Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 22:57

Tja, sorry Janneke, ik zie de meerwaarde van de wolf hier in West-Europa echt niet in. Wat mij betreft past de wolf niet in onze samenleving en ik ben dergelijke verhalen en foto's meer dan beu.

Er is overigens beleid maar de wolf weet hoe hij door een wolf werende omheining heen moet komen en bijt schapen dood en verwond een boer die zijn schapen wilt beschermen. Wat voor zin heeft het om hier mee door te gaan en nog meer kosten te maken? Voor wat? Voor een moordmachine? Voor een beest die onze dieren de marteldood laat sterven? Ik hoop dat die wolfgekte snel voorbij is en dat het beleid snel beslist om die wolven te verwijderen uit onze leefruimte. Het enige normale beleid wat mij betreft.

Blijkbaar zijn er 30 exemplaren geboren in bijvoorbeeld de Veluwe. Ik houd mijn hart al vast. Volgens mij is er onvoldoende wild om dat allemaal eten te geven. Ze hebben geen enkele natuurlijke vijand. Dit wordt heel erg gevaarlijk. Als alle vee goed afgesloten is (door "goed" beleid) dan is de mens aan de beurt. Helaas...

journee
Berichten: 799
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 00:20

Lanoca schreef:
Ik kudde verband kan de hele kudde door het draad gaan met alle verwondingen erbij. Dan kan alsnog het ernstigste gewonde dier door de wolf worden aangevallen. Er is hier nauwelijks een winnaar te benoemen, tja de wolf op dit moment. Maar vooral veel verliezers. Het draagvlak wat betreft de wolf die vee aanvalt is veel te hoog in Nederland. Je zou erop moeten hopen dat het kind dat wordt aangevallen in de toekomst zeer nabij de wolven deskundigen aan het hart staat. Ik gun dit het kind niet maar anders maakt het niet uit. Het is toch erg.


Er moet inderdaad nog heel wat gebeuren voordat een hele grote groep mensen eindelijk wakker wordt, en zichzelf toch eens gaat afvragen of het hebben van de wolf in Nederland alle leed eromheen wel waard is.

Als je het over de positieve effecten op de natuur hebt dan vraag ik me af welke natuur ze bedoelen.. Mijn inziens vind je in de echte natuur waar een soort van biologisch evenwicht mogelijk is namelijk geen fietspaden, autowegen en wandelende dagjes mensen met kinderwagen...

Zolang er geen realistisch beeld wordt gegeven van wat het daadwerkelijk betekent om de wolf in Nederland te hebben, zal het draagvlak voor de wolf bij veel mensen groot zijn. Ik kan me erg storen aan alle mensen die al het leed wat de wolven aanrichten bagatelliseren.

Al het vee dat nodeloos wordt gedood of nog erger, zwaar gewond achterblijft na een aanval. Alle mensen die continu bezig zijn om manieren te bedenken om hun dieren veilig te houden en hier s'nachts van wakker liggen. Hetzij omdat het onbetaalbaar is om wolf proof hekken te plaatsen of omdat de gemeente niet wil meewerken aan die broodnodige vergunning voor dat hek of een stal. Voor al die mensen die elke dag de risico overweging moeten maken of ze wel op tijd thuis zijn van hun werk om hun dieren voor donker binnen te halen. Voor de mensen die zelf twijfelen om een dagje weg te gaan omdat dit betekent dat zij hun dieren 24 uur op stal moeten laten en dit hen aan het hart gaat. Voor de mensen met dieren met luchtweg klachten of andere gezondheids problemen, die nu dagelijks de afweging moeten maken om de gezondheid of de veiligheid van hun dieren voorop te stellen..

En dan heb ik het nog niet eens over het wild dat door alle hekwerken geblokkeerd wordt. Of over de schapen die van de Veluwe zijn verdwenen. Over de natuurorganisaties die aan het goochelen zijn om hun "wilde kuddes" met herten, runderen en pony's te verplaatsen in de hoop dat ze dan niet door de wolven worden opgevreten.

Over het emotionele leed dat heerst bij de mensen die hun dieren dood of zwaargewond vinden. Over hoe moeilijk het voor de veeartsen is om telkens bij dit soort situaties te worden opgeroepen om dieren te euthanieseren..

Maar hetgeen waar ik me nog het meest aan stoor zijn alle dierenwelzijn organisaties die helemaal prowolf zijn. Als organisatie kun je het mijn inziens gewoon niet maken om het leven van een wolf boven het leven en het welzijn van honderden andere dieren te stellen. Dat schiet mij echt in het verkeerde keelgat. Zoals een organisatie als animal rights iemand die zijn schapen al aan de wolf heeft verloren ook nog aanklaagt, dat kan gewoon echt niet. 100% pro wolf is automatisch 100% tegen de slachtoffers. Zijn deze levens opeens niets meer waard? Ik hoop oprecht dat al dit soort dieren welzijn organisaties tot bezinning komen, en dat andere ook weer een plekje om te leven krijgen.

