Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:05

Ik heb de meluna classic S Hij is prima op de lichtere dagen maar de eerste dagen lekt hij nog wel eens door. Ik kan er ook met gemak een vinger naast leggen ik denk dat hij wat te smal is. Ik zoek een stevige cup die wat groter is. Iemand een idee?

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:51

Hier staat een hele tabel met vergelijkingen qua maat en hardheid (niet overal even correct schijnbaar):
http://menstruatiecup-info.nl/kiezen/overzicht/overzicht.html

Anders kan je ook een mail naar cutecotton sturen met wat je net schreef, dan kunnen zij ook een goede suggestie geven ;)

Dit staat er op de site van cutecotton over de meluna:
Citaat:
Me~Luna heeft vier verschillende lijnen:
- Soft (extra zacht) voor vrouwen met een erg gevoelige vaginawand en zwakke bekkenbodemspieren
- Sport (extra stevig) voor vrouwen met zeer sterke bekkenbodemspieren; dit helpt de cup beter uit te klappen
- Classic (in between) voor vrouwen met sterke bekkenbodemspieren en/of moeite hebben met ontspannen
- Short, ideaal voor meisjes in de groei (S of M) en volwassen vrouwen met een kortere vagina (M, L of XL)

De maten van de Me~Luna zijn:
Small > doorsnede (top) 39mm, lengte (zonder steeltje) 45mm, inhoud 23ml
Medium > doorsnede (top) 42mm, lengte (zonder steeltje) 48mm, inhoud 28ml
Large > doorsnede (top) 44mm, lengte (zonder steeltje) 51mm, inhoud 34ml
XL > doorsnede (top) 47mm, lengte (zonder steeltje) 56mm, inhoud 42ml

Short Small > doorsnede (top) 39mm, lengte (zonder steeltje) 35mm, inhoud 15ml
Short Medium > doorsnede (top) 42mm, lengte (zonder steeltje) 38mm, inhoud 18ml
Short Large > doorsnede (top) 44mm, lengte (zonder steeltje) 41mm, inhoud 22ml
Short XL > doorsnede (top) 47mm, lengte (zonder steeltje) 44mm, inhoud 27ml

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:16

Ik heb de lunette maat m. Volgens mij ook vrij stevig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:34

Ik heb de nature cup en vind deze ook behoorlijk stevig. Voor mezelf kijk ik naar net iets kleiner en zachter, maar niet TE. Qua advies kom ik wel altijd op stevig uit, maar het bevalt me niet zo goed.

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:39

Soms is mijn cup ook helemaal ovaal gevormd. Vermoedelijk door spieren die sterk er tegen aan drukken??

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:42

De mijne komt er altijd gewoon rond uit, maar mijn mooncup is dan ook een van de stevigere soorten cups.

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 17:04

Bambi, als de MeLuna jou verder bevalt zou ik gewoon een grotere bestellen en evt de sport versie ipv classic.

superpony, kwa advies zou ik ook bij een iets wat steverige cup uit komen aangezien mijn bekkenbodemspieren erg stevig zijn. Toevallig weet ik dat van de bekkenbodemfysio haha. Maar ik heb de MeLuna soft en die is heel erg fijn. Dus je kunt gerust een zachtere cup gaan proberen.

Bij mij komt de cup er ook niet rond uit maar ik heb een hele zachte cup. Ik zit ook niet met het gedoe dat hij nog vacuüm zit want eigenlijk trek ik hem eerst iets naar beneden aan het steeltje omdat ik niet bij de cup zelf kom. Tot ik het onderste deel vast kan pakken. Dan knijp ik daar in trek ik hem er uit.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 19:12

Ik ben eergisteren ook weer begonnen met de cup! Vorige cyclus was bij mij niet zo fijn, veel droogte ondanks het bloed waardoor cup en tampon even niet mee werkten. Nu helaas geen last van en ook meteen weer happy met mijn cupje, overdag vergeet ik steeds dat ik ongesteld ben <3

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 00:26

Glossi, ik weet van inwendige echo's ( toen ik zwanger was ) en nu de uitstrijkjes ook dat ik daar behoorlijk krachtig ben en de baarmoeder mond vrij hoog zit. Ik krijg de cup niet heel hoog, maar voel hem niet per se zitten. Wel zit hij soms iets tegen mn blaas, voor mn gevoel. En hij kruipt iets omhoog, met name 's nachts.
Volgens mij ben ik gewoon niet rond, dus het voordeel van een stevige is wel dat ze goed terugklappen.

Ik zou ietsjes kleiner willen, maar niet teveel. Zal hem eens opmeten. En dan een fractie zachter.

