Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:06

mysa schreef:
Ook als het 'niets' zou zijn geweest maakt dat niet uit voor de intentie. Maar ik denk wel dat, mocht het tot een rechtszaak komen, het door de verdediging en de rechter niet genegeerd zal worden.


Volgens rechtsgeleerden maakt Wilders geen enkele kans, ook niet met het woord niets.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:12

Tango1979 schreef:
Als ik zeg dat ik niets ga nalaten om mijn doel te bereiken, dan mag ik toch aannemen dat jullie begrijpen dat bepaalde zaken (moord/fraude etc etc) daar niet ondervallen? Kom op zeg!


Als die uitspraak van Timmermans strafbaar is, dan kun je echt iedereen wel bedreiging in de schoenen schuiven.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:24

Loretta schreef:
Tango1979 schreef:
Als ik zeg dat ik niets ga nalaten om mijn doel te bereiken, dan mag ik toch aannemen dat jullie begrijpen dat bepaalde zaken (moord/fraude etc etc) daar niet ondervallen? Kom op zeg!


Als die uitspraak van Timmermans strafbaar is, dan kun je echt iedereen wel bedreiging in de schoenen schuiven.


Met Wilders en Baudet aan de hand er achteraan .

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:33

juval schreef:
ik ben logischerwijs iets minder groot fan van Timmermans:

https://www.boerenbusiness.nl/artikel/1 ... timmermans

volgens dit artikel heeft hij de beëindiging van de derogatie doorgedrukt.



juval schreef:
Ik zeg alleen maar dat ik geen fan van de man ben. Dat mag toch. Of ben ik dan weer aan het klagen?


Je zegt dat om een reden toch?
De beëindiging van de derogatie was met heel goede redenen, namelijk dat nitraten boven het toegestane niveau kwamen, en daarmee heel slecht zijn voor het bodemwater.

Dus ja, ik vind het wel een beetje klagen. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat niet helemaal snap. Als de boeren hadden gezocht naar oplossingen, was er geen reden tot klagen geweest in de eerste plaats.


Karl66 schreef:
mysa schreef:
Ook als het 'niets' zou zijn geweest maakt dat niet uit voor de intentie. Maar ik denk wel dat, mocht het tot een rechtszaak komen, het door de verdediging en de rechter niet genegeerd zal worden.


Volgens rechtsgeleerden maakt Wilders geen enkele kans, ook niet met het woord niets.

Ik zou het heel raar vinden als hij wel kans maakte. Ik vond het een enorm overtrokken reactie.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:38

pien_2010 schreef:
Loretta schreef:


Als die uitspraak van Timmermans strafbaar is, dan kun je echt iedereen wel bedreiging in de schoenen schuiven.


Met Wilders en Baudet aan de hand er achteraan .


Die hebben wel meer dingen gezegd die veel verder gingen. Die doen aan de lopende band twijfelachtige uitspraken.
Ik vind de uitpsraak van Timmermans totaal niet strafbaar. Als dat strafbaar is dan mag je helemaal niets meer zeggen.

Zegt mij wel dat als je iemand als Wilders de macht geeft dat het wel een heel eng land kan worden. Wilders kan slecht met tegenspraak om gaan.

irmaz

Berichten: 4805
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:42

Electra63 schreef:
Ach, echt een Wilders-aktie, opruien en haatzaaien met hulp van SM.

Ik zit nog op het applaus van Caroline te wachten.

En daar is het dan, goed voorspeld Electra +:)+ :

Afbeelding

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:50

En zodra wordt geconstateerd dat de uitspraak niet opruiend is dan kun je de volgende opruiende tweet van Wilders alweer bedenken. Dan gaat hij weer het slachtoffer spelen.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:52

Wat een soap. Komt natuurlijk weer groot in het nieuws en ondertussen blijft Nederland een land met een demissionair kabinet. Foei toch.

Electra en Big One inderdaad is het allemaal zo vreselijk voorspelbaar.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 12:59

BigOne schreef:
En zodra wordt geconstateerd dat de uitspraak niet opruiend is dan kun je de volgende opruiende tweet van Wilders alweer bedenken. Dan gaat hij weer het slachtoffer spelen.


Ja, dat het zo gemeen is dat hij geen misdrijf mag plegen en daar door die D66 rechters voor veroordeeld wordt en dat Timmermans ondertussen zomaar wegkomt met iets wat geen misdrijf is.

En de mensen die allemaal moord en brand schreeuwen over deze uitspraak van Timmermans, die vinden het dan weer heel normaal dat Johan Derksen wel mag discrimineren op huidskleur. Die vinden het belachelijk dat in deze zaak, waar er wel een echte zaak is, aangifte is gedaan.

