Pillen slikken, hoe doen jullie dat?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_JTM

Berichten: 893
Geregistreerd: 06-03-12

Pillen slikken, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 08:45

De titel zegt het eigenlijk al;
Pillen slikken, hoe doen jullie dat?

Ik kan heel slecht pillen slikken, de anticonceptiepil gaat wel als ik er maar veel wat bij drink zodat ik de pil weg kan spoelen. Nu heb ik nieuwe medicijnen gekregen voor mijn hooikoorts die een heel stuk groter zijn als mijn oude medicijnen en ze zijn ook niet door midden te breken oid. Moet die dus in één keer doorslikken. Nou, dit is echt een drama! Ik sta iedere ochtend met mn pilletje en een glas water bij de wasbak want mocht het fout gaan kan ik het in de wasbak eruit gooien.
Ik heb het gevoel dat het tussen mijn oren zit en het daarom niet goed gaat. Hoe ik het doe? Ik leg de pil helemaal achter op mijn tong en begin dan water te drinken, zoveel dat ik moet blijven slikken en dit gaat meestal wel goed.

Heeft iemand nog tips hoe dit makkelijker gaat?
Vanochtend en gisterochtend kreeg ik het namelijk niet voor elkaar en had ik dus last van hooikoorts.

berdien85

Berichten: 6482
Geregistreerd: 05-06-07
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pillen slikken, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:47

Zo doe ik het ook. Wordt vanzelf wat makkelijker. Ligt ook erg aan de pil, de 'gladde' zijn makkelijker dan bijvoorbeeld een paracetemol.

Suzanne F.

Berichten: 49327
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:48

Bij mij gaat het het makkelijkste met wat drinkjoghurt. Ik drink altijd Yoki perzik en daarmee neem ik mijn vitaminenpillen in. Zelfs 4 tegelijk. Pillen in de mond, slok Yoki, beetje laten zweven en in 1 slok doorslikken. :+

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:49

Ik krijg niks weg als ik ze helemaal achter op mijn tong leg, nog geen paracetamol! Maar ik kan twee grote visoliecapsules, een langwerpige vitaminetablet en kruidentabletjes in een keer doorslikken als ik het gewoon voorop mijn tong leg en een klein slokje water neem. Voor mijn gevoel is het dan net gewoon een hap eten :) kan je misschien proberen? Niet te veel water en niet te ver achterop je tong leggen maar net doen of het voedsel is!

butengeweun

Berichten: 3662
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:49

Kin op je borst en dan slikken dan is je opening naar de slokdarm groter, wist ik vroeger ook niet.

Ja kan ook oefenen met snoepjes als gummy beertjes

quartel

Berichten: 15896
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:49

Mijn dochter vind dat ook altijd zo lastig.
Als ik wat moet nemen dan neem ik alles het liefst in 1 x
Hop in de bakkes....grote slokken water er bij en ineens is het dan gewoon weg :Y)
4 tegelijk is heel gewoon voor mij.
Maar.......
Je kan je pillen altijd ook verpletteren tussen 2 lepels en dan word het poeder.
Zo doen ze dat in de zorg ook........kan met alle pillen :j

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:51

Ik merk dat melk bij mij meer glijdt dan water haha.
Pil net achter het puntje van me tong, en terwijl je een slok neemt je tong achterover slaan en weg is ie bij mij '-'
Als ik hem helemaal achteraan leg lukt het niet eig.

@quartel
Maar sommige pillen moeten toch in de maag van hun omhulsel af?
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 25-07-14 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Berichten: 8228
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:52

als je wil is er een pillesnijder te koop.Dan kan je ze wel halveren.
Misschien eens proberen met een handje nootjes of m&m,s ofzo. Ik heb er gelukkig geen moeite mee. Heb er 18 op 1 dag haha ben blij dat ik ze zo wegkrijg.

