Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:27

Ja, het ligt ook aan mij. Ik vind een magnetron sowieso niks. Heb een combi ding, maar gebruik hem vrijwel nooit.
Als we wat opwarmen, gaat het in een pannetje op gasfornuis of de grote oven. Zit tussen mijn oren EN omdat ik wel vaker heb gelezen dat je toch straling hebt in de magnetron.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:37

Je hebt ook straling, die precies op de goede frequentie trilt om watermoleculen te laten bewegen. Daarom wordt een bord ook niet warm, daar zit geen water in :). (Of het wordt warm van de omgevingswarmte natuurlijk).

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:37


J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 21:55


Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 00:02

J0anieke schreef:
Ik ben nu ook gaan zoeken... TSS komt schijnbaar ook voor bij gebruik van cups, dat wist ik niet...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4556184/

Maar tegelijkertijd komt het ook voor bij mannen en is er een geval bekend van een meisje dat gestopt is met tampons e.d. maar toch nog regelmatig TSS krijgt.
Komt bij dat ze zelf ook aangeven dat siliconen an sich geen voedingsbodem voor S. Aureus is maar dat dat door het bloed zelf komt. Gewoon genoeg verschonen en goed schoonmaken en steriliseren lijkt mij dan dus ook gewoon erg belangrijk om evt zoiets te voorkomen.. :)

Edit; wat ik wel opvallend vond is dat zij zeggen dat er meer irritatie van de vaginawand is bij het gebruik van een cup dan bij een tampon... kan het me bijna niet voorstellen aangezien het hier absoluut andersom is, maar schijnbaar kan t..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 00:19

Daar kan ik me wel wat bij voorstellen eigenlijk. De irritatie dan.

De tampon wordt vochtig en de de cup blijft aan de buitenkant redelijk ''droog''. In de vagina wand brengt iets droogs eerder littekentjes. Natuurlijk is de tampon ook droog bij inbrengen, maar die is wel kleiner en wordt direct vochtig.

Hygiene is gewoon erg belangrijk en een natuurlijke weerstand. Als ik ergens ben en ik moet gebruik maken van een openbaar toilet, ga ik toch eerst mn handen wassen. Je moet eens zien, hoe ''vies'' je handen zijn na enkele uren van alles aanraken of vasthouden.

De Tampax is daar eigenlijk een goede oplossing voor, maar dat zal met de cup lastig worden. En ik denk dat de meesten ervan uit gaat dat een cup tijdens een evenement kan blijven zitten.
x aantal uren bloed op 1 plek zal ook wel de nodige bacterien wakker maken.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:59

Bij mijn cup staat het advies om 'm na uiterlijk 8 uur te legen. Eerlijk is eerlijk: op de lichte dagen leeg ik maar twee keer en zit er dus meer tijd tussen dan 8 uur.

Bacteriën blijven niet aan de cup zitten, oftewel tijdens de week is het gewoon voldoende om bij elke leging de cup goed om te spoelen, en dan voor en na de week een keer goed te steriliseren. Handen goed wassen is wel heel belangrijk.

Qua irritatie. Ik heb het artikel wat snel gelezen en heb niet gezien dat er een bewering stond dat cups meer irritatie geven dan tampons?

Ik kon al nooit tegen tampons. Per periode kon ik het wel aan om één of twee keer een tampon te gebruiken, maar bij meer gebruik raakte het daarbinnen helemaal geïrriteerd. Met de cup komt er hooguit even een vervelend gevoel bij het uitklappen. De tampon neemt al het natuurlijke slijm daar op, waardoor het zo droog wordt en dus irriteert. De cup doet dit niet, waardoor het deel van te lang zittend bloed eigenlijk het enige is, bij te weinig verschonen, dat ongezond is. Daarbij is één geval eerder een uitzondering, net als de eerdergenoemde mannen en dat meisje die het terug kreeg na stoppen met tampons.

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:12

Ik heb dat ook niet gelezen. De vrouw in kwestie had een schaafwond daarbinnen, maar dat was veroorzaakt door de cup in te brengen met te lange (nep)nagels.
Weet zo niet of dat ook in dit artikel stond, maar dit had ik gelezen op een forum die ik gister aan het lezen was.

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:34

J0anieke schreef:
Ik heb dat ook niet gelezen. De vrouw in kwestie had een schaafwond daarbinnen, maar dat was veroorzaakt door de cup in te brengen met te lange (nep)nagels.
Weet zo niet of dat ook in dit artikel stond, maar dit had ik gelezen op een forum die ik gister aan het lezen was.

