Alle Donoren bij elkaar!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 00:44

Hallo Bokkers!

Naar aanleiding van het topic van GewoonNoor over dat ze iemand gered heeft omdat ze donor is, open ik dit topic.

Het leek mij wel leuk om ook van andere donoren verhalen te horen waarom diegene donor is geworden en wat voor, en de ervaringen ervan.

Dit omdat ik mij opgegeven heb als bloeddonor, en dinsdag aanstaande de keuring heb, en mij door het verhaal van bovengenoemde mij ook wil gaan opgeven voor beenmergdonor.

dus zijn er meer bokkers die donor zijn? :)

ben benieuwd!

Groetjes!

xxrossiexx
Berichten: 922
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: twente

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 01:24

Ik meld me!
ben sinds mijn 18de bloeddonor en heb ook ingevuld voor na mijn overlijden, dat ze alle organen behalve ogen (en huid+spier) mogen hebben.

Anoniem

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 01:30

Ik heb laatst meer als 30 cm haar gedoneerd. En ben nu opnieuw aan het sparen. En als ik overleden ben, mogen ze alles uit mijn lijf halen. Wat ze nodig zijn.

Over bloed doneren ben ik nog aan het nadenken. Maar mijn ijzer is al jaren aan de lage kant. Dus denk niet dat het voor mij mogelijk is om bloed te doneren.

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 01:33

Ik zelf ben ook donor. Als ik overlijdt voor mijn moeder, beslist mijn moeder over mij. Daarna laat ik dit staan dat ze me ingewanden mag hebben. Ik wil namelijk wel gecremeerd worden :)

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 01:47

leuk om nog meer mensen te spreken hierover!
vanwaar jullie keus om bij overlijden delen van je lichaam af te staan?
:)

ik had vandaag het telefoongesprek gehad met de vragenlijst, maar wat een vragen zeg :P
snap natuurlijk dat ze het nodig hebben hoor daar niet van.

nu staat er in het boekje dat bloedgeven ongeveer 10 minuutjes duurt en dan een halve liter word weggehaald, en dat je daarna iets te eten kunt gaan halen om zelf aan te sterken.

weet iemand of dit gratis is en of dat echt nodig is?

Zou je ook als bloeddonor mogen roken? die vraag kwam echt bij me op :)

Anoniem

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 01:52

Ze mogen bij mij alles afnemen. Mijn lichaam is dan toch maar een omhulsel. En ik ken mensen die hun zoontje hebben verloren omdat er geen donor lever beschikbaar was. Dus toen al besloten dat ik donor wou worden (was toendertijd 5)

EmmaVZ

Berichten: 2706
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: In m'n hoofd nog in Zeeland

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 01:55

Ze mogen van mij alles hebben als ik overleden ben. Ik ben er dan zelf niet meer, mn lichaam is dan "niets" imo, en als het dan nog gebruikt kan worden om levens mee te redden eventueel, is dat alleen maar mooi.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 02:01

dat is inderdaad wel een heel mooi iets als je er zo over denkt, ik hier op dit moment nog geen keuze over kunnen maken ;)

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 02:04

Ik ben zelf donor. Ze mogen van mij alles hebben als ik overlijd :)

Ik zit er nog over te denken of ik bloed- en/of beenmergdonor wil worden. Ik ben nou eenmaal niet zo'n spuitjes-fan :o

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 05:35

Ik ben ook orgaan en weefseldonor, alles mogen ze hebben geen probleem.
Ben zelf meerdere malen bij uitname van weefsels geweest bij overleden mensen en dat gaat zo onwijs respectvol en netjes. Echt super!

Bloed en beenmerg denk ik wel over na sinds ik dat topic gelezen heb.

BelleTessa
Berichten: 2254
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Wat je wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 06:30

JenW schreef:
leuk om nog meer mensen te spreken hierover!
vanwaar jullie keus om bij overlijden delen van je lichaam af te staan?
:)

ik had vandaag het telefoongesprek gehad met de vragenlijst, maar wat een vragen zeg :P
snap natuurlijk dat ze het nodig hebben hoor daar niet van.

nu staat er in het boekje dat bloedgeven ongeveer 10 minuutjes duurt en dan een halve liter word weggehaald, en dat je daarna iets te eten kunt gaan halen om zelf aan te sterken.

weet iemand of dit gratis is en of dat echt nodig is?

Zou je ook als bloeddonor mogen roken? die vraag kwam echt bij me op :)

Ja, na het doneren van bloed krijg je wat te eten en te drinken. Appelsap of thee enzo, en een koek en fruit ofzo. Dit is echt wel fijn na hat doneren, kan je even zitten en "re-fillen" i.p.v. meteen opstaan en doorgaan, dan kan je toch licht in je hoofd worden.

Ik ben bloeddonor geworden omdat mijn vader dat zijn hele leven heeft gedaan, en ik 2 jaar geleden bedacht dat ik dat voor ga zetten.
Na mijn dood mogen ze ook alles van m'n lichaam hebben. Ik heb er dan toch niets meer aan, is alleen iets cosmetisch. Dan laat ik liever een ander (ziek) persoon helpen met "iets" van mij.
Als ik dringend een donor nodig zou hebben, wil ik ook dat mensen na hun dood iets afstaan, dus andersom is wel zo netjes vind ik ;)
Iedereen zijn keuze hoor.

