Ziekenhuizen in het buitenland

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 08:22

Ik lees altijd veel klachten over Nederlandse ziekenhuizen, maar afgelopen week ben ik in een Spaans ziekenhuis beland en toen zijn me de ogen toch wel geopend := Ik dacht dat de wachttijden in Nederland altijd lang waren, maar in Spanje heb ik bijna zes uur moeten wachten tot ik mezelf mocht ontslaan uit het ziekenhuis. Niemand sprak Engels (terwijl je dat wel zou verwachten in een groot ziekenhuis op toeristisch Gran Canaria) en ik wil nou eenmaal wel graag weten wat ze allemaal met me van plan zijn, voor ze je op een bed smijten en de kleren van je aftrekken (want zo ging en voelde het wel). Ook mocht vriendlief nergens bij aanwezig zijn.. Kijk, als het nou om een operatie ging kan ik me dit voorstellen, maar je ligt in een ziekenhuis waar ze geen Engels spreken en je weet niet wat er met je aan de hand is of wat ze van plan zijn. Dan zou ik het toch wel fijn vinden wanneer mijn vriend m'n handje mag vasthouden tijdens het urenlange wachten.

Zo, dat moest er even uit. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met ziekenhuizen in het buitenland!

Anoniem

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:27

Zo dat is echt bizar TS!

Deze zomer in Chersonissos ben ik erg ongelukkig gevallen. Volgende dag werd ik wakker en kon niet meer lopen, buigen etc. Bovendienzat er een gigantisch ei op mn rug. Ziekenhuis dan maar. Na 3u gewacht te hebben aan de beurt, fotos van mn rug laten maken maar daarop was niks te zien gelukkig. Toen de arts mij voor de foto's onderzocht drukte hij op mn buik maar echt extreem hard. En ik gooide er een au uit. Daarom vond hij dat hij zsm een echo van mn buik moest laten maken omdat ik au zei. Toen werd ik echt kwaad en gezegd dat dat niet zo gek is als er zo hard geduwt en geprikt wordt. :7

newt

Berichten: 2043
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Rechts van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:28

Wij krijgen jaarlijk veel patiënten vanuit het buitenland terug naar Nederland. En 9 vd 10 met de zelfde klachten als jou. Word weinig met ze gesproken. Geen uitleg over behandeling, kun je jezelf niet wassen jammer dan. Geen eten en drinken. Maar ook qua apparatuur loopt het soms erg achter.
Veel drukte, grote zalen, veel roemoer en weinig privacy.

Dan ben ik ook blij om in een Nederlands ziekenhuis te werken.

Duitsland en Engeland zijn nog wel goed aangeschreven, Frankrijk is een heuse taal barrière.

We hadden vh jaar een duitse patiënt in nl, gevallen en giek tegen de borstkas gekregen. Hij beaamt ook dat wij als Nederlanders alles proberen om toch uitleg te kunnen geven in ons beste Duits of Engels. Toch wel fijn om te horen.

Allienda

Berichten: 1372
Geregistreerd: 24-02-08
Woonplaats: Brunssum

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:34

Ik heb het juist andersom meegemaakt, na jarenlang dokteren wisten ze niet zeker wat ik had. Toen ben ik op aanraden van mijn moeder en een goede vriendin naar Belgie gegaan voor een second opninion...........Daar wordt je mens behandeld niet als nummertje, ze mensen waren er super vriendelijk. Mam en ik keken ons echt de ogen uit, wat een verschil met in NL. Er werd naar me geluisterd en samen gekeken naar een behandelplan. Waar ze in NL na 5 jaar niet uitkwamen was het in Belgie na 1 bezoek (enkele onderzoeken) al duidelijk.

Zelf will ik niet Meer anders dan dat ziekenhuis. Gelukkig woon ik vlak bij de grens en is de afstand naar het ziekenhuis in Maastricht net ze ver als naar het ziekenhuis in Genk. (+/- 20min) alleen is de route fijner om te rijden (minder file gevoelig)

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:35

We hebben het in NL idd erg goed op dit vlak!
Stelletje verwende mopperkonten zijn we!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 08:37