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 09:38

superpony, misschien moet je eens naar de organicup kijken. Die heeft een zachte basis maar de rand/rim schijnt iets steviger te zijn waardoor hij makkelijker uitklapt. Al gaan zachte cups ook wel, alleen moet je even een handje helpen. Ik vouw hem in een driehoek en vervolgens als hij zit duw ik met mijn vinger die vouw omhoog zodat hij uitgeklapt is. Daarna pak ik het steeltje en trek en duw ik hem een paar keer iets omlaag en omhoog en dan zit hij goed. Naar mijn idee ben ik ook niet helemaal rond. En heb het gevoel dat de cup daardoor een beetje op gefrommeld zit. Maar nog nooit gelekt dus het zal wel goed zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 17:38

Ik moet hem nog steeds even meten. Maar zal ook de organicup even gaan opzoeken, thanx!

Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 23:00

Bij mij blijven tampons ook nooit zitten, zakt met paar minuten al naar beneden :') de cup blijft de gehele dag zitten, door z'n vorm en de vacuüm kan hij er bijna niet uit zonder dat je het zelf wil!

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:50

Hier idem :)

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 23:59

Hi dames! Poging gedaan tot bijlezen gedaan maar te lui om te reageren via mobiel :o

Hier ging de afgelopen periode best goed met de diva. Toch denk ik erover om een compleet andere cup te bestellen, de merula. Komt uit Duitsland en is rond ipv bolvormig.
Vind hem alleen best prijzig dus twijfel wel een beetje...

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 09:15

Ff gegoogled want kon mij geen voorstelling maken bij rond maar wat een gek ding, haha.

Snap wel dat met jouw problemen je er over denkt om deze te bestellen.

Zou hij niet teveel drukken aan de onderkant? Omdat hij daar zo breed is?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 10:11

ziet er idd heel anders uit,benieuwd naar je ervaringen als je beslist hem te kopen....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 11:47

Apart ding inderdaad. Ik moet ook nog steeds een andere bestellen, maar twijfel nog steeds. Heb al contact gehad even terug met cute cotton, maar mijn lijf en beschrijvingen komen niet helemaal overeen. Ik moet echt een kleinere en zachtere, maar op papier zou ik dat niet moeten, dus wil ook niet een klein slap ding dat eruit valt of lekkage erlangs geeft.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:09

Ik merk toch ook dat ik een zachtere nodig heb. Voel het iets teveel drukken op dit moment wat niet helpt bij krampen.

Corine, wat een speciale! Vraag me af wat daar de voordelen van zijn.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:11

Ja ik weet het ook niet maar aangezien de belvormige cups niet persé werken leek me dit een idee. Het rond zijn lijkt me niet echt een probleem, ik lees juist bij dit soort middelen daar je ze helemaal niet voelt (er is nog een rond model cup) misschien omdat ze geen rand hebben?
Ik vind ze er wel héél groot uitzien ook dus twijfel wel. Laatste ronde ging niet slecht met de diva en om weer tig euro weg te gooien zie ik ook niet zitten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:56

Cute cotton raadde me de mami cup of clari cup in S dan aan. Ik heb de natur cup voor mensen die kind hebben gehad en sterke spierspanning, maar die is dus te groot en draagt ook nniet fijn.

Ondanks dat ik altijd hoor van de huisarts en assistente ( bij spiraal/uitstrijkje ) dat ik sterk ben en de baarmoeder mond hoog zit, lijkt dit thuis ontspannen toch echt anders te zijn.

Ze dacht ook nog aan gemiddelde cups zoals; de groene of organic, die zijn iets steviger

Wilde ik stevig, maar iets kleiner, kon de Lunette of meluna classic of sport. Maar blijkbaar ben ik toch gevoelig op die dagen, dus wil echt ietsje kleiner en zachter.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:06

Ik heb (in overleg met de fabrikant en manlief) de merula toch besteld.
Laatste poging en anders moet ik maar zorgen dat het gaat werken...

Ik hoorde trouwens dat er in Duitsland een Facebook pagina is voor tweedehands cups... misschien kan ik daar dan wat slijten ;) :x

Swah

Berichten: 1857
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:20

Ieeewl!

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:33

Swah schreef:
Ieeewl!

Tsja... het droge commentaar van manlief: je stopt er toch ook piemels in? Die kook je geeneens uit.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:37

_/-\o_

Punt voor je man :D
Er is best markt voor, volgens mij

MarliesV

Berichten: 15187
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:58

corine1981 schreef:
Swah schreef:
Ieeewl!

Tsja... het droge commentaar van manlief: je stopt er toch ook piemels in? Die kook je geeneens uit.


:')

Ben heel benieuwd hoe de kwaliteit is en hoe hij bevalt!

@vorige pagina post :o
Zachtere kleinere cup zou je ook even voor in mijn berichten kunnen zoeken. Heb ergens een linkje van een vergelijkingsschema hier gepost.