Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:20

Oh joh, wat vervelend maar vooral wat jammer. Heb je al met hun contact opgenomen of hij wellicht verkeerd zit? Per app reageren ze vrij snel.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 14:33

Nee heb ik niet gedaan. Voor mijn gevoel zat hij goed. Staat in bijgeleverde boekje dat als hij blijft lekken hij waarschijnlijk te laag zit maar hij kan gewoon echt niet hoger. Bij de cup heb ik toen doorgezet omdat het verder geen pijn deed maar van de disc krijg ik echt buikpijn. Denk dat ik toch te gevoelig op de baarmoedermond reageer ofzo.

Slmt9

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 15:18

En je hebt hem wel achter je schaambeen gewipt dat hij van vertikaal naar horizontaal gaat?
Volgens de plaatjes zou ik ook hoger moeten, maar mijn schaambeen komt al vrij rap. Dus ik hoef veel minder ver dan volgens de plaatjes.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 18:52

Ik ben benieuwd, heb nu toch ook de disc eens besteld. Op zich tevreden cupgebruiker, maar het autodumpen lijkt me prettig en ben in zijn geheel gewoon benieuwd naar de verschillen/wat ik fijner vind.
Heb ook die van Bamboozy. Nu wachten tot ie binnen is :D

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 22:37

Erg blij met de disc! Gistermiddag gestart en dat ging gelijk goed, inbrengen is /, zeker vergeleken met de cup de eerste keren, zo gepiept. Autodump lukte ook al, al duw ik m na afloop nog wel een beetje terug. Echt heel fijn dit! Nu hopen dat het zo blijft, de cup beviel ook goed de eerste paar rondes.

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 23:52

F_Orumster schreef:
Erg blij met de disc! Gistermiddag gestart en dat ging gelijk goed, inbrengen is /, zeker vergeleken met de cup de eerste keren, zo gepiept. Autodump lukte ook al, al duw ik m na afloop nog wel een beetje terug. Echt heel fijn dit! Nu hopen dat het zo blijft, de cup beviel ook goed de eerste paar rondes.

Ah superfijn! En terug duwen is ook de bedoeling hè?

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:33

Marocje schreef:
F_Orumster schreef:
Erg blij met de disc! Gistermiddag gestart en dat ging gelijk goed, inbrengen is /, zeker vergeleken met de cup de eerste keren, zo gepiept. Autodump lukte ook al, al duw ik m na afloop nog wel een beetje terug. Echt heel fijn dit! Nu hopen dat het zo blijft, de cup beviel ook goed de eerste paar rondes.

Ah superfijn! En terug duwen is ook de bedoeling hè?

Ah :D

E4D
Berichten: 487
Geregistreerd: 10-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 14:34

Wat is jullie ervaring met menstruatiecup en paardrijden? Kunnen jullie er b.v. gerust een springparcours mee rijden? Blijft hij dan gewoon zitten?

Eapy

Berichten: 1743
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 16:04

Ik kan er alles mee. Ik heb de Beppy. Super tevreden, niks is te gek. Zwemmen, paardrijden, squashen, yoga, wandelen, kamperen… alles. Als ie goed zit merk je er niks van.

tengeltje11
Berichten: 7161
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:18

Idd, hier spring ik ook zonder problemen met cup.

xSCWx
Berichten: 7067
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 17:59