Newt, ja over de oude en gebrekkige apparatuur (kreeg een hartmeting en het apparaat werkte tot twee keer toe niet) en vieze kamertjes nog maar niet te spreken, en dan ging het nog over een kliniek die goed aangeschreven staat op het eiland! Het voelde ook alsof het gewoon lopende band werk was. Mijn vriend mocht dus nergens bij zijn en wist zes uur lang uberhaupt niet waar ik was en wat er aan de hand was. Vooral die onzekerheid was heel vervelend. Vervolgens werden ook allerlei katheters en infusen geprikt maar ik wil altijd wel graag weten wat ze van plan zijn, voor ze van alles in je stoppen wat misschien niet nodig is. Uiteindelijk bleek het om een paracetamol te gaan gelukkig.
Ik was dus in het hotel flauwgevallen en had hierbij mijn hoofd en rug lelijk gestoten, waarna een lage hartslag (38 en 43 slagen per minuut) werd gemeten. Vandaar dat ik naar het ziekenhuis moest.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:08

Jammer dat je zo'n vervelende ervaring hebt gehad TS! Lijkt me niet prettig als je niet weet wat er gaat gebeuren en je niet kan communiceren met de arts/verpleging. Hoe is het nu met je?

Ik heb 2x op de ER gelegen in Amerika en 4 verschillende walk-in clinics (soort van huisarts, maar dan uitgebreider). Verdeelt over twee vakanties dit jaar :+
Erg prettige ervaringen en duidelijk. Ze vertellen je wat er gaat gebeuren en je krijgt verschillende mensen te spreken. Bij de ER hing er zelfs een kaartje met uitleg over de kleuren van de kleding van personeel (verschillende functies).
Jammer genoeg was het heel druk op de ER (veel plotse ongelukken), maar denk dat ik even lang op de EHBO hier in Nederland heb gewacht.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:09

In 2013 ben ik in India in twee ziekenhuisjes geweest en in een militair hospitaal.

Het militair hospitaal was een soort tent wel met een bed gelukkig en een zuurstof apparaat. Niemand sprak daar Engels maar gelukkig was mijn gids mee om te vertalen. Midden in de bergen, daar hebben ze mij een beetje opgelapt zodat ik met de auto verder kon naar mijn eindbestemming waar een ziekenhuis was.
Ziekenhuis bleek een groot woord voor een veredelde huisartsenpost, vies... Eerst naar een dokter in een klein kamertje, zij sprak wel Engels en schreef een 8 tal medicijnen en zuurstof voor.
Mijn gids is de medicijnen gaan halen bij de apotheek aan de overkant van de weg, daarna moest ik op een bed een uur aan het zuurstof en kreeg ik een paar prikken, gelukkig wel met schone naalden van de zelfde apotheek. Dit alles was gratis in een staatsziekenhuis

Een paar dagen later mochten we terug vliegen naar Delhi en daar ben ik onderzocht in een privé kliniek in opdracht van mijn reisverzekering. Daar was het wel schoner en minder ouderwets maar wel veel wachttijden en onnodige onderzoeken.
Ik moest op een bed wachten met een rare groene pyama aan, geen zin in dus ik hield mijn eigen kleding aan. Er moest ook een hartfilmpje gemaakt worden dus ik hup T-shirt uit, bb uit... Komt u maar, allemaal vrouwelijk personeel met ogen op steeltjes. Hihi kwam er ook nog een man de kamer in, die wist niet hoe snel hij weg moest komen.
Wij zijn daar een hele dag geweest en ik kreeg gelukkig wat te eten, maar mijn vriendin die mee was kreeg niets. Wij hebben mijn maaltijd gedeeld, het was de enige slechte maaltijd die we in India gegeten hebben.

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:12

Een tante van mij heeft helaas dezelfde ervaringen als jou.
Het schijnt vreselijk te zijn geweest. Ze heeft in het buitenland
meerdere hersenbloedingen gehad. Haar man heeft een tolk laten
komen die constant bij hen aanwezig was.

Goof

Berichten: 28789
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:38

Hehe, ik heb een keer een arts nodig gehad in Sri Lanka omdat ik een fikse keelontsteking had.
Personeel in het hotel heeft toen een arts laten komen om te kijken en voor medicatie. Er kwam toen zo'n oud mannetje, strak in pak, samen met een oud vrouwtje in zo'n ouderwetse zustersoutfit en een wit hoedje op die beiden geen Engels spraken. Ik kreeg van hen een handje (!!) vol pillen in 3 verschillende kleuren en met handen en voeten wisten ze duidelijk te maken welke ik 'sochtends, 's middags en 's avonds moest nemen.

