verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Op welke politieke partij ga jij stemmen 22 november?

VVD
110 (11%)
D66
54 (5%)
Groenlinks/PvdA
179 (18%)
PVV
209 (21%)
CDA
8 (0%)
SP
34 (3%)
FvD
24 (2%)
PvdD
35 (3%)
CU
8 (0%)
Volt
57 (5%)
JA21
2 (0%)
SGP
3 (0%)
DENK
2 (0%)
50Plus
2 (0%)
BBB
116 (11%)
BIJ1
6 (0%)
Piratenpartij
3 (0%)
BVNL
7 (0%)
NSC
66 (6%)
Splinter
11 (1%)
LP
1 (0%)
LEF
Geen stemmen
Samen voor Nederland
Geen stemmen
Andere kleine partij
3 (0%)
Ik stem niet/mag nog niet stemmen/blanco
35 (3%)

Totaal aantal stemmen: 975


Sansevieria
Berichten: 4216
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:40

Demonstreren tegen verkiezingsuitslagen, zoals door de Trump-aanhangers destijds :')
Whats next?

We lijken hier in Nederland echt af te glijden naar een States 2.0

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:42

PSvanLot schreef:
Mensen worden steeds vreemder…

Demonstreren tegen de verkiezingsuitslag. Voor mij is dat ook een vorm van discriminatie, maar ook echt neerkijken op een hele grote groep Nederlanders die bewust gekozen hebben.

Wat willen ze hier nu mee bereiken? Hun gelijk halen ?


Maar de meeste demonstreren niet TEGEN de verkiezingsuitslag. Ze demonstreren om hun steun uit te spreken, voor groeperingen die zich wellicht door de uitslag bang voelen. Om aan te tonen dat ze solidair zijn.

De demonstreren tegen fascisme, islamofobie, racisme en anti-queerhaat.

Natuurlijk roepen er ook mensen Weg met Wilders etc. Dat vind ik ook niet netjes

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:45

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:
Ik las deze optie als eventuele mogelijkheid.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/o ... e-toekomst

Als dat echt zou gebeuren dan kan dat weleens heel veel kwaad bloed gaan zetten bij de PVV kiezer. Daar durf ik eigenlijk niet aan te denken.


Ik vrees dat sommige pvv stemmers inderdaad niet veel verder komen dan 'Geert heeft gewonnen, dus wordt hij premier'.


Ik lees hier enorme vooroordelen. Alsof de stemmer op andere partijen intelligenter is. Ik weet wel zeker van niet. Overal is gestemd door mensen, dus overal krijg je dat mensen, dom en intelligent, hoog of laag opgeleid stemmen.

Ik lees juist dat veel andere partijen bang zijn dat Geert premier gaat worden. Ik denk dat het dan eerder moet zijn:
Veel stemmers komen niet verder dan 'Geert heeft gewonnen, dus hij wordt premier'. Dat is namelijk hoe het zit. En heeft niets, maar dan ook niets met pvv-stemmers te maken.

Demonstreren tegen een verkiezingsuitslag, dat vind ik wel heel erg raar. Kennelijk had je niet de mening zoals veel anderen, en heb je dus gewoon verloren. Net zoals je bij jurysporten kunt verliezen. Moet je dan bij alles wat je niet wint demonstreren en protesteren? Dan heeft elke Nederlander er een dagtaak aan.

purny

Berichten: 27555
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:47

Het demonstratierecht mag van mij ook worden aangepast. Voor elke scheet die lijkt het wel dwars zit gaat men demonstreren.
En word de boel ontregeld.

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:48

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:
Mensen worden steeds vreemder…

Demonstreren tegen de verkiezingsuitslag. Voor mij is dat ook een vorm van discriminatie, maar ook echt neerkijken op een hele grote groep Nederlanders die bewust gekozen hebben.

Wat willen ze hier nu mee bereiken? Hun gelijk halen ?


Ja en dit zou de verdraagzame groep zijn en ze laten het tegenovergestelde zien.


Rechts heeft doorgaands een grotere mond.
Maar in het verleden en ook nu met het fles incident zijn het vaker de rechtsen die bedreigd, aangevallen of zelfs vermoord werden.
Dus ja, het tegengeluid heb ik nooit verdraagzaam gevonden. Al dan niet of dat de excessen uit die groep zijn.

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:49

Suzanne F. schreef:
PSvanLot schreef:
Mensen worden steeds vreemder…

Demonstreren tegen de verkiezingsuitslag. Voor mij is dat ook een vorm van discriminatie, maar ook echt neerkijken op een hele grote groep Nederlanders die bewust gekozen hebben.

Wat willen ze hier nu mee bereiken? Hun gelijk halen ?


Ja en dit zou de verdraagzame groep zijn en ze laten het tegenovergestelde zien.


Misschien stoppen met polariseren? Je wilt het zelf ook niet, de sfeer is over het algemeen prima in het topic maar gooi zelf dan niet steeds olie op het vuur.

Men heeft gewoon recht op protesteren.