Flinke schop omhoog voor dit topic, sinds kort gebruik ik een cup en wat een geweldige uitvinding. Er zou veel meer bekendheid aan gegeven moeten worden.
Ik heb dit topic jaren terug al voorbij zien komen maar onder het mom "onbekend maakt onbemind" nooit aan begonnen. Nu door een enthousiaste vriendin toch in verdiept. Vooral ook omdat er in tampons toch best wat onnodige stoffen zitten, ik had me dat nooit zo gerealiseerd.
Na wat zoekwerk heb ik gekozen voor de Claricup; ik heb een gevoelige huid en strakke spieren. De Caricup is zacht maar klapt wel makkelijk uit. Met de extra gaatjes zou het vacuüm er makkelijker af te halen zijn. Ook wilde ik iets met een stengel eraan want het idee dat ik hem er niet uit zou krijgen werd ik benauwd van.
De eerste paar keer heb ik de Claricup uitgeprobeerd toen ik niet ongesteld was om er bekend mee te raken (dat is echt aan te raden). Toen was ik eigenlijk al om; ik voel het niet zitten en het idee dat ik niet meer om de paar uur een tampon hoef te vervangen stond me zeer aan. Soms vergat ik de tampon wel eens (of met slapen zat hij langer in) en was dan wel ongerust voor TSS.
Het inbrengen is even zoeken maar als je eenmaal een bepaalde vouw hebt gevonden gaat dat prima (ik gebruik de triangle). Soms vouwt hij niet gelijk goed uit maar even vinger er langs halen en dat komt altijd snel goed.
Het uithalen was wel een ander verhaal; het vacuüm zat er iets te goed op en ik kreeg geen grip op de onderkant van het cupje (die is bij Claricup glad). Op een gegeven moment had ik de onderkant van het cupje te pakken maar eruit komen ho maar, dus toen zat de vacuüm er nog strakker op omdat de onderkant van het cupje ook ingeknepen was. Ik werd ongerust, zag mezelf al bij de spoed zitten dus ben toen maar aan het steeltje gaan trekken. Geloof me; dat is geen aanrader := ik zal je de details besparen maar weet wel dat dit geen optie is.
Na nog wat keren oefenen met verschillende posities lukt het nu wel beter maar heel makkelijk gaat het nog niet, het is vooral een kwestie van vinger ver genoeg langs de cup steken zodat er lucht bij komt.

Daarop heb ik een menstruatie disc van Bamboozy (met ringetje) besteld aangezien deze geen vacuüm trekken. Toen ik die uit de verpakking haalde viel me gelijk het materiaal op; erg ballon achtig, zowel de geur als het gevoel, beetje ruw zeg maar. De Claricup is glad en geurloos wat ik fijner vind. Het indoen van de disc vind ik qua moeilijkheidsgraad hetzelfde als de cup.
De disc voel ik niet zitten tenzij ik een nr.2 op de wc doe. En dat vind ik wel heel vervelend, dat gaat echt een stuk moeilijker.
Autodumpen heb ik nog niet gehad/gedaan maar vind ik eigenlijk wel een risico dat dat op ongewenste momenten gebeurd, ik las al verhalen van niezen en tijdens slapen. Als je heel heftig bloed (en bv op werk zit) is het een voordeel maar anders zou ik er niet voor kiezen.
Het uithalen van de disc is wel makkelijker aangezien je gelijk het ringetje te pakken hebt maar een groot nadeel vind ik dat je de disc schuin eruit haalt waardoor het makkelijker een kliederboel wordt. De cup haal je naar beneden eruit waardoor alles in de cup blijft zitten.

Al met al vind ik de cup fijner. Ik doe er trouwens alles mee; zwemmen, wandelen, rennen, fietsen, paardrijden. Het is wel belangrijk dat je een cup (of disc) hebt die goed bij je lichaam past.
Als ik een nadeel moet noemen is dat dat zo'n cup minder makkelijk meenemen is omdat het doosje best groot is. Een disc is wel makkelijk plat mee te nemen. Daarentegen is het wel zo dat als je maar denkt ongesteld te worden je gelijk de cup in kan doen dus meenemen in het doosje hoeft eigenlijk niet.
Met de cup/disc wordt je eigen flora compleet niet verstoort, echt super fijn. Nare geurtjes zijn ook verleden tijd; ik had dat nooit gekoppeld aan tampon gebruik. Krampen zijn ook vele male minder. Een tampon kon ik wel eens voelen zitten maar de cup totaal niet.
Desinfecteren is ook makkelijk; paar minuten in de magnetron met het bijgeleverde doosje.

Eigenlijk alleen maar voordelen vind ik tegenover tampon gebruik.