Ik heb uiteraard nog ernstig gtwtijfeld of ik dit wel wilde, maar ik was zo ziek dat ik de gok heb gewaagd en ik ben inderdaad weer opgeknapt.
Bijzondere dokters-ervaring :D

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:51

Ik doe m'n uiterste best om hier niet in een ziekenhuis te belanden. Vooral 1 bepaald ziekenhuis heeft hier een kwalijke reputatie.
Trap tegen arm, nee hoor niets aan de hand. 2de bezoek: ah ja er zit toch een klein breukje, gips erom. Gips drukte zenuwen af dus mocht klant zelf vertellen wat ze dan wel wilde.
Kennis met verschrikkelijke buikpijn en hoge koorts: niets ergs gewoon een cyste op je eierstok. Bij ander ziekenhuis bleek de cyste een abces te zijn die ondertussen was opengesprongen in de buik.

Serieus als ze me ooit van straat rapen en zeggen dat ze me naar dat ziekenhuis vervoeren, spring ik eigenhandig weer uit de ambulance.

Rest van de ziekenhuizen vallen wel mee.

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:58

Mijn moeder moest in Venetië naar het ziekenhuis, ze had oorontsteking gekregen en durfde de volgende dag eigenlijk niet naar NL terug te vliegen. Ze heeft wel een poosje moeten wachten, maar is daarna goed geholpen en heeft zonder stress terug kunnen vliegen. Gek is wel, dat ze nul komma nul heeft moeten betalen :')

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:03

Thioro schreef:
Ik doe m'n uiterste best om hier niet in een ziekenhuis te belanden. Vooral 1 bepaald ziekenhuis heeft hier een kwalijke reputatie.
Trap tegen arm, nee hoor niets aan de hand. 2de bezoek: ah ja er zit toch een klein breukje, gips erom. Gips drukte zenuwen af dus mocht klant zelf vertellen wat ze dan wel wilde.
Kennis met verschrikkelijke buikpijn en hoge koorts: niets ergs gewoon een cyste op je eierstok. Bij ander ziekenhuis bleek de cyste een abces te zijn die ondertussen was opengesprongen in de buik.

Serieus als ze me ooit van straat rapen en zeggen dat ze me naar dat ziekenhuis vervoeren, spring ik eigenhandig weer uit de ambulance.

Rest van de ziekenhuizen vallen wel mee.


Grappig. De ziekenhuizen hier in de buurt staan juist als heel goed bekend.

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:13

Ik heb alleen maar ervaring met ziekenhuizen in toeristisch Turkije en daar eigenlijk geen klachten over, vriendelijk personeel die goed engels spraken en goede medicatie.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:28

Toen ik afgelopen zomer laat in de avond over een speeltje van de hond struikelde kon ik meteen naar de eerste hulp voor een foto. Nog nooit zo vriendelijk en netjes geholpen.
De controle later duurde langer wegens wachttijden, maar ja, dat was dan ook onder kantoor tijden. Maar dal ellenlange wachten is mij ook bekend in Nederland hoor!
Ik vond het ziekenhuis hier op la palma niet beter of slechter in zijn service dan een Nederlands ziekenhuis

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 11:58

Goh, dus heel veel uiteenlopende ervaringen.

Met mij gaat het nu redelijk. Bij thuiskomst meteen naar mijn eigen dokter gegaan en ik krijg nu een 24 uurs meting voor het hart. Overigens ging het in Spanje om een privé ziekenhuis, dus dan verwacht je toch wel iets betere uitleg en in ieder geval mensen die een beetje Engels spreken.
Ze wouden me overigens nog een nacht houden, nou echt niet hoor!!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 22-01-15 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

emmaudb

Berichten: 1543
Geregistreerd: 19-03-08

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:11

Oh in Kroatië! Vreselijk.
Mijn oren zaten dicht dus kon bijna niks horen. Na 2 dagen toch maar naar de eerste hulp gegaan daar. Na 2 uur wachten eindelijk aan de beurt. Oren uitgespoten en een of ander spul er in. Nouja ik hoorde nog niks dus ook aangegeven. Nee dat kwam later wel, duurde even. Nou prima ik weer terug naar de camping. Na 1 dag nog geen verbetering dus weer terug en weer 2 uur gewacht. M'n oor was echt schoon maar ze wou het nog wel een keer uitspuiten. Nou hielp weer niks dus ook weer iets meegekregen met antibiotica. Ik had wel door dat ik er niet verder mee ging komen.
1,5e week later naar de huisarts hier in NL geweest... Nouja de assistent. En die zag gelijk dat het gewoon niet schoon was. Dus weer uitgespoten en er kwam goed veel rotzooi uit.

