Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pateeke
Berichten: 2223
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 10:24

DynamiteS schreef:
Ik ben even heel erg chagrijnig... Wil zo graag als EHBO-er op evenementen werken maar dat zal niet gaan door mijn epilepsie. Alles lijkt ook te zijn met opleiding maar vriend van mij werkt ook zo en is 17 en dus geen opleiding... Helemaal niks lukt me, gewoon door die stomme epilepsie. Ik kan niet werken, paardrijden, autorijden of gewoon fatsoenlijk iets alleen doen... Ik word er zo boos van... Die rotmedicijnen maken het alleen maar erger dus daar ben ik mee gestopt. Val wel minder maar nog steeds veel duizelig en licht in mijn hoofd, sporten kan ik gewoon helemaal niet...

Zit er even helemaal doorheen... |( |o


Is er nergens een revalidatiecentrum voor epilepsie in je buurt? Niet noodzakelijk dat je dan van je epilepsie af bent, maar het kan wel in frequentie minderen... Of misschien is een seizure alert / seizure response dog (= assistentiehond die waarschuwt voor epileptische aanval en/of in actie schiet wanneer je er een hebt gehad) wel iets voor jou?
Misschien kan je niet dadelijk op evenementen gaan staan als EHBO'er, maar wie weet kan je wel de cursussen EHBO volgen en kijken of je er les mee kan gaan geven aan anderen die graag als EHBO'er willen starten.

Vala schreef:
Al mijn goede voornemens ten spijt blijft het tobben. (...)
Mijn acceptatie van donderdagavond is weer even zoek.

Je verwacht veel van jezelf, heel veel. Je hebt 'goede voornemens' gemaakt. Prima. Deze 'goede voornemens' in de praktijk omzetten is echter niet zomaar iets wat je 'even' op 1 2 3 doet en is makkelijker gezegd dan gedaan, MAAR dat wil niet zeggen dat het je niet zal lukken. Het is een nieuwe manier van omgaan met een situatie die je je eigen moet maken. En zoals dat gaat met veel dingen die we leren: dat gaat niet vanzelf, maar 'met vallen en opstaan'. Geef jezelf de ruimte om ook 'te vallen'.

Vala schreef:
Ik dacht misschien kan ik beter niet gaan voorlopig maar daar word ik niet beter van. Mijn vriendin was ook niet thuis dus ik liep daar helemaal alleen. Misschien moet ik afspreken dat als ze eris we samen poetsen. Maar wat is dat moeilijk, toegeven dat je echt ziek bent.

Waar heb je nood aan? Alleen zijn? Gezelschap? Een luisterend oor? Afleiding? Rust?...
Probeer even te voelen waar jij nood aan hebt nu en op zo'n moeilijke momenten. En, inderdaad, wees wat milder voor jezelf.

DynamiteS

Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 01:21

Bedankt voor jullie lieve antwoorden en aan jullie ook een dikke knuffel <3

Woensdag heb ik uitslag van het onderzoek in Kempenhaeghe dus wacht dat sowieso af. Heel eerlijk heb ik liever slecht nieuws dan dat ik me zou "aanstellen" en gezien ik die houding al 2x heb gehad van ambulancepersoneel ben ik daar heeeeel erg bang voor...

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 23:51

Hier is het ook van kwaad naar erger. Heb me expres nog wat afgezonderd van bokt... Na mijn relatiebreuk heb ik zoveel mogelijk afleiding gezocht, dit ging redelijk goed. Een week later werd een jong en dierbaar familielid vermist en is paar dagen later helaas dood teruggevonden. Ondertussen was ik op vakantie en zijn we iets vroeger naar huis gegaan, afgelopen woensdag dan begraven en zit sindsdien eigenlijk thuis, in mijn bed, te huilen. Zie het allemaal niet meer zitten, ben boos, vraag constant af wat ik verkeerd heb gedaan en voel me weer verschrikkelijk waardeloos. Het verdriet van mijn ex vriend en dit familielid ligt nu gewoon heel zwaar en het ziet er maar niet uit dat het beter wordt met mij en dit vind ik verschrikkelijk frustrerend. Ik voel me dan ook weer zo egoïstisch omdat ik me dan zo slecht voel waardoor ik niemand erin zal gaan betrekken van degene rondom mij. Mijn zomervakantie was bedoelt om op te laden maar dit is niet wat ik verwachtte en ben zo oververmoeid. Slaap ook al dagen weer zo slecht en er lijkt gewoon niks te helpen.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 08:19

Ach wat rot zeg...snap zo goed hoe je je voelt. En ook datje probeert jezelf af te leiden maar dat het maar niet wil lukken. Dat heb ik ook, soms lukt het een beetje maar het rot gevoel blijft.

