Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:57

Vandaag is het precies 9 dagen geleden dat ik een nieuw pakje moest kopen. Ik dacht....nee ik koop geen nieuw pakje meer en nu ben ik dus inmiddels al die tijd een niet roker. Ik heb het met vlagen moeilijk maar ik houd vol.

Rebel_Jits

Berichten: 5632
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:58

Ga eens een witte keuken goed poetsen nadat er een week lang iemand gerookt heeft. Je kan na elk deurtje een nieuwe poetsdoek pakken :r Als je denkt: valt vast mee! Vooral met dat doekje het tweede deurtje willen poetsen --> BRUINE STREPEN van de rookaanslag! Op deurtje 2 nog maar eh.. De rest van je keuken moet dan nog %)

AmberG
Berichten: 197
Geregistreerd: 29-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:00

Ik weet niet of het nog echt bij gaat dragen na al die verhalen, maar wie weet!

Hier een dochter van een man die door roken COPD heeft gekregen en Joost mag weten wat voor longziektes nog meer (nog geen kanker gelukkig). En toch, ondanks dat hij nog maar 25% longinhoud heeft en nog geen tien meter kan lopen zo'n beetje, rookt hij nog steeds, en hij doet het stiekem als ik er ben. Elke keer als ik de keuken in loop kan ik het sowieso al ruiken, maar kan ik ook zien hoe hij krampachtig probeert te verbergen dat hij aan het roken is. Ondanks dat ie zijn longen al naar de kl*te heeft geholpen krijgt hij het nog niet voor elkaar om te stoppen. En hetgeen waar ik het meest mee zit is dat de kans vrij klein is dat hij ooit zijn kleinkind(eren) gaat zien, want hij is inmiddels al bijna 60, ik pas 20 en je kunt aan hem merken dat zijn gezondheid achteruit gaat. En dat met dank aan roken.

Dus voor het geval je een motivatie nodig hebt: Wil je een kind dat elke keer dat haar moeder haar belt in paniek raakt omdat ze denkt dat haar vader weer in het ziekenhuis ligt of gestorven is mede door die sigaretten, of wil je een kind dat zo lang als mogelijk is een moeder heeft dat voor hem/haar kan zorgen en de belangrijke momenten in zijn/haar leven mee kan maken?

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:01

Over de stress kan ik je ook uit de droom helpen:

Roken verhoogt de hartslag en wordt juist door het lichaam ervaren als stress. Stoppen met roken verlaagd de hartslag waardoor je al veel minder gestresst bent. En voor momenten van grote stress zul je gerust andere, gezonde, manieren vinden om er mee om te gaan. Net zoals alle andere niet rokers.

Daphne__
Berichten: 12484
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:01

:')
Afbeelding


Mijn vader rookt ook... Ik vind het vréselijk. Hij stinkt gigantisch, hoe banketstaaf ook om te zeggen... En hij hoest de hele dag en nacht, is altijd beroerd, last van z'n maag. Ik neem het hem ontzettend kwalijk... Dat hij gewoon het risico accepteert dat ik, mijn zus en moeder hem verliezen door het roken. En dat hij mij er mee opgescheept heeft... Ik rook niet, maar al vanaf jongs af aan word er gewoon in huis gerookt en niet zo'n beetje ook.

Ik snap gewoon écht niet hoe je het een kind aan kunt doen... Gewoon de ''kleine'' dingetjes als de hele dag in de stank zitten, maar vooral het risico dat je kind zijn moeder verliest, alleen maar omdat je het lekker?? vind en er zelf geen last van hebt...

Je hebt eigenlijk helemaal geen keus, je MOET stoppen, voor je kind!

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:02

Toen mijn vader weer is begonnen met roken is er een serieuze scheur in onze band gekomen, al was en is die al niet erg aanwezig. Ik kan er niet bij komen dat hij ervoor kiest om mij en mijn moeder eerder achter te laten, mij me kapot laat schamen omdat zelfs mijn kleren naar rook stinken en ons geld uitgeeft aan die dure klotedingen terwijl we sommige maanden niet eens rondkomen. Zo, dat is er even uit.

Ik vind roken ongelofelijk egoïstisch. Niet alleen bezorg je jezelf een hoop ellende, maar ook je naasten. Door het roken van mijn vader en oma (ook overleden aan longkanker) waar ik vroeger vaak was zit ik nu met astma. Ik word ook echt ellendig van de honderden peuken van scholieren die ik uit maandelijks uit de bloembak (waarin de bloemen al hartstikke dood zijn) kan vissen.

Doe het in ieder geval voor je kind, zorg dat hij niet de dupe wordt van jouw egoïstische gedrag.

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:03

Super stoer dat je gaan stoppen Iris. Mijn vriend is na 17jaar roken heel eenvoudig gestopt met behulp van Champix.