Kijk, dan wordt het imo al een stuk gecompliceerder dan alleen 'het komt door de cup'. Dan had je er bij wijze van spreken ook iets anders in kunnen stoppen met het risico op.. Daarmee wil ik overigens niet ontkennen dat er misschien niet een kleine kans is op maar zolang je goed op de hygiene let kom je dus al een heel eind.. :)

Over dat stukje mbt irritatie:

In a recent multicentre randomized controlled trial by Howard et al (11), the use of tampons was compared with The DivaCup in a total of 110 women. The results demonstrated that overall satisfaction was higher among users of The DivaCup, with 91% of users stating they would continue using it. The present case report identified increased vaginal irritation with The DivaCup compared with tampons, but was not powered to detect a difference in infectious complications (11).

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:42

Aah duidelijk! Ik had enkel op de voorgaande zin gelet, dat 91% met de cup door zou gaan. Ik denk dat de irritatie komt omdat ze vrouwen allen net begonnen met de cup, dan is er bij de meerderheid ook nog irritatie vanwege moeite met inbrengen.

Licor

Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:48

Ik ben tot nu toe wel heel tevreden erover! Ik heb nu gedurende de dag niet eens in de gaten dat ik ongesteld ben zeg maar.. totaal geen ongemak van!
Tampons kon ik nooit zo goed hebben.. ja 1x.. daarna was alles zo droog daarbinnen dat het pijn deed.. en maandverband zit gewoon nooit echt lekker.. dit is wel echt n uitkomst wat dat betreft!

Alleen t inbrengen vind ik wel wat lastig.. je moet de cup toch met 2 vingers vasthouden.. en er is gewoon niet zoveel ruimte voor n cup en 2 vingers in die periode :+ ik merk dat ik van dat geprutst met inbrengen soms wel last krijg..

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:56

Bedankt voor de quote Blacky94. Verder ben ik het eens met je eerste alinea, hoe goed zal die mevrouw met de hygiëne omgesprongen zijn als het klopt over die (nep)nagels en de daardoor veroorzaakte schaafwond.

"To our knowledge, the present report is the first to detail the association between a menstrual cup and menstrual TSS. We present here a rare case in a 37-year-old woman who met all six Centers for Disease Control and Prevention (Georgia, USA) criteria (5) for confirmed TSS after wearing a menstrual cup for the first time."

Het was ook nog haar eerste keer dat ze een cup gebruikte, waarbij TSS eerder bewezen is dat het vaker voor kan komen ook na het stoppen met tampons. Het maakt het voor mij toch aardig twijfelachtig...

Desondanks denk ik dat ik in het vervolg die derde leging maar gewoon in ga lassen voor de hygiëne, baat het niet dan schaadt het sowieso niet, en ik wil liever geen onnodig risico nemen.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:33

Uiteindelijk heb ik er ook 1 gekocht. Maar ik heb het gevoel dat mijn cup te diep gaat zitten. Ik breng hem laag in maar na enkele uren lijkt hij wel foetsie :') ik kan dan nipt aan het steeltje meer. Is dit gewoon oefenen of is hij toch te klein qua maat? Voor de rest voel ik hem absoluut niet zitten en nergens last van..

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:43

Farjen schreef:
Uiteindelijk heb ik er ook 1 gekocht. Maar ik heb het gevoel dat mijn cup te diep gaat zitten. Ik breng hem laag in maar na enkele uren lijkt hij wel foetsie :') ik kan dan nipt aan het steeltje meer. Is dit gewoon oefenen of is hij toch te klein qua maat? Voor de rest voel ik hem absoluut niet zitten en nergens last van..


Heb ik ook, vooral de laatste dagen. Maar lek niet en kan hem er wel uithalen.

Bij mij werkt hem er uit 'persen' prima, dan druk je hem met je bekkenbodemspieren wat naar beneden en kan je er ook beter bij.

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:49

Farjen schreef:
Uiteindelijk heb ik er ook 1 gekocht. Maar ik heb het gevoel dat mijn cup te diep gaat zitten. Ik breng hem laag in maar na enkele uren lijkt hij wel foetsie :') ik kan dan nipt aan het steeltje meer. Is dit gewoon oefenen of is hij toch te klein qua maat? Voor de rest voel ik hem absoluut niet zitten en nergens last van..

