paardrijden en overgewicht.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 18:58

Emmaa_ schreef:
Wat is je BMR? Want ik ben 1.88 en weeg boven de 100 kilo (iets) en mijn BMR is 1900. Zoals Mizora al zegt kan je het beste een calorietekort van 500-1000 per dag aanhouden, maar daarvoor moet je wel iets preciezer weten wat je verbrandt op een dag. Stel dat je BMR 1800 is en je verbrandt op een dag maar 2500 (vergeet niet dat onbewuste bewegingen echt heel veel verbranden), zou ik persoonlijk alsnog 1800 als ondergrens aanhouden. Je gaf aan dat je niet zo actief bent, dan kan je het proces versnellen door meer te gaan verbranden -> meer bewegen.



Mijn BMR is volgens https://rubriek.nl/gezond/bereken-je-bmr is 2058. Als ik daaronder invoer dat ik weinig activiteit/beweging dan mag ik 2470kcal per dag eten.

ik ben inderdaad dus ook echt niet actief. oke, ik heb geen auto dus ik moet fietsen naar de winkel, maar de winkel is 3 minuten fietsen. overdag doe ik ook niet zoveel bijzonders dat ik veel beweeg.

Ik weet trouwens dat hier grote winst uit te halen is! maar ik kan niet zo goed 2 'grote' dingen tegelijk doen. Ik redt 10.000 stappen per dag meestal niet. De stap naar de sportschool bijv. is nog iets te ver. daar liever nog even geen commentaar op.

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:11

Maak je geen zorgen, ik red de 10.000 stappen echt vrijwel nooit. Dat sporten een grote stap is kan ik begrijpen, dat is het voor mij ook altijd geweest en dat is ook zeker iets dat moet groeien. Dat er weinig 'beweegruimte' is tussen je BMR en je activiteitenniveau betekent echter wel dat je meer op je voeding moet zitten en minder snel zal afvallen omdat je niet zo'n groot tekort kan ontwikkelen. Ik zou dus persoonlijk die 2050 wel echt als ondergrens gaan zien, en een tijdje kijken hoe dat gaat.

SusanH, vergeet niet dat ongeveer 2/3e van je energieverbruik op een dag voortkomt uit onopvallende en niet-geregistreerde activiteit. Dingen als met je voet wiebelen, de hele dag tikken op een toetsenbord en heen en weer lopen naar de koelkast verbruiken in totaal veel en veel meer dan eventuele bewuste sport die je op een dag doet (tenzij je een duursporter op hoog niveau bent die de hele dag aan het trainen is, maar dat is volgens mij niet het geval).

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:15

Mm misschien ga ik dan toch maar rond 2050 zitten

Ik overweeg sterk om toch eens weer met een dieettist te praten zat ik net te bedenken

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34689
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 07:27

Nee haha ben geen duursporter heb eerder liever dat sporten niet te lang duurt :')

Ladybird zou ik zeker doen, daar valt best winst te behalen lijkt me.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:22

Het toevoegen of aftrekken van 1000 of 500 is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik vind het warrig.
Je hebt een bmr, daar moet je calorie verbruik bij optellen?? En dan?
Sorry misschien beetje blond :-)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34689
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:34

Niks blond hoor. Ik snap het ook niet :o

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:37

Ik ook niet denk ik

tenmisnte: bmr is 2058 met beweging 2470 als ik dan 1000 van die 2470 af trek dan zit ik op 1470. Dat is wat ik nu ook ongeveer eet dus is er niks aan de hand?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:37

Je moet gewoon doen wat voor jou werkt. Zo simpel is het. Theorie is leuk voor in de boeken.

Mizora

Berichten: 18110
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:10

Met een tekort van iedere kcal die je per dag (gemiddeld over de week) tekort komt, val je in grammen per week af. Dus als je totale verbruik 2470 is, maar je eet er maar 2058 (bmr), dan heb je een tekort van 412 kcal. Dat betekent dat je (ongeveer!) 412g per week afvalt, dus 0.4kg per week.

Wil je een kg per week afvallen, dan moet je dus 1000kcal/dag tekort komen. Bij het eten van je bmr (dus 2058kcal/dag) betekent dit, dat je minimaal 3058kcal per dag moet verbranden. Je moet dan dus, vergeleken met je normale beweegpatroon, nog eens zo'n 600kcal extra moet verbranden door te bewegen.

