Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:26

Punz schreef:
Janneke : als de aanvallen zonder pijnstilling uit te houden zijn, dan heb je het toch echt over een ander verhaal. Kan dan nog best de gal/ galsteen zijn, maar een echte galsteen koliek zit je écht niet uit zonder pijnstilling ( en inderdaad : bij mij was ook de beweegdrang énorm!)


Even terug naar het begin.
De pijn van een complete galsteen koliek is afschuwelijk en daar valt niet mee te spotten.
Ik ben blij dat mij dit bespaard is gebleven. Ik schreef dat ik milde aanvallen had.
Deels is dat geluk: mijn lichaam was zo vriendelijk om klein te beginnen. Dat geluk heeft helaas niet iedereen.

En de luie reacties van de arts wijt ik idd aan diezelfde gedachte: "Oh - geen pijnstillers? Nou, dan doe ik mooi niets."
...zou ik op mijn beurt ook niets hebben gedaan, had ik mogelijk een zelfde traject gehad als een vriendin van mij: ruim drie jaar telkens nare aanvallen, waaronder een paar fikse kolieken en uiteindelijk haar galblaas kwijt.
Dat wilde ik niet - en dat was/ is ook nergens voor nodig.

En ik vertelde dit verhaal toen ts iets schreef wat ik las als "dit is wat de arts zegt en er schijnt geen alternatief te zijn".

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:55

Klopt, de arts begon over verwijderen van de galblaas en ik schrok daarvan.
Aan de hand daarvan ga je (ik tenminste)op google zoeken en kom je toch weinig alternatieven tegen.
Vandaar.

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:12

Inderdaad. Heb zelf ook googled, bevriende artsen gevraagd ed en aan alle kanten hoor je eigenlijk weinig alternatieven. Zodra de klachten meer dan alleen maar "mild" zijn, en de aanvallen vaker achter elkaar komen is er eigenlijk geen alternatief voor een operatie.
En dan kun je er maar beter voor zorgen dat je er op tijd bij bent, dus in ieder geval voordat de boel gaat ontsteken, want dan kan het in ieder geval nog gewoon met een kijk operatie. Gaat het eea ontsteken dan gaat dat niet meer, en wordt het een open operatie ( tenzij het weer té erg ontstoken is.. dan wordt je eerst opgenomen voor een antibiotica kuur ed om de boel wat te stabiliseren voordat het er uit kan...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:32

De afspraak bij de chirug is inmiddels bevestigd via brief...nog 2 weekjes wachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:35

Spannend! Ik lag na de afspraken 5 dagen later onder het mes , ging opeens zo snel ...

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:40

:) Ik kwam op 30 december op de pre-operatieve afspraak bij mijn chirurg ( voor de operatie die gepland stond op 27 januari).

Maar ik kon meteen door.. werd per direct opgenomen voor een spoedoperatie, nog op dezelfde dag dus.
Ben nu net weer een paar dagen thuis..

magicmist

Berichten: 3337
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:41

sterkte iedereen met de operatie of het herstel.
bij mij ging het herstellen erg snel. was na 1,5 week alweer aan het werk.. erg fijn. weinig napijn gehad!

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:43

Via kijkoperatie denk ik dan, of niet?

Ik heb nl te horen gekregen dat ik een maand/ 6 weken niet mag werken. Maar bij mij kon het dus niet via een kijkoperatie omdat de boel ontstoken was, kreeg dus ook klassieke/open operatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:44

Ik was eigenwijs , na een week was ik weer op de zor gboerderij aan het werk

magicmist

Berichten: 3337
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:46

idd kijkoperatie. herstel gaat dan ook sneller dan een klassieke operatie.
al moet je nog wel oppassen.
vaak ga je te ver zonder het in de gaten te hebben.

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:48

wat ik bij mijn vorige operatie(neus)wel had, is dat ik echt lang last van de narcose nawerking had.
(afgezien van de rest,maar dat zijn ook best pittige operaties aan je gezicht)

magicmist

Berichten: 3337
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:52

iedere narcose is anders.
Ik heb 4 zware buikoperaties gehad.
na 3 was ik al vrij snel hersteld, op wat moeheid na.
Maar de laatste operatie. och wat was ik ziek.
3 dagen niets anders gedaan dan overgeven en beroerd zijn.
Mocht dag 3 eigenlijk ook niet naar huis, maar halverwege de dag verdwenen mijn klachten en mocht ik alsnog naar huis. waarschijnlijk kwam het door het gas wat ze gebruiken om je buik op te blazen en het feit dat de operatie nogal lang duurde door verklevingen.

vinos

Berichten: 1794
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Borkel en Schaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:52

Beste keuze van m'n leven is de galblaas te laten verwijderen :-) wat een horror is dat zeg, die galsteenpijn, niet te harden. (2 jaar lang snachts door t huis gespookt/ritjes ehbo).... had ook een luie huisarts... die dacht dat t m'n maag was/mee leren leven verhaal.... uiteindelijk echo, dikke steen, eruit met t ding, operatie ging vlot, herstel ook, nooit geen pijn meer gehad! heerlijk!

