knieproblemen..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:06

Hihi, nee hoor, denk op zich nie dat je teveel doet, maar sommige acties zijn gewoon niet handig (net zoals ik van de trap af stortte heb jij ook van die reflexen).
Je lichaam fluit je vanzelf terug (pijn) en daar moet je wel gehoor aangeven. Is ook helemaal niet erg als je wat langer met 2 krukken loopt.
Doe gewoon niets overhaast, maar de fysio zal je best goede instructies geven.

Nou, je hoort morgen wel van de bevindingen van de kliniek.

MarjaG

Berichten: 979
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Breukelen

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:45

Joh, vooral luisteren naar je lichaam. Heb je nog teveel pijn dan niet forceren. Ieder mens is anders en ieder mens heeft zijn eigen herstelritme. Beter langzamer maar goed herstellen dan te snel willen en dan de zaak forceren.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:48

Nou, nog niet echt wijzer geworden vandaag na bezoek aan de kliniek. Orthopeed kon te weinig zien, wel dat er ergens iets zat (botstukje of verkalking) dat er niet hoorde en dan mijn knieschijf wat te laag zat. Maar het kan best zijn dat dat bij mij hoort (dat mijn andere knie ook zo is), dus moet voor nieuwe foto's + vergelijkingsfoto's van de linkerknie.
Hij vond ook wel dat er veel littekenweefsel zat en dat ik weinig buiging heb.
Daarnaast wil hij graag dat ik een MRI laat maken om te kijken hoe het met de weke delen is gesteld.
Dat staat nu gepland voor 4 feb. en 8 feb. moet ik weer terug naar de kliniek om de boel te bespreken.

Er wordt in ieder geval aan gewerkt :)

MarjaG

Berichten: 979
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Breukelen

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:30

Gelukkig wordt er nu aan gewerkt, maar ja de ortrhopeed kan natuurlijk zelf ook niet door je knie kijken. Mooi dat de MRI op redelijk korte termijn kan en de vervolgafspraak er snel achteraan. Dat is nog wel eens anders.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:11

Gelukkig idd. Ik was nog geen 10 minuten terug op mijn werk gisteren en toen beld het MRI-centrum al voor een afspraak.
Echt razendsnel die lui.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 21:46

Klinkt goed.! Fijn dat ze er zo snel werk van maken.!

Bij mij ging gisteren wel goed. Het zag er goed uit en maakte niet uit dat ik nog 1 kruk had. Overigens heb ik ook geen platvoeten zoals ze zeiden in het vorige ziekenhuis. Ook meteen een verwijs brief gekregen naar de fysio en een afspraak voor over 8 weken bij de ortopeed zelf weer.
Dus alles goed. :) alleen een maartje. Mijn knieschijf staat aardig aan de buitenkant. Dit moeten we nu met fysio recht proberen te trekken en over 8 weken kijken hoe dit verbeterd. Verbeterd het niet zoals ze willen moeten ze daar operatief ook nog wat mee doen. Maar zover is het dan nu nog niet. Ook is de stabiliteit nog steeds een puntje maar ook daarvoor eerst met fysio op proberen te lossen

Vandaag al de eerste keer bij de fysio geweest. Heel fijn want ik heb weer dezelfde als al de andere keren. :) zij heeft ook al vanaf het begin gezegd dat ze dacht dat het met de knieschijf te maken had. Ook zei zij dat ze het niet had verwacht dat ik nu alsweer krukloos zou kunnen lopen omdat ik er al zolang mee liep. Ik blijf nu met 2 krukken lopen en helemaal zonder. Want met 1 kruk ga ik verkeerd lopen en met 2 rol ik mijn voet ook beter af en heb ik er alsnog eve veel gewicht op. Maar strompel nu voornamelijk al zonder kruk door huis heen. Tot hij moeier word dan pak ik de krukken er weer bij.
Heb oefeningen mee gekregen en over 2 weken volgende keer fysio want ga eerst nog goed een week met mijn ouders op het schip mee omdat ik alleen nog niet uit de voeten kom hahaha.. daarna zou ik weer moeten kunnen fietsen enz enz. Dus ben benieuwd. :)

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:17

Hey, wat goed zeg !!
Fijn ook dat je dezelfde fysio weer hebt, die kent immers je probleem.
Je zal zien dat je zo met sprongen vooruit gaat.

