Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:54

SindyKaya schreef:
Iemand die het heeft volgehouden? Ik heb nu bijna een dag niet gerookt en vind het zo moeilijk jeetje :(



Jep!
Nog steeds rookvrij! *\o/*

Je kan natuurlijk overwegen om te stoppen met behulp van pleisters. Psychische verslaving is het grootst, die kun je dan op die manier alvast overwinnen.

Anoniem

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:15

Ik ben nog steeds sterk voorstander van stoppen dmv een e-smoker. Het maakt de drempel veel lager aangezien je niet ineens volledig stopt met alles, je kunt de nicotine afbouwen, en ondertussen heb je de schadelijke stoffen al volledig uit je systeem gegooid aangezien er geen teer/CO bij vrij komt. Cold turkey kan natuurlijk ook, maar mocht dat na tig keer niet meer lukken is het zeker het overwegen waard op deze manier te stoppen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 15:36

Bizzybijtje schreef:
Ik ben nog steeds sterk voorstander van stoppen dmv een e-smoker. Het maakt de drempel veel lager aangezien je niet ineens volledig stopt met alles, je kunt de nicotine afbouwen, en ondertussen heb je de schadelijke stoffen al volledig uit je systeem gegooid aangezien er geen teer/CO bij vrij komt. Cold turkey kan natuurlijk ook, maar mocht dat na tig keer niet meer lukken is het zeker het overwegen waard op deze manier te stoppen.

Als het anders niet gaat, okay, maar ik zie er meer die niet stoppen dmv een e-smoker, maar erop overstappen. Geldt ook voor nicotine kauwgom en zo.
Dat "afbouwen" is imo meestal een illusie, iedere keer dat je weer een dosis nicotine inneemt ( in wat voor vorm/hoeveelheid dan ook) zwengel je je verslaving weer aan. Het is een voor je uitschuiven van onthoudingsverschijnselen. Ik vond het veel doeltreffender (voor mij persoonlijk) die zo snel mogelijk achter de rug te krijgen, en dat gaat het best cold turkey.
NB. Ik ben meer dan twintig jaar geleden gestopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:48

Kuggur schreef:
Bizzybijtje schreef:
Ik ben nog steeds sterk voorstander van stoppen dmv een e-smoker. Het maakt de drempel veel lager aangezien je niet ineens volledig stopt met alles, je kunt de nicotine afbouwen, en ondertussen heb je de schadelijke stoffen al volledig uit je systeem gegooid aangezien er geen teer/CO bij vrij komt. Cold turkey kan natuurlijk ook, maar mocht dat na tig keer niet meer lukken is het zeker het overwegen waard op deze manier te stoppen.

Als het anders niet gaat, okay, maar ik zie er meer die niet stoppen dmv een e-smoker, maar erop overstappen. Geldt ook voor nicotine kauwgom en zo.
Dat "afbouwen" is imo meestal een illusie, iedere keer dat je weer een dosis nicotine inneemt ( in wat voor vorm/hoeveelheid dan ook) zwengel je je verslaving weer aan. Het is een voor je uitschuiven van onthoudingsverschijnselen. Ik vond het veel doeltreffender (voor mij persoonlijk) die zo snel mogelijk achter de rug te krijgen, en dat gaat het best cold turkey.
NB. Ik ben meer dan twintig jaar geleden gestopt.


Maar er zíjn geen onthoudingsverschijnselen. Ik ken iemand die na jarenlang stug een groot pakje per dag naar vapen met 0 nicotine is gegaan. Het risico met cold turkey is gewoon dat je makkelijk weer terugvalt omdat je geen dopaminekick meer krijgt. Met afbouwen krijg je die wel, maar steeds minder tot je zonder kunt. Dan is het risico op terugval tig keer kleiner lijkt me.

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:50

Ik rook nu morgen 3 weken niet meer!!! Aan de ene kant gaat het me makkelijker af dan de andere kant. Er blijven gewoon momenten waarop een sigaretje wel heeeeeeeel fijn zou zijn. Ik hou mezelf maar voor dat dat dan misschien voor 2 min is, en daarna ziet de wereld er nog steeds hetzelfde uit :P
Makkelijk is het niet... Maar ik hou nog steeds vol! Ik kan het zelf bijna niet geloven haha

Je moet er echt ff doorheen sindykaya -O-

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:40

Bizzybijtje schreef:
Kuggur schreef:
Als het anders niet gaat, okay, maar ik zie er meer die niet stoppen dmv een e-smoker, maar erop overstappen. Geldt ook voor nicotine kauwgom en zo.
Dat "afbouwen" is imo meestal een illusie, iedere keer dat je weer een dosis nicotine inneemt ( in wat voor vorm/hoeveelheid dan ook) zwengel je je verslaving weer aan. Het is een voor je uitschuiven van onthoudingsverschijnselen. Ik vond het veel doeltreffender (voor mij persoonlijk) die zo snel mogelijk achter de rug te krijgen, en dat gaat het best cold turkey.
NB. Ik ben meer dan twintig jaar geleden gestopt.


