Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:01

Even voor de diudelijkheid, ik ben helemaal geen voorstander van 'online diagnoses', heb de dokter gebeld maar enige herkenning of tip zou fijn zijn...

Sinds ongeveer 2 maand heb ik af en toe een "kramp/pijn' aanval rond maag en/of borstbeen.
Dit is nu 4x gebeurd.

Eerste keer was heel mild. Ik werd 's nacht wakker met steken. even rechtop gezeten,het zakte vlot.

Tweede keer was doodeng. Ik stond gebukt om iets te pakken en voel opeens een giga steek in mijn borstbeen.
Dacht gewoon even aan 'krampje erin'.. Gaan zitten, tv gaan kijken. Na een uur was de pijn enorm toegenomen, incl uitstraling naar armen, hevig zweten, draaierig, misselijk. Het was savonds laat, alleen thuis, dus huisartsenpost gebeld.
Ik mocht komen. Maar ik durfde niet te rijden en wist niet zo gauw wie te bellen(liep al na 2200 uur).
De assistente had me aardig gerust gesteld dat het vermoedelijk geen hartklachten waren.
Dat leek te helpen en de paniek zakte en dus ook het zweten en de uitstraling(bleek dus echt de paniek).
Pijn bleef nog zeker 2 uurtjes hangen, in maag/borstbeen.

Derde keer was in de sauna. Had gelegen in sauna, daarna even zwemmen en hop, daar was het.
Gelopen, gelegen, alles geprobeerd maar de pijn was echt hevig. Paracetamol genomen wat ook niks deed.
Naar huis gegaan, waar het uiteindelijk zakte rond middernacht.
Kwam in loop van de nacht terug(rond 5 uur), dus wakker gelegen. Pas toen ik rond 830 de hond uit ging laten, verdween het.

En dan vannacht weer, rond 5 uur en nu nog.
Begon weer met hele heftige steken.
Ben er rond 5.30 tot 7.15 uitgeweest, 2 paracetamol, rondjes lopen door huis, rechtop/
Inmiddels is het draaglijk maar niet weg.

Huisarts wil er weinig mee. Maagklachten, dus rennie oid en als het echt niet over gaat,langskomen.
Het is voor mij een raadsel waardoor het komt...al gok ik, iets met eten??
Te snel bewegen oid na eten...

Iemand die dit kent?
Of tip heeft, met name qua pijnstilling ofzo...

uiteraard zit ik echt wel bij een dokter als het niet weggaat straks, dan maken ze maar plek....

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Pijn/steken maag of middenrif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:03

Sommige dingen lijken op het syndroom van tietze maar ik ben geen dokter...

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Pijn/steken maag of middenrif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:05

ik moest idd ook meteen aan syndroom van Tietze denken. Verder lees ik ook dat je het met voorover buigen en liggen hebt, dus ik moet ook meteen denken aan maagzuur, reflux oid. Ik heb wel vaker gehoord dat je daar vrij heftige klachten van kunt krijgen...
Met maagtabletjes kun je natuurlijk meteen beginnen. Hoewel mijn HA niet snel Rennie zou adviseren, maar dan gewoon een maagbeschermer voorschrijft...

Iig sterkte!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:07

Het eerste wat mij te binnen schiet, zijn galstenen.... Maar ook ik ben geen dokter. Maar je klachten lijken wel heel erg op de klachten die ik destijds had. Dus toch eens een afspraak bij de huisarts maken en vragen of hij verder wil kijken.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Pijn/steken maag of middenrif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:10

Klinkt mij ook als het sydroom van tietze.

Maar de vrouw van mijn collega had galstenen en ook deze klachten.

Zou er dus op aandringen bij de ha om verder te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:13

Tietze zou ik dan toch vaker moeten hebben lijkt mij? Ook lees ik daar vrij vaak dat er een verdikking oid te zien is, ik zie niets...

Zit wel echt in midden bij mij, niet specifiek link of rechts zeg maar.

edit>mag toch komen vanmiddag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-14 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Pijn/steken maag of middenrif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:14

Ik heb zelf tietze en er is geen verdikking. en ook die pijn zit echt in het midden.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:15

Lalidan schreef:
Het eerste wat mij te binnen schiet, zijn galstenen.... Maar ook ik ben geen dokter. Maar je klachten lijken wel heel erg op de klachten die ik destijds had. Dus toch eens een afspraak bij de huisarts maken en vragen of hij verder wil kijken.

Precies wat ik dacht. Dit lijkt ook erg op wat ik had, na verwijdering van mijn galblaas was het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:22

Blue_Eyes schreef:
Lalidan schreef:
Het eerste wat mij te binnen schiet, zijn galstenen.... Maar ook ik ben geen dokter. Maar je klachten lijken wel heel erg op de klachten die ik destijds had. Dus toch eens een afspraak bij de huisarts maken en vragen of hij verder wil kijken.

Precies wat ik dacht. Dit lijkt ook erg op wat ik had, na verwijdering van mijn galblaas was het over.



Maar, heb je dan niet regelmatiger pijn???