Anoniem

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 06:41

Ik ben bloeddonor en op wat dingen na mogen ze alles na mijn dood hebben :)

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 07:05

JenW schreef:
leuk om nog meer mensen te spreken hierover!
vanwaar jullie keus om bij overlijden delen van je lichaam af te staan?
:)

ik had vandaag het telefoongesprek gehad met de vragenlijst, maar wat een vragen zeg :P
snap natuurlijk dat ze het nodig hebben hoor daar niet van.

nu staat er in het boekje dat bloedgeven ongeveer 10 minuutjes duurt en dan een halve liter word weggehaald, en dat je daarna iets te eten kunt gaan halen om zelf aan te sterken.

weet iemand of dit gratis is en of dat echt nodig is?

Zou je ook als bloeddonor mogen roken? die vraag kwam echt bij me op :)


Ik heb bij de bloedbank gewerkt.
Het eten en drinken is gratis en als je voor de eerste keer de halve liter doneert, is het ten strengste aangeraden om minstens 10 minuten te blijven zitten. Maar voordat je een halve liter doneert, word je eerst een keer opgeroepen om alleen wat buisjes bloed te geven. Deze zullen ze testen, bloedgroep bepalen, etc. Als dat allemaal goed is, dan word je opgeroepen voor het echte werk.

Je mag roken als donor.

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:43

Ik ben orgaan- en weefseldonor. Bloeddonor mag niet met mijn medicatie.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 09:30

Mooi dat veel hier dingen afstaan bij overlijden zeg.
Had eerlijk gezegd niet gedacht dat er veel mensen dit zouden doen, omdat het al moeilijk genoeg is voor de nabestaanden :)

Frensie:
Oh dat is wel fijn dan.
Hoor je vaak dat mensen duizelig worden?

Suprice
Berichten: 2540
Geregistreerd: 02-10-05

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:34

Ik doneer ook bloed. Na het doneren heb ik nergens last van, maar ik neem vaak voor de zekerheid toch iets te eten/drinken en ga dan ook niet meer intensief sporten.
Ook sta ik organen af na mijn overlijden, ik heb er dan toch niks meer aan (mijn mening natuurlijk) en de nabestaanden zien er niks van en je helpt er andere mensen weer mee.

KimL86
Berichten: 3652
Geregistreerd: 03-06-04

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:37

Ik ben orgaan donor. Volgens mij heb ik ingevuld dat ze alles mogen hebben.
En ook ben ik bloeddonor.
Stamceldonor ben ik niet, maar daar heb ik wel over nagedacht.
Ik ben er nog niet over uit of ik dat doe.

Frensie

Berichten: 1319
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:37

Meerderheid is niet duizelig, maar je moet wel rustig aan doen.
Voor de donatie iets gegeten hebben, over de dag genoeg gedronken hebben, niet net intensief gesport hebben en ook daarna niet meer intensief sporten. Gewoon er even rekening mee houden dat je een flinke prestatie gaat leveren.

Ik had een keer een grote stoere man in mijn stoel die flauw viel. Bleek achteraf dat zijn vrouw hoogzwanger was en bijna uitgerekend van het 3e kindje in 3 jaar, die man was hartstikke gestressd! Haha, arme kerel.

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:41

Hier ook bloeddonor (toevallig dinsdag nog gedoneerd) en donor na overlijden. Van mij mogen ze alles hebben, dit riep ik al toen ik heel jong was.

Ik heb na het doneren ook nergens last van, maar ze hebben lekkere dingen hier, dus meestal ga ik nog even zitten met een boek of tijdschriften daarna pas door. Bloedgeven duurt soms wel langer dan 10 minuten, als je bloed bijvoorbeeld niet zo makkelijk naar het zakje stroomt, dan zit je wat langer.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Alle Donoren bij elkaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:42

Ik ben bloeddonor en orgaandonor mocht ik overlijden. Ik kan heel makkelijk bloed geven maar ben niet heel vaak nodig door mijn bloedtype. Gelukkig wel 'dun' bloed dus binnen de 10 minuten ben ik klaar.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 09:43

Das wel sneu haha!

Wat kan ik dinsdag verwachten ongeveer?
Heb gisteren gebeld en wat vragen gekregen en heb dinsdag dan de keuring, alleen prikkie klaar of?

suus_pepper

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:44

Ik sta alles af als ik ben overleden. Zou er niet mee kunnen leven dat als ik dood ben iemand anders ook overlijdt omdat ik mijn lever zou willen houden of iets dergelijks...

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:44

Mocht ik komen te overlijden dan ben ik orgaan donor, en heb me nav dat topic ook aangemeld als beenmergdonor.

Bloeddonor zou ik wel willen maar zit nog wel eens in Engeland of laat een tattoo zetten en dan wordt je afgewezen.

Vind het gewoon een mooi idee dat ik mensen zo kan helpen.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 09:45

Leuk om al die verhalen te lezen!
Veel bloeddonors hier :p

RianneH

Berichten: 28234
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:46

LovingTweety schreef:
Ik ben bloeddonor en orgaandonor mocht ik overlijden. Ik kan heel makkelijk bloed geven maar ben niet heel vaak nodig door mijn bloedtype. Gelukkig wel 'dun' bloed dus binnen de 10 minuten ben ik klaar.


He dat is apart, wordt je dan minder opgeroepen? Welke bloedgroep heb je (als ik mag vragen)?

@TS, volgens mij krijg je een vragenlijst, die moet je invullen. Dan een keuring (is privé dus een vriend/ouder mag niet mee) waar je de lijst bespreekt en je Hb en bloeddruk wordt gemeten. Dan mag je naar de zaal waar ze volgens mij 3 buisjes af nemen en dan ben je klaar.