Heeft iemand al een keer verteld dat dit soort mensen wel heel erg snel op hun tenen getrapt zijn?

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:07

Ondertussen wordt een veel belangrijkere vraag niet gesteld,.
Namelijk hoe ver wil Timmermans op het parlemantaire vlak werkelijk gaan om Wilders van de macht af te houden?

Betekent dit misschien dat hij het volledige neo liberale beleid van de VVD wil omarmen?
Wat betekend het voor de sociaal economische standpunten van PVDA/GL?
Of betekend het misschien dat er enkel wat milieumaatregelen worden genomen waarvan enkel de rijkste bovenlaag profiteert?
En wat betekend het voor de langere termijn voor het land maar ook voor de partijen PVDA/GL.
Wordt het misschien een herhaling van de laatste keer waarin PVDA met de VVD heeft geregeerd en waar tot op de dag van vandaag een deel van de linkse kiezers nog boos is.

Misschien is het electoraal op de langere termijn helemaal niet zo handig om er alles aan te doen om Wilders uit de macht te houden.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:16

irmaz schreef:
Electra63 schreef:
Ach, echt een Wilders-aktie, opruien en haatzaaien met hulp van SM.

Ik zit nog op het applaus van Caroline te wachten.

En daar is het dan, goed voorspeld Electra +:)+ :

[ Afbeelding ]


Tja, dreigementen van van bijvoorbeeld de farmers voor defence worden met de mantel der liefde bedekt, onder het motto vrijheid van meningsuiting. Maar een een normale uitspraak in een politieke context, dat kan natuurlijk niet. Maar gelukkig is ze verder zo gewoon gebleven.

@Loretta, of misschien doet hij dat wel niet. Vind je het zelf niet een beetje raar dat je al bij voorbaat, zonder enig idee of de mogelijkheid dat zo'n kabinet er werkelijk komt, laat staan zonder idee met wat voor beleid ze gaan komen, alvast alarm te slaan?

Janneke2

Berichten: 22782
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:22

juval schreef:
ik ben logischerwijs iets minder groot fan van Timmermans:

https://www.boerenbusiness.nl/artikel/1 ... timmermans

volgens dit artikel heeft hij de beëindiging van de derogatie doorgedrukt.


Ik snap dat het je emorioneert.

Maar ik vind het volstrekt onterecht om dit aan de heer Timmermans persoonlijk op te hangen,
alsof hij het doet om boeren te pesten.

We hebben een serie milieuproblemen, en sinds 1989 een mestoverschot.

Jarenlang heeft het ministerie van landbouw geitepaadjes en wat al niet verzonnen,
zodat de regels voor Nederland niet golden.
Tja, vroegah of later komt daar een einde aan.

Dat ligt niet aan één of ander persoon van één of andere partij,
dat is de realiteit in het gezicht zien.

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 13:31

Janneke2 schreef:
juval schreef:
ik ben logischerwijs iets minder groot fan van Timmermans:

https://www.boerenbusiness.nl/artikel/1 ... timmermans

volgens dit artikel heeft hij de beëindiging van de derogatie doorgedrukt.


Ik snap dat het je emorioneert.

Maar ik vind het volstrekt onterecht om dit aan de heer Timmermans persoonlijk op te hangen,
alsof hij het doet om boeren te pesten.

We hebben een serie milieuproblemen, en sinds 1989 een mestoverschot.

Jarenlang heeft het ministerie van landbouw geitepaadjes en wat al niet verzonnen,
zodat de regels voor Nederland niet golden.
Tja, vroegah of later komt daar een einde aan.

Dat ligt niet aan één of ander persoon van één of andere partij,
dat is de realiteit in het gezicht zien.


Maar ik begrijp ook wel dat Juval als boerin liever iemand heeft die het nog langer probeert te rekken. Voor veel boeren betekend dit einde oefening.
Aan de andere kant denk ik ook niet dat jij het fijn gaat vinden wanneer alle boeren straks kunstmest uit gaan rijden.
Zoals het nu gaat met de agrarische sector ben ik het ook wel met je eens. De milieubelasting is veel en veel te hoog.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 14:12

Loretta schreef:
Voor veel boeren betekend dit einde oefening.

Is dat zo?
Ik ben eens meegelopen met een bedrijf wat bezig was met een nieuwe manier van koeien houden. De koeien liepen vrij rond in een stal waar veel ruwvoer aanwezig was, ze konden zelf naar voerrobotten en de melkrobot, de temperatuur werd constant gehouden op een temperatuur die voor koeien super comfortabel is, en de mest werd op een hele slimme manier weggehaald en verwerkt. De stikstofproductie was veel lager.

