Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:51

Salsa schreef:
Oja vergeet ik bijna. Na beide bevallingen heb ik mijn placenta en navelstreng gedoneerd voor stamcelonderzoek.

Dus zwangere dames of toekomstige zwangere dames bespreek het met je gyn of vk. Ze kunnen juist met deze dingen enorme stappen maken


Joh, wist helemaal niet dat zoiets gedaan werd?? Weer iets geleerd :+

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:51

_Lorette_ schreef:
Ik weet ook niet wat ik zou doen als ik de wensen van de persoon in kwestie niet heel erg goed zou kennen. Ik ben zelf ontzettend pro-donor, maar ik zou ook niet voor iemand anders durven te beslissen.



Ik voor mijn kinderen JUIST wel! Dan hoop ik dat hun dood niet helemaal voor niets is geweest en zij in elk geval een ander leven er misschien hebben kunnen redden.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:52

Huh omdat je een vriend hebt mag het niet?

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:52

Ailill schreef:
JenW schreef:
leuk om nog meer mensen te spreken hierover!
vanwaar jullie keus om bij overlijden delen van je lichaam af te staan?
:)

ik had vandaag het telefoongesprek gehad met de vragenlijst, maar wat een vragen zeg :P
snap natuurlijk dat ze het nodig hebben hoor daar niet van.

nu staat er in het boekje dat bloedgeven ongeveer 10 minuutjes duurt en dan een halve liter word weggehaald, en dat je daarna iets te eten kunt gaan halen om zelf aan te sterken.

weet iemand of dit gratis is en of dat echt nodig is?

Zou je ook als bloeddonor mogen roken? die vraag kwam echt bij me op :)

Ik heb mijzelf op mijn 16e/18e aangemeld als orgaandonor, ik vind het een mooie gedachte dat, indien sommige organen nog bruikbaar zijn, iemand anders voort kan leven met een stukje van mij.

Daarnaast mag ik geen bloeddonor zijn, omdat ik een vriend heb
, enorm zonde want mijn bloedgroep is AB- :list:


Wutt?? Uitleg graag ?
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 31-07-14 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:55

Waarschijnlijk gaat het om een homosexuele relatie? Als je man/man contact hebt (gehad) dan mag je geen bloeddonor zijn.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:58

Ooh zo, duidelijk ! Dat is wel balen als je zo'n bloedgroep heb ! :(

Edit: En vrouw-vrouw mag dus ook niet dan ?
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 31-07-14 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 18:59

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken! Ik heb vorig jaar op kroningsdag het wonder van orgaandonatie heel dichtbij mogen ervaren. Onze dochter stond op de spoedlijst voor een nieuwe lever. Deze heeft zij van een heartbeating donor ontvangen, na wat postoperatieve problemen is de ok volledig geslaagd! Dankzij mensen zoals jullie is haar levenskwaliteit enorm verbeterd en is zij van een meisje wat niets meer kon, getransformeerd in een meisje wat weer kan leven!!

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:01

DatBenIkNou schreef:
Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken! Ik heb vorig jaar op kroningsdag het wonder van orgaandonatie heel dichtbij mogen ervaren. Onze dochter stond op de spoedlijst voor een nieuwe lever. Deze heeft zij van een heartbeating donor ontvangen, na wat postoperatieve problemen is de ok volledig geslaagd! Dankzij mensen zoals jullie is haar levenskwaliteit enorm verbeterd en is zij van een meisje wat niets meer kon, getransformeerd in een meisje wat weer kan leven!!


Wat geweldig om te horen !!!! *\o/*

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:01

Tessa_93 schreef:
Ooh zo, duidelijk ! Dat is wel balen als je zo'n bloedgroep heb ! :(

Edit: En vrouw-vrouw mag dus ook niet dan ?



Jawel! Idioot eigenlijk hé?

Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:06

Salsa schreef:
Huh omdat je een vriend hebt mag het niet?

Klopt, o.a. mannen die sex hebben met andere mannen, mogen geen bloed doneren.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:22

Ik ben ook bloeddonor en orgaandonor, alleen momenteel kan ik even niet doneren omdat ik bloedarmoede heb gehad. Je mag natuurlijk sowieso niet doneren met een te laag HB, maar je mag na het stoppen met ijzerpillen ook weer een tijd niet doneren. Daarnaast ook mij verstandskies weg laten snijden, dus hier een tijdje niks!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:25

Ik ben wel na mijn dood donor, maar voor de tijd niet. Bloeddonor mag ik niet zijn omdat ik maar 1 goed bereikbare ader heb en ze willen het niet vaker gebruiken dan uiterst noodzakelijk ivm mogelijk littekenweefsel. Anders moeten ze namelijk in de voet prikken.... En dat is niet handig voor een infuus.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18684
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:28

Ailill schreef:
Salsa schreef:
Huh omdat je een vriend hebt mag het niet?

Klopt, o.a. mannen die sex hebben met andere mannen, mogen geen bloed doneren.


Meen je dat echt?? :oo wat een discriminatie! Homo zijn zit toch niey in bloed of wel dan? Wat ontzettend krom :(

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:42

Heeft totaal niks met discriminatie te maken, heeft te maken met het feit dat er in de homo gemeenschap meer ziektes zoals HIV voorkomen. Om voor een zo veilig mogelijk bloedproduct te zorgen, moeten een hoop risicofactoren weggenomen worden.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:47

Discussie is al vaker gevoerd en heeft weinig zin, sanquin bepaald het beleid op basis van de hiv monitor en maakt haar afweging daarin en er is geen sprake van discriminatie omdat ze het alleen hebben over mannen die seks hebben met mannen. Commissie gelijke behandeling heeft daar uitspraak over gedaan omdat je niet wordt geweigerd op basis van geaardheid, maar op basis van je seksuele contacten.