Maar er zíjn geen onthoudingsverschijnselen. Ik ken iemand die na jarenlang stug een groot pakje per dag naar vapen met 0 nicotine is gegaan. Het risico met cold turkey is gewoon dat je makkelijk weer terugvalt omdat je geen dopaminekick meer krijgt. Met afbouwen krijg je die wel, maar steeds minder tot je zonder kunt. Dan is het risico op terugval tig keer kleiner lijkt me.

Simpele vraag aan jouw; gebruik je momenteel nicotine?
Overigens is van roken naar vapen met 0 nicotine gaan simpelweg hetzelfde als cold turky (eigenlijk een hekel aan die uitdrukking in dit verband) stoppen, en dat betekent wel degelijk onthoudingsverschkjnselen.

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 19:53

Tienn schreef:
Ik rook nu morgen 3 weken niet meer!!! Aan de ene kant gaat het me makkelijker af dan de andere kant. Er blijven gewoon momenten waarop een sigaretje wel heeeeeeeel fijn zou zijn. Ik hou mezelf maar voor dat dat dan misschien voor 2 min is, en daarna ziet de wereld er nog steeds hetzelfde uit :P
Makkelijk is het niet... Maar ik hou nog steeds vol! Ik kan het zelf bijna niet geloven haha

Je moet er echt ff doorheen sindykaya -O-



*\o/* goedzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:27

Kuggur schreef:
Bizzybijtje schreef:


Maar er zíjn geen onthoudingsverschijnselen. Ik ken iemand die na jarenlang stug een groot pakje per dag naar vapen met 0 nicotine is gegaan. Het risico met cold turkey is gewoon dat je makkelijk weer terugvalt omdat je geen dopaminekick meer krijgt. Met afbouwen krijg je die wel, maar steeds minder tot je zonder kunt. Dan is het risico op terugval tig keer kleiner lijkt me.

Simpele vraag aan jouw; gebruik je momenteel nicotine?
Overigens is van roken naar vapen met 0 nicotine gaan simpelweg hetzelfde als cold turky (eigenlijk een hekel aan die uitdrukking in dit verband) stoppen, en dat betekent wel degelijk onthoudingsverschkjnselen.


Ja, 6 mg om precies te zijn. Je hebt namelijk verschillende gradaties, en dat bedoel ik met afbouwen. Je hebt 18, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 0 mg en je kunt het ook nog mengen dus de stappen zo groot maken als je zelf wilt. Hierdoor gaat het geleidelijker en krijgen je dopaminereceptoren wat minder snel "woedeproblemen" :D en dus minder ontwenningsverschijnselen.

EDIT: Even uitgebreider want ik snap je punt hoor Kuggur.
Maar wat nicotine doet is een stoot dopamine (het gelukshormoon) afgeven. Als jij coldturkey stopt (dus 0 nicotine, hetzij vapen, hetzij helemaal niets) zorgt ervoor dat je dopaminereceptoren niet meer de dagelijkse dosis dopamine te zien krijgen. En dan gaan ze dus moeilijk doen, en krijg je "trek" in een sigaret. Je rookt, en bam, dopamine komt weer tevoorschijn en je hersenen zijn weer even tevreden.
Als je cold turkey stopt is het inderdaad zo dat je hersenen het na een tijdje maar gewoon opgeven en dan nemen de verschijnselen af. Alleen werkt dat niet voor iedereen, immers heeft iedereen een andere verslavingsgevoeligheid. Zo las ik ooit "Stoppen met roken is supermakkelijk, ik heb het al 20 keer gedaan" :D Het lukt gewoon niet iedereen. Echter, als jij telkens de dosis nicotine wat verlaagt zijn die verschijnselen véél milder en is het dus veel makkelijker vol te houden. Daarnaast ook het psychologische aspect; "Oh, als ik van 6 naar 4 kan gaan, kan ik vast ook wel van 4 naar 2" en dat motiveert natuurlijk behoorlijk. Tuurlijk zijn er ook veel mensen die stug blijven vapen zonder nicotine, maar eigenlijk is dat niet eens zo erg. Het is nog altijd veel minder slecht dan sigaretten, er zijn ook nog steeds geen aanwijsbare gezondheidsredenen om het te laten.

Doubtless

Berichten: 8463
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 06:51

Vandaag 1 jaar gestopt! *\o/*

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 08:06

Even inhaken op "Tuurlijk zijn er ook veel mensen die stug blijven vapen zonder nicotine, maar eigenlijk is dat niet eens zo erg. Het is nog altijd veel minder slecht dan sigaretten, er zijn ook nog steeds geen aanwijsbare gezondheidsredenen om het te laten. "
Vroeger dachten ze dat ook van sigaretten... Vind dat echt een dooddoener.
Nee er wordt niets verbrand. Maar propyleenglycol is ook niet goed voor je.
De Nicotineverslaving ben je zo doorheen. De grootste uitdaging is de gewoonte. Als je die kan doorbreken ben je er.
En laat dat nou juist niet lukken met vapen.

