Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:24

Ik ben al mijn hele leven orgaan donor. Vanaf t moment dat ik wist wat het inhield.

Mijn hele familie is donor dus het 'hoort' zo

Na mijn zwangerschap ga ik ook starten met bloed doneren.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 11:25

Xfjord schreef:
Ess_Ramona schreef:
Hoeveel cm gaat er eigenlijk van af? Want dan weet ik hoe lang ik nog moet :').

25 cm

http://www.haarbank.nl/ en hier vind je nog wat info erover

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 11:34

Mooi allemaal!mooie gedachtes achter de keuzes. :)

Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:27

Ik weet nog wel toen ik 15 was toen een vriendin van mijn moeder iets vertelde over bloeddonor. Ik had gelijk van: dat wil ik ook. Je wilt niet weten hoe teleurgesteld ik was toen ik hoorde dat het pas mag als je 18 bent.

En toen ik dus 18 werd, heeft die vriendin van mijn moeder mij een heel leuk kado gegeven. De inschrijf formuleren. :)

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 14:31

oh wat leuk zeg!!

vriendinnen verklaren mij hier voor gek dat ik dit doe :')
die reacties van: gek waarom doe je dat in godsnaam.
of die naald.

mens ogen dicht en klaar :+

weet niet meer hoe ik hier bij gekomen ben, roep het al een hele tijd, ben nu 19 en heb echt zin om de eerste keer bloed te geven!
het feit dat je der veel mensen mee helpt vind ik zo geweldig ! :D

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:33

Mijn oudere zus had een nieuwe nier nodig, maar omdat ze gen donoren konden vinden is ze helaas op 3 jarige leeftijd overleden.. Heb haar ook nooit gekend trouwens
Kinddonor is sowieso erg moeilijk te vinden, maar dit is ook een beetje mijn reden. Als ik zo iemand kan redden, waarom niet?

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 14:36

oh wat een verhaal..
kan mij voorstellen dat kinderorganen moeilijk zijn, je zult toch een overleden kind nodig hebben denk ik dan toch?
want het is dan toch 18 jaar of ouder?

Es_ther

Berichten: 18716
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:37

Onder de 18 mogen ouders beslissen als het kind is overleden dacht ik. Weet het niet helemaal zeker!

Anoniem

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:39

Ik zou het ondanks mijn verdriet doen , ooit eens ik geloof een neef maar die was heel jong onder de 1 en dat ik 1988 met een ernstige hartafwijking die redde het niet geen kans ,mocht ik kinderen krijgen en zouden ze wegvallen dan zou ik graag andere kinderen helpen met mijn kind..

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:39

@essromana klopt. Als ouder zijnde met gezag beslis jij over de organen hoe bot t ook klinkt of die gebruikt mogen worden. Ik zelf heb altijd gezegd ik zeg nee, tot mijn zoon zelf kan beslissen en dit aangeeft. Ik vind het on eerlijk om over een ander zijn lichaam,die het nog niet kan beslissen, een keuze te maken... Misschien als het wel nodig zou zijn en t gebeurd ik anders beslis,maar op dit punt zeg ik nee, omdat hij 2,5 jaar is en nog helemaal niet kan beslissen hoe en wat.

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:41

Hier ook donor, na mijn overlijden mogen ze alles hebben want naar mijn mening heb ik er dan toch niks meer aan. En als het ervoor kan zorgen dat andere mensen hun geliefde langer bij zich kunnen houden, dat willen we allemaal toch?
Bloeddonor is helaas geen mogelijkheid voor mij, daar is mijn angst voor naalden te groot voor.
Ben ooit getest voor beenmergdonor, mijn beste vriend had kanker, maar bleek helaas geen match te zijn.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:42

Rose123 schreef:
Hier ook donor, na mijn overlijden mogen ze alles hebben want naar mijn mening heb ik er dan toch niks meer aan. En als het ervoor kan zorgen dat andere mensen hun geliefde langer bij zich kunnen houden, dat willen we allemaal toch?
Bloeddonor is helaas geen mogelijkheid voor mij, daar is mijn angst voor naalden te groot voor.
Ben ooit getest voor beenmergdonor, mijn beste vriend had kanker, maar bleek helaas geen match te zijn.

Ik weet nog niet of ik dat wil. Klinkt zo vies :') maar je kan wel iemands leven redden. En onder de grond rot je weg

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:45

Bloed doneren is niet aan mij besteed, maar ze mogen mij bij mijn overlijden helemaal leegroven om te kijken of ze er iemand anders blij mee kunnen maken! :) Ik wilde dat al op zo'n jonge leeftijd, dat mijn moeder bang was dat ik op een of andere manier aanvoelde dat ik vroeg zou komen te overlijden. Maar nee, het idee vond ik gewoon heel erg mooi. Uiteindelijk was ik oud genoeg om me te registreren als donor, dus meteen gedaan.

Mijn vader had zich nooit geregistreerd als donor, maar wij wisten wel dat hij het wel wilde zijn. De keuze was daarom snel gemaakt toen hij plotseling kwam te overlijden. Niet heel veel was bruikbaar, maar alle beetjes helpen.

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:47

@lorette hier wilde ik het ook altijd al,maar de keuze lag bij mij en heb me ook direct geregistreerd ! Maar ik vind voor een ander deze keuze maken niet echt eerlijk, het is tenslotte wel hun lichaam of ze overlijden of niet. Daarom kan ik gewoonweg niet kiezen voor mijn zoon...
hier kon mijn vader geen donor zijn na zijn overlijden....door de veteranen ziekte, meerdere hartaanvallen en diabetis en nog veel meer ziektes was er niks bruikbaar...

