Gastric bypass

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:34

Donna89 schreef:
advies wat ik heb gekregen is veel eiwitten idd. En volkoren, dus volkoren brood, volkoren pasta
Langzame koolhydraten dus en eiwitten. Eiwitten heb je nodig voor spier opbouw. Koolhydraten heb je nodig om te funstioneren
Groente heb je niet zoveel nodig. Die vitamines haal je uit de suplementen
Wat ik me wel kan voorstellen is groente eten om de honger te stillen...
Dan veel spinazie en doperwten, daar zit weer veel ijzer in

Waar is ze onder controle als ik vragen mag? Bij de NOK? en welke locatie dan?


...dat zegt Popeye the sailor man.
Reclame van de spinazie industrie, niet geloven dus.

Ja, er zit wel ijzer in spinazie, de kunst is, ook voor mensen met een goed functionerende maag, om dat ijzer op te nemen.
Dat gaat zo maar niet.
Standaard advies voor mensen met een standaard maag: eet er ei bij.

En groenten heeft in principe ieder mens in ruime mate nodig en ze bevatten meer dan vitaminen, ook vezels, sporenelementen en mineralen.
Vezels is iets anders dan 'korrelig brood' of 'voedsel waar je flink op moet kauwen', vezels kunnen zijdezacht en 'poederfijn' zijn, ze vormen de basis van de goede darmflora. Juist als je ivm operatie geen /weinig maag (functie) hebt is het functioneren van de darmen en darmflora extra belangrijk.
Uiteraard zijn er in 2017 topkwaliteit supplementen voorhanden.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:56

Ik heb het dan ook over de suplementen die speciaal voor deze operaties ontworpen zijn :)
En als je keuzes moet maken in wat je eet ivm de grootte van je maag is dus in dit geval van een sportend persoon de eiwitten en dus vlees belangrijker dan de groente, omdat dit niet uit die suplementen te halen valt die voorgeschreven zijn
Je moet als gbp patient heeeel veel groente eten om daar al je vitamines uit te halen. En omdat ie die al op een andere manier krijgt het advies om iets anders voor te laten gaan maar als je honger hebt en van de rest wel voldoende hebt het met groente aan te vullen


Maargoed. Ik zal er na jaren stoeien en zoeken wel geen verstand van hebben :+

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:37

Ik heb twee en half jaar geleden mijn GBP gekregen..vanwege een stornis (lipoedeem in ernstige vorm) had ik dermate overgewicht en pijn mijn benen dat ik een aantal jaar in een rolstoel door heb moeten brengen.
5 jaar lang op streng dieet gestaan, met lipoedeem kom je namelijk in een vingerknip aan..hoef je niets voor te doen leek het wel.
Ik ben in totaal 54 kilo afgevallen na mijn bypass en de rolstoel vaarwel kunnen zeggen.

Is het allemaal rozegeur en manenschijn...uuhhh, nee..totaal niet..

Buiten het feit dat ik weer een hoop kan en een soort van mijn "Leven terug" heb, heb ik er ook negatieve dingen voor terug gekregen.
*Extreme hypoglycemie..zo extreem dat het gevaarlijke vormen aanneem..groot risico op herseninfarct, hersenbloeding of beroerte
*Te korte op Kalium, wel zo belangrijk dat deze op peil is aangezien dit je rikketik aan de gang houd.
*B12 tekort..opzich goed onder de knie te houden, ik krijg hiervoor iedere twee maanden een B12 injectie.
*Veel last van dumpingen, soms denk ik zelfs...ik eet maar helemaal niet want het gaat weer fout. Mijn dumpings zijn overigens niet door te snel, te veel, of suikerrijk te eten..puur intollerantie voor veel dingen maar volledig random. Zo kan ik elke dag een bruine boterham nemen met kaas (zelfde merk) en op dag 4 ineens ontzettend gaan dumpen.