Het is gewoon een beslissing genomen op statistiek, om de ontvanger zo goed mogelijk te beschermen. Want daar gaat het immers om; de ontvanger.


En dat mag je stom vinden, achterhaald of je gaat hoog en laag springen; maar sanquin is verantwoordelijk voor het donorbloed en maakt bewust een keuze en het is geen discriminatie.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 19:57

Ailill schreef:
Salsa schreef:
Huh omdat je een vriend hebt mag het niet?

Klopt, o.a. mannen die sex hebben met andere mannen, mogen geen bloed doneren.


Heeft dan neem ik te maken met HIV?
Is dat niet een beetje achterhaald inmiddels dat dit een "homoziekte" is :oo >;)

Edit oh er is al reacties op. Ik neem aan dat ze ook lesbisch en hetro mensen checken op dezelfde ziektes dus snap de uitzondering niet helemaal.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:02

Ailill schreef:
Salsa schreef:
Huh omdat je een vriend hebt mag het niet?

Klopt, o.a. mannen die sex hebben met andere mannen, mogen geen bloed doneren.


Wat een prettig profiel heb je trouwens :P ook voor hetro dames ;)

En weer OT

Wat mooi om te horen dat hier al mensen zijn waarbij een klein meisje al een nieuw leven heeft door een donor. Zou een eer zijn om wanneer het mijn tijd is zo iemand te helpen.
Laatst bijgewerkt door Salsa op 31-07-14 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Geodeo
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:03

Nee, want HIV komt onder deze bevolkingsgroepn nu eenmaal meer voor dan bij andere geaardheden. Zo mag je ook geen bloed geven als je wel eens drugs hebt gespoten. Zelfde reden.

Er wordt nergens gezegd dat elke homo HIV heeft, maar de kans dat zo iemand het bij zich draagt is helaas groter dan bij een lesbische of hetero. Ik snap best dat de bloedbank dit risico niet wil nemen, hoe zonde het ook eigenlijk is van het bloed...
Heeft ook te maken met het feit dat je minstens 6 maand besmet moet zijn, voordat je HIV kunt aantonen.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:06

Je mag ook geen bloed geven als je seksueel contact hebt gehad met iemand uit bepaalde landen in Afrika, ook omdat daar veel meer HIV voorkomt.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:07

Geodeo ik vind dat niet perse gelden. Zeker als je kijkt naar de jonge generaties. Deze weten alles over HIV en zich beschermen.

Ik ken ook een meid die op stage in Afrika het ook niet zo nauw nam. Hoop dat ze haar toch echt zouden testen. Ze heeft mazzel gehad maar echt oerdom.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat je nooit weet wat iemand heeft uitgevroten. Daarom iedereen standaard testen.

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:12

Iedereen wordt ook standaard getest. :j

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:16

Ik ben alleen orgaandonor. Bloedgeven mag ik even niet en stamceldonor ook niet vanwege een erfelijke bloedafwijking.

Zoals ook al in het andere topic genoemd, heeft mijn vader een aantal jaren geleden een nieuwe lever ontvangen. Deze lever werd afgestoten en dezelfde week heeft hij zijn tweede lever ontvangen. Door de complicatie van de eerste transplantatie zit mijn vader nu in een rolstoel. De lever stolde het bloed niet en daardoor ontstonden grote bloedingen in ledematen. Hierdoor moet hij nu zijn beide benen misschien en heeft hij grote huid transplantaten op zijn armen.
Maar mijn vader staat midden in leven hoor. Rijdt in de auto en gaat op vakantie.

Om even in te haken op het HIV verhaal. Ik heb dezelfde bloedafwijking als mijn vader (had moet ik zeggen want door de transplantatie heeft hij de afwijking niet meer), namelijk hemofilie. Hiervoor moesten zij vroeger medicijnen spuiten. Deze medicijnen werden destijds van menselijk bloed gemaakt. Omstreeks 1983 (weet het niet helemaal zeker) zijn deze medicijnen besmet geraakt met HIV en zijn er diverse hemofilie patiënten besmet geraakt en inmiddels overleden. Mijn vader heeft de pech gehad medicijnen te hebben gehad die besmet zijn geweest met hepatitis C, wat dan ook direct de reden is van zijn levertransplantaties.
Dit heeft uiteraard voor grote opschudding gezorgd en destijds is toen besloten de risicogroepen uit te sluiten van donatie. Dit is natuurlijk ondertussen achterhaald maar ik begrijp dus heel goed de angst om eventuele risicogroepen weer toe te laten.

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:21

Frensie schreef:
Heeft totaal niks met discriminatie te maken, heeft te maken met het feit dat er in de homo gemeenschap meer ziektes zoals HIV voorkomen. Om voor een zo veilig mogelijk bloedproduct te zorgen, moeten een hoop risicofactoren weggenomen worden.


Het bloed word toch standaard getest op alle ziektes ?

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:24

Het bloed wordt inderdaad standaard getest. Maar een eventuele nieuwe HIV besmetting is niet direct zichtbaar, dus daarom ook de vragenlijst en daarom het weren van donoren met risico contacten.

Salsa

Berichten: 2797
Geregistreerd: 21-05-07
Woonplaats: Thuis

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:29

Sakkia mooie toevoeging. Dank je wel