Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:53

Helaas gisterenavond weer een aanval, gelukkig maar uurtje of 3.
Kon het redelijk verdragen, deken om en tot 2 uur 's nachts voor de tv gehangen.

Merk nu wel dat ik vreselijke spierpijn heb rondom mn buik/ribben...

Nog 6 daagjes tot de chirurg.

Punz

Berichten: 8591
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:57

Oeh...sterkte
Zit hier nog midden in het herstel, dus ik duim voor je dat je gewoon op tijd geopereerd wordt, zodat het met een kijkoperatie kan, en niet zoals bij mij de hele boel open moet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:59

Ik hoop het ook, dat lijkt me het '' fijnst''.

Hoe verloopt je herstel Punz??

enige wat ik wel zo vaak lees is dat de pijn rechts zit. Bij mij zit het daar niet specifiek.
Het trekt ook heel erg in het midden...dan ga ik me alweer druk maken dat het iets anders is... :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18043
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 13:15

Pijn zat bij mij absoluut niet rechts, maar echt in het midden. En nog vrij hoog ook. Gezien de locatie van de pijn, het zweten, bleek en klam zijn dachten ze bij mij eerst aan hartproblemen. Later hoorde ik van een verpleegkundige dat die fout heel vaak gemaakt wordt, omdat men inderdaad denkt dat de pijn rechts moet zitten om dit te zijn. Dat is dus lang niet altijd waar. Geloof me, jouw verhaal komt heel erg met dat van mij overeen. Niet twijfelen, gewoon de chirurg afwachten. En als het te heftig wordt, eerder aan de bel trekken.

Na de mijn afspraak bij de chirurg waarop besloten werd dat ik geopereerd moest worden, moest ik eerst twee weken aanvalsvrij zijn. Dit omdat ik elke keer gal in mijn bloed had, wat voor complicaties kan zorgen. Maar helaas, elke keer binnen twee weken had ik weer een aanval. Toen ik weer eens op de SEH zat voor een shot morfine (het enige wat echt hielp, en ik reageer nogal overdreven op pijnstillers), besloot de arts in te grijpen en is hij er diezelfde middag (een zondagmiddag, nota bene) uitgehaald. Ze waren veel te bang dat het uiteindelijk grotere problemen kon geven, en nu kon het nog (net) met een kijkoperatie.

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 14:58

Ik gok er maar op dat ik geen aanvallen meer krijg.
Het zweten,klam,bleek was voor mij de eerste keer dat ik een aanval had ook de grootste reden om de HA post te bellen, dacht ook aan mn hart.

Bij mij zit er nu weer 1,5 week tussen. Geen peil op te trekken.
Maar dit is wel de eerste keer dat ik me een dag na een aanval nog zo ellendig voel.

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 15:00

Balen weer :( , bij mij ook midden. Dacht dat mijn hart er mee stoppen ging

Janneke2

Berichten: 22922
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:41

...en het zou wel eens leuk zijn als je de instructies kreeg om de aanvallen te voorkomen!
Sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:28

Daar krijg ik geen tips voor helaas, ik weet zelf ook het ontstaan niet.

Janneke2

Berichten: 22922
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:40

Ik kreeg destijds een recept voor een soort smoothie met appel, verse gember knoflook en nog zo wat.

Maar ook mijn vriendin die helaas haar galblaas kwijt is kreeg van de reguliere arts pilletjes om de stenen kleiner te maken.

Punz

Berichten: 8591
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:35

Herstel gaat hier traag. Heel fijn is dat ik geen pijnklachten meer heb, me ook niet ziek voel. Maar lastig is dat ik gewoon geen conditie heb om dingen te doen. Ben direct totaal op. Schijnt wel normaal te zijn, maar evengoed wordt ik er ongeduldig van.

Darkchrystal:
Het is verstandig om vet zoveel mogelijk te vermijden. Bij vet eten knijpt de galblaas zich nl samen om extra gal de darm in te persen voor de vetvertering. Hierdoor kunnen ook de steentjes als het ware naar buiten geperst worden... die dan vast kunnen gaan zitten, met de bekende pijn als gevolg.

Aan de andere kant: ik had zelf het idee dat het bij mij uiteindelijk niet meer zoveel uitmaakte wat ik at. Ik kreeg de aanvallen toch wel, en dan met name snachts. Dan werd ik tegen een uur of drie gewoon wakker van de pijn.

Ahh... ben toch wel héél blij dat dát nu verleden tijd is! :)

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:37

Nou, ik heb niet vet gegeten dinsdag....dat probeer ik echt al zoveel mogelijk te vermijden.

Maar helaas blijf ik me naar voelen. Beetje ziekig, hangerig,moe(extreem moe),spierpijn in buik.

Punz, ja dat is vervelend he. Dat kan ook nog door de narcose stoffen zijn,dat je zo moe bent. Die rommel blijft echt lang in je lichaam zitten...

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:38

Als je pasta eet gaat het dan wel goed? Brood is bij mij te zwaar, maar pasta kan ik wel verdragen.

Punz

Berichten: 8591
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:42

Blijf jezelf wel regelmatig temperaturen TS! Bij koorts toch direct contact opnemen met je arts ( en in de weekenden/avonden gewoon direct met de ha-post ( dan echt niet wachten), en zoals eerder gezegd: urine en ontlasting in de gaten houden.

En hoe is je eigen huidskleur/kleur van je oogwit/ Als dat gelig wordt is dat ook een reden om toch vervroegd contact op te nemen met een arts.