De internist heeft voorgesteld mijn bypass ongedaan te maken aangezien het niet goed gaat met de hypo's, vind dit wel ontzettend lastig aangezien ik 0 garantie krijg dat deze dan weg gaan maar krijg wel de garantie dat de lipoedeem weer op gaat spelen..kiezen uit twee kwaden dus.

Vind het allemaal erg dubbel..ik ben super blij dat ik weer kan lopen, paardrijden, shoppen, enz..maar kan nog geen autoritje maken zonder de zenuwen te hebben een hypo te krijgen welke in een vingerknip komen.

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:29

Hebben de mensen die hier al langere tijd een maagverkleining hebben anders eens een voorbeeld menu voor mij wat zij eten? Ik weet wat ik eet per dag, maar dat is incl veel groente.
Denk dat mijn moeder door alle adviezen het nu gewoon helemaal niet meer weet en wanhopig word. Nu ze weet dat ik al 2jaar stabiel ben na mijn afvallen van 30kg vraagt ze nu mij advies. Maar ik wil gewoon geen verkeerd advies geven. Vooral omdat mijn gevoel hele tijd al roept, 1000kcal is te weinig (gelukkig word dat bevestigd hier) en ik hele tijd al dacht dat ze rond 1800 zou moeten zitten incl het sporten, maar dat word hier dan aangegeven op 1500 (zat ik in de buurt ;) )

Maar als iemand een voorbeeld heeft met eventueel het aantal gram wat ze eten per dag.. zouden jullie mij helpen. Dan kan ik haar ook wat advies geven en haar erbij helpen.
Mag via PB natuurlijk.

Ben wel heel blij dat ze eindelijk mij vraagt om advies en langzaam doorheeft dat Hengelo wat fouten maakt. Ik ga ook even zoeken naar een dietiste in de buurt voor haar om haar ook advies te geven.

Voor zover al super bedankt!!

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 08:32

Janneke2 schreef:
Firefly4 schreef:
Hallo Allemaal,

Het is al een oud topic, maar zou graag even een vraag willen stellen...
Dit is niet voor mijzelf maar voor mijn moeder.

Zij is 2jaar geleden geopereerd en heeft een Sleeve maagverkleining gekregen.
Ze is hiermee 35/40kg afgevallen. Nu blijft ze hangen rond 95kg en komt zelfs weer wat aan.

Ze is nu ook erbij gaan sporten wat ik heel knap van haar vind. Ze gaat 3x per week nu 45/60min naar de sportschool.

Ze heeft alleen heel erg honger en blijft dus wat aankomen. Ze heeft uitgerekend dat ze ongeveer 1200kcal's per dag eet.
Vandaag had ze gesprek bij een internist van de maagverkleining groep en die zei dat ze nog minder moest gaan eten. Maar tijdens het sporten valt ze zowat om van de honger.

Ik zelf ben zonder een maagverkleining en aanpassing levenstijl 30kg afgevallen en mij is verteld dat ik toch zeker 1700-1800 kcal's per dag moet eten.
Ik snap dat bij een maagverkleining hier verschil in zit... maar het blijft toch een redelijk "normaal" lichaam dat voeding nodig heeft?

Kan iemand mij eens advies geven? Ik geef mijn moeder nu voor mijn gevoel advies dat ze bij honger meer moet gaan eten... terwijl de dokter dus zegt minder eten...

Iemand die wat advies heeft? Bedankt!


Een van de elementairefeiten: spieren zijn zwaarder dan vet.
Gooi "het gewicht" in de prullebak! Met een beetje mazzel kan de sportschool bepalen wat haar verhouding bot - spier - vetweefsel is.
Extra spieraanmaak is alleen maar goed - maar als iemand de elementaire zaken nooit gehoord heeft, gaan er dingen mis.

1200 calorieën is voor iedereen belachelijk laag.
Voor wie er ook nog bij sport : echt al helemaal van het padje af.