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:09

Oh jemig dus hij moet verwijderd worden?

Bij mij zijn ze nu zover dat ze weten dat er iets is met me maag en me lever is niet goed. Ook moet ik gecontroleerd worden voor suikerziekte. Dus bij mij is er veel meer aan de hand. Heb net bloed geprikt. Ze zijn er nog niet uit of het maagvliesontsteking is of galstenen.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 12:56

Anoniem schreef:
De afspraak bij de chirug is inmiddels bevestigd via brief...nog 2 weekjes wachten..

Afspraak voor een gesprek - of operatie?

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:04

pre operatief toch ? :)

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:05

Geen idee, iig niet voor operatie.
Denk om de mogelijkheden te bekijken ofzo..

chuzzle
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:16

Hier nog iemand die heeel blij is dat de galblaas is verwijderd. Die kolieken waren vreselijk. Gelukkig had mijn arts direct door wat er aan de hand was, dus het ging allemaal vrij snel. Om 08.00 de OK op, en om 16.00 uur weer thuis. Wel heb ik na 2 weken alsnog een aanval gehad, bleken steentjes in de galwegen om de lever en in de alvleesklier te zitten. Het is bij mij overigens nooit door vet eten getriggerd. Klein nadeel van de operatie, ik blijkt niet tegen morfine te kunnen.

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:16

oei, kreeg je veel bijwerkingen van de morfine oid???

chuzzle
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 11:57

Ik was hartstikke ziek van de morfine. Duizelig, slap, overgeven, rillen. Heb toen in het ziekenhuis meteen iets gekregen om de klachten te stoppen en verder geen pijnstilling meer gebruikt.

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 12:40

Ik moest 3 of 4 dagen blijven, ook door de morfine :+ Was zo stoned als een garnaal :')

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 13:03

Lekker spul,hahaha...

Waren jullie ook zo vreselijk moe, (toen de galblaas er nog inzat bedoel ik dan).
Ik kan 10 uur slapen 's nachts en ben nog doodop...

Punz

Berichten: 8569
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 01:02

Ja, die vermoeidheid vond ik echt erg. Kan zijn dat je lever toch ook wat van slag is door de galstenen, en daar komt dan de vermoeidheid van. Klinkt vies, maar houdt je ontlasting en urine in de gaten TS: als je ontlasting ontkleurd ( grijzig/wittig wordt) en je urine word donkerder ( bruinig), dan moet je dit echt melden en kan het zijn dat er een steentje vast zit in de gal weg ( en dat steentje moet dan weggehaald worden, voordat ze de galblaas er uit halen.)

Mbt de morfine: Ik kreeg dus eerst een opname voor een ERCP ( soort gastroscopie, maar dan in de buurt van de galblaas, met als doel het losmaken van het vastzittende steentje), en daar spoten ze me morfine in. Ging prima: fijne pijnstilling, en lekker duf en suf van de wereld. Wel een beetje misselijk, maar mn heerlijk suf.

Vervolgens werd ik dus paar weken laten opgenomen voor de acute galblaas operatie, en toen kreeg ik morfine via infuus ( en/of via epidurale anesthesie: via slangetje naar buitenzijnde ruggenmerg), en dáár kon ik dus niet zo goed tegen: Zó misselijk!! Gelukkig hadden ze wat tegen de misselijkheid, en gelukkig kon deze pijnstilling er relatief snel af, want daar werd ik dus echt wel ziek vann.

chuzzle
Berichten: 171
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 02:10

Ik was inderdaad ook ontzettend moe. Voelde me na de operatie al snel een stuk fitter.
Punz, ik had inderdaad ook last van de morfine via het infuus.

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 10:41

Ik heb geloof ik nooit last van morfine gehad na 2 operaties....wel heel misselijk maar kan ook van de nrcose komen.

Punz ik houd het zeker in de gaten.
Urine was goed,ook vorige weekend met de pijn, ontlasting werd idd lichter,gelig.