Hier blijft het gevoel ook maar aanhouden, gisteren een paar sensaties van rust mogen hebben maar verder is het onrust. Ik mag vanochtend naar de huisarts, ik zit nu 3 weken aan de Lorazepam en kom er niet vanaf zo. Bang voor wat dan, antidepressiva? Ooit 1 pilletje geprobeerd en vreselijke bijwerkingen gehad. Meerdere weken met verergerende klachten trek ik niet meer. Of is er nog een andere oplossing om de rust er terug in te brengen. Bang voor opname. Bang voor niet beter worden. 1 langgerekte angstaanval of zoiets lijkt het wel.
Gisteren veel gelopen maar dat trekt mijn kapotte knie dus niet. Dus vandaag maar proberen te fietsen ofzo.
Ik probeer toe te geven, ik probeer te voelen maar ben alleen maar bang. Diep van binnen ben ik er nog en geloof ik dat het goed komt maar als ik in de spiegel kijk herken ik mezelf niet. 10 kilo afgevallen in 5 weken.
Ik doe ontspanningsoefeningen, probeer wat te lezen. Heb rust nodig maar dan overvallen de gedachten me.

Anoniem

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:44

Vala ik heb het even gemist .maar loop je nu bij een psycholoog?

Calipso, wat naar dat je zoveel terecht verdriet hebt. Normaal zijn dit soort dingen al zwaar, nu helemaal. We missen de veerkracht om het gevoel te hebben deze tegenslag te boven te komen. Maar dat kom jij wel, want gemis en verdriet gaat altijd weer over. Niet helemaal weg misschien, maar het wordt beter. Jij kunt dit.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 10:53

Gecondoleerd, Calipso !
"Ze moeten jou wel hebben, deze zomer"...! Nee, van opladen en uitrusten komt zo niets terecht - en dat is poedersuiker paasei banketstaaf - en dat is NIET jouw schuld!
Had je het anders gewild, was het heus anders gegaan - maar soms gebeuren er erg nare dingen. Met een understatement: "poep gebeurt".
Huilen helpt...!

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 11:56

Ik heb een psycholoog die vandaag terug is van vakantie en me straks gaat bellen.
De huisarts stelt Citalopram 10 mg voor. Ik heb vrijdag weer een afspraak bij haar en dan beslis ik of ik dat wil gaan nemen gezien de slechte ervaring in het verleden. Ze heeft alles uitgelegd en denkt dat de Citalopram me zal helpen. De huisarts ziet het als een burnout met angstklachten. De komende dagen zal uitwijzen of de psycholoog er al wat verbetering in kan brengen. Het zijn golfbewegingen die ik maak die ook zo maar weer de goede kant op kunnen gaan.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:27

Ha, Vala: wat fijn: er komt echt schot in de zaak!

Ivm de citolopram kun je ook overleggen met de natuurgeneeskundige arts, ivm fibromyalgie en het verband met serotonine. (Eventueel gebrek aan serotonine kan ook anders dan met citalopram worden opgelost.)

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 14:59

Dat is zeker wel een goed idee ware het niet dat de natuurarts alleen maar blijft hameren op zuiver een lichamelijke oorzaak, volgens haar Lyme. En dat eerst wil weten middels een bloedtest van 500 Euro waar ik 35 km voor in de auto moet wat nu niet gaat.
En elk telefoontje naar haar kost me 85 Euro....

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:09

Overleg het anders ook eens met de psycholoog? Ik zou het zelf wel doen, evt met 5 nu beginnen en opbouwen naar 10, iom de huisarts uiteraard.

pateeke
Berichten: 2223
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:49

Vala schreef:
Dat is zeker wel een goed idee ware het niet dat de natuurarts alleen maar blijft hameren op zuiver een lichamelijke oorzaak, volgens haar Lyme. En dat eerst wil weten middels een bloedtest van 500 Euro waar ik 35 km voor in de auto moet wat nu niet gaat.
En elk telefoontje naar haar kost me 85 Euro....