Nog wat motivatie:

Citaat:
Nicotine hecht zich snel en lang aan stoffen en aan onze huid. Daarom veroorzaakt derdehandsrook een groot gezondheidsrisico. Dus wanneer een vader in een auto rookt terwijl zijn kinderen er niet bij zijn, kunnen de kinderen dagen later toch nog schade ondervinden als zij meerijden.

Voor het hele artikel: http://www.rtlnieuws.nl/editienl/sigare ... an-gedacht

Heb dus vooral niet de illusie dat je je kind geen schade toebrengt. Of was je iedere keer je lijf en kleren voordat je je kind weer aanraakt na het roken? En in de auto roken wanneer je kind er niet bij is geeft dus nog steeds heel veel gezondheidsrisico's voor het kind. Dat jij er voor kiest om gezondheidsrisico's te lopen door te roken is tot daar aan toe maar doe het je kleine niet aan, die kan niet kiezen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:15

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110789
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:23

Afbeelding

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:38

Wuis schreef:
Iris82 schreef:
Dit is echt precies wat ik nodig heb. :j

Ik heb mezelf nog nooit zo'n slechte moeder gevoeld en ik zat al bijna te janken.
En dat is prima. Dus ga vooral door. Want dat betekent dat er eindelijk iets binnenkomt.

Vrijdag is mijn stopdag.

En van uitstel komt afstel. NU stoppen dus. Weggooien die zooi, niet vrijdag, maar NU!
Ongelooflijk smerige gewoonte dat roken, helemaal als je een kind hebt snap ik niet dat je niet liever vandaag dan morgen stopt.


Volgens mij is het juist de bedoeling om met die medicijnen steeds een beetje minder te roken en niet in 1 keer te stoppen.
Vandaar waarschijnlijk de stop vrijdag is.

Doubtless

Berichten: 8512
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:56

Ik ben nu 4 maanden gestopt.

Mensen zeggen altijd dat je je beter voelt als je stopt & dat snapte ik niet. Want als roker had ik nergens last van. Nu ik gestopt ben snap ik wat ze bedoelen. Als roker heb je veel minder energie en ben je minder ontspannen. Ik zit nu echt beter in mijn vel en heb zóveel energie! Ik kan het alleen maar aanraden... :)

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:02

Al het geld wat je uiteindelijk niet zou uitgeven aan het roken, kan voor leukere/betere dingen uitgegeven worden. :))

Of nouja, als ik zie wat mijn moeder betaald per maand. 8)7
Kan ik zowat nog een paard van onderhouden. :=

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:09

Het geeft je rust als je gestrest bent?

Dus jij zegt straks tegen jouw kleintje: ben je zenuwachtig voor je toets? Neem maar een sigaretje! Dan ben je lekker ontspannen straks!

Jij denkt dat het je rust geeft. Onzin! De verslaving geeft je onrust. Het toegeven eraan rust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:11

Heukeltje schreef:
Hier een bericht van een roker!!! Welke medicijnen heb je vanuit Bulgarije. Ik rook als een stoomboot en heb Champix al geprobeerd maar ik heb blijkbaar geen ruggengraat!


Even tussendoor hoor, maar heb jij met de champix wel juist doorgerookt?
Dat was namelijk nogal een ding daarbij, je moest juist zo gewoon mogelijk proberen te roken, de champix zorgt dan dat je het zo naar gaat vinden dat je niet meer wil.

Hoe werken jouw medicijnen TS?

laraxXxemmaJarig

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:12

Sorry dat we je zo pijnigen, maar wel heel goed dat je erkent dat je moet stoppen en dat het (gelukkig) allemaal binnenkomt. Betekend dat je niet zo'n verstokte roker bent als sommige andere zijn. Blij dat de wil er is. Je kan het!

Gezellig samen is trouwens maar schijn, gezellig samen gif in je lijf stoppen? Weet je wat echt gezellig samen is? Uren aan de tafel zitten monopoly kunnen spelen zonder rook break :j Of die ene film op de bank te kunnen kijken met popcorn. Of een uren lange buitenrit kunnen maken en alleen maar genieten en niet denken ik heb al ... lang geen sigaret meer gehad.
En voor stress en spanning heb ik chocola en netflix :9 betere combi is er niet.
(Sorry maar nu kan ik eens onbeoordeeld mn hart uitstorten over hoe erg ik roken wel niet haat :') )

hagelslag
Berichten: 9132
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:20

Indien je in huis rookt, of in de auto als er ook dieren(honden bijv) zijn dan gaan deze ook last krijgen van de rook.
Miltverkaling is een gevolg hiervan bij een hond

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:30

Moon10 schreef:
Het is zo relaxed om niet te roken.

Nooit meer stress omdat er nog maar een paar sigaretten in je pakje zitten en je niet weet hoe je de volgende dag haalt. Nooit meer stress omdat je je sigaretten bent vergeten. Nooit meer stress omdat je een plekje moet zoeken waar je wél mag roken. Nooit meer het 'gezeur' van anderen aan te hoeven horen.


Precies dit. Ik ben ruim een jaar gestopt en heb mijzelf het meeste plezier gedaan met het kwijtraken van de dwang om te roken.

