'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102036
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-23 19:06

Ik kwam deze net tegen op FB.

https://www.gld.nl/nieuws/7962328/delil ... n=Facebook

Ze is 30, mankeert niets en heeft een 'reanimeer mij niet' ketting + tattoo. Interessant besluit maar ik begrijp hem wel. (Ok, ze mankeert wel iets, excuus)

Ik zou zoals ik nu in het leven sta zo'n ketting niet dragen. Ik wil absoluut niet dood. Maar ik begrijp dat door sommige gebeurtenissen in je leven je mening hierover kan veranderen...

Hoe denken jullie hierover?
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 26-06-23 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:11

Ik denk dat ze er goed over heeft nagedacht en kan dan niet anders dan erachter staan.

Mijn keuze zou t niet zijn hoor, ik wil voorlopig (zolang ik gezond blijf) nog echt wel gereanimeerd worden.

Mijn man loopt vaak tegen de andere kant aan als ambulanceverpleegkundige, dat hele oude of zieke mensen toch nog gereanimeerd willen worden terwijl dat eigenlijk zinloos is.
Dan is het ook heel moeilijk uitleggen aan familie of die persoon dat ze er niet meer uit zullen komen of heel slecht.
Die denken vaak dat als ze gereanimeerd worden ze daarna weer opstaan en alles weer kunnen.

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:13

Met haar psychische achtergrond begrijp ik het heel goed , daarnaast heb je er zelf niet voor gekozen om geboren te worden dus het is je goed recht om die keuze te maken.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:14

Ze mankeert wel iets maak ik uit de tekst op, geestelijk/mentaal. Dat zal er wellicht ook toe hebben geleid dat ze hier meer dan gebruikelijk voor haar leeftijd over nadenkt/heeft gedacht. De beslissing is vervolgens natuurlijk helemaal aan haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:15

'Mankeert niets' is natuurlijk niet helemaal waar: ze lijdt aan, zo te lezen vrij zware, PTSS.

Vanuit dat oogpunt kan ik me haar gevoel heel goed voorstellen. Je hebt geen actieve doodswens die je doet overgaan tot zelfmoord, maar als je per ongeluk komt te overlijden, is dat eigenlijk wel prettig, want het betekent rust.

Hutcherson

Berichten: 7424
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:17

100% met haar eens en ik zou zeker niet gaan reanimeren als ik haar vind.
Ik ben zorgverlener (niet medisch) en ben BHV'er. Kan reanimeren maar zou dit niet doen dus idd respect voor iemands keuze.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:18

Zware PTSS is idd niet "niets".
Ik heb er zelf ook mee te maken gehad (en ondervind nog steeds de gevolgen ervan) en ik kan me haar beslissing vanuit haar oogpunt heel goed voorstellen.

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:19

Ik zou ook niet gereanimeerd willen worden en denk hier wel vaak over na, maar wil ook niet dat het enorm opvalt dus zo’n tattoo of ketting is ook niet mijn ding. Hoe ik dit dan wel moet laten weten ben ik nog niet over uit. Ik vind het dapper van haar!

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: 'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:23

Eerlijk? Ik zou zelf eigenlijk max. 5 minuten gereanimeerd willen worden. Daarna mogen ze van mij stoppen.
Als je hersenen heel lang geen/te weinig zuurstof krijgen kun je daar van alles aan over houden. Als ik gestopt ben met ademen krijg ik daar zelf niks van mee.
Ik heb het verder nog niet officieel geregeld maar ik kan me goed in haar plaatsen. Ieder zo zijn eigen mening :)

gomir

Berichten: 25550
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:24

Ik zie de andere kant ook met enige regelmaat en ik weet niet zo goed hoe ik erin sta. Als ik op mijn werk omval dan heb ik er wel vertrouwen in, maar als ik in de supermarkt lig en er wordt halfbakken gereanimeerd dan hoeft het eigenlijk al niet. En al helemaal niet als ik buiten bewustzijn wordt gevonden of als het door een val van een paard komt.
Maar op mijn leeftijd gaat er toch niemand op zoek naar die ketting en in Nederland is de kans op een slechte neurologische uitkomst (Anders dan dood) heel klein. Dus als het me overkomt dan is dat maar zo :+

En ik wil ook niet dood, maar met alle geweld terug gehaald worden uit de dood vind ik wel echt next level.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:27

Waarom kan een persoon met dergelijk psychisch lijden niet een traject van levensbeëindiging in?
Mijn grootste angst als vriendin of familielid zou dan zijn, dat wanneer het zover is de persoon toch iets zegt als 'help me, red me, ik wil niet dood' of eender andere uiting die toch twijfel zou kunnen zaaien. En dan komen de hulpverleners aan en die handelen uiteraard niet. Sta je daar, als vriendin/moeder/zus/...