Er zijn ook landbouwtechnieken waarvoor veel minder land nodig is, en waar de productie ook veel hoger is dan op de traditionele manier, en veel minder belastend voor natuur en milieu.

Boeren hoeft helemaal niet op te houden. Het moet wel op een andere manier imo. En ik word een beetje moe van al het klagen. We moeten echt als land gaan denken in oplossingen, niet in wat er ophoudt.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 15:14

In de verre toekomst als het kweekvlees gangbaar is zal vlees van een levend dier denk ik verdwijnen of zo goed als verdwijnen. Dat heeft consequenties yde volgende generatie vlees boeren.
Dierenleed is dan ten einde. Of het ook beter is voor het milieu weet ik niet want kan dat niet beoordelen omdat ik nog niet alle in en outs ken.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 15:50

pien_2010 schreef:
In de verre toekomst als het kweekvlees gangbaar is zal vlees van een levend dier denk ik verdwijnen of zo goed als verdwijnen. Dat heeft consequenties yde volgende generatie vlees boeren.
Dierenleed is dan ten einde. Of het ook beter is voor het milieu weet ik niet want kan dat niet beoordelen omdat ik nog niet alle in en outs ken.


Ik vraag het me af hoor, of het helemaal verdwijnt! Ik denk dat het meer een ambacht wordt, focus op kwaliteit. Beetje zoals Wagyu of zo. Ik denk dat -ook al wordt het straks rendabel- er toch mensen blijven die afschrikken van de “chemische” / “neppe” manier waarop het kweekvlees gemaakt wordt.

Wel ga ik met je mee dat de vleesproductie zoals we hem kennen drastisch zal veranderen :j

@Avalanche: maar de investering hierin is wel een ding, zeker als (zoals ik het begrijp) veel boeren al een schuld hebben uitstaan n.a.v. het vernieuwen van hun stal. Dus dan zou de overheid / banken toch goed moeten optreden om hier een oplossing voor te bieden. Best wat boeren die wel willen maar niet kunnen, zeg maar. Anderzijds denk ik wel dat er ook een groep boeren zijn (geweest) die hun ogen voor al dit hebben gesloten en nu met de neus op de feiten gedrukt dreigen te worden.

Verandering is nodig, maar alleen gaat het niet lukken. Uiteindelijk moet de branche en overheid samen optrekken (en dat gaat voor zover ik dat als leek zie nog niet bepaald soepel haha)

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 16:08

Citaat:
Ik vraag het me af hoor, of het helemaal verdwijnt! Ik denk dat het meer een ambacht wordt, focus op kwaliteit. Beetje zoals Wagyu of zo. Ik denk dat -ook al wordt het straks rendabel- er toch mensen blijven die afschrikken van de “chemische” / “neppe” manier waarop het kweekvlees gemaakt wordt.

Wel ga ik met je mee dat de vleesproductie zoals we hem kennen drastisch zal veranderen


Eens. Dat hoe het verandert zal o.a te maken hebben met hoe bewerkt het worstje bv zal zijn. Bewerkt eten met al die kleur-, geur- en smaakstoffen eten wij bv zelden of nooit. Dat is zo vreselijk ongezond. Dat kan ons lichaam vaak totaal niet aan. Ik weet dat ik daar niet alleen in sta.

Ondanks vragen die ik er bij heb denk ik wel dat deze techniek in de toekomst heel veel mensen zal gaan voeden.

Dus wellicht dat vlees van de koe, het varken, de kip, het lam meer een lux product zal worden en in enkele boerderijen nog verkocht zal gaan worden in de buurt. Who knows.

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 16:50

IMANDRA schreef:
pien_2010 schreef:
In de verre toekomst als het kweekvlees gangbaar is zal vlees van een levend dier denk ik verdwijnen of zo goed als verdwijnen. Dat heeft consequenties yde volgende generatie vlees boeren.
Dierenleed is dan ten einde. Of het ook beter is voor het milieu weet ik niet want kan dat niet beoordelen omdat ik nog niet alle in en outs ken.


Ik vraag het me af hoor, of het helemaal verdwijnt! Ik denk dat het meer een ambacht wordt, focus op kwaliteit. Beetje zoals Wagyu of zo. Ik denk dat -ook al wordt het straks rendabel- er toch mensen blijven die afschrikken van de “chemische” / “neppe” manier waarop het kweekvlees gemaakt wordt.

