Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 21:39

Ik pb je even Janneke, anders krijgen we straks straf omdat we off topic zijn... :=

Debbels

Berichten: 937
Geregistreerd: 02-10-11
Woonplaats: Op een eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:37

Janneke2 schreef:
...ik vind het een goed merk.

(Volgende kwestie is, welke supplementen echt nodig zijn, evt in welke volgorde etc. - ofwel een verhaal met kop en staart over de oorzaken etc van de prikkelbare darm.)


Ja ben ik helemaal met je eens hoor! Soms vraag ik me af of ik het hier bij moet laten en er mee moet leven omdat het nou eenmaal pds is, maar aan de andere kant vraag ik me ook af of er niet een diepere oorzaak is. Het ging een tijdje beter, maar nu toch weer wat minder dus weer op zoek naar oplossingen.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:58

Debbels schreef:
Ja ben ik helemaal met je eens hoor! Soms vraag ik me af of ik het hier bij moet laten en er mee moet leven omdat het nou eenmaal pds is, maar aan de andere kant vraag ik me ook af of er niet een diepere oorzaak is. Het ging een tijdje beter, maar nu toch weer wat minder dus weer op zoek naar oplossingen.


Tja, persoonlijk geloof ik niet in "het is nu eenmaal pds".
Er is in je darmen een uitgebreide wisselwerking tussen je slijmvlies, je darmflora en het aanwezige eten.
Er zijn manieren om je slijmvliezen te ondersteunen, er zijn manieren om je darmflora te verbeteren (ten dele vallen deze 2 samen) en 'het eten' is ook een uitgebreid onderwerp waar artsen helaas weinig van weten.
Zowel qua opleiding, maar ook qua informatie: mijn orthomoleculaire vroeg mij ooit om 2 weken lang alles op te schrijven wat ik at. In combinatie met ontlastingsonderzoek had die meneer tenminste een beeld.

...en daarna een degelijke duitse kuur: L-Glutamine tegen eventuele wondjes ('je wil darmbacteriën in de darm en niet in een wond/ naar het bloed') prebiotica, kruiden tegen eventuele pathogene bacteriën. Daarna op basis van onderzoek gericht in een bepaalde volgorde verschillende bacteriësoorten, en op gegeven moment het slopen van de biofilm waar bepaalde ongewenste bacteriën zich onder verschansen.

orlando9

Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-16
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:31

Mag ik hier wat vragen? Ik heb sinds augustus last van brandend maagzuur. Dit begon na 4 ab kuren voor blaasontsteking. Weet niet of dat er mee te maken heeft. Begin september een maar onderzoek gehad en hier kwam niets uit. Nu denken ze daardoor een prikkelbaar darm syndroom. Daarvoor duspatal gekregen. Het zuur is iets minder maar wel aanwezig nog. Darmen rommelen vaak vooral savonds. Maar nooit buikpijn.

Meer mensen met maagzuur met pds?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:44

Dat je darmen rommelen geloof ik grif. De internist houdt als vuistregel aan: na 1 AB kuur heeft de darmflora 11 maanden nodig om te herstellen.
(Er werd niet onderzocht wat er na 4 kuren gebeurt, denkbaar is het langer. En het ging over 'spontaan herstel', dwz zonder ingrijpen.)
Uiteraard kun je de natuur een handje helpen en deze periode fiks verkorten.

Mbt brandend maagzuur is er een raar verschijnsel: het is nl de vraag of je maag te zuur is of juist te weinig zuur.
(De link met de AB zie ik eerlijk gezegd niet :o .)

Huis ('tuin', voor de volledigheid) en keukenproefje: schenk een glas melk on en een borrelglaasje met 1 of 2 slokken azijn. (Liefst echte, pure appelazijn zonder mayonaise of andere toestanden.)
Zodra het zuur brandt: begin met 1 slok azijn.
Doet dit gemeen zeer: acuut blussen met de melk, denkbaar heb je een wondje in je maag. (De zogeheten maagzweer. Maar dat nare onderzoek, was dat een endoscoop in je maag? Daarbij kijkt de internist of er zweren etc zijn.)
Voel je je na een paar minuten iets beter: neem de 2e slok azijn. Denkbaar geeft dit opluchting - je maag is niet zuur genoeg.