Op de eerste dag van mijn menstruatie zit mijn baarmoedermond ook veel lager dan 4/5 dagen later. Mijn cup 'kruipt' dan ook veel meer omhoog. Met idd bijv even persen kan je m dan vaak al wel weer iets lager krijgen :)

Alice13

Berichten: 2519
Geregistreerd: 12-07-09
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:56

MarliesV schreef:
Farjen schreef:
Uiteindelijk heb ik er ook 1 gekocht. Maar ik heb het gevoel dat mijn cup te diep gaat zitten. Ik breng hem laag in maar na enkele uren lijkt hij wel foetsie :') ik kan dan nipt aan het steeltje meer. Is dit gewoon oefenen of is hij toch te klein qua maat? Voor de rest voel ik hem absoluut niet zitten en nergens last van..


Heb ik ook, vooral de laatste dagen. Maar lek niet en kan hem er wel uithalen.

Bij mij werkt hem er uit 'persen' prima, dan druk je hem met je bekkenbodemspieren wat naar beneden en kan je er ook beter bij.


Ik heb het zelfde en ik pers hem er ook uit!

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:02

Ik had inderdaad geperst :') en dan lukte het beter. Maar blijkbaar toch een bekend "probleem", ik was al bang dat het de verkeerde maat was ofzo. Het was enkel even stress "waar is ie naartoe :') :') "

it_is_me
Berichten: 3217
Geregistreerd: 10-08-06

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 08:29

Bij mij werkt de cup op zich wel goed (shorty classic xl). Het legen gaat goed en stroomt ook niet over, maar vind dat het nog wel erg 'nadruppelt' na het legen. Hoe is dat bij anderen?

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 20:32

Ja heb ik ook, en dan komen die slijmdraden zo langs je been, iel! Ik leeg daarom liefst even in de douche. Hoeft gelukkig niet om het uur...

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:15

Ik haal de cup er weleens een extra keer weer uit en in, om even extra schoon te maken en daarmee dat 'nalekken' te voorkomen.

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 21:38

Ik zag dat het ook op bol.com wordt verkocht. Iemand daar ervaring mee?

corine1981
stokpaard connaisseur

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:11

_PassoaJus schreef:
Ik zag dat het ook op bol.com wordt verkocht. Iemand daar ervaring mee?

IK heb de diva via bol gekocht ivm snelle levering..

LaBull

Berichten: 89
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:02

Ik ben sinds gister begonnen met de cup en wat een verademing! Geen droge doos meer door tampons. Daarbij voelde ik tampons echt ATIJD zitten en verschoven ze de hele tijd naar beneden en door mijn heftige menstruatie jaagde ik er denk ik wel een pakje of 3 doorheen per menstruatie (en ik gebruik Tampax met inbrenghuls dus niet erg goedkoop).
Het inbrengen heb ik onder de knie, het eruit halen nog niet helemaal, vind het moeilijk om het vacuüm te verbreken.

Manmanman wat een spijt dat ik dit niet eerder gekocht heb.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:11

Hihihihi, herkenbaar hoor :j

Hier ook na miskraam gebruikt....werd gewoon niet goed van het maandverband en alles wat er dan nog langsliep, gewoon 3 weken afzien, maar de cup bracht enigszins verlichting :o

Glossi

Berichten: 4851
Geregistreerd: 30-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:49

Ik meld me ook, leuk dat hier op bokt ook een topic over loopt. Zat vorig jaar ergens al te denken over een cup maar toch nooit de stap gezet. Nu las ik ruim twee maand terug iets op fb en toen dacht ik ok.. nu ga ik hem echt kopen. Heb voor de Lunette gekozen maar helaas kreeg ik hem er niet helemaal in. Het laatste stuk wou niet. Na heen en weer mailen met de webshop besloten nog een aan te schaffen. Of eigenlijk twee.. Ze hadden gemaild dat ik het beste de organicup of meluna classic kon proberen. Maar dat de meluna classic misschien wat minder prettig zou zijn. Ik ben voor de meluna soft en classic gegaan (geen idee waarom ze de soft niet aanraden) Omdat de organicup bijna de zelfde maten als de Lunette heeft. Eerste dag de classic in gehad maar die drukte wel wat op mijn blaas. Na een keer de soft gaan en blijven gebruiken. Veel fijner. Wel even prutsen om hem open te krijgen doordat hij zo zacht is (al moest ik de classic ook een beetje helpen) maar na twee keer had ik dat ook door. Vind het alleen lastig voelen of hij goed open is. Maar tot nu toe geen een lekkage gehad! En halleluja wat een verbetering tegenover maandverband en tampons. Nu moest ik op de tweede dag - wanneer mijn menstruatie het heftigst is - wel vaker legen. Ik heb nu de Si Bell cup erbij besteld. Had gelezen dat door de bel vorm deze vaak beter past bij een lage baarmoedermond. Dus deze ga ik de volgende keer erbij uitproberen.