Betrouwbare lymetesten zijn inderdaad erg duur.
Wat je kan doen is steviadruppels (van nutramedix) bestellen en dit beginnen nemen. Je neemt dit 2x per dag en bouwt rustig, druppel per druppel, op naar 30 druppels per keer (beginnend van 1 druppel). Het kan zijn dat je hierdoor spierpijnen gaat krijgen - dat is op zich een goed teken dat het werkt. Is dat het geval, kijk je tot hoever je kan gaan om het toch draagbaar te houden (heb je dit al bij bv 15 druppels, bouw je voorlopig niet verder op). Je kan het ook combineren met burbur pinella (eveneens druppels) indien je veel last hebt van de spierpijnen. Die steviadruppels en burbur pinella zijn ook niet goedkoop, maar het kost je minder dan die 500 euro.
In veel gevallen wordt lyme behandeld met verschillende antibioticakuren, maar dit zou niet zo'n effectieve behandeling zijn. Behandeling met steviadruppels zou wel behoorlijk werkzaam zijn en is mogelijk ook de behandeling na positieve uitslag van lyme-test.
Buiten de spierpijnen heb je er doorgaans geen bijwerkingen van, denk ik, en kan het volgens mij ook geen kwaad om het in te nemen wanneer je geen lyme hebt. Overleg dat misschien eens met de natuurgeneeskundig arts.

Het is verder een goed idee om dit ook eens allemaal met je psycholoog te bespreken en kijken wat die zegt. Misschien komt hij/zij met nog nieuwe ideeën / inzichten.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:21

Nou idd... de beste lymetest die er is / tests die er zijn, is de pcr, LTT of nu de nano urinetest vanuit Amerika die nu door Innatoss gevalideerd is en uitgevoerd kan gaan worden. 300€

Ik zou ook oppassen met anti depressiva, echt meuk.

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 23:25

Hier gaat het echt slecht en niets helpt. Morgen concert, alleen ik heb er nu al geen zin in. Ik kijk dagen lang series en ik heb geen idee wat er in die series gebeurd, werkelijkwaar, ik kijk televisie maar ik neem niets op. Ik heb nog niets van mijn therapie gehoord en zie het ook niet meer echt zitten. Mijn vrienden hebben het allemaal te druk of zijn op vakantie en als ik iets laat merken dan reageren ze niet echt. Ik voel me echt zo poedersuiker.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:19

De test voor Lyme die mijn natuurarts doet gaat naar Armin Labs in Duitsland.
Het behandelprotocol wat mijn natuurarts hanteert bevat ook antibiotica, best heftige ook las ik.

Ook hier gaat het ondanks alle hulp en beleid slecht, zit nu alleen maar te piekeren en te panikeren over die Citalopram. Vind het een hele moeilijke keuze om daaraan te beginnen maar wat ik nu voel en ervaar kan ook niet meer. Morgenvroeg naar de psycholoog, hopelijk geeft dat wat verlichting. Vandaag de dag maar weer door zien te komen met mijn vriend Lorazepam.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:03

Lastig hoor Vala!
Vwb Lyme: ik had ooit een teek die bloedcontant maakte. Via dingeslab in Weert heb ik ('duitse') testen laten doen, dat was idd ook in de orde van 500 euro.
Maar je rot voelen en dan voor 500 euro testen, ik weet het niet.
En dat een telefonisch consult 85 euro kost kan redelijk zijn, 'een telefoontje' hoeft dat toch niet te kosten.
Nog even verder mbt geld: overleg met de apotheker is gelukkig gratis (nu ja, inbegrepen bij de prijs van wat ze uitleveren). Er zijn middelen in de vrij handel verkrijgbaar (die hij/zij helaas slecht of niet kent) maar hij/zij kan wel de toelichting geven of het naast of in plaats van lorazepam gaat.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:11

Houd je haaks, Coldsummers, ook met het concert!

Rot dat je om de een of andere reden weer zo 'ver weg' bent.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:21

@ Vala, misschien werkt de lorazepam niet omdat je geen last hebt van waar die krengen voorgeschreven voor worden. Zit er een andere oorzaak. Voordat jij aan de medicijnen gaat zou ik eerst je neurotransmitters en hormonen laten testen bij de huisarts. Niet zomaar pillen gaan slikken die bijv serotonine afbraak vertraagd.

En Lyme en co-infecties als bijv Bartonella geven heel vaak angst en paniek klachten helaas.

Gadsie Coldsummers, dat is heel naar. Mensen kunnen vaak niets met klachten die ze niet begrijpen, misschien is dat aan de hand bij je vrienden? Ze willen wel maar zouden niet weten hoe. Naar welk concert ga je? Lukt het je om vandaag he therapie zelf te bellen of mailen?

pateeke
Berichten: 2223
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:15

Vala schreef:
De test voor Lyme die mijn natuurarts doet gaat naar Armin Labs in Duitsland.
Het behandelprotocol wat mijn natuurarts hanteert bevat ook antibiotica, best heftige ook las ik.