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:52

purny schreef:
Het demonstratierecht mag van mij ook worden aangepast. Voor elke scheet die lijkt het wel dwars zit gaat men demonstreren.
En word de boel ontregeld.


Nee, dat aanpassen is het begin van het einde!
Dat je mag demonstreren is een groot goed!

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:57

Aangezien er steeds meer wordt aangekoerst op polarisatie kun je je voorbereiden op meer demonstraties.

Hopelijk wordt er geïnvesteerd in ordehandhaving.

Ann

Berichten: 13326
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 08:58

Met fransje23 eens wat betreft het recht om te mogen demonstreren.
Verder denk ik ook dat de meeste mensen demonstreren om onderstaande redenen.

Tango1979 schreef:
Maar de meeste demonstreren niet TEGEN de verkiezingsuitslag. Ze demonstreren om hun steun uit te spreken, voor groeperingen die zich wellicht door de uitslag bang voelen. Om aan te tonen dat ze solidair zijn.

De demonstreren tegen fascisme, islamofobie, racisme en anti-queerhaat.

Natuurlijk roepen er ook mensen Weg met Wilders etc. Dat vind ik ook niet netjes

c_alsemgeest

Berichten: 20704
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:02

Meer geld naar politie en justitie staat inderdaad in het plan :')

Ik vind demonstreren ook een groot goed. Maar kan wel mijn bedenkingen hebben waarvoor.
Een democratisch gekozen grootste partij voelt vreemd om daar tegen te demonstreren. Maar zo lang het vreedzaam gebeurt. Waarom niet.
Wel zou de overheid een plek mogen aanwijzen waar iets mag uit veiligheidsoverwegingen imo.

Bij de gemeente waar ik werk was laatst een demonstratie bij een intocht. Hier was vooraf al de inschatting dat het niet vreedzaam ging verlopen. Dat wil je dan niet naast een groep juichende kinderen hebben.
Gelukkig bleef het bij enkele aanhoudingen en wat eieren gooien over en weer tussen de verschillende groepen. Maar dan nog zou je kinderen daar niet aan moeten willen blootstellen.
De demonstrerende groep hoeft dan niet eens de aanstichter te zijn. Ook als het tegengeluid een risico vormt zou je een veilige plek moeten kunnen aanwijzen.

Sansevieria
Berichten: 4216
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:05

c_alsemgeest schreef:
Rechts heeft doorgaands een grotere mond.
Maar in het verleden en ook nu met het fles incident zijn het vaker de rechtsen die bedreigd, aangevallen of zelfs vermoord werden.
Dus ja, het tegengeluid heb ik nooit verdraagzaam gevonden. Al dan niet of dat de excessen uit die groep zijn.

Tot die conclusie kom ik nu ook.
De aanval op Baudet bleek vanuit de hoek AFA te komen, tot vorige week had ik niet eerder van die groepering gehoord eerlijk gezegd.
Worden denk ik niet voor niets door de AIVD in de gaten gehouden.
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... ts-592921/

Demonstreren is een recht in Nederland, daar kun je in een Democratie niet aan tornen, maar eens met Fransje dat het verstandig zou zijn om meer te investeren in ordehandhaving.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:17

Sansevieria schreef:
Demonstreren tegen verkiezingsuitslagen, zoals door de Trump-aanhangers destijds :')
Whats next?

We lijken hier in Nederland echt af te glijden naar een States 2.0

Er is nogal een verschil tussen met een banner, vlag of bord met tekst je mening delen (wat we hier online ook allemaal doen) of een overheidsgebouw bestormen :')
Er waren gegarandeerd ook demonstraties gekomen als Timmermans had gewonnen, en ik vermoed ook heel wat minder vredig dan een paar borden en vlaggen.

germie

Berichten: 26064
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:20

Rechts een grotere mond? En het blokkeren van die A12 dan voor het klimaat en vele mensen gewoon opzettelijk hinderen? Dat zijn niet de rechtsen hoor.

Het is hier wel heel erg polariserend. Ik voel me niet rechts en niet links, maar ben wel linkshandig. En snowboard weer regular, oftewel zoals veel rechtshandigen doen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:21

8nnemiek schreef:
Er waren gegarandeerd ook demonstraties gekomen als Timmermans had gewonnen, en ik vermoed ook heel wat minder vredig dan een paar borden en vlaggen.

Dat is speculatie.. je weet helemaal niet hoe dat gegaan was... :)

Avalanche

Berichten: 16197
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:23

germie schreef:
Rechts een grotere mond? En het blokkeren van die A12 dan voor het klimaat en vele mensen gewoon opzettelijk hinderen? Dat zijn niet de rechtsen hoor.

ja. En een demonstratie die niet opvalt zet ook geen zoden aan de dijk, he.

Alleen demonstreren als het niet opvalt heeft geen nut.
purny schreef:
Het demonstratierecht mag van mij ook worden aangepast. Voor elke scheet die lijkt het wel dwars zit gaat men demonstreren.
En word de boel ontregeld.

Dat moet je niet willen. Dat is onderdeel van het recht op vrijheid van meningsuiting en dat is een groot goed imo.