Wel ga ik met je mee dat de vleesproductie zoals we hem kennen drastisch zal veranderen :j

@Avalanche: maar de investering hierin is wel een ding, zeker als (zoals ik het begrijp) veel boeren al een schuld hebben uitstaan n.a.v. het vernieuwen van hun stal. Dus dan zou de overheid / banken toch goed moeten optreden om hier een oplossing voor te bieden. Best wat boeren die wel willen maar niet kunnen, zeg maar. Anderzijds denk ik wel dat er ook een groep boeren zijn (geweest) die hun ogen voor al dit hebben gesloten en nu met de neus op de feiten gedrukt dreigen te worden.

Verandering is nodig, maar alleen gaat het niet lukken. Uiteindelijk moet de branche en overheid samen optrekken (en dat gaat voor zover ik dat als leek zie nog niet bepaald soepel haha)



Eerst loop je als bedrijfstak de boel 40 jaar te frustreren en doet geen enkele moeite om met een oplossing te komen. Waarom zouden wij als samenleving dan na die 40 jaar opeens het ondernemersrisico op ons moeten nemen? Ze hebben echt voldoende tijd gehad om tijdig zelf andere keuzes te maken.

Avalanche

Berichten: 16089
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 17:41

Ik deel dat gevoel Karl.

Tegelijk vind ik dat het belang van onze planeet en van ons als samenleving belangrijker is, dus we zullen ergens een keuze moeten maken. Momenteel is er sprake van een patstelling, zo kunnen we niet verder.

Ik had in het begin alle begrip voor de boeren, maar naarmate bleek dat boeren ook niet open stonden voor een compromis, en de acties steeds extremer worden, wordt dat begrip steeds minder.

De agrarische sector is verantwoordelijk voor 90% van de totale stikstofuitstoot.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... naar-lucht

En ik hoor vooral heel veel onwil, en een hoop geklaag, maar geen denken in oplossingen vanuit de boeren, en dat frustreert me.

journee
Berichten: 768
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 17:59

Avalanche schreef:
Ik deel dat gevoel Karl.

Tegelijk vind ik dat het belang van onze planeet en van ons als samenleving belangrijker is, dus we zullen ergens een keuze moeten maken. Momenteel is er sprake van een patstelling, zo kunnen we niet verder.

Ik had in het begin alle begrip voor de boeren, maar naarmate bleek dat boeren ook niet open stonden voor een compromis, en de acties steeds extremer worden, wordt dat begrip steeds minder.

De agrarische sector is verantwoordelijk voor 90% van de totale stikstofuitstoot.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... naar-lucht

En ik hoor vooral heel veel onwil, en een hoop geklaag, maar geen denken in oplossingen vanuit de boeren, en dat frustreert me.


Volgens dit stuk komt 91% ammoniak uit agrarische sector. Omgerekend naar Stikstof komt dan neer op 67% uit agrarische sectoren 33% stikstof uit verkeer en industrie...

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:01

Nouja ik snap het sentiment ook wel....de boeren zijn natuurlijk wel gewend dat ze dan weer dit, dan weer dat verplicht moeten investeren....

Dat de prijzen voor hun producten erg onder druk staan door o.a. de grote supermarkten. Door alle kosten en regeltjes de bedrijfsopvolging vaak ook lastig is, want geef boerenkinderen eens ongelijk wanneer ze er voor kiezen dat ze liever een wat stabieler inkomen verkiezen met véél minder werkuren, in het bedrijfsleven.... ze leven natuurlijk wel al jaren met een gevoel van "nu dat weer! Wij zijn altijd de pineut".

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:11

Klopt, het ligt ook zeker niet alleen aan de boeren. Decennia lang was het hup, geld lenen, groter groeien, wij ( de grote jongens) zorgen wel voor de afzet dus produceren maar. Tegelijkertijd is het al heel erg lang bekend dat ons land te vol is, te veel mensen volgens sommigen maar zeker veel te vol met productiedieren, kippen, koeien, varkens, geiten enz.
Dan kun je van alles gaan bedenken, innoveren enz , het blijven er domweg te veel.
En wanneer landbouw en veeteelt nu echt floreerde en een giga bijdrage aan het bnp had, de meeste boeren zijn afhankelijk van de Europese subsidies om niet onder de armoedegrens te komen. Wat doe je jezelf en je gezin dan aan denk ik dan.

_chou
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:16

Avalanche schreef:
Loretta schreef:
Voor veel boeren betekend dit einde oefening.