Is het zo duidelijker?

Theorie is meer dan leuk voor in de boeken, het helpt te verklaren waarom je het resultaat krijgt dat je krijgt en helpt te voorspellen met welk resultaat je zal verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:25

Nies_ schreef:
Je moet gewoon doen wat voor jou werkt. Zo simpel is het. Theorie is leuk voor in de boeken.

Helemaal waar, maar onder je BMR eten is alsnog niet wenselijk en vooral niet goed voor je lichaam.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:03

Weekenden zijn voor mij altijd echt een drama. Weer een kilo aangekomen. Zelf gedaan hoor. Malthesers zak was leeg, burger king geweest, broodje Unox, gister kwam niet anders uit dan thuisbezorgd, dus tja

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:30

Dat gebeurt hier ook vaak hoor.
Dit weekend op 91.9 blijven staan. Niet aangekomen. Wel chips en borreltje gehad. Dus valt me reuze mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34689
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:19

Hier blijf ik tegen de laatste pondjes aanhikken, zit wel onder de 76 maar die willen er maar niet af. Heb de afgelopen dagen echt fysiek veel gedaan en me keurig aan mijn plan gehouden. Soms is er ineens een paar ons af en zit ik bijna op de 75, maar een paar dagen later zitten die er zo weer aan.

Banyu
Berichten: 12472
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:55

Zomaar ruim 2.5 kilo afgevallen in 1.5 tijd! :)

Deels door veel stress en spanning. Toch knap, aangezien ik vaak een "stress-eter" ben/kan zijn.

Jennanne

Berichten: 470
Geregistreerd: 29-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 23:19

SusanH schreef:
Hier blijf ik tegen de laatste pondjes aanhikken, zit wel onder de 76 maar die willen er maar niet af. Heb de afgelopen dagen echt fysiek veel gedaan en me keurig aan mijn plan gehouden. Soms is er ineens een paar ons af en zit ik bijna op de 75, maar een paar dagen later zitten die er zo weer aan.


Precies die cijfers heb ik ook. Was laatst best snel twee kilo afgevallen waar ik heel trots op was. Maar het zat er sneller weer op :S

Ben nu weer goed bezig. Dus hopen dat het onder de 75 gaat komen. Dan is 72 het doel, en dan onder de 70...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34689
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 06:57

Het is hier toch wel de planning dat het er niet weer op komt. Ik blijf wel onder de 76 steeds. Maar onder de 75 wil maar niet lukken nog :+

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:15

De laatste loodjes he. Hier t weekend niks aangekomen. Zit er vanmorgen 400 gram aan. Afijn. Eugen schuld. Heb een stuk chocola en stuk ontbijtkoek naar binnen gepropt.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18680
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:35

Ik ben even heel gedemotiveerd en verdrietig. het liefst zou ik me helemaal volvreten met chocola en patat en alles wat ongezond is maar ja.

Ik heb dus last van mn maag al een hele poos. Medicijnen voor gehad, maar die slaan neit goed genoeg aan waardoor ik nog steeds zo af en teo last heb. Dit houd dus in dat de ontsteking daar nog niet echt weg wil. De artsen in het zkh maar gebeld en ik kreeg grof weg de reactie: Ja mevrouw, daar kunnen wij niks aan doen. Zoek het in eten, zo iets als koffie, vet, scherp of zuur eten. Soms is de ontsteking binnen een paar maanden weg, maar als ik nu zo bij u kijk, hebt u het misschiien nog wel jaaaren of de rest van je leven. Tot ziens :wave:

In eten kan ik het echt neit vinden. Ik kan zelfs maagzuur krijgen van een beschuitje met kaas. terwijl de dag er voor niks aan de hand was. Ik voel me afgewezen en gedemotiveerd. ben al maanden bezig met het probleem zoeken, gezond eten, afvallen en dat soort dingen, maar toch werkt het allemaal niet.

Ik weet dat er opties zijn voor second opinions hoor, en daar wordt zeker naar gekeken, maar voor nu werkt dat even niet. in mijn hoofd moet ik nu ineens dealen met het feit dat ik misschien voor de rest van mn leven maagzuurremmers/bescchermers moet slikken en regelmatig last heb.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34689
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:44

Even een digitale knuffel voor jou :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:36

MarlonNaldo schreef:
Haha vandaag een formulier ingevuld voor een verzekering waarbij bmi belangrijk was. Dus ik vul m'n gewicht in en m'n vriend schoot direct de verbazing in en vond dat ik niet zo raar moest doen. Ik was volgens hem echt niet zo zwaar.