Hoop niet dat je nogmaals voor een operatie moet, maar aan de andere kant, als het nodig is en het lost je klachten op, dan moet het maar.
Zo kijk ik er tegenaan na 2 operaties en ruim 2 jaar revalidatie (en dus nog niets kunnen).

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 17:32

oliebol.. :( net heel stuk getypt had ik er telang over gedaan kan ik opnieuw beginnen hahah
Jaa echt fijn dat ik haar weer heb. Vertrouw haar ook in haar doen en laten ze heeft tot nu toe altijd goed opgelet op mijn pijngrens enz.
Opzich als ik nog een keertje moet vind ik het niet erg. Keek erg op tegen deze operatie maar achteraf viel dat nog goed mee en als dat helpt graag. Ik heb er alles voor over bijna om niet weer zo'n pijn altijd te hebben.
Al vond ik het wel een beetje verontrustend dat ik gistere avond en vanochtend de oude vertrouwde pijn had. :( nu op het moment geen pijn. :) ook blijft de buiging nog steeds erg slecht. Kan nog steeds niet goed buigen. Al word hij wel steeds sterker want loop ondertussen al sinds 12 uur ergens zonder krukken. Oke zit meeste tijd hahaha.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:59

Voor de buiging heb ik een CPM (apparaat) thuis gekregen. Daar snoer je je been in vast en stel je een aantal graden buiging in. Kun je steeds op meer graden instellen. Dat apparaat beweegt dan je been zegmaar.
Maar misschien heb jij die heemaal niet nodig hoor.

Je zult best af en toe nog wel pijn hebben. Uiteindelijk hebben ze wel in je knie zitten rommelen.
Maar knap hoor dat je al zo lang zonder krukken rondhobbelt +:)+

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 11:03

Ohh dat is wel een handig apparaat. Eigenlijk net de fysio die em zo beweegt.. :p of iniedergeval de fysio had dat bij mij gedaan. Toen ze begon kwam ik maar tot 50 graden ongeveer en op het einde ongeveer al tot 90 graden.. :)

Gisteren is een goede dag geweest van herstel. Rond 10 uur begon hij wel weer pijn te doen dus been omhoog en ging het weer maar toen met lopen toch maar weer eventjes de krukken erbij hij deed toch wel echt pijn met lopen. Maar nu vanochtend was hij dunner bewegenlijker maar wel een kleine zeurende pijn. Maar kreeg zelf die kaus eromheen en ben zonder krukken weg gelopen.. :P

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:13

Precies ja. Alleen aan zo'n apparaat moet je vaak een minimaal aantal uren liggen en dat komt de fysio natuurlijk niet bij je doen ;)

Maar ehh, goed bezig hoor +:)+

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 14:25

Ohww hahahaha dat is wel eventjes minder ja.. :oo
Hihi jaa gaat echt goed., :) ik kom zelf het bad in en uit en lopen gaat steeds beter gisteren de hele krukken niet meer aangeraakt. :D de oefeningen helpen goed strekken gaat top de andere oefening ook maar alleen het buigen wil nog steeds niet goed gaan. :( oke denk wel al dat het beter gaat maar voor mijn gevoel niet denk dat ik er miss te snel over dacht hahahahahaha