Is dat zo?
Ik ben eens meegelopen met een bedrijf wat bezig was met een nieuwe manier van koeien houden. De koeien liepen vrij rond in een stal waar veel ruwvoer aanwezig was, ze konden zelf naar voerrobotten en de melkrobot, de temperatuur werd constant gehouden op een temperatuur die voor koeien super comfortabel is, en de mest werd op een hele slimme manier weggehaald en verwerkt. De stikstofproductie was veel lager.

Er zijn ook landbouwtechnieken waarvoor veel minder land nodig is, en waar de productie ook veel hoger is dan op de traditionele manier, en veel minder belastend voor natuur en milieu.

Boeren hoeft helemaal niet op te houden. Het moet wel op een andere manier imo. En ik word een beetje moe van al het klagen. We moeten echt als land gaan denken in oplossingen, niet in wat er ophoudt.


Je vergeet imo dat dat flinke investeringen zijn die de boer gewoonweg niet kan betalen. Alle regels worden dus veelste duur en zeker als het klopt dat het (grotendeels) gaat verdwijnen als kweekvlees een serieuze optie in de supermarkt wordt, willen die boeren die investeringen niet maken. Het geld wordt namelijk niet vergoed als je stopt en je laat uitkopen door de overheid. Of in ieder geval veel te weinig om die risico's van grote geldleningen aan te gaan. Ook wordt het dan duurder om boerderijen over te nemen voor de volgende generatie.

Bijna alle boeren die ik ken (en dat zijn er veel) willen echt wel wat veranderen, maar door de onduidelijke regelgeving vanuit de overheid die telkens veranderd, gaat dit niet. Je kan namelijk niet investeren als het mogelijk over 2 jaar anders is. En wat ik ook veel hoor is dat de stappen te groot zijn om in 1x te zetten. Begin bij het begin en geef een verbod uit op de ergste dingen die richting dierenleed gaat: bij onthorning verplicht verdoven, aanbindstallen verbieden, etc ..

En wat betreft de mest: er is op dit moment een gekke regel dat je voor de helft aan mest en de andere helft met kunstmest moet doen (of iets in deze gekke trant). Onze mestkelder raakt daardoor moeilijk leeg en moeten dit dus naar andere boeren brengen. Ook moet je perse voor een bepaalde tijd gemest hebben, anders mag dit niet meer. Dit jaar was dat door de nattigheid een probleem, want je rijd je hele land aan gort, maar het moet. Dit betekent dus verlies van inkomsten (want er komt minder gras op die plekken).

Dus het is voor boeren ook niet makkelijk en die doen ook echt al kleine stappen, maar door de onzekerheid (ook vanuit Brussel), durven zij die grote sprong niet te maken. Het die sprong wordt alleen maar groter als er straks een links, of in ieder geval voor het milieu, beleid komt.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:20

Het is makkelijk zat, wanneer we ( wereldwijd) zo doorgaan hoef je je niet druk te maken, dan is het leven op aarde over ? X tijd niet meer leefbaar .

Raineri
Berichten: 6249
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 18:31

journee schreef:
Avalanche schreef:
Ik deel dat gevoel Karl.

Tegelijk vind ik dat het belang van onze planeet en van ons als samenleving belangrijker is, dus we zullen ergens een keuze moeten maken. Momenteel is er sprake van een patstelling, zo kunnen we niet verder.

Ik had in het begin alle begrip voor de boeren, maar naarmate bleek dat boeren ook niet open stonden voor een compromis, en de acties steeds extremer worden, wordt dat begrip steeds minder.

De agrarische sector is verantwoordelijk voor 90% van de totale stikstofuitstoot.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... naar-lucht

En ik hoor vooral heel veel onwil, en een hoop geklaag, maar geen denken in oplossingen vanuit de boeren, en dat frustreert me.


Volgens dit stuk komt 91% ammoniak uit agrarische sector. Omgerekend naar Stikstof komt dan neer op 67% uit agrarische sectoren 33% stikstof uit verkeer en industrie...


Nee klopt niet. Ze rekenen terug naar elementair stikstof. Van de totale depositie is 67% ammoniak, daarvan is 90,8% uit de agrarische industrie. Van de ammoniak vervluchtiging is 90,8% uit de agrarische industrie. Een deel van de NOx emissies komt ook uit agrarische industrie.

Dus het is iets van 100 Mil kg N in NH3 x 90,8%
Plus, 49 mil kg N in NOx x 2,3%

Optellen= totale impact agrarische industrie. In elementair N! Niet de totale impact in massa van de deposities zelf.

Vooralsnog echt flink wel.