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 16:40

Ik ben heel benieuwd, want ik heb vandaag de Bamboozy disk, schoonmaak ding en 1 onderbroek besteld

Ik lees al een tijdje mee, en vond dat ik nu ook maar eens moest reageren ;)

Ik ben nu een aantal maanden van de prikpil af en nu lijkt het wel een oorlogsgebied :')
Verschrikkelijk, ik heb dit zo niet gemist :\
Vraag mij dan ook af hoe vrouwen dat doen op plekken in wereld waar je al onze gemakken niet hebt
En ook niet het gemak van de ubiprofen ...

Maar goed, ik ga het dus uitproberen, omdat ik hier zoveel positieve ervaringen erover heb gelezen

Ik vond het zelf zo fijn dat er zo open over gesproken word, dus wil daar ook een bijdrage aan leveren

Slmt9

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 17:42

Ik hoop dat het bevalt Higgins!

Ik heb nu 1 menstruatieronde de groter disc gebruikt en geen problemen meer met lekkage. Wel is hij (gek genoeg) te groot buiten mn twee zwaarste dagen om. Maar goed, dan gebruik ik dan de kleinere :)

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:04

Slmt9 schreef:
Ik hoop dat het bevalt Higgins!

Ik heb nu 1 menstruatieronde de groter disc gebruikt en geen problemen meer met lekkage. Wel is hij (gek genoeg) te groot buiten mn twee zwaarste dagen om. Maar goed, dan gebruik ik dan de kleinere :)


Ohh wat bijzonder
Ik denk dat het in het begin een beetje zoeken is. Misschien moet ik ook wel naar L ipv M

Maar het lijkt mij een verademing ipv maandverband en tampons en het gesleep met al die spullen
Daarom ook de onderbroek erbij besteld
Hopelijk geen doorlekken meer
Maar aan dat idee moet ik wel een beetje wennen ( hygiëne bedoel ik dan)

Slmt9

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 18:17

Ja snap ik, ik heb menstruatieondergoed van Modibodi en ik draag niets anders meer. Heel fijn!

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:50

Slmt9 schreef:
Ja snap ik, ik heb menstruatieondergoed van Modibodi en ik draag niets anders meer. Heel fijn!


Heb je ook meerdere merken geprobeerd?
Ik las in het andere topic dat wat meer geld uitgeven wel loont qua kwaliteit

Slmt9

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 19:53

Ja, ik heb nog een ander merk geprobeerd. Die vond ik minder fijn. Modibodi vind ik de fijnste, de seamless, daarom draag ik die nu elke dag. Ook als ik niet ongesteld ben. En ik vind die ook duur zat.

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 20:02

Slmt9 schreef:
Ja, ik heb nog een ander merk geprobeerd. Die vond ik minder fijn. Modibodi vind ik de fijnste, de seamless, daarom draag ik die nu elke dag. Ook als ik niet ongesteld ben. En ik vind die ook duur zat.


Dan kan ik daar ook nog altijd naar kijken als deze niet helemaal bevalt +:)+
Daarom heb ik er in eerste instantie 1 gekocht
Eerst maar eens kijken wat ik ervan vind :)

Schuur_

Berichten: 4903
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 21:22

Ik ben nog altijd fan van de Beppy en met mijn huidige partner kunnen er zelfs 18+ activiteiten plaatsvinden zonder dat hij er iets van voelt. Met uithalen bij de Beppy hou ik ook niet alles in de cup hoor, maar het is dan ook vaak een slagveld in die tijd van de maand. 3 a 4x op een dag legen in de eerste 2 dagen is geen uitzondering. Nu ga ik volgende maand wel een spiraaltje (koperspiraal Gynefix dus menstrueer normaal gezien gewoon door) laten plaatsen dus ik vrees dat ik geen cups meer kan gebruiken, ik ga het sowieso nog navragen bij dokter maar ik wil echt geen tampons meer.

Is een disc dan een oplossing of toch best menstruatie ondergoed? Ik moet me er nog eens goed in verdiepen.