Je bent zoveel vrijer zonder sigaret! Vrijer om te spelen en knuffelen met je kind. Om alles mee te krijgen op een feestje en niet de party pooper te zijn die buiten staat te blauwbekken enz

Nann__

Berichten: 2208
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:39

Ik heb zelf nooit gerookt en ik vind ook echt dat je het helemaal zelf moet weten maar wat ik écht vies vind is dat het zo stinkt.. Vandaag weer iemand die op het werk kwam, ze heeft niet eens bij mij in de buurt gestaan maar het stinkt zo erg.. En ik vind goed ruiken juist belangrijk dus vind het zo'n afknapper.. Heb trouwens ook een ex die rookte, heb er geen problemen mee maar vind het niet heel hygiënisch. :')

Én wat mij het meest zou motiveren, al het geld wat je overhoudt! *\%/* :$

Frits2008

Berichten: 383
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:43

Twee gevallen uit mijn directe omgeving:

Mijn schoonzusje rookte altijd zo'n pakje per dag al vanaf haar 18. Had nooit ergens last van tot 8 jaar geleden, een vlekje op haar longen. Iedereen dag longkanker, maar nee het bleek een litteken te zijn van een longontsteking. Schoonzus rookte wel direct een stuk minder. Ze werd wel steeds benauwder. Uiteindelijk bleek dat haar longen permanent ontstoken waren en vol zaten met slijm. Ze moest iedere 2 à 3 maand naar het ziekenhuis om het slijm uit haar longen te laten zuigen. Geen pretje. Ze kreeg veel medicijnen om de ontstekingen en bijwerkingen tegen te gaan waardoor ze erg poreuze botten kreeg die 'spontaan' gingen breken. Uiteindelijk heeft ze gekozen voor euthanasie voordat ze echt ging stikken. Zuurstof hielp niet meer We hebben haar op haar 65e verjaardag begraven, met gebroken ribben, gebroken bekken, gebroken sleutelbeen. En nee ze heeft nooit kanker gehad en was tot haar 55 jaar
'gewoon gezond'.

Een zwager van de andere tak van de familie heeft COPD, rookte ongeveer 18-20 sigaretten per dag. Tot zijn 50e nergens last van.Hij kan nu zelfs met zuurstof niets meer, niet zelf zijn sokken aantrekken, niet met een rollator lopen, niet met zijn scootmobiel weg. De longarts heeft hem al eens gevraagd of hij zo wel verder wil leven of het misschien beter is om aan levensbeëindiging te denken. Goed 60 jaar. Maar geen longkanker gehad.

Het is dus niet alleen de longkanker waar je bang voor moet zijn. Ik maak van dichtbij mee wat er allemaal nog meer kan gebeuren met je longen.

Bovenstaande situaties zijn pure realiteit, geen letter gelogen of aangedikt.

Iemand die wil roken is zelf verantwoordelijk voor zijn gezondheid, leven en nabestaanden. Ik zou zeggen gooi weg die sigaretten en zo en begin er nooit aan.

Zelf heb ik nooit gerookt.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 19:46

Iris82 schreef:
Ik rook in de auto als de kleine man er niet bij is. :=


Degene die naast, achter en voor je staat mag dus ook in die smerige lucht zitten? Ik rij vaak genoeg achter een auto waarin iemand rookt en dat komt dan ook bij mijn naar binnen. Echt zó vies! Als de peuk daarna naar buiten gegooid wordt en die belandt op de een of andere manier onder mijn auto zit ik er nog een tijdje langer aan vast.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:04

Ik werk in de psychiatrie en het is opvallend dat de meeste psychiatrische patiënten rokers zijn, flinke rokers ook! Als je rookt dan hul je jezelf letterlijk achter een rookgordijn, je verstopt jezelf, bent wellicht onzeker? Wat ook zo vies is zijn die gele vingers van die rokers.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:05

Gadsamme.
In de auto vind ik wel het meest smerige :D


En de walm die je dan bij je draagt als je uit de auto komt is echt niet te haggelen _O-

Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:09

Ik heb overigens iemand zien sterven aan longkanker die uitgezaaid was naar de keel, een kettingroker die drie lange weken afgezien heeft alvorens hij stikte omdat hij simpelweg niet meer genoeg zuurstof kon binnenzuigen. Eten, drinken was een hel... Ik was 10 en ik ben het nooit vergeten. Doe je kindje dat niet aan. :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:12

En het is zo'n ver van je bed show he? Maar geloof me, het komt ineens opzetten en dan ben je te laat. Er komt geen periode waarin je je slechter gaat voelen en waarin je kan stoppen en dat het allemaal rozengeur en maneschijn wordt. Nee. Op een dag begint het en dan ben je gewoon te laat.

Pancake93
Berichten: 393
Geregistreerd: 24-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:19

Als je stopt met roken dan kan je weer wat extra's voor je paard(en) doen *\o/* *\o/* *\o/*