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:53

quartel schreef:
Mijn dochter vind dat ook altijd zo lastig.
Als ik wat moet nemen dan neem ik alles het liefst in 1 x
Hop in de bakkes....grote slokken water er bij en ineens is het dan gewoon weg :Y)
4 tegelijk is heel gewoon voor mij.
Maar.......
Je kan je pillen altijd ook verpletteren tussen 2 lepels en dan word het poeder.
Zo doen ze dat in de zorg ook........kan met alle pillen :j


Dat kan dus echt NIET met alle pillen, beetje domme reactie!!
Maagsapresistente of slow-release pillen mag je echt niet kapot maken :n

Mars

Berichten: 33271
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:53

Met wat fijngekauwt eten doen, biscuitje, ontbijtkoek, stukje brood oid. Erop kauwen tot het punt dat je het nornaal gezien door zou slikken. Dan mond open, pil in het fijngekauwde spul en meteen je mond dicht en doorslikken.
Niet teveel over nadenken ook, want dan wordt t steeds lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:54

Kijk uit met melk in combinatie met capsules, dat haalt het beschermlaagje weg. :)

Ik heb zelf alleen problemen met paracetamol (gevoel dat het in je keel blijft hangen) en Temazepam capsules.
Voor de rest geen problemen mee.
Elke avond moet ik 10 tabletten innemen en dat doe ik in 1 keer met een slokje water.

quartel

Berichten: 15896
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:55

manie schreef:
quartel schreef:
Mijn dochter vind dat ook altijd zo lastig.
Als ik wat moet nemen dan neem ik alles het liefst in 1 x
Hop in de bakkes....grote slokken water er bij en ineens is het dan gewoon weg :Y)
4 tegelijk is heel gewoon voor mij.
Maar.......
Je kan je pillen altijd ook verpletteren tussen 2 lepels en dan word het poeder.
Zo doen ze dat in de zorg ook........kan met alle pillen :j


Dat kan dus echt NIET met alle pillen, beetje domme reactie!!
Maagsapresistente of slow-release pillen mag je echt niet kapot maken :n

Ik ben bang dat ik er ervaring genoeg mee heb om te weten dat dat dus wel kan.

En een beetje normaal reageren misstaat echt niet hoor!

finally

Berichten: 175
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: ergens in N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:56

hoe ik dat doe? pillen net als een snoepje in je mond stoppen en een slok water erbij en slikken,als je ingewikkeld gaat doen met hoofd achterover achter op de tong ed. dan lukt het niet nee
erop kauwen ook niet doen,is smerig en maakt dat je mischien moet kokhalzen, en sommige zijn time-released die geven het stofje geleidelijk af

Barroco

Berichten: 2727
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:57

Bij mij werkt het om eerst een grote slok water te nemen (niet doorslikken) pil erin gooien, hele sloot water erachter aan en dan drinken. Niet je hoofd in je nek inderdaad, maar iets voorover gebogen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 08:57

Pillen knippers kan je op eBay echt voor 1 euro kopen.
Kan je verder niet helpen, geen problemen mee

_JTM

Berichten: 893
Geregistreerd: 06-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 08:59

Zo, jullie zijn er vroeg bij :)!

@ Suzanne F.: Ik heb al verschillende soorten drank geprobeerd, melk, water, ranja, ijsthee. Werkt helaas voor mij niet.

@ Eight: Ook dat het ik al eens geprobeerd maar dan blokkeer ik het helemaal, op de een of andere manier druk ik dan mijn tong omhoog en houd ik het tabletje tegen. Ik krijg het dan niet voor elkaar om het wel goed door te slikken. Zit waarschijnlijk echt tussen mijn oren.

@butengeweun: Dat kan ik nog eens proberen, bedankt voor de tip!

@quartel: ik heb dit vanochtend gedaan met een capsule: capsule uit elkaar gehaald, poeder in de melk gegooid en doorgeroerd. Dit ging, alleen die smaak blegh :Y) Ook dat kwam er dus bijna uit.

Zoals jullie allemaal kunnen lezen ben ik dus nogal een moelijke hierin -O-

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:02

quartel schreef:
Ik ben bang dat ik er ervaring genoeg mee heb om te weten dat dat dus wel kan.

En een beetje normaal reageren misstaat echt niet hoor!


O,o,oh wat een dommigheid hier.
Lees ff wat ik schreef, NIET alles mag kapot!

_JTM

Berichten: 893
Geregistreerd: 06-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 09:03

Mars schreef:
Niet teveel over nadenken ook, want dan wordt t steeds lastiger.


Er hier gaat het denk ik mis, ik ben er zo mee bezig dat het 'vandaag' wel moet gaan dat het waarschijnlijk daarom verkeerd gaat. En als het dan een keer goed gaat ben ik de volgende ochtend nog steeds blij en vind ik dat ik me de andere keren heb aangesteld maar dan gaat het dus weer fout...