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 21:40

Schuur_ schreef:
Ik ben nog altijd fan van de Beppy en met mijn huidige partner kunnen er zelfs 18+ activiteiten plaatsvinden zonder dat hij er iets van voelt. Met uithalen bij de Beppy hou ik ook niet alles in de cup hoor, maar het is dan ook vaak een slagveld in die tijd van de maand. 3 a 4x op een dag legen in de eerste 2 dagen is geen uitzondering. Nu ga ik volgende maand wel een spiraaltje (koperspiraal Gynefix dus menstrueer normaal gezien gewoon door) laten plaatsen dus ik vrees dat ik geen cups meer kan gebruiken, ik ga het sowieso nog navragen bij dokter maar ik wil echt geen tampons meer.

Is een disc dan een oplossing of toch best menstruatie ondergoed? Ik moet me er nog eens goed in verdiepen.

Met de beppy bedoel je dat sponsje? Want met de cup kun je geen seks hebben. Tenminste: geen penetratie. Met de disc wel.

Schuur_

Berichten: 4903
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 22:02


Slmt9

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:48

Schuur_ schreef:
Ik ben nog altijd fan van de Beppy en met mijn huidige partner kunnen er zelfs 18+ activiteiten plaatsvinden zonder dat hij er iets van voelt. Met uithalen bij de Beppy hou ik ook niet alles in de cup hoor, maar het is dan ook vaak een slagveld in die tijd van de maand. 3 a 4x op een dag legen in de eerste 2 dagen is geen uitzondering. Nu ga ik volgende maand wel een spiraaltje (koperspiraal Gynefix dus menstrueer normaal gezien gewoon door) laten plaatsen dus ik vrees dat ik geen cups meer kan gebruiken, ik ga het sowieso nog navragen bij dokter maar ik wil echt geen tampons meer.

Is een disc dan een oplossing of toch best menstruatie ondergoed? Ik moet me er nog eens goed in verdiepen.


Ja, disc kan wel :j

higgins

Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:53

Wat ik las dat een disc wel kan omdat deze geen vacium zuigt
Maar dit kan je beter maar even navragen

Marocje
Berichten: 5623
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:55

Schuur_ schreef:
Met de cup kan gewoon (op lichtere dagen) zonder problemen.

https://www.beppy.com/veelgestelde-vrag ... post-12964

Oke. Met de organicup kon dit echt niet. Daar stak het steeltje zelf uit dus hoe krijg je daar wat in? Plus hoort ie vacuum te zijn wat tijdens seks nooit kan. (Stond er ook bij dat dit niet kon dus zal het toch wat anders zijn. )

Met de disk wel, maar die zit ook bij je bmm en niet vacuüm.

Palmera

Berichten: 9484
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 00:01

Marocje schreef:
Schuur_ schreef:
Ik ben nog altijd fan van de Beppy en met mijn huidige partner kunnen er zelfs 18+ activiteiten plaatsvinden zonder dat hij er iets van voelt. Met uithalen bij de Beppy hou ik ook niet alles in de cup hoor, maar het is dan ook vaak een slagveld in die tijd van de maand. 3 a 4x op een dag legen in de eerste 2 dagen is geen uitzondering. Nu ga ik volgende maand wel een spiraaltje (koperspiraal Gynefix dus menstrueer normaal gezien gewoon door) laten plaatsen dus ik vrees dat ik geen cups meer kan gebruiken, ik ga het sowieso nog navragen bij dokter maar ik wil echt geen tampons meer.

Is een disc dan een oplossing of toch best menstruatie ondergoed? Ik moet me er nog eens goed in verdiepen.

Met de beppy bedoel je dat sponsje? Want met de cup kun je geen seks hebben. Tenminste: geen penetratie. Met de disc wel.

Ik doe 18+ met cup en dat gaat prima! Natuurlijk verbreekt het vacuum, dus daarna even schoonspoelen en opnieuw inbrengen is gewenst, maar eigenlijk lekt er tijdens het stoeien niets door. Vind het wel een uitvinding!