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:19

Doubtless schreef:
Vandaag 1 jaar gestopt! *\o/*



Gefeliciteerd!!!

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:55

Needje schreef:
De Nicotineverslaving ben je zo doorheen. De grootste uitdaging is de gewoonte. Als je die kan doorbreken ben je er.
En laat dat nou juist niet lukken met vapen.


Precies! Daarom zou ik een ieder eerder pleisters aanraden dan 'vapen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:45

Needje schreef:
Even inhaken op "Tuurlijk zijn er ook veel mensen die stug blijven vapen zonder nicotine, maar eigenlijk is dat niet eens zo erg. Het is nog altijd veel minder slecht dan sigaretten, er zijn ook nog steeds geen aanwijsbare gezondheidsredenen om het te laten. "
Vroeger dachten ze dat ook van sigaretten... Vind dat echt een dooddoener.
Nee er wordt niets verbrand. Maar propyleenglycol is ook niet goed voor je.
De Nicotineverslaving ben je zo doorheen. De grootste uitdaging is de gewoonte. Als je die kan doorbreken ben je er.
En laat dat nou juist niet lukken met vapen.


Heb je daar een bron voor?
Ik zeg ook niet dat het goed is. Het punt is dat het gewoon een goed alternatief kan zijn voor de stugge rokers.

Britt_Sisi

Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:43

hai! ik weet dat dit een ouder topic is maar ik kon geen centraal stoppen met roken topic vinden.

Ik ben na 10 jaar gestopt met roken en vind het eigenlijk wel interessant om mensen te vinden die dit ook zijn. wat merkt jij, na hoe lang werd de drang om een sigaret op te steken minder, hoe ben je gestopt etc!

is iedereen die hier gestopt was nog steeds gestopt?

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:54

1 januari gestopt, niet afgebouwd of iets. En nog steeds gestopt :D
Heb geen sigaret meer aangeraakt en heb er ook helemaal geen moeite meer mee. Mis het totaal niet. En ben heel blij dat ik niet meer rook.

Heeft wel dik 4 week geduurd voordat ik er wat minder moeite mee kreeg. Daarna werd het steeds makkelijker.
Het scheelt ook een heleboel dat je niet overal meer mag roken.

Britt_Sisi

Berichten: 8943
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:10

Fijn om te horen dat je er geen moeite meer mee hebt!
Ik was van plan om af te bouwen dmv een e-smoker. Ik heb de e-smoker welgeteld één week gebruikt en toen was ik het zat en ben ik gestopt. niet gepland maar gewoon van 'eens kijken of ik mijn laatste sigaret savonds kan overslaan' en het de volgende dag weer uitstellen. tja toen savonds was het zonde om weer te beginnen dus maar doorgezet. Ik mis het best wel, heb ook steeds de neiging om naar buiten te gaan om te roken en dan onderweg denk ik oh nee ik was gestopt. Morgen avond zit ik op 2 weken. Ik heb de eerste dagen (net na sinterklaas) zo veel chocola gegeten.. nu als ik een moeilijk moment heb ren ik de trap op en neer twee keer haha. gewoon even afleiding..

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 12:56

Topic weer even afgestoft voor een update, want ik ben best een beetje trots. :)

Het laatste wat van mij bekend was, was dat ik weer begonnen was met roken. Nou ik ben in september weer gestopt. Ik kreeg pijn aan mn longen en alles in mij wilde niet meer roken.

Het stoppen ging bijzonder makkelijk via de e-smoker. Wat daarna helaas wel gebeurde is dat ik vreselijk last kreeg van mn keel. Dit is een combinatie van het stoppen met roken en het gebruik van de e-smoker. Veel dik slijm dat een continu rotgevoel geeft in je keel maar dat je ook niet opgehoest of weggeslikt krijgt.

Zo erg dat ik weer begonnen was met roken zo ergens begin december. Dat vond mijn keel veel fijner. :oo Maar dat is gewoon geen oplossing. Dat kan ik ook niet voor de rest van mn leven blijven doen. Dus gewoon weer gestopt na een week of 2 en nu echt gewoon al die tijd al rookvrij. :)

Er zijn nog wel lastige momenten hoor, zeker als de PTSS opspeelt en mijn duiveltje het oplossen van stressklachten aan het roken van een gewone sigaret koppelt. Maar ik hou nu gewoon vol. :)

Anoniem

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:53

Wat goed *\o/*

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:06

Goed bezig!

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:28

Wauw, ik ben trots op je!

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:29

Ik had griep, bu twee dagen gestopt, hopelijk houd ik vol!

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:40

Goed zo!! Zelf ook nog steeds rookvrij Cold turkey helpt bij mij het beste nog geen last van