Dus toen ben ik maar met hem naar de weegschaal gelopen. Twas toch echt waar. Wel super lief van hem natuurlijk want hij wil echt niet dat ik de 78 kilo ga wegen die bij m'n lengte past zodat ik een goede bmi zou krijgen.

Dan word ik zo'n lelijk dun poppetje..

Heb nog zeker motivatie om verder te gaan. Maar als iemand je neemt zoals je bent is dat zo'n onwijs fijn gevoel.


En bedankt lelijk dik propje :+

Maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden :')

Voor mensen direct in paniek raken. Dit is een grapje. Maar blijf t komisch vinden. Alsof t andersom geen poedersuiker opmerking is.

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 23:37

Balen zeg Ladybird!! Ik snap je gevoel.. Dikke knuffel!!
Ik heb ook een baalweek. Gisteravond mijn hamster in laten slapen omdat ze opeens binnen een week tijd een enorme tumor had gekregen.

Vanavond een echt een rotles gereden. Eerst er op een lompe manier af 'gevallen' (gestapt, ik landde op mijn voeten) Toen liep paard weer niet goed.. (Is aan het revalideren na een half jaar rust. Gaat dus niet goed nog) Daarna een ander gezadeld en daar heb ik alleen maar een half uur oorlog mee gehad. Alleen maar bokken en draaien. Zal ook wel door mijn rotbui komen misschien. Helemaal klaar met deze week nu. Lekker mijn bed in en klaar..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34689
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 07:58

Kan zeker door je humeur komen. Ons vorige paard was ook zo'n spiegel. Heel leerzaam maar zo irritatant soms. Ons huidige paard heeft dat helemaal niet.

Baalweken zijn niet leuk. Ik heb volgende week hopelijk geen baalweek want dan ben ik lekker op vakantie. In Duitsland, dus dat word uitkijken want daar is het eten niet zo mager. Veel zelf koken maar.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:33

Dames. Kopop allemaal. Van het weekend word het mooi weer en druk de snuffert in de zon. Probeer te genieten en de mooie dingen te zien. Leg je erbij neer dat dingen lopen zoals ze lopen en afvallen moet niet voor alles gaan. Afvallen is 2e prio. Goed in je vel zitten is belangrijker. Doe daarvoor wat nodig is. En als dat eventjes de teugels wat losser laten betekent. Dan is dat zo.

Enne. Bij een rotbui nooit op een paard stappen. Dat werkt elkaar zwaar tegen. Paard staat de dag erna ook nog wel.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:17

Tijdje niet geweest ivm vakantie naar Amerika. Wonder boven wonder ben ik naar mijn idee niet aangekomen van alle fastfood.
Niet elke dag aan een grote vette cheeseburger gezeten maar ook lekker vis gegeten. Binnenkort weer naar de diƫtist

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 11:21

Ik heb me aan het begin van dit topic ook gemeld, maar het afvallen lukte toen voor geen meter en ik ben doorgegroeid naar de 90 kg. Vond mezelf vrij kansloos.
In juli heb ik te maken gekregen met een burnout, angststoornis en daardoor ook een depressie. Daar slik ik medicijnen voor en ben onder behandeling van deGGZ. In 2 maanden tijd viel ik 12 kilo af, schommel nu zo rond de 77 78 kilo.
Afgelopen zondag voor het eerst weer even op mijn paard gezeten. De rijlaarzen die ik wijder had laten maken nu te wijd dus. Ik zat ook heel anders in mijn zadel, had na 20 minuten zere zitbeenknobbels. Ik heb natuurlijk het geleidelijke proces van afvallen niet meegemaakt, het vloog er letterlijk af.
Kon in het begin niet wennen aan dit nieuwe lijf. Door de depressie geen zin om kleren te kopen etc.
Nu begin ik het een beetje als een soort van bijkomend voordeel te zien. Ik heb nog een erg lange weg te gaan.
Maar liever woog ik nog die 90 kilo en was alles nog normaal.....