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:42

Dat je niet helemaal kunt buigen als je knie nog dik is, is natuurlijk wel logisch het vocht zit de beweging in de weg. Tegen pijn en zwelling kun je ook koelen met een coldpack 3 a 2 x daags, weet niet of je dat al deed?
Ik heb heel lang last gehad van mijn kijkoperatie aan de knie, al kon ik na een week of 8 wel alle afstanden weer zonder kruk lopen, pijnlijk bleef hij toch wel een hele tijd met traplopen/hurken ed. Maarja ik werk dan wel in de zorg en belast mijn knieen daarmee toch wel meer als gemiddelde persoon.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 13:07

Ja klopt dat dat wel logisch is maar viel me toch wel beetje tegen.. :+ Ik heb nog niet gekoeld nee.. helpt dat echt.? Hij word wel al steeds dunner. :)
Wauw dat is wel lang. Maar de zorg is inderdaad ook wel belastend ja.! Traplopen gaat hier eigenlijk wel heel goed. Soms doet het wel pijn maar meestal niet. :+ lopen word ook al steeds beter. :D
De pijn valt bij mij heel erg mee als ik hem omhoog houd. En 's ochtends word ik vaak wel met pijn wakker maar als ik dan de kous om doe is het ook eigenlijk meteen weg.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 23:44

Mijn patiënten vinden het koelen prettig (werk op revalidatie afdeling dus vaak mensen met een nieuwe knie prothese ) ik vond het zelf ook prettig. Tja trappen ging wel maar op mijn vorige werk nam ik altijd de trap en ik werkte over 5 verdiepingen dus een trap op af lopen deed ik elk uur wel meer als ze1, dat voel je wel aan het einde van de dag haha.
Plus ik ben nog 2 dagen na operatie door een lompe actie van mezelf met een stoel omgevallen waar ik op stond natuurlijk op mijn knieën ( was een harde les om nooit op een stoel met wieletjes te gaan staan, erg dom ik weet het maar wilde een raampje open zetten en normaal kom ik er net aan maar kon toen niet op mijn tenen gaan staan dus dacht het zo op te lossen) en een week of zes later duwde paardlief me met mijn knie tegen een ijzeren hek, ook geen fijn gevoel ;-)
Al met al niet goed voor herstel, bovendien mocht ik alleen paracetamol nemen ivm allergieen dus heb ik tijdens en na operatie geen andere pijnstillers gehad. Ik beweeg veel in me slaap dus nooit last gehad van een stijve knie.

Het onstabiele gevoel in je knie kan trouwens ook voor een gedeelte door het vocht komen.
Succes ermee!

Chantal511

Berichten: 882
Geregistreerd: 15-05-07
Woonplaats: 't Veld

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 00:23

Ik heb ook langer met krukken gelopen dan nodig was hoor, na mijn kijkoperatie. Naar school ook gewoon langer met 1 kruk, om alleen maar aan te tonen aan de rest dat ik niet heel soepel beweeg en dat mensen voor je uitkijken.
Fijn dat je nu alweer veel zonder krukken kan lopen! :)

Morgen voor de tweede keer fysio, dus we gaan het zien.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 10:39

Spannend chantal.! Ja dat is ook wel een fijn ja dan zien ze het tenminste.!

Twinducklin oef dat zijn idd een paar flinke tegenvallers Maar 2 dagen na de operatie kon ik er absoluut nog niet eens een milimeter op staan. :+ Hoelang duurde het tot je weer kon rijden.?

Ik slik al 2 dagen geen paracetamollen meer maar denk dat ik er vandaag wel weer aan kom want werd vanacht rond 3 uur wakker van de pijn. :( gisteren ook meer pijn gehad dus gisteren ook was minder gedaan maar vandaag lijkt nog weer slechter. ik beweeg ook veel in mijn slaap maar dat lijkt bij mij juist slecht te doen. Dus ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Paar stapjes terug doen of juist door zetten nu.?