Dus erg slecht dat ze dat niet hebben gezien. En erg schoon was het er ook niet.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:18

Fijn dat het redelijk met je gaat TS! Wanneer krijg je de 24 uurs meting?
Hopelijk is er niks ergs aan de hand :(:)

Van een privéziekenhuis zou ik ook wel verwachten dat er uitleg gegeven zou worden, desnoods schriftelijk en dan door Google translate halen :+
Al kan ik me er niks bij voorstellen dat ze echt geen woord Engels spreken dan, neem aan dat je basiswoorden wel kent? Of is dat te simpel gedacht van me :')

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:25

Hier in Frankrijk hoef je ook weinig Engels te verwachten hoor ;)

En in nl is het ook niet heilig..
M'n broer is een keer met een gat in z'n vinger (tussen een ketting en tandwiel van een lopende band gezeten) bij de huisartsenpost weggestuurd omdat hij geen afspraak had gemaakt, of hij morgen terug wilde komen :?
Dus maar meteen naar het ziekenhuis gereden waar hij uiteindelijk wel geholpen is.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:29

Mijn vriend is zelf half spaans.. Ben er afgelopen zomer voor t eerst geweest.. Maar inderdaad om de dooie dood niet dat ik daar een zh vanbinnen wil zien.. Het zag er van buiten al behoorlijk onverzorgd uit, dus van binnen hoefde ik t echt niet te zien.. :p

luf_horses

Berichten: 996
Geregistreerd: 04-12-05
Woonplaats: hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:35

Ik ben helaas diverse keren in Franse ziekenhuizen geweest. In elk van deze ziekenhuizen waren ze naar mijn mening een stuk vriendelijker en kundiger (voor zover mijn Frans het toelaat dat te begrijpen) dan in Nederland. In Turkije ben ik in twee internationale ziekenhuizen geweest, waar alles nog beter geregeld was (inclusief vertalers).

Het voordeel van de Nederlandse ziekenhuizen is denk ik dat het verschil onderling kleiner is. Je kunt ervan uit gaan dat je ongeveer overal dezelfde zorg krijgt. In Spanje zullen er ongetwijfeld ook ontzettend goede ziekenhuizen zijn, maar die moet je als toerist maar net weten te vinden.

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:36

Ooit in een heel klein ziekenhuisje in Ierland. Was door mijn enkel gegaan met misstappen op flinke stoeprand met mijn rugzak van 22 kg en rugzak van 5 kg op mijn lijf....
Oud gebeuren maar wel goed geholpen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 13:37

Darah, ik krijg de meting pas begin februari. Ben erg benieuwd of er iets uit komt.

En misschien was het toch naief gedacht dat ze toch in de Europese landen wel wat basiswoorden Engels spreken :?

Luf_horses, dit ziekenhuis (Clinica Roca) staat op Gran Canaria erg goed aangeschreven. Daarom vraag ik me nu af hoe het in de slecht aangeschreven ziekenhuizen er aan toe gaat :=

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Ziekenhuizen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:06

In nld tot nu toe alleen maar ellende gehad:
- uren weken maanden wachten
- in het gips gezet terwijl dat niet mocht achteraf
- gat in trommelvlies constant ontstoken oor door chloor waar ze niks aan willen doen
- huidklachten waarmee ik elke keer met een zalfje weg gestuurd word (en het niet wg gaat)
Het toppunt vond ik wel; ik kan niet ademen door neus word ik door dokter met (verslavende) neusspray naar huis gestuurd doe dat maar een half jaar en kijk maar aan :S
- met een verbandje naar huis gestuurd terwijl heel mn knie aan diggelen lag
Met dat laatste naar Duitsland gegaan (dag erna nadat ik niks meer kon en m'n knie enorm was) dit is gebeurd doordat ik met paard achterover ben geklapt, in dld verteld die hebben meteen eerst heel m'n rug nagekeken en voor trombose gekeken toen dat allemaal goed was dezelfde dag nog mri scan en helemaal geholpen.
Het was een oud ziekenhuis en ze spraken natuurlijk geen nederlands maar m'n duits is prima en ze hebben m'n klacht heel serieus genomen terwijl in nld ik het idee kreeg dat ik me niet moest aanstellen :').

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:01

Cayenne schreef:
Darah, ik krijg de meting pas begin februari. Ben erg benieuwd of er iets uit komt.

En misschien was het toch naief gedacht dat ze toch in de Europese landen wel wat basiswoorden Engels spreken :?

Oké, nog even een paar weekjes wachten dan. Hopelijk is het gewoon niks! :j
Haha misschien wel, kijk ergens in de binnenlanden waar nooit een buitenlander komt, kan ik me er iets bij voorstellen. Maar in een toeristisch gebied, toch wel handig voor buitenlandse patiënten :))