Een Fistel.Wie heeft dit [gehad] en hoe is het weg gehaald?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Een Fistel.Wie heeft dit [gehad] en hoe is het weg gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:38

Fijn, geeft toch meer rust. Kan je op korte termijn geholpen worden?

kimmie1

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Een Fistel.Wie heeft dit [gehad] en hoe is het weg gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:46

In 96 heb ik een fistel naast mijn stuitje gehad. Is in het ziekenhuis met een ruggenprik weggehaald. Was een heel diep gat wat van binnen moest helen. Dagelijks uitspoelen en dan een zalf er in en dan moest het met gaas/verband afgeplakt worden. Dit heeft echt maanden geduurd voor het dicht was. Heb er nooit meer last van gehad.

Mijn vader heeft ook een fistel gehad aan zijn bil. Deze is onder narcose verwijdert maar dit gat was veel kleiner en deze was ook heel snel genezen. Hij heeft er ook nooit meer last van gehad.

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:47

Sorry topic even niet bijgelezen,ben inmiddels 4 weken geleden geopereerd.ik had em in mn bilnaad zitten een hele vervelende plek :D. Vond de verdovingen uiteraard niet prettig daar maar verder heb ik er niks van gevoeld met snijden en hechten. Na 2 uur begon alles uit te werken en begon het goed zeer te doen. Dit is met pijnstillers goed uit te houden, ik kon alleen niet zitten ofiets dus voornamelijk gelegen. Naar de wc gaan was uiteraard helemaal een hel, maargoed jij hebt em op een andere plek zitten. Ik had er 4 hechtingen inzitten en die zijn na een week eruit gehaald bij de huisarts. Ik ben na een week weer rustig gaan werken en dit ging goed onder de pijnstillers :Y). Al met al vond ik de operatie meevallen,de pijn naderhand vond ik erger. Wanneer ben je aan de beurt of weet je dat nog niet?

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 12:59

benangelique schreef:
Een dergelijke wond behoort altijd opengelaten te worden. Dat hij wil hechten zegt dus al genoeg


Mee eens, ze willen een dergelijke wond juist open laten want anders gaat er weer vuil in ophopen.. Dus dat is al geen goed tegen dat hij het af wil sluiten.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:02

gohya schreef:
Maar een Fistel is toch geen bacterie? het zijn toch huidcellen die de tunnels graven?


Volgens mij kan het ook komen door een ontstoken haarzakje dat dan naar binnen groeit. Ik had er een die uiteindelijk horinzontaal onder mijn huid groeide in mijn lies. Toch een jaap van 5 a 6 cm gehad die open moest blijven met verbandjes erin etc etc.

En als amazone heb je best wel kans op fistels omdat je makkelijk ontstoken haarzakjes krijgt door het schuren van je liezen op het zadel tijdens het rijden. En als roker schijn je meer kans te hebben dat je haarzakjes dicht gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door fargo op 18-11-14 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een Fistel.Wie heeft dit [gehad] en hoe is het weg gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 13:09

Ik moet nog bellen voor een afspraak,weet dus nog niet wanneer ik kan komen.
De mijne groeit ook horizontaal en lijkt dan naar 'beneden' te duiken.
Ik ben helemaal niet bang voor ziekenhuizen en behandelingen,maar ik vind dit toch maar nix,vind het eng.
Bij mij zou het ook gehecht worden volgens de H.A.
Een fistel bij je billen lijkt me vreselijk,je kan idd. niet zitten en liggen ook niet echt.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:11

Ik heb een tijd op een zwemband gezeten hahaha op advies van de chirurg, leuk met katten die vinden dat grappig en maken de band in no time stuk ;-)
Des te langer het duurt des te langer kan hij worden natuurlijk. Bij mij dachten ze eerst dat het een spierprobleem was dus heb een tijd massages gehad in liezen en bil door fysio, daardoor heeft het langer doorgeduurd en doorgegroeid..

En ja de eerste tijd een gevoelig litteken voor tijdens het rijden dat in de loop der jaren gelukkig wel uitgehard is. Soms als het echt warm is, kan het litteken nog wel reageren maar gelukkig over het algemeen helemaal geen last meer van.