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:33

Ik ben 25 en laat mij binnenkort ook inschrijven in dit register. Dus ik zou het wel kunnen begrijpen. Niet iedereen wil graag leven

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:35

Gini schreef:
Waarom kan een persoon met dergelijk psychisch lijden niet een traject van levensbeëindiging in?

Omdat ze niet per se dood wil, alleen als ze dan toch dood gaat vindt ze het helemaal prima.

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:37

Ondanks dat het wellicht niet gebruikelijk is, vind ik het dapper dat ze hier waarschijnlijk goed over heeft nagedacht, en tegelijkertijd schrijnend dat ze waarschijnlijk met zo'n lijdenslast rondloopt. Maar als je de hulpverlener bent die gaat reanimeren is het wel fijn dat het duidelijk is dat ze dit niet wil.
Als ik het artikel lees, kan ik me ook best indenken dat haar PTSS te maken heeft met iets of iemand die een kasplantje is geworden na reanimeren. Maar goed, dat is een speculatie.
Laatst bijgewerkt door Renee1991 op 26-06-23 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:38

Needje schreef:
Gini schreef:
Waarom kan een persoon met dergelijk psychisch lijden niet een traject van levensbeëindiging in?

Omdat ze niet per se dood wil, alleen als ze dan toch dood gaat vindt ze het helemaal prima.


Plus als je gereanimeerd wordt en je komt er uit (de meeste reanimaties, ook door professionals, zijn niet succesvol) dan weet je nooit hoeveel schade je eraan overhoudt. Als je al met een behoorlijke beperking leeft wil je ook niet dat er nog meer bij komt.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:39

Hm ja ik begrijp het wel. Op zich zou ik er nu niet voor kiezen, maar ik snap het wel. Als het mijn tijd dan is het mijn tijd. Ik zou nu nog wel voor reanimatie kiezen, ik heb nog een dochter waar ik voor moet zorgen en ik wil nog wel even mee. Maar als ik geen kind zou hebben zou ik er anders instaan denk ik. Eerder een Als dit het is, is dit het.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:39

Ook dat [***].
Ik weet eigenlijk ook niet zo goed of ik dat wel wil. De kans lopen om beschadigd er uit te komen.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:41

Niet gereanimeerd willen worden, heeft niets te maken met dood willen.

De kansen dat je uit een reanimatie komt zijn al relatief klein, de kans dat je er fatsoenlijk functionerend uitkomt nog kleiner.
Er vanuit gaand, dat je op straat gereanimeerd moet worden en niet al in een ziekenhuis ligt.

Ik snap heel goed dat je die gok niet wil nemen, om dan als kasplant die "van voren niet weet dat 'ie van achteren nog leeft" eindigt.
Daarbij is een hartstilstand een prima dood hoor.

Emj_23
Berichten: 1207
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:49

Als bhv’er kan ik mij niet voorstellen dat ik ga kijken wat er op een ketting staat. Je bent ook al begonnen voordat je iemand gaat uitkleden en die tatoeage tegenkomt. Het is niet aan mij als voorbijganger of collega om dan te stoppen, dat mogen de professionals dan doen. En dat register? Hoe werkt dat dan? Niemand gaat dat toch opzoeken als iemand ergens neergaat?

Ik kan mij voorstellen dat je dit wilt als je ook een wens hebt om dood te gaan. Maar iemand niet reanimeren omdat ze misschien een tijdelijke periode hebben dat ze het niet zien zitten, ik vind dat lastig. Vooral omdat er (volgens mij) geen medische professional aan te pas komt om in dat register terecht te komen. Ben benieuwd welke beweegredenen mensen hebben om niet gereanimeerd te willen worden?

Ellen_ov

Berichten: 1325
Geregistreerd: 12-01-17

Re: 'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:54

Ik ben 33j en verpleegkundige en ondanks dat ik absoluut geen doodswens heb; wil ik niet gereanimeerd worden. Zoals gomir zegt; direct gevonden worden en fatsoenlijk starten: nou oké maar gevonden worden en dan ook nog eens halfbakken gereanimeerd worden: nee Dankje.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:54

Reanimatie is niet meteen een garantie op normaal doorleven. Soms blijf je in een coma of op een andere manier behoorlijk gehinderd, je ging niet voor niets bijna dood natuurlijk.
Er zijn mensen die gewoon vinden dat als het tijd is, het gewoon tijd is en hebben daar geen moeite mee.
Ze willen geen last zijn voor een ander, of hebben gewoon een heilige overtuiging dat het beter is aan de andere kant ofzo.
Ieder heeft zo zijn eigen ding.
Zelf heb ik er nooit over nagedacht of bij stilgestaan. Ieder moet het voor zichzlf weten en de leeftijd maakt geen hol uit, natuurlijk.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:55

Emj_23 schreef:
Als bhv’er kan ik mij niet voorstellen dat ik ga kijken wat er op een ketting staat. Je bent ook al begonnen voordat je iemand gaat uitkleden en die tatoeage tegenkomt. Het is niet aan mij als voorbijganger of collega om dan te stoppen, dat mogen de professionals dan doen. En dat register? Hoe werkt dat dan? Niemand gaat dat toch opzoeken als iemand ergens neergaat?