En wat in beide gevallen kan helpen: eieren eten. (Helpt met gastronevorming - gastrine helpt zowel het slijmvlies herstellen van dat wondje als het weer opbouwen van een fatsoenlijke hoeveelheid maagzuur.

Colien

Berichten: 1293
Geregistreerd: 29-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 12:49

Ik wil dit topic even omhoog schoppen. Mogelijk kunnen jullie mij helpen.
Vorig jaar ben ik ook met een stapel klachten bij de huisarts beland waarop ik de stempel "prikkelbare darmsyndroom" kreeg. Naar de diëtiste doorgestuurd maar zowel de huisarts als diëtiste zeiden niks voor me te kunnen doen, ik moest er maar mee leven.
Ondertussen heb ik het idee dat de klachten alleen maar verergerd zijn, ik word erg beperkt in mijn sociaal leven door de angst er last van te krijgen. Hier wil ik vanaf.
Ik heb gehoord dat er echt wel verder onderzoek is te doen, kan iemand mij hier meer over vertellen? Waar moet ik aankloppen? Wat kan ik verwachten?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:11

Colien schreef:
Ik wil dit topic even omhoog schoppen. Mogelijk kunnen jullie mij helpen.
Vorig jaar ben ik ook met een stapel klachten bij de huisarts beland waarop ik de stempel "prikkelbare darmsyndroom" kreeg. Naar de diëtiste doorgestuurd maar zowel de huisarts als diëtiste zeiden niks voor me te kunnen doen, ik moest er maar mee leven.
Ondertussen heb ik het idee dat de klachten alleen maar verergerd zijn, ik word erg beperkt in mijn sociaal leven door de angst er last van te krijgen. Hier wil ik vanaf.
Ik heb gehoord dat er echt wel verder onderzoek is te doen, kan iemand mij hier meer over vertellen? Waar moet ik aankloppen? Wat kan ik verwachten?


Ik ben bij een arts over de vloer geweest die lid was van de mbog (www.mbog.nl) en later (mebeer 1 was met pensioen) bij iemand via de website www.rpvitamino.nl/ therapeuten.

Goed onderzoek houdt in: een gesprek over de klachten en je eetpatroon (kun je ook alvast zelf opschrijven) ontlastingsonderzoek en eventueel bloedonderzoek.
In feite is 'prikkelbare darm' geen diagnose, er zijn alleen maar een aantal andere dingen uitgesloten.
...dan wordt geprobeerd om 'een verhaal met kop en en staart' te maken: wat maakt dat jouw darmslijmvlies zo prikkelbaar is...?
En dan logisch aanpakken.
Ik heb veel baat bij L-Glutamine, als ik dat slik gedragen mijn slijmvliezen zich keurig netjes. Dat kan een eerste advies zijn.
Zijn er geen aanwijzingen voor wondjes, kun je darmflora preparaten slikken.
Er zijn vitaminen, mineralen en kruiden die hetzij het slijmvlies helpen, hetzij de spijsverteringssappen zelf. Als gezegd: een gezond mens heeft een zure maag en goede darmflora.

En ondertussen kun je parallel ook aan de slag met je angst, er zijn nogal wat mensen bij wie |( 'de angst op de buik slaat'.
(Zodra jouw lichaam vindt dat er gevaar is, komt er extra adrenaline in het bloed. Die adrenaline zorgt er bijvoorbeeld voor dat je zintuigen wagenwijd open gaan/ je gevoeliger wordt, en dat er minder bloed in je spijsverteringsstelsel komt. Iedere techniek van yoga tot emdr die dit proces kan remmen helpt jou om je spijsverteringsstelsel beter doorbloed te houden. Dat helpt bij herstel.)

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:30

Hier volgens de huisarts ook een prikkelbare darm ( maar aangezien ik de pil het hele jaar door slik kan het echt niet door de hormonen komen volgens ha )

Doorverwijzing naar ziekenhuis en mag over 2 weken een echo, coloscopie en endoscopie laten maken. Heb namelijk al 1 tumor laten weghalen en zal 100% zeker tumoren gaan ontwikkelen in mijn lichaam, vraag is alleen waar en wanneer. Dat gecombineerd met het feit dat ik altijd ontstekingen heb zorgt ervoor dat ze een wat grondiger onderzoek gaan doen dan alleen wat voelen en chronisch tabletjes van de drogist moet slikken.

