaar denk ik.


Shoigu is ook ter discussie begreep ik.

https://twitter.com/khodorkovsky_en/sta ... 1288002728
Van oorlogskamer naar cel: Poetins vice-minister van Defensie (Ivanov) gearresteerd
Insiders zeggen dat het een directe bedreiging is van Poetin aan het adres van minister van Defensie Sergej Sjoigu.
In wat Ruslands grootste corruptieschandaal in meer dan tien jaar wordt genoemd, worden Ivanov en zijn vriend, zakenman Sergey Borodin, ervan beschuldigd 10.800 dollar steekpenningen te hebben aangenomen om het bod van een bouwbedrijf op een staatscontract goed te keuren.
Is Ivanov schuldig? Zeer zeker. Vorig jaar ontdekte @dossier_center
dat hij geld had weggesluisd naar bouwprojecten in bezette Oekraïense gebieden. Hij is zo corrupt als maar kan.
De bronnen van Dossier geloven dat dit bedoeld is als een signaal aan minister van Defensie Sergey Shoigu. Poetin wist dat Ivanov een fixer voor Shoigu was, terwijl Borodin toezicht hield op door de staat verstrekte luxe huisvesting voor topambtenaren van het ministerie – inclusief Shoigu zelf.
Het regime bereidde zich al sinds 2020 voor op de arrestatie van Ivanov, maar toen de illegale oorlog in Oekraïne begon, werden deze plannen geschrapt omdat het ministerie van Defensie ‘onaantastbaar’ werd.
Dus waarom zou je hem nu arresteren? Omdat Poetin gelooft dat het leger – en dus Shoigu – te machtig is geworden, en hij wil ze in toom houden
Toen de oorlog begon, vochten er twee verschillende Russische strijdkrachten in Oekraïne: het leger en de Wagner-huurlingen van Prigozhin. Dit verzekerde de positie van Poetin: mocht een van die krachten van richting veranderen, dan zou hij de andere kunnen gebruiken om terug te slaan
Maar na de opstand en de dood van Prigozhin werd Wagner onder militair gezag geplaatst. Dit betekende dat Shoigu in feite de controle had over alle Russische strijdkrachten die actief waren in Oekraïne en elders in de wereld. En dit viel bij Poetin niet in goede aarde.
Ik heb speculaties gezien dat Poetin zou aarzelen om persoonlijk achter Shoigu aan te gaan, omdat dit zeker een effect zou hebben op de oorlogsinspanningen. Maar ik ben het daar niet mee eens; ik geloof niet dat het enig verschil zou maken.
Maar ongeacht wat Poetin vervolgens doet, heeft hij nu duidelijk gemaakt dat het ministerie van Defensie niet langer 'onaantastbaar' is, en dat de positie van Shoigu geenszins veilig is.

Het kan natuurlijk zo zijn dat zich rond Lavrov eenzelfde soort krachtenveld afspeelt.
Corruptiebeschuldigingen zijn in Rusland natuurlijk een lachertje. Met geld heeft Poetin natuurlijk al jaren zijn "vertrouwelingen" gekocht.
Ik geloof best dat Poetin nu zelfs deze naaste vertrouwelingen niet meer vertrouwt en dat is IMO wel een teken aan de wand.

irmaz

Berichten: 4828
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-24 23:52


herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 09:45

irmaz schreef:
Omdat dit toch een paardenforum is met veel dierenliefhebbers, deze zijn zo leuk <3 (en totaal off topic :o ):
Citaat:
Dieren die natuurfotografen onderbreken
https://threadreaderapp.com/thread/1786 ... =topunroll

Leuk maar weinig is echt. Veel met niet echt wilde dieren en ook wat foto's in scene gezet en/of gephotoshopt. Dat is dan weer best on-topic.

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 15:39

Dit is ook wel raar hoor...
https://twitter.com/JayinKyiv/status/17 ... 9110435139
Er staat weer een NAVO-wapenfabriek in brand, de vijfde aanval in drie weken en we kunnen Rusland nog steeds niet de schuld geven.
Dit keer staat in Berlijn de fabriek die het IRIS-T luchtafweerraketsysteem produceert in brand.
De defensie-industrieën van de VS, de EU en het VK worden aangevallen en gekozen functionarissen doen niets.

BigOne
Berichten: 38399
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:09

Blijkt niet de fabriek te zijn waar oorlogsmaterieel gemaakt wordt.

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:19


Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:20

BigOne schreef:
Blijkt niet de fabriek te zijn waar oorlogsmaterieel gemaakt wordt.


Alle 5 niet? Vind het wel apart dat het uberhaupt gebeurt zo kort na elkaar.

Babootje

Berichten: 26411
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-24 16:25

https://twitter.com/nexta_tv/status/1786349452225130859
Het Letse leger is begonnen met het graven van verdedigingsgrachten nabij de grens met Rusland

De eerste verdedigingslinie zal worden aangelegd op een afstand van ongeveer een kilometer van de grens met Rusland, nabij de grenscontrolepost Terehovo in de regio Ludza.

Letland is van plan om in een periode van vijf jaar € 300 miljoen uit te geven om zijn grenzen te versterken.