Ik kan mij voorstellen dat je dit wilt als je ook een wens hebt om dood te gaan. Maar iemand niet reanimeren omdat ze misschien een tijdelijke periode hebben dat ze het niet zien zitten, ik vind dat lastig. Vooral omdat er (volgens mij) geen medische professional aan te pas komt om in dat register terecht te komen. Ben benieuwd welke beweegredenen mensen hebben om niet gereanimeerd te willen worden?


Ik vind het vreemd dat je als BHV'er blijkbaar niet wordt opgeleid om zo'n ketting te signaleren?

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:57

Wat maakt het verder uit of iemand liever gewoon doodgaat als er iets gebeurt? Sneu voor de nabestaanden misschien maar dat is toch niet hun pakkie an?
Ik begrijp dat iemand die bv kids heeft er daarom juist weer niet voor zou kiezen. Maar verder? Je gaat een keer dood he. En je merkt er dan toch niets meer van dan :D

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23526
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:58

Emj_23 schreef:
Als bhv’er kan ik mij niet voorstellen dat ik ga kijken wat er op een ketting staat. Je bent ook al begonnen voordat je iemand gaat uitkleden en die tatoeage tegenkomt. Het is niet aan mij als voorbijganger of collega om dan te stoppen, dat mogen de professionals dan doen. En dat register? Hoe werkt dat dan? Niemand gaat dat toch opzoeken als iemand ergens neergaat?

Ik kan mij voorstellen dat je dit wilt als je ook een wens hebt om dood te gaan. Maar iemand niet reanimeren omdat ze misschien een tijdelijke periode hebben dat ze het niet zien zitten, ik vind dat lastig. Vooral omdat er (volgens mij) geen medische professional aan te pas komt om in dat register terecht te komen. Ben benieuwd welke beweegredenen mensen hebben om niet gereanimeerd te willen worden?


Professionele zorgverleners stoppen echt wel als ze zo'n ketting zien en als er weinig bekend is en ook geen duidelijkheid komt van omstanders word er een enkele keer ook nog wel contact met de huisarts gezocht met de vraag of er wensen t.a.v. reanimatie bekend zijn. Dus ja zoiets word wel opgezocht. Niet door de bhv of burgerhulpverlening. Als ik als burgerhulpverlener bij een reanimatie kom ben ik daar als burger en ga ik dus aan de slag, kom ik er als zorgprofessional ga ik ook aan de slag maar dan word er wel meteen ook gekeken naar een waarom iemand reanimatie behoeftig is en wat de wensen zijn en waar mogelijk worden die gerespecteerd

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-23 19:59

Emj_23 schreef:
Als bhv’er kan ik mij niet voorstellen dat ik ga kijken wat er op een ketting staat. Je bent ook al begonnen voordat je iemand gaat uitkleden en die tatoeage tegenkomt. Het is niet aan mij als voorbijganger of collega om dan te stoppen, dat mogen de professionals dan doen. En dat register? Hoe werkt dat dan? Niemand gaat dat toch opzoeken als iemand ergens neergaat?

Ik kan mij voorstellen dat je dit wilt als je ook een wens hebt om dood te gaan. Maar iemand niet reanimeren omdat ze misschien een tijdelijke periode hebben dat ze het niet zien zitten, ik vind dat lastig. Vooral omdat er (volgens mij) geen medische professional aan te pas komt om in dat register terecht te komen. Ben benieuwd welke beweegredenen mensen hebben om niet gereanimeerd te willen worden?


Jemig, ik schrik van de brutaliteit in je bericht en het gebrek aan empathie.
Wie ben jij, om voor een ander te willen bepalen dat diegene gereanimeerd gaat worden ondanks dat diegene dat zelf niet wil?
Waarom niet die ander in zijn of haar waarde laten met zo'n keuze des levens? Je kunt het er niet mee eens te zijn, maar dat betekent toch nog niet dat je een ander maar gewoon jouw mening moet opdringen? Zeker niet in zo'n geval.
En dan wil je ook nog oordelen over of iemands redenen wel gegrond zijn?
:wow: :wow: :wow:

Ik schrik hier oprecht van.