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 20:30

ik kan echt iedereen het fodmap dieet aanraden. heb zoveel minder klachten echt fijn, het is ff pittig maar als je weet waar je niet tegen kan. is dat zo prettig

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 22:28

...en 'chronisch tabletjes van de drogist slikken' kan ik iedereen afraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 08:24

xApple schreef:
Ik ook jammer genoeg. Ik heb het wel redelijk ernstig. Ben ook lactose intolerant.

Ik eet geen aardappels, weinig vlees (liefst alleen kip/kalkoen en vis), geen melkproducten, niks uit de frituur, geen noten want die zijn te vet ofzo, geen kolen, geen frisdrank alleen thee en water.. Eet alleen speltbrood verder geen brood.

Het is best lastig want ik krijg super snel last. Bij een barbecue of feestje voel ik me altijd rot omdat ik zo weinig dingen kan nemen. En altijd komkommertjes komen ook m'n strot uit :')

Ik hou me er ook niet áltijd aan.. Ga ook wel eens uit eten of een avond zuipen maarja daar krijg ik dan de week die erop volgt de rekening van.

Ik heb duspatal retard pillen die wel helpen als ik erg pijn heb. Die slik ik regelmatig een periode en dan weer even niet.


Wat zijn jouw klachten als ik vragen mag?

Ik ben gisteren bestempeld met pds.
Ik kreeg de tips om een heel gestructureerd leven te leiden qua eten. Elke dag zelfde tijdstip eten. Geen mini ontbijt en een reuzen lunch. Avondeten geen extra portie en daarna niet veel meer eten. Veel water drinken.

Mijn klachten zijn brijerige ontlasting, waardoor ik z'n 15/20 minuten op het toilet zit. Buikkrampen voor die tijd en m'n darmen zijn erg actief.

Mister T

Berichten: 802
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 11:36

Colien schreef:
Ik wil dit topic even omhoog schoppen. Mogelijk kunnen jullie mij helpen.
Vorig jaar ben ik ook met een stapel klachten bij de huisarts beland waarop ik de stempel "prikkelbare darmsyndroom" kreeg. Naar de diëtiste doorgestuurd maar zowel de huisarts als diëtiste zeiden niks voor me te kunnen doen, ik moest er maar mee leven.
Ondertussen heb ik het idee dat de klachten alleen maar verergerd zijn, ik word erg beperkt in mijn sociaal leven door de angst er last van te krijgen. Hier wil ik vanaf.
Ik heb gehoord dat er echt wel verder onderzoek is te doen, kan iemand mij hier meer over vertellen? Waar moet ik aankloppen? Wat kan ik verwachten?


Ik kreeg dezelfde diagnose na heel lang klachten te hebben en vervolgens het advies om een Fodmap-dieet te volgen.
Niet veel later belandde ik op de Eerste hulp, omdat ik blijkbaar een heftige allergische aanval had!
Daar gaven ze mij het advies om een uitgebreide bloedtest te doen.
Daaruit bleek een vette pinda, hazelnoot, soja en tarwe allergie. (nu altijd een EPI-pen bij me) en ja dat kun je dus ook op latere leeftijd krijgen.

Sinds ik die uitslag heb eigenlijk klachtenvrij. Ok het duurde wel even hoor, voordat mijn lichaam tot rust kwam.En soms nog wel eens buikklachten na teveel suiker of vet enz... dus ik geloof wel dat PDS en een voedselallergie een beetje samen vallen.

Dus mijn advies: vraag een allergie test aan!

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:49

:j Herkenbaar hoor. Sinds ik geen schaal- en schelpdieren meer eet heb ik echt minder klachten. Vind het reuze jammer want ik at dat echt heel graag, maar nu ik weet dit het is wat mijn zo'n pijn geeft (naast alle andere triggers..) kan ik het prima laten staan.