Zou wel een goed labo zijn :), heb ik gehoord.
Behandeling met antibiotica is niet per definitie slecht, alleen kom je er daarmee alleen in heel wat gevallen niet vanaf.
Ook die steviadruppels waar ik het over had, zijn gewoon vrij verkrijgbaar. Ik weet niet wat de gewone prijs in NL is, voor België zouden ze bij de online shop koopjesdrogist wel goedkoop zijn. Maar het gebruik ervan kan je wel best even overleggen met een arts.
85 euro voor een telefonisch consult vind ik overigens ook wel heel erg veel.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 11:05

Als je een vol uur/ de lengte van een consult belt, vind ik de volle prijs betalen niet onredelijk.
Maar efkes een telefoontje is geen volledig consult.

@ Hannanas: doen huisartsen dit tegenwoordig, neurotransmitters en hormonen testen? Dat zou een stap vooruit zijn!

CalipsoLover

Berichten: 5575
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 13:52

Hey, bedankt iedereen voor de lieve woorden.
Als je eens iemand wilt spreken over Lyme Vala dan kan ik je wel iemand die ik ken bezorgen die het heeft en er veel over weet.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 14:53

Janneke2 schreef:
Als je een vol uur/ de lengte van een consult belt, vind ik de volle prijs betalen niet onredelijk.
Maar efkes een telefoontje is geen volledig consult.

@ Hannanas: doen huisartsen dit tegenwoordig, neurotransmitters en hormonen testen? Dat zou een stap vooruit zijn!


Als ze WILLEN.. gewoon kruisje zetten op het lab formulier of digitaal selecteren a dan wel/niet na bellen van het lab voor info.

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:57

Ik ben naar Breaking Benjamin geweest en Starset was in het voorprogramma, was echt geweldig.
Het is dan een klein ding, even een paar uurtjes weg, maar het heeft op dat moment heel erg geholpen.
Alleen het gaat nog steeds gewoon niet zo erg goed en ik blijf maar wachten op de brief, telefoontje, email van de therapeut wanneer de EMDR en psychotherapie nou werkelijk van start gaat. En dat wachten maakt me zo moe.

Hebben hier mensen ook last van fysieke 'pijnen' wanneer je je echt depressief voelt? Ik heb namelijk een erg stijve en zere nek wanneer ik me zo rot voel en niet tot nauwelijks mn bed uitkom.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:03

coldsummers schreef:
Ik ben naar Breaking Benjamin geweest en Starset was in het voorprogramma, was echt geweldig.
Het is dan een klein ding, even een paar uurtjes weg, maar het heeft op dat moment heel erg geholpen.
Alleen het gaat nog steeds gewoon niet zo erg goed en ik blijf maar wachten op de brief, telefoontje, email van de therapeut wanneer de EMDR en psychotherapie nou werkelijk van start gaat. En dat wachten maakt me zo moe.

Hebben hier mensen ook last van fysieke 'pijnen' wanneer je je echt depressief voelt? Ik heb namelijk een erg stijve en zere nek wanneer ik me zo rot voel en niet tot nauwelijks mn bed uitkom.



Oh Starset, geweldig!

En verder, als ik me rottig voel heb ik vaak last van lage rugpijn.

Anoniem

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:21

Joh, ik lijk wel een wrak als ik psychisch niet goed in mn vel zit. Mijn lichaam heeft nooit geleerd de emotionele signalen op te pikken, dus gaat mijn lichaam lichamelijke pijnen uitgeven als een soort alarmbel. Dat noemen ze somatische klachten, lichamelijke klachten die geen lichamelijke oorzaak hebben. Ik heb last van hoofdpijn, rugpijn, spierpijn en spierverzuring, buikpijn, menstruatiekrampen, gewrichtspijn, gezichtspijn, vermoeidheid, griepverschijnselen, misselijkheid. Dat is het wel zo'n beetje :') Meeste is vermoeidheid, spierverzuring en hoofdpijn.

Fijn dat je een leuke avond hebt gehad. Even goede afleiding is altijd fijn. En wachten is poedersuiker.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:07

*steekt vinger op*

Het is zelfs wetenschappelijk bevestigd: hoe depressiever, hoe meer spierspanning. Dus spierpijn, verzuring, hoofdpijn ( ..te gespannen nek...) hangt er ""gewoon"" mee samen. |(