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:20

Ja zo'n zwembandje hadden ze mij ook aangeraden, maar ik dacht ach loopt wel los. Achteraf was het toch best handig geweest want van dat liggen word je ook niet goed van. Bij mij was het trouwens een onstoken zweetklier die ze weg hebben gehaald. Op mn rug ook al een keer een onstoken talgklier. In mn lies zitten ze al jaren en nou heb ik er weer 1 in mn nek net waar mn haar begint %), en eentje aan de binnenkant van mn schaamlip.ik word er zo onderhand depri van

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:21

Nog bellen voor een afspraak? Ik snap dat je er tegenop ziet, maar de fistel baant zich alleen maar verder een weg

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:24

Ik was vroeger bijrijder bij een man en die had ook meerdere keren last van fistels gehad en zich een aantal keren laten opereren. Hij zei: nooit laten opereren, zorgen dat het opengaat want als je eenmaal begint met opereren dan blijf je bezig..
Ik heb ook een talgklier op mijn rug maar die laat ik lekker zitten, geen zin in een gapend gat op mijn rug.
Gelukkig is de mijne succesvol behandeld en niet teruggekomen.

Verder heb ik voor ontstoken haarzakjes de tip van HA om regelmatig je benen en billen te scrubben onder de douche. Dat doe ik dan maar braaf en ik moet zeggen daar blijven de eventuele irritatieplekjes wel netjes mee onder controle.

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 13:30

Ja dat schrubben doe ik inderdaad ook maar durf dat niet zo goed op mn bikinilijn. Ja opereren word niet aangemoedigd inderdaad, de chirurg die de zweetklier in mijn bilnaad heeft weggehaald zei ook dat ik aan mn lies niet moet beginnen met opereren kwam alleen maar meer ellende van. Die op mn rug heeft de huisarts zelf opengesneden tot 2 keer toe en inderdaad een gapend gat in mn rug nou omdat het zolang mogenlijk open moest blijven.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 13:32

fargo schreef:
Ik was vroeger bijrijder bij een man en die had ook meerdere keren last van fistels gehad en zich een aantal keren laten opereren. Hij zei: nooit laten opereren, zorgen dat het opengaat want als je eenmaal begint met opereren dan blijf je bezig..
Ik heb ook een talgklier op mijn rug maar die laat ik lekker zitten, geen zin in een gapend gat op mijn rug.
Gelukkig is de mijne succesvol behandeld en niet teruggekomen.

Verder heb ik voor ontstoken haarzakjes de tip van HA om regelmatig je benen en billen te scrubben onder de douche. Dat doe ik dan maar braaf en ik moet zeggen daar blijven de eventuele irritatieplekjes wel netjes mee onder controle.



Maar hoe kun je zorgen dat hij open gaat dan?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 13:34

benangelique schreef:
Nog bellen voor een afspraak? Ik snap dat je er tegenop ziet, maar de fistel baant zich alleen maar verder een weg


Heb net gebelt,maar kwam er niet tussen,straks weer proberen op ander tijdstip.
Deze zit er al een aantal maanden,ik wilde eerst wachten tot volgende maand,maar ik doe het toch maar eerder.Net wat je zegt;hij groeit ondertussen wel verder.

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Re: Een Fistel.Wie heeft dit [gehad] en hoe is het weg gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:04

Je kunt een pleister met betafinezalf erop plakken zodat de plek week word, dan heb je meer kans dat hij vanzelf openspringt.het werk niet altijd natuurlijk maar is het proberen waard

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een Fistel.Wie heeft dit [gehad] en hoe is het weg gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:11

Ik had er voorheen een pleister met trekzalf op zitten.Hij is toen open gegaan en er kwam heel veel prut uit.Helaas ging hij vanzelf dicht en ik kreeg hem niet meer open.
Ik denk dat hij niet meer open gaat en gewoon naar binnen verder gaat.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:24

gohya schreef:
Ik had er voorheen een pleister met trekzalf op zitten.Hij is toen open gegaan en er kwam heel veel prut uit.Helaas ging hij vanzelf dicht en ik kreeg hem niet meer open.
Ik denk dat hij niet meer open gaat en gewoon naar binnen verder gaat.