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:24

Hoeft niet, galstenen schijnen erg met hetgeen te maken te hebben wat je eet. Mijn nicht is vandaag onder het mes, zij had er al een jaar af en toe last van (als ze oplette op wat ze at) alleen de laatste 2 maanden was het niet meer uit te houden en had ze elke dag wel een aanval

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:27

Nou, ik hoop echt echt echt dat het geen galstenen zijn....
krijg de rillingen al als ik dat lees,haha.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Pijn/steken maag of middenrif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:31

Nee, galsteenaanvallen komen echt in aanvallen. Hoe vaak die komen kan erg sterk wisselen, oa afhankelijk van hoeveel stenen je in je galblaas hebt zitten.
Ik heb tijden gehad dat ik ze minstens 1 maal per week had, maar ook dat ze tijden weg bleven. Maar een simpel echo onderzoek kan uitwijzen of het wel of geen galstenen zijn.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:34

Om te kijken of het met eten te maken heeft, kun je proberen alles te laten staan dat extra maagzuur triggert (dus geen: vet eten, melkproducten, koffie, zure dranken en frisdrank, citrusvruchten, uien/prei/knoflook/scherpe kruiden).

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:35

Galstenen hoeft echt geen reden voor operatie te zijn hoor! (De stenen kunnen er ook zonder operatie veilig uit en na verdwijdering van de galblaas kun je helaas stenen houden in de galwegen van de lever - dus svp geen overhaaste beslissingen! )

Maar eerst maar eens het onderzoek van de arts afwachten.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:36

Google eens op slokdarmkrampen, daar lijkt het ook op!

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:37

Ik dacht ook meteen aan galstenen, zijn hele pijnlijke koliekachtige aanvallen... :(:)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:38

....en galsteen koliek komt een paar uur na een "stevige" maaltijd met veel vet.

De kaas van de rijke pizza (maak je eigen vertaalslagen)
verlaat de maag, en je galblaas trekt samen om het vet te gaan verteren, en stuit dan op een punt van een steen....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:46

Janneke2 schreef:
....en galsteen koliek komt een paar uur na een "stevige" maaltijd met veel vet.

De kaas van de rijke pizza (maak je eigen vertaalslagen)
verlaat de maag, en je galblaas trekt samen om het vet te gaan verteren, en stuit dan op een punt van een steen....

Dat hoeft dus niet.... bij mij was er geen enkele link te ontdekken met eten. De enige manier om echt te weten wat er aan de hand is, is onderzoek laten doen. Tot die tijd is het speculeren en kan je heel veel uitproberen, maar weet je simpelweg niet wat er aan de hand is. Reageren op vet eten kan ook een andere oorzaak dan galstenen hebben, niet reageren op vet eten betekend niet dat het geen galstenen zijn. Hetzelfde geldt voor maagzuur. Maar voor hetzelfde geldt is het wel Tietze, of toch je hart. Of toch.... Het zijn klachten die bij heel veel dingen passen, dus ik zou nu niet t eveel zelf gaan proberen, maar het gewoon laten onderzoeken.

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:50

Ik denk ook meteen aan tietze, dit is precies wat ik zelf ook ervaar.
Diagnose is gesteld door de HA.
Wat je er tegen kunt doen? Vrij weinig, ibuprofen slikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:51

Ik ga straks naar de dokter.

Het avondeten van gisteren was niet bijzonder vet, we aten om 1900.
De pin is nu al 7 uur aanwezig, word er nogal geirriteerd van haha...

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 12:53

Het zouden heel goed maagklachten kunnen zijn. Omeprazol werkt beter dan Rennie, vrij verkrijgbaar bij de drogist tegenwoordig (ook goedkoper dan op huisarts recept, dan betaal je voor het praatje bij de apotheek en de Omeprazol).

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:03

Princesj schreef:
Het zouden heel goed maagklachten kunnen zijn. Omeprazol werkt beter dan Rennie, vrij verkrijgbaar bij de drogist tegenwoordig (ook goedkoper dan op huisarts recept, dan betaal je voor het praatje bij de apotheek en de Omeprazol).


Dat wist ik niet, wat fijn om te weten! Omeprazol werkte voor mij idd echt het allerbeste! Ik heb ook last van reflux, en daarbij een geirriteerde slokdarm waardoor het eten niet goed meer zakt. Gevolg is dat ik direct na het eten zeer veel pijn heb rond mijn maag. Niet vergelijkbaar met jou dus.
Sterkte TS!

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:14

Janneke2 schreef:
....en galsteen koliek komt een paar uur na een "stevige" maaltijd met veel vet.

De kaas van de rijke pizza (maak je eigen vertaalslagen)
verlaat de maag, en je galblaas trekt samen om het vet te gaan verteren, en stuit dan op een punt van een steen....

Niet altijd. Ik had het ook vaak een uur nadat ik alcohol had gedronken, al was het maar een klein glaasje. En na verloop van tijd kreeg ik het ook zonder trigger. Uiteindelijk bleek dat mijn glablaas chronisch ontstoken was geraakt.

Overigens blijft een galblaasverwijdering toch wel de meestgebruikte manier om een galsteenprobleem op te lossen, hoor. De stenen worden namelijk in de galblaas aangemaakt. In zeer weinig gevallen maakt de galgang in de lever zelf stenen aan, maar dat komt echt zelden voor.

http://www.mlds.nl/ziekten/85/galstenen/behandeling/

http://www.dokter.nl/forum/maag-darmen/ ... eer-stenen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:36

moet echo laten maken, voor checken op een breukpoortje (?)
Dokter heeft goed gevoeld, ook moet ik bloed laten prikken.
Voor pijn paracetamol en ibu, en omeprazol 'just to be sure', voor een maand. Om evt toch maagklachten uit te sluiten.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Pijn/steken maag of middenrif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 15:37

Snel een afspraak maken!
Beterschap :(:)