Is er al weer een bloedonderzoek gedaan? Want mn het extreem vermoeide zou er op kunnen wijzen dat je leverwaarden toch wat ontregelt zjin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:42

Herkenbaar ... Ik at niks meer zowat op den duur van ellende , niks verdroeg ik echt meer. Paar happen en dan was het wel mooi , narcose was geen punt . De demente vrouw op de kamer wel :+ , midden in de nacht om haar kinderen schreeuwen . Thuis eerst een tukje gedaan , na 2 dagen voelde ik me kiplekker(der)

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:43

Ik heb trouwens gisteren een echo gehad en me bloed was niks te zien. Morgen heb ik uitslag van de echo :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:44

Uit de vorige bloedtest kwam idd wel iets met de leverwaardes ja.

Huid,ogen, en de rest is goed. Niks is gelig. Dat houd ik scherp in de gaten.
Koorts ook niet, dat is voor mij absoluut een belletje naar de dokter idd....

Brood gaat goed. Pasta geen idee, al even niet op....

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:47

Ben benieuwd Lisa of de echo wat uitwijst , de man die mijn echo maakte zei al gelijk stenen

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:39

Lisa ik ben heel benieuwd.

Zoolgangster

Berichten: 9730
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:09

Anoniem schreef:
Daar krijg ik geen tips voor helaas, ik weet zelf ook het ontstaan niet.


Bij de meeste galpatiënten helpt het vermijden van koffie, banaan, eigeel en vet (dus ook geen nasi goreng eten) al aardig goed om aanvallen te voorkomen.
Maar als je langere tijd al zo'n dieet houdt, gaat de galblaas zich toch af en toe samenknijpen, en dat geeft dan alsnog een aanval. Misschien dat ze daarom geen voedingsadvies geven omdat ze denken dat het "toch niets uitmaakt" maar minder aanvallen is toch mooi meegenomen voor degene die die stenen heeft. :P

Anoniem

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:19

Das zeker waar.
Koffie ben ik accuut mee gestopt sinds bijna 2 weken nu. Alleen nog thee.
Vet, tsja, in principe zit dat natuurlijk in veel dingen. Zal toegeven dat ik vorige week een paar frietjes heb gehad:geen last.
Pizza durf ik dus niet aan, evenals idd chinees ofzo.

Punz

Berichten: 8591
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:32

Pizza ging bij mij gewoon goed. Friet absoluut niet....

Janneke2

Berichten: 22922
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:33

...en er zijn dus mogelijkheden om de stenen op te lossen/ kleiner te maken. (Zodat je in principe alles kunt blijven eten. )

Punz

Berichten: 8591
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:00

Dat is niet waar Janneke2.

Ik heb me in de periode voor mijn operatie natuurlijk verdiept in de materie ( wilde zelf ook liever geen operatie). Maar de niet chirurgische maatregelen voorkomen níet dat je steeds weer nieuwe stenen aanmaakt, en het voorkomt ook niet dat al aanwezige stenen toch vast gaan zitten. Het heeft verder helemaal geen nut als je al regelmatig koliekaanvallen hebt.

En wat denk je zelf: dat in een periode waarin zo'n beetje alles in de gezondheidszorg wegbezuinigd wordt, zorgverzekeraars nog operaties gaan vergoeden als er mogelijkheden zijn om hetzelfde probleem anders op te lossen?

Janneke2

Berichten: 22922
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:52

Punz schreef:
Dat is niet waar Janneke2.

Ik heb me in de periode voor mijn operatie natuurlijk verdiept in de materie ( wilde zelf ook liever geen operatie). Maar de niet chirurgische maatregelen voorkomen níet dat je steeds weer nieuwe stenen aanmaakt, en het voorkomt ook niet dat al aanwezige stenen toch vast gaan zitten. Het heeft verder helemaal geen nut als je al regelmatig koliekaanvallen hebt.

En wat denk je zelf: dat in een periode waarin zo'n beetje alles in de gezondheidszorg wegbezuinigd wordt, zorgverzekeraars nog operaties gaan vergoeden als er mogelijkheden zijn om hetzelfde probleem anders op te lossen?


1)Een ding tegelijk graag. Nergens heb ik gezegd dat de chirurgische maatregelen voorkomen dat je nieuwe stenen aanmaakt.
Wel kreeg mijn vriendin een soort zeepachtig pilletje te slikken dat de stenen verkleind heeft.
Voeg hier aan toe: het vormen van stenen is doorgaans ook te beïnvloeden, maar daar heb je meer dan 1x per dag een pilletje voor nodig. (Wat erg nuttige informatie is voor de wanboffers die en hun galblaas zijn kwijt zijn en helaas nog steeds stenen in hun galwegen hebben, met de bijbehorende koliekaanvallen - brrr.

2) En wat ik zelf denk: dat de gezondheidszorg vaak een grote moloch is die erg inefficiënt te werk gaat.
Inclusief het nuchtere feit, dat de totale kennis zo groot is, dat niemand die inhoudelijk kan overzien. (Een aanverwant item is helaas dat veel artsen om mij onheldere reden over allerlei onderwerpen die wetenschappelijk zijn onderzocht, glashard beweren "dat het niet onderzocht is".)
Dus ach - wellicht keert op gegeven moment de wal het schip en worden door de verzekering alleen nog maar die galblaas operaties vergoed, waarbij netjes volgens protocol gebleken is dat het echt niet meer anders kan. Ofwel: waarbij grondig te werk is gegaan: welk type stenen, is dit een reactie op afvallen, met welke middelen zijn de stenen kleiner te krijgen, kunnen ze op verantwoorde wijze op natuurlijke wijze naar buiten, etc etc etc.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Pijn/steken maag of middenrif - upd.: galblaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 00:01

Thee is heel goed! Probeer venkelthee en kamille thee. Dat is zacht. Ik heb nog geen uitslag. Morgen om half 10 ben ik bij de dokter.