Rivendell

Berichten: 6849
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 00:23

Men zegt dat de natuur aantallen dieren zelf beheerd. Ja in Siberië misschien, maar niet hier.
Als er meer wolven komen, komen er nog meer aanvallen op vee. En honden en katten. Zolang er eten is, is de grootte van het territorium minder belangrijk en zullen er meer wolven per km2 zijn.
Gaan we straks dan de hele Veluwe mens en hond vrij maken voor de wolf?
Ik woon in Drenthe en ik lees dagelijks over nieuwe aanvallen. Ook in goed omheinde weides.
In Duitsland en Oostbloklanden breken wolven stallen op.
In Italië, Oostenrijk, Hongarije etc zijn ook beren.
Wat als die beren ook nog deze kant opkomen?

Janneke2

Berichten: 22891
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:04

Rivendell schreef:
Men zegt dat de natuur aantallen dieren zelf beheerd. Ja in Siberië misschien, maar niet hier.

Ehm...
In Siberië wordt het aantal wolvenwelpen beperkt door voedseltekort en dat is er in Nederland niet.
(Wat net niet helemaal hetzelfde is, maar enfin.)
Citaat:
Als er meer wolven komen, komen er nog meer aanvallen op vee. En honden en katten. Zolang er eten is, is de grootte van het territorium minder belangrijk en zullen er meer wolven per km2 zijn.
Gaan we straks dan de hele Veluwe mens en hond vrij maken voor de wolf?

Als (import) Drentse heb ik die verhalen over de Veluwe nog niet gehoord, maar in Drenthe gaat het niet zoals je zou willen.
Maar ik heb liever herders en bejaging dan beren...

journee
Berichten: 799
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:32

Het is alleen zo jammer dat aan de Nederlandse inwoners niet gevraagd wordt of wij wel zitten te wachten op wolven, beren of de lynxen in ons kikkerlandje.

In Nederland is alles welkom, ondanks eventuele de kosten.

Onali

Berichten: 18502
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:47

journee schreef:
Het is alleen zo jammer dat aan de Nederlandse inwoners niet gevraagd wordt of wij wel zitten te wachten op wolven, beren of de lynxen in ons kikkerlandje.

In Nederland is alles welkom, ondanks eventuele de kosten.


En bestaan er beerwerende of lynxwerende omheiningen?

Katten klimmen, beren walsen overal doorheen.

Dat betekent dus dat helemaal niets meer veilig is.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:07

Nee dat word niet gevraagd, maar als ze het wel vragen krijg je ook geen eerlijk antwoord.
Tenminste de meeste mensen wonen nog altijd in de steden die er niets mee van doen hebben. En trekken zo het cijfer van wat mooi wel omhoog.
Zou je het per gemeente vragen krijg je denk ik een hele andere uitkomst. Dan zul je een tweedeling zien van stad en platteland. (en nee daarmee zeg ik niet dat niemand uit de stad tegen is en niemand op het platteland voor voordat er dat weer van gemaakt word.)

journee
Berichten: 799
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:24

Als in Nederland weer naar andere landen wordt gewezen, zo van: maar zij hebben ook wolven en beren en lynxen en dat gaat gewoon goed hoor!

Dan doet mij dat denken aan een kind dat bij zijn ouders zeurt om een pony. "Maar alle kinderen in de klas hebben een pony!" Ouders: "Ja, Jantje dat weten we, maar zij hebben voldoende weiland bij hun huis en onze tuin is maar 10m2." :+

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:26

En gaat dat wel gewoon goed?
Ik denk net zo min als bij de wolf, maar ook dan, wat wil de media laten zien? Op welke pagina kijk je.

haha goed voorbeeld.

Kinke

Berichten: 20575
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:47

maar in Zweden gaat dat toch ook niet goed? Meen ik op Bokt te hebben gelezen. En dan hebben we het over een land met ruimte te over

journee
Berichten: 799
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 11:10

Nee, in andere landen gaat het zeker niet altijd goed! Dit is echter wel de suggestie die vaak wordt gewekt.

Ik kan me niet herinneren dat de overheid in Nederland heeft gezegd: Ja, als we die wolven in Nederland krijgen, dan worden er heel veel schapen aangevallen, ook binnen wolfwerend hekwerk. En ook koeien en pony's en paarden zijn niet veilig. Ook de "wilde" begrazings kuddes die rondlopen overleven het waarschijnlijk niet. Maar hé, dat moeten we dan maar voor lief nemen want dan kunnen we we zeggen dat we ook wolven in Nederland hebben!

Misschien zullen in landen waar nog wel echte natuur problemen minder vaak voorkomen, maar dat er daar ook problemen zijn lijdt geen twijfel.

DuoPenotti

Berichten: 30024
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 15:18

En op de echte uitgestrekte gebieden waar 1 huis staat in vele hectares. Als daar de hond snachts aanslaat dan lopen ze met een jachtgeweer naar buiten.
En niemand die dan weet een wolf meer of minder.
De rest die schuwer is is prima.