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 21:50

Zoo ik denk dat ik de rede van de pijn gevonden heb. Ik ben afgelopen nacht op gaan letten dat ik mijn geopereerde been gestrekt had liggen en niet mijn andere been erop legde.. Ik heb de hele nacht door geslapen en ben zonder pijn wakker geworden. Weer de oefeningen van de fysio gedaan en nog niet mijn been omhoog hoeven leggen. Dus dat gaat wel heel goed eigenlijk.
Ben ook vandaag naar de supermarkt geweest. Een kleintje was +/- 200 meter heen en 200 meter terug lopen. Ging goed alleen viel me tegen hoe kreupel ik liep. Binnen heb ik het gevoel toch eigenlijk wel bijna goed te lopen niet heeeel erg zichtbaar meer. Maar in de supermarkt liep ik toch wel slecht en toen we bij de kassa stonden verzuurde mijn goede been ook omdat ik toch weinig echt nog gewicht heb op de geopereerde kant.
Herkennen jullie dit.? En kan ik dan juist toch voor de zekerheid een kruk mee nemen ofzo of gewoon door bikkelen en doorlopen.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 01:17

Als je scheef gaat lopen zonder kruk of kreupelen terwijl je met kruk wel goed loopt zou ik de kruk erbij pakken. Maar zou dan eerst aan fysio vragen of je wel correct loopt met kruk. Loop je niet goed ga je andere delen in je lichaam overbelasten namelijk waardoor je daar weer klachten kunt krijgen. Zo heb ik onbewust aan me voet hielspoor gekregen ( overbelasting van pees ) dit aan me rechtervoet terwijl ik aan me linkerknie geopereerd ben, echt van verkeerde belasting, dus uitkijken hiermee!!

Wat betreft paardrijden, ik had op dat moment mijn jonge ruin staan die ingereden moest worden en mijn oudere merrie stond kreupel toen der tijd. Aangezien een paard inrijden me niet zo'n goed idee leek met een net geopereerde knie heb ik ongeveer 3 maanden gewacht en toen vond ik de paaltjes die al slingerend voorbij kwamen van de bakrand vanwege onbalans van het paard nog enorm akelig. haha

Grootste probleem vond ik het opstappen ( ben links geopereerd en kan echt niet rechts opstappen) dus dat ging ondanks krukje nog wat moeizaam want je moet dan toch volledig je gewicht even erop zetten en het afstappen, liet me heel langzaam afglijden maar voelde het toch altijd even.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 10:25

Opzich ga ik niet echt scheef lopen zonder. Maar heb wel het idee toen ik naar de supermarkt liep vooral terug was dat dat ik mijn linker voet (geopereerde kant) goed deed afrollen dus echt neerkomen op mijn hak en afzetten met mijn tenen. Maar dan ging ik mijn rechterkant bijzetten door er plat op te ploffen eigenlijk. Dus dat was niet goed.
Ik denk wel dat ik naar school 1 kruk mee neem vanwege de lange afstanden die ik dan moet lopen maar dat weet ik ook nog niet. Vandaag een stukje proberen te rijden met de auto want dat moet ik vanaf overmorgen eigenlijk weer kunnen haha.

Hielspoor klinkt pijnlijk.! :( snap ook wel met zo'n jong dier dat dat eng is ja. Ik heb dat nu ook dat het is mijn linkerbeen dus opstappen word miss nog wel eens wat haha agjhaa maakt ook niet uit. Zat gisteren te denken in het ziekenhuis zeiden ze dat hij na 6 weken volledig belastbaar moet zijn weer maar ik zit pas op 3 weken dus ben nog maar op de helft en gaat al aardig goed. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:38

Autorijden is niet slim, zelfs ronduit dom. Tenzij het je linkerbeen is én je in een automaat rijdt. Besef je heel erg goed dat zolang je nog niet volledig normaal kan belasten, je verzekering je uitsluit. Wat betekend dat je dus onverzekerd aan het rondrijden bent.