Ik denk dat het inderdaad dan gaat om de fase waarin de ontsteking nog actief bezig is, die moet je eigenlijk proberen open te houden aan het huidoppervlak zodat de ontsteking zich geen weg gaat banen.

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Re: Een Fistel.Wie heeft dit [gehad] en hoe is het weg gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:28

En ik moet eerlijk bekennen als ik weer een ontsteking heb die rijp is en hij doet zo'n zeer dat ik er zelf een schone naald insteek zodat de rotzooi eruit kan.dan is de druk eraf en vaak ook de ergste pijn

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:31

Bij mij deed het totaal geen pijn toen hij nog dicht zat.En eenmaal open ook geen pijn gehad,ook niet met uitknijpen.
Ik heb nog geprobeerd om hem open te houden maar dat ging helaas niet.

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Re: Een Fistel.Wie heeft dit [gehad] en hoe is het weg gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:36

Nou ik heb hier meerdere malen een potje staan janken als de ontsteking op springen staat. Als ik er naar kijk doet hij al pijn bij wijze van, en uitknijpen gaat ook gepaard met tranen in de ogen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een Fistel.Wie heeft dit [gehad] en hoe is het weg gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:40

Was het dan geen steenpuist bij jou claudia85? die zijn wel erg pijnlijk.Eenmaal open is de meeste pijn weg.

Sayangki

Berichten: 233
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:40

Ik ben hier een jaar of 7 geleden aan geopereerd. De aandoening heeft Hidradenitis Suppurativa (het zijn inderdaad geen beestjes maar een forse ontsteking die zich een weg baant onder je huid en gangetjes (fistels) maakt). De oorzaak lag bij mij in het afknellen van de huid. Ik had het ook in mijn liezen , vooral links. Omdat het bleef terugkeren ben ik uiteindelijk door verwezen naar de afdeling chirurgie van het ziekenhuis.

Onder plaatselijke verdoving ben ik geopereerd, niets van gemerkt. Ze lieten de wonde die was ontstaan bij mij open en duwde er een een steriel vochtig kompresje in. Dit moest ik 2x daags zelf verwisselen en schoonspoelen onder de douche. Ik heb van de operatie en de wonde daarna totaal geen last ondervonden. Voor de operatie was natuurlijk andere koek want die bulten zijn alles behalve een pretje.

Edit: De ontstekingen zijn na de operatie volledig weg gebleven, niet onbelangrijk om te vermelden....

Mocht je nog informatie willen dan hoor ik het graag. Je kunt me dan een PB sturen.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Een Fistel.Wie heeft dit [gehad] en hoe is het weg gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 14:51

Wat ik dan niet begrijp,waarom heb ik er geen pijn aan en geen pijn gehad?
Als ik alles zo lees deed het bij jullie best wel pijn,toch?

Jazzythecorg

Berichten: 569
Geregistreerd: 15-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:53

gohya schreef:
Was het dan geen steenpuist bij jou claudia85? die zijn wel erg pijnlijk.Eenmaal open is de meeste pijn weg.


Nee het zijn elke keer onstoken zweetklieren, ze komen elke keer op een andere plek bij mij. In mn lies zitten ze al sinds de geboorte van onze zoon en die blijven ook terug komen.

Sayangki

Berichten: 233
Geregistreerd: 20-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 14:54

De fistel zelf deed bij mij ook geen pijn. De ontsteking die zorgt voor de fistel (en soms zo groot werd als een pingpongbal) deed enome pijn, totdat de druk eraf was.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:00

gohya schreef:
Wat ik dan niet begrijp,waarom heb ik er geen pijn aan en geen pijn gehad?
Als ik alles zo lees deed het bij jullie best wel pijn,toch?


Het doet met name pijn als er een ophoping van pus onderhuids in de weg zit en de ontsteking die daaraan ten grondslag ligt, maar dan ligt het er ook nog aan of die bobbel in de weg of in de knel zit of niet natuurlijk..