Mijn vriend is ook zo'n makkelijke hierin, gooit er ook een paar pillen in en kan ze meteen doorslikken. Vind ook dat ik me wat aanstel, want tja, zo moeilijk is het toch niet?

blackstar

Berichten: 3192
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:04

Ik ben ook zo'n kneus die pillen niet weg krijgt.
Paracetamol, die breek ik in 8 stukjes en dan er nog op kauwen voor ik die weg kan slikken (die zijn zo stroef vind ik)
Van die langwerperige pillen die krijg ik niet weg met drinken alleen met een hap vla en dan lukt het wel.

Mars

Berichten: 33271
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:06

Kan ik me voorstelllen TS, sommige mensen vinden het nu eenmaal lastig. Ik zou het zeker eens proberen op de manier hoe ik schreef.

En idd: niet alle pillen mag je fijn malen, altijd even nakijken in je bijsluiter :j

Lisann__

Berichten: 2593
Geregistreerd: 13-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:08

Ik ben ook een hele lastige pillen- slikker, maar heb wel al een aantal jaren terug dé manier gevonden waardoor ik het wel kan.

Ik neem een grote slok water (zonder door te slikken) en prop daarna het pilletje tussen mijn lippen door. En dan slik ik het als geheel door.

Dit is de enige manier waarop ik het kan. Succes!

quartel

Berichten: 15896
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:09

manie schreef:
quartel schreef:
Ik ben bang dat ik er ervaring genoeg mee heb om te weten dat dat dus wel kan.

En een beetje normaal reageren misstaat echt niet hoor!


O,o,oh wat een dommigheid hier.
Lees ff wat ik schreef, NIET alles mag kapot!

Hoe doe jij dat dan door een sonde slang??

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:10

_JTM schreef:
Er hier gaat het denk ik mis, ik ben er zo mee bezig dat het 'vandaag' wel moet gaan dat het waarschijnlijk daarom verkeerd gaat. En als het dan een keer goed gaat ben ik de volgende ochtend nog steeds blij en vind ik dat ik me de andere keren heb aangesteld maar dan gaat het dus weer fout...

Mijn vriend is ook zo'n makkelijke hierin, gooit er ook een paar pillen in en kan ze meteen doorslikken. Vind ook dat ik me wat aanstel, want tja, zo moeilijk is het toch niet?


Ik snap je helemaal! Dat had ik dus vroeger ook. Een paracetamol brak ik in 8 stukjes en dan ging het soms nog niet :+
Ik maakte me er gewoon veel te druk om.
Inderdaad gewoon in de mond stoppen, hoeft niet eens perse achter op je tong en met een flinke slok water doorslikken.
Bij mij was het eigenlijk een kwestie van een knop omzetten en nu slik ik de grootst mogelijke pillen en een aantal tegelijk gewoon zonder problemen door.
Succes :)

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:11

Oefenen. Klinkt heel maf, maar tot een paar jaar terug lukte het mij ook amper en kon ik soms een uur zitten klooien met een paracetamolletje. Toen ben ik naar de dokter gegaan met dit probleem en kreeg een enorme lading placebopillen mee, een soort suikertabletjes, in verschillende vormen, kleuren en maten, dat ik een maand of 2 dagelijks 3 pillen minstens per dag moest slikken, alsof het een antibioticakuur was of zo. Doordat het niet ernstig was als er eens eentje in de gootsteen belandde en het wel een routine werd ging die druk eraf en heb ik nu met de meeste pillen weinig moeite meer, of ze nou groot, klein, dik, dun of wat dan ook zijn.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:13

Mars schreef:
Met wat fijngekauwt eten doen, biscuitje, ontbijtkoek, stukje brood oid. Erop kauwen tot het punt dat je het nornaal gezien door zou slikken. Dan mond open, pil in het fijngekauwde spul en meteen je mond dicht en doorslikken.
Niet teveel over nadenken ook, want dan wordt t steeds lastiger.

Zo doe ik het ook. Ik kan echt niets slikken, zelfs mijn anticonceptiepil is een grote opgave met water alleen. Met een hap van mijn ontbijt erbij gaan alle grote pillen echter prima, ik prop ze erin en slik dat bolletje eten door :')