Overleg gewoon even met je fysio wat het handigste is qua krukken, ik heb eigenlijk nooit met 1 kruk gelopen, of ik liep zonder, of met twee. Maar de fysio kan met je bekijken hoe je loopt zonder, met 1 en met 2 krukken en met je afspreken wat het handigste is.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 12:16

jah fysio zei dat het niet uit maakte of ik met 1 of met 2 krukken loop. Ik loop zo gewoon zonder krukken al een week volgens mij maar die kruk erbij bedoelde ik voor op school omdat dat natuurlijk wel eventjes wat zwaarder is. Ik zal zodadelijk wel voelen hoe het voelt is gewoon op een afgesloten terein waar geen verkeer is dus ben geen gevaar voor anderen ofzo. koppeling intrappen is geen probleem. ik heb een fijne auto met een top koppeling voor mij. Met de auto van mijn ouders zou het bijvoorbeeld niet lukken die geeft teveel tegendruk. Maar daarin kan k al een jaar niet meer rijden bijna. In het ziekenhuis zeiden ze zo gauw je zonder krukken liep mocht je weer auto rijden. Daar zeiden ze dat je alleen met krukken ''onverzekerd'' rond rijd. overigens denk ik dat ik juist door kleine stukjes te rijden mijn been aan sterk. en buiten dat moet ik maandag zelf weer kunnen auto rijden. :+

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:11

Je moet het zelf weten natuurlijk maar zolang je knie niet volledig genezen is en je krijgt een ongeluk (wel of niet jouw schuld) heb je kans dat jij de schuld in de schoenen krijgt geschoven van verzekering en dan niet verzekerd bent! Dus ik zou er mee oppassen

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6038
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 15:22

Sorry mijn vorige berichtje was een beetje bijtend. :( Was niet zo bedoelt jullie geven ook alleen maar goede raad. Ik ga vandaag alleen eventjes voelen hoe het ook voelt om weer te rijden. is op afgesloten terrein niemand in de weg. :) ik ga niet nu zomaar het risico aan om gewoon de weg op te gaan terwijl ik niet zeker weet of het gaat lukken. maar hoe mijn knie nu aan voelt moet het denk ik wel lukken. Vorige week heb ik ook eventjes achter het stuur gezeten ( stilstaand) en toen kon ik de koppeling goed in drukken maar ik kreeg hem er moeilijk op en weer af daar was mijn knie niet bewegenlijk genoeg voor. Eergisteren ben ik weer achter het stuur gaan zitten (stilstaand) en toen weer gevoeld en toen kreeg ik mijn voet er makkelijk weer op en af en indrukken was nog steeds geen enkel probleem. Daarom denk ik dat het wel kan. Maar dat is dan nu eerst uit testen op het terrein hier en dan als ik weer thuis ben kleine stukjes oefenen en het zo weer opbouwen. :)
Snap wel wat jullie bedoelen maar als ik mijn knie vertrouw met koppelen dan moet het geen probleem zijn en ga ik er ook geen brokken door maken.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: knieproblemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:06

Je lijkt het punt niet te snappen. Het gaat er niet om of je het wel of niet kan. Het gaat erom dat zolang jij nog niet genezen bent je niet verzekerd bent. En hersteld is in dit geval niet als jij vind dat het kan, maar een periode die de verzekering aangeeft en die in elk geval zo lang duurt als je nog fysiotherapie hebt en af en toe met een kruk loopt.
Op het moment dat er nu iets gebeurt, en dat hoef je niet eens zelf te doen, een ander kan het ook veroorzaken, heb je kans dat jij verantwoordelijk word gehouden en dus niet verzekerd bent. En wie gaat dan de schade betalen?

Ik kan ook autorijden en dat kan ik nog steeds als ik mijn rijbewijs laat verlopen. Desondanks mag ik dan gewoon niet rijden en ben ik niet verzekerd. Dáár gaat het om, niet of het kan of niet.