(Ja, er is een hele industrie aan afvallerij en wat al niet - blijf daar weg! )

(En die arts mag ook wel eens een cursus luistervaardigheid doen.
"Dokter, ik kom aan." "Nou mevrouwtje minder eten." Zucht....)


Bedankt.
Ik weet dat spieren zwaarder zijn, maar in 1 maand tijd dat ze 2x naar de sportschool is geweest, kweek je geen 4kg spieren :)
Ze komt ook in omvang aan.

Toevallig moet ze woensdag voor wat anders naar het ziekenhuis waar ze op zo'n speciale weegschaal gaat die vet/spieren/sportleeftijd ed meet. Zo'n speciale zeg maar. Daar heb ik haar in Hengelo nog niet over gehoord. Ben benieuwd of daar verschil in zit sinds vorige keer.

Dokter Frank heb ik ook heel erg mijn bedenkingen bij. Mijn moeder kwam al aan met een boek van hem (het hongerige brein ofzo??) Heb stukje gelezen en weer terug gegeven. Werd al ziek van bepaalde opmerkingen. Mijn moeder vind hem "geweldig" en een eyeopener... maar toch gaat er iets niet goed in wat hij zegt.

Ik ben al blij met de adviezen die ik nu heb. Zoals ik zeg, ik kan haar niet helemaal met mijzelf vergelijken. Maar honger lijden met een maagverkleining tot misselijkheid toe, is nooit goed...

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:22

Ik krijg vandaag of morgen nieuwe dag menu's van mijn dietiste toegestuurd. Die wil ik dan wel met je delen!

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:24

Heel graag!! Mag via PB hoor.... zou het fijn vinden om mijn moeder wat meer op weg te helpen. Ben al druk opzoek naar een dietist in de buurt (waar ben jij geweest??)

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:27

Ik weet niet waar je vandaan komt. Ik ben in eibergen bij een dietiste maar die zit op meerdere locaties. Namelijk in doetinchem, neede, borculo en hengevelde

Zodra ik wat binnen heb laat ik het weten

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:29

Omgeving Enschede :)
Dus Hengevelde zou een oplossing zijn. Zou je mij gegevens via PB kunnen doen van hem/haar?

Dank je wel!

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:28

Donna89 schreef:
Ik heb het dan ook over de suplementen die speciaal voor deze operaties ontworpen zijn :)
En als je keuzes moet maken in wat je eet ivm de grootte van je maag is dus in dit geval van een sportend persoon de eiwitten en dus vlees belangrijker dan de groente, omdat dit niet uit die suplementen te halen valt die voorgeschreven zijn
Je moet als gbp patient heeeel veel groente eten om daar al je vitamines uit te halen. En omdat ie die al op een andere manier krijgt het advies om iets anders voor te laten gaan maar als je honger hebt en van de rest wel voldoende hebt het met groente aan te vullen

Bedenk dat bij gbp je maag niet alleen kleiner wordt, maar ook veel slechter functioneert.
Nu is vlees geen beste bron van eiwitten, dus wat mij betreft alleen eten als het echt niet anders kan.
En er bestaat uitstekend eiwit als supplement, los van de vraag of dat wordt voorgeschreven.

En maagsap bestaat (bij een gewoon mens volgens de simpeler boeken) uit zoutzuur, eiwitafbrekers en 'intrinsic factor' zodat je verderop in je darmen B12 kunt opnemen. Per soort ingreep en uiteraard per persoon verschilt het wat behouden blijft.

Wat dus meteen de makke van gbp illustreert: het idee is, "dat je maag een soort vijand is die weg moet", maar gezond eten met veel groenten en plantaardige eiwitten lukt daarna niet tot nauwelijks. Je ingewanden rust geven ook niet.
Nu kun je idd leven op 6x per dag koolhydraten - maar dat heeft risico's mbt aankomen...

Citaat:
Maargoed. Ik zal er na jaren stoeien en zoeken wel geen verstand van hebben

Hier ook 'jaren stoeien'!
En verstand, "dat komt met de jaren', met eigenwijs zijn, je eigen fouten maken en de goede vragen stellen.