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:50

Ik weet ook niet wat ik zou doen als ik de wensen van de persoon in kwestie niet heel erg goed zou kennen. Ik ben zelf ontzettend pro-donor, maar ik zou ook niet voor iemand anders durven te beslissen.

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:51

@Xfjord, Ik zou ook niet onder de grond willen liggen. Ik word liever gecremeerd en uitgestrooit op een prachtig plekje. Ik krijg altijd de rillingen van begraafplaatsen dus wil er ook niet liggen.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:00

wel mooi dat jullie daar zo over denken! :j

ik denk bij die dingen vooral aan de nabestaande, lijkt mij vreselijk als ze niet echt afscheid kunnen nemen en het idee dat ik dan leeg geroofd ben..
maar aan de andere kant je kan weer mensen helpen waar ik altijd mijn best voor doe..

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:11

Bij bloed heb ik eigenlijk zoiets van dat geven mensen toch al heel veel ?
Ik vraag me dan eigenlijk een beetje af of ze niet wel genoeg hebben, en twijfel hierom ook of ik bloeddonor zal worden over 2 jaar (ben 16, dus moet nog even wachten). Ik heb geen bijzonder bloedtype, 35% van de Nederlanders heeft mijn bloedtype. Ik zou het niet erg vinden om wat bloed te missen, maar ik ben niet al te groot en dan is een halve liter bloed ineens best veel. Dan heb ik eigenlijk zoiets als ze niet te kort komen dan laat ik iedereen die nu donor is dat lekker doen en dan doe ik het niet.
Had ik bloedtype AB negatief gehad had ik het wel gedaan, omdat dit een vrij zeldzaam bloedtype is en dan weet je gewoon dat er niet veel donoren zullen zijn met dit bloedtype.
Van beenmerg of stamcellen weet ik dat het niet zo makkelijk is om in verschillende groepen te kunnen indelen net als bloed. Er moet echt een specifieke match zijn. De kans dat je hier ooit voor wordt opgeroepen is ook kleiner dan 5%, en hierbij heb ik ook zoiets van hiervoor hebben ze iedereen nodig, want ieders beenmerg is anders (soort van) en het kan maar net zijn dat net als in dat verhaal ik de enige (of een van weinige) ben met dat soort beenmerg dat ergens nodig is om iemands leven te redden.

Van bloed heb ik toch zoiets van er zijn vast genoeg anderen met het bloedtype dat ik heb die het wel doen. dan komt toch wel bij mij een beetje de angst van naalden en mis prikken naar boven. Maar van stamcellen twijfel ik niet.

Maar voor de rest donor van 'als ik dood ben mogen ze alles hebben' vind ik zelf nogal een luguber idee. natuurlijk snap ik waarom je het zou doen en dat is dan een heel mooi verhaal dat je aan je spookvrienden kan vertellen maar ik zou het zeker als ik jong stierf ivm ouders als nabestaande of tantes of dergelijke niet over mn hart verkrijgen dat als ik dood ben gelijk mijn hart of mn maag of weet ik veel wat er moet worden uitgehaald, zie het al helemaal voor me dat ze thuis langskomen de dag na mn dood en vragen of ze mijn lichaam mogen hebben %) Maar goed misschien denk ik daar over twee jaar anders over.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:15

Ik ben al jaren donor. Alles mogen ze van me hebben.
Het lijkt me een fantastisch idee als ik ook na mijn dood nog iets voor iemand anders kan betekenen.

Bloeddonor ben ik niet. Ben werkelijk als de dood voor naalden (erg handig als je diabetes hebt :+ ) en zie het dan ook niet zitten om ieder half jaar er dagen van te voren over in de zenuwen te zitten :o
Mocht er ooit ter plaatse bloed nodig zijn (bijvoorbeeld bij een ernstig ongeval), zal ik bij wijze van spreken de eerste zijn om dan bloed te geven.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:17

of ze genoeg bloeddonors hebben weet ik niet, maakt mij ook niks uit, het idee dat ik iemand kan helpen vind ik belangrijker.
zo te lezen twijfel je nog erg, ik zou zeggen wacht die 2 jaar lekker af en je kunt het altijd nog doen he, je bent pas te laat naar je 70ste :')

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:18

JenW schreef:
of ze genoeg bloeddonors hebben weet ik niet, maakt mij ook niks uit, het idee dat ik iemand kan helpen vind ik belangrijker.
zo te lezen twijfel je nog erg, ik zou zeggen wacht die 2 jaar lekker af en je kunt het altijd nog doen he, je bent pas te laat naar je 70ste :')

Dus je kan nog 71 jaar wachten (want dan ben je 69 en dan ben je 1 jaar donor :') )

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 15:30

whahahah :')

TendanceJarig

Berichten: 6134
Geregistreerd: 08-05-07
Woonplaats: Meppel

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:41

Ik ben donor en ze mogen van mij na mijn dood alles hebben.

Voorheen ben ik bloeddonor geweest, maar dat mag niet meer vanwege mijn medicijnen voor de schildklier. Ik baal hier enorm van, want ben absoluut niet bang voor naalden en zag het altijd als een wedstrijdje om eerder dan anderen de zak vol te hebben, maar helaas.

Beenmerg of cellen, daar heb ik me eigenlijk nooit zo in verdiept.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:08

Er is een tekort aan bloeddonoren en dat tekort dreigt alleen maar groter te worden.
Een hoop donoren zijn al oud en er is een leeftijdslimiet van 70 jaar. Dus er vallen steeds meer donoren af en die moeten vervangen worden door nieuwe donoren maar dat zijn er steeds minder.

Anoniem

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 16:10

En ach die naald die prikt je alleen even :j