Plus dat je in andere landen ziet, dat voor het een wel gedemonstreerd mag worden en voor het ander niet, dat wordt dan erg selectief.

Ik gruw soms van de meningen die mensen hebben, maar ze hebben wel het recht om die uit te spreken, en daar sta ik wel achter.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:28

8nnemiek schreef:
Sansevieria schreef:
Demonstreren tegen verkiezingsuitslagen, zoals door de Trump-aanhangers destijds :')
Whats next?

We lijken hier in Nederland echt af te glijden naar een States 2.0

Er is nogal een verschil tussen met een banner, vlag of bord met tekst je mening delen (wat we hier online ook allemaal doen) of een overheidsgebouw bestormen :')
Er waren gegarandeerd ook demonstraties gekomen als Timmermans had gewonnen, en ik vermoed ook heel wat minder vredig dan een paar borden en vlaggen.

Stemmingmakerij

Links is al 20 jaar niet meer zo netjes in Nederland.
De aanvallen en zelfs moord op politici komt niet van rechts.

Needje

Berichten: 19209
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:42

Volgens mij staat dat ook in dat artikel wat Sansevieria hier op deze pagina eerder plaatste.
Extreem links is vaker gewelddadiger dan extreem rechts volgens de AIVD.

Avalanche

Berichten: 16197
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:43

DuoPenotti schreef:
Links is al 20 jaar niet meer zo netjes in Nederland.
De aanvallen en zelfs moord op politici komt niet van rechts.

Niet?

https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/1394 ... de-persoon

De aanvallen op Sigrid Kaag kwamen wel degelijk uit rechtse hoek.

De aanvallen op Wilders kwamen vanuit de islamitische kant, en ook die zijn niet direct links.

De moord op Pim Fortuyn kwam van Volkert van der G, een milieu-activist.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:43

dat gesprek is hier een hele poos geleden ook al gevoerd.. maar de cijfers werden een beetje onder tafel geschoven ofzo..

Overigens is tegenwoordig volgens mij helemaal niet zo duidelijk meer wat waar vandaan komt. Er wordt heel veel gemanipuleerd, en vooral als de gemoederen wat verhit zijn (en ook dat vuurtje wordt goed opgestookt) dan zijn mensen makkelijk over een grens te zetten..
Ik vind het vaak ook jammer dat discussies zo verhit verlopen.. mensen laten zich opjutten, en men weet vaak niet eens of een bericht wel waar is of niet.. (en dit wordt met AI alleen maar lastiger te bepalen)

Loretta
Berichten: 8801
Geregistreerd: 11-01-04

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:46

Het wordt een bijna onmogelijke formatie denk ik. PVV kamerleden zijn gewend alleen maar ja te knikken en NSC is ook nog een hele nieuwe partij.

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:47

DuoPenotti schreef:
8nnemiek schreef:

Er is nogal een verschil tussen met een banner, vlag of bord met tekst je mening delen (wat we hier online ook allemaal doen) of een overheidsgebouw bestormen :')
Er waren gegarandeerd ook demonstraties gekomen als Timmermans had gewonnen, en ik vermoed ook heel wat minder vredig dan een paar borden en vlaggen.

Stemmingmakerij

Links is al 20 jaar niet meer zo netjes in Nederland.
De aanvallen en zelfs moord op politici komt niet van rechts.

Links demonstreert vredig en zonder geweld, op een enkele uitzondering na.
Hoe kom je er bij dat er geen aanvallen van rechts op politici zijn? De doodskist voor Klaver, de brandende fakkels, de doodsbedreigingen.. En niet te vergeten de levensgevaarlijke acties van de boeren, niet eens op politici maar waarbij burgers gevaar liepen.. En de moordenaar van Els Borst, ook vanuit de rechtse hoek..
Maar o wee als iemand Wilders een racist noemt, dat kan echt niet :')
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 24-11-23 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria
Berichten: 4216
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:48

@Cer, dat had ik dan gemist, was daar eerlijk gezegd niet zo mee bezig.
Ben er tegenaan gelopen omdat er nu demonstraties tegen een verkiezingsuitslag waren.

@Annemiek, blijkbaar zijn dat cijfers van de AIVD, die heb ik niet verzonnen hoor, dat de extreem linkse demo's vaker meer gewelddadig verlopen.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 24-11-23 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:49

Avalanche lees eerder geplaatste link eens door.

En opgewacht met een fakkel is niet ook geslagen of vermoord.


Ja vermoord door een extreem linkse. Dat was hij. En staf was nul.

Raineri
Berichten: 6280
Geregistreerd: 21-02-11

Re: verkiezingspoll 2e kamerverkiezing 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:51

Maakt het iets uit uit welke hoek de aanval kwam? Niemand houdt van extremisten, van welke zijde ook.

Sansevieria
Berichten: 4216
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 09:53

Raineri schreef:
Maakt het iets uit uit welke hoek de aanval kwam? Niemand houdt van extremisten, van welke zijde ook.

_/-\o_
Probleem is alleen dat de extremen de laatste jaren steeds erger lijken te worden.
Je zult dus echt moeten investeren in meer handhaving, ipv deze weg te bezuinigen.