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 07:17

Nou, mijn half jaar dietiste zit erop. van de week bellen naar het nok en dan hopelijk snel ingeplant worden met die groeps sessie's ! eindelijk !!! ...
Ik weet dat het nog wel even gaat duren maar dat half jaar zat ik echt tegen op en daar ben ik nu klaar mee.

Hoelang hebben jullie gewacht tot je ingeplant werd?

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:12

Firefly, bij het soort problemen dat je moeder heeft is het echt zaak een goede consulente/diëtiste in de arm te nemen die haar hele patroon en geschiedenis doorneemt en uit kan zoeken wat er loos is. De meesten met een papiertje blijven bij de standaard kennis en daar heb je in dezen niets aan.

daffodil

Berichten: 10450
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:07

Justashley, ik had mijn eerste afspraak in de eerste week van april en ben de tweede week van augustus geopereerd. Overigens niet via het NOK maar in het Slotervaart. Morgen heb ik mijn halfjaar controle. Twee weken geleden bloed laten prikken dus ik ben benieuwd hoe ik ervoor sta.

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:56

phormicola schreef:
Firefly, bij het soort problemen dat je moeder heeft is het echt zaak een goede consulente/diëtiste in de arm te nemen die haar hele patroon en geschiedenis doorneemt en uit kan zoeken wat er loos is. De meesten met een papiertje blijven bij de standaard kennis en daar heb je in dezen niets aan.


Heb haar de informatie van hier door laten lezen.
Heb haar aangegeven echt naar een dietiste te gaan... zou iemand in Hengelo ook voor zijn.
Hoop van harte dat ze dit doet, heb haar ook verteld dat ik graag help maar niet zover kan ivm andere situatie met maagverkleining. Maar ze heeft mij nu al wel beloofd om NIET onder die 1000kcal's te gaan zitten.

Bedankt, zal er binnenkort nog keer over hebben met haar en of ze al contact heeft gehad.

Echwel

Berichten: 12507
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:47

Ik ben bij het nok echt in de week na de eerste 6 sessies geopereerd en Firefly vraag eens info bij het nok voorje moeder zij kunnen misschien helpen

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:39

Wat is het NOK eigenlijk (ik ben de leek he ;) )

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:45

Nederlandse obesitas kliniek

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:15

Dank je :) Heel logisch eigenlijk ;)

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 14:38

Even voor mij een update:

Half jaar dietiste zit er op! Rapport opgestuurd en goed gekeurd nu mag ik eindelijk aan de 6 weken groeps gesprekken beginnen! *\o/* Toen ik dat hoorde rolde de tranen over mijn wangen _/-\o_
Alleen moet ik nu nog even wachten tot ze 10 mensen op een dag hebben voor een gesprek dan kan ik daarbij.
Ik verwacht zelf ergens volgende week. Laten we het hopen dan kan ik snel beginnen met Ashley 2.0!

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:44

Okee...!

Ik hoop dat het een goede fase wordt - want het klinkt mij in de oren alsof die diëtiste een soort moetje was...

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 14:46

Dietiste moest voor de verzekering dus het was absoluut een moetje.
Maar heb er wel veel van geleerd. En daarom ga je nog 6 weken met zn alle praten om je nog meer voor te bereiden en over je eetgewoontes.

Janneke2

Berichten: 22951
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 15:12

Oeps...

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:56

Fijn voor je ashley!
Hoop voor je dat ze snel de groep vol hebben maar dat zal wel
Enig idee hoelang het dan nog duurt voor je aan de beurt bent voor de operatie zelf?

JustAshley

Berichten: 673
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: Haarlem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 17:57

Ik gok na de 6 weken nog 2 weken shake en dan de operatie .. ik ga ongeveer uit van juni/juli

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 17:58

2 weken shakes ja? Ik snap dat niet zo goed
Ik hoefde dat niet.