Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loez

Berichten: 11078
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:51

Moon10 schreef:
Het is zo relaxed om niet te roken.

Nooit meer stress omdat er nog maar een paar sigaretten in je pakje zitten en je niet weet hoe je de volgende dag haalt. Nooit meer stress omdat je je sigaretten bent vergeten. Nooit meer stress omdat je een plekje moet zoeken waar je wél mag roken. Nooit meer het 'gezeur' van anderen aan te hoeven horen.

En ja, ik weet uit ervaring hoe gezellig het is bij een borrel, na het eten of 's ochtends bij de koffie. Ik weet ook hoe lastig is te stoppen en zelfs nu na 16 jaar heb ik wel eens trek in een sigaret.


Dit ook idd! Rustig op stap of naar een opvoering ergens van zonder dat je denkt Shipsss nog ff vlug vlug roken!! Dat hoeft allemaal niet meer!

Taucha

Berichten: 1182
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:53

Rokers zijn ook zonder sigaret of penetrante geur van een afstand te herkennen. Ze hebben allemaal dezelfde asgrauwe kleur huid. %) En altijd koude vingers behalve als er weer een peuk in gaat. :r

Maartje1990

Berichten: 22286
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:54

Je brengt je kind schade toe doordat jij rookt. Je kind kan meer kans hebben op longontsteking en astma tevens blijken kinderen die meeroken sneller zelf te gaan roken en raken sneller verslaafd. Ik meen zelfs dat roken schadelijk is als je buiten rookt want als je vervolgens je kind knuffelt dat dat dan alsnog slexht is (maar dat zou je moeten opzoeken)

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:54

Daar heb je haar weer met haar vieze sigarettenlucht en der gele vingers.
Over 10 jaar zo'n rauwe hese stem... Lekker opgewonden wordt je daarvan...

Gore gele plafond en maar te zwijgen over de geel geslagen ruiten.

Gaat ze weer naar buiten onder werktijd, terwijl wij allemaal door werken neemt zij elk uur 10 minute rookpauze. Dat moeten ze verbieden, of lekker een uur extra blijven voor al die verloren minuten.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:55

Mijn vader rookt al mijn hele leven. Vroeger had ik niet door hoe het stonk, omdat ik erin woonde. Tegenwoordig, als ik bij m'n ouders ben geweest, gaan alle kleren in de was en ik was mijn haren. Gód, wat een stank. Het is echt vies.

Maar veel, veel belangrijker: mijn vader is nog geen 70 en heeft nu mogelijk longkanker. Fikse COPD heeft hij al jaren. Niet elke roker krijgt dat, dat weet ik - maar de kans is zo, zó veel groter dan wanneer je niet rookt. Ik ga mijn vader waarschijnlijk te vroeg verliezen door die sigaretten. En dan heb ik 't nog niet eens over wat zijn gebrekkige gezondheid betekent, want een stuk wandelen kan hij bijvoorbeeld al jaren niet meer.

Nu heb je nog nergens last van maar je speculeert op je gezondheid van over 10, 20, 40 jaar. En tegen de tijd dat je er spijt van krijgt is het veel te laat om er nog iets aan te doen.

lovecappie

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:56

Je koopt je eigen dood :j
En je wilt neem ik aan je kleinkinderen zien opgroeien?

Goed dat je al bezig bent om te stoppen, waar een wil is is een weg. Ga zo door +:)+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:57

Even een anekdote van mij. We hadden laatst een huisfeestje en dat was echt significant minder gezellig dan het feestje ervoor. Reden: mensen gingen constant naar buiten om te roken, en dan is ineens de helft van de mensen weg. Ze bleven dan ook nog eens heel lang buiten staan, gingen af en toe terug naar binnen om een bakje nootjes te jatten en en dan weer naar buiten. Op een gegeven moment dachten we dat iedereen gewoon vertrokken was zonder het te zeggen (op een paar mensen na), dus wij beginnen met opruimen. Komen ze ineens weer binnen zetten. "hey, waar is iedereen? is het feestje al klaar?" Ja, het feestje is klaar, en jullie hebben 3/4 van de tijd buiten gestaan dus ga daar nu maar verder mee :+ Erg ongezellig was dat, en bovendien irritant omdat wij als huis werden beschuldigd van partypoopen. Ja hallo als je ons bier en eten komt nuttigen dan verwacht ik ook dat je een beetje gezellig komt doen.... Vond het zo asociaal, profiteren van andermans gastvrijheid om iets te doen dat je op letterlijk elke plek kunt doen :+

Maar, moraal van het verhaal: bij die groep aso's wil je toch niet horen?

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:58

Ik heb vooroordelen over rokers. Vind het dom :o .

cinniz123

Berichten: 4406
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:59

Als je kind bijv naar oma gaat om te logeren en heel haar kleding en koffertje ect stingen naar die vieze sigaretten :r
En wat nou als je wel ineens longkanker hebt/krijgt wat doe je je kind aan.

Schiet dat duiveltje maar gauw af!

tiwi1969

Berichten: 7669
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 15:59

Als je niet voor jezelf doet, doe het dan voor je omgeving. Je bent veel leuker als je lekker ruikt dan wanneer een een geur van een oude asbak om je heen hangt.

Nu merk je misschien geen hinder van je roken, je lijf weet niet beter en jij weet niet beter hoe je lijf voelt. Als je eenmaal gestopt bent zul je merken dat je toch niet zo fit bent als roker als dat je nu denkt, dus....


Stop en ervaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:00

Misschien niet een heel concrete reden om te stoppen maar iedereen in mijn familie rookt behalve ik. Als we naar een restaurant gaan zit ik tussen iedere gang in mijn eentje omdat iedereen naar buiten gaat om te roken... Ik vind dat zo ongezellig... Het maakt me heel verdrietig dat die mensen niet eens 'nee' kunnen zeggen tegen zo'n sigaret om bij mij te blijven zitten...

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:00

Ik heb ook 38 jaar gerookt, had net als jij, weinig klachten. Helaas weet ik nu op mijn 57e wel beter. Mijn gebit is slecht, door het roken. Ik heb, nog steeds, verhoogde kans op longkanker, door het roken. Ik heb hartklachten gehad, door het roken.

Nu je jong bent, doet het er allemaal niet zo toe. Maar nu zit ik met een kunstgebit in zicht........en ik vind het verschrikkelijk.

De trek in een sigaret verdwijnt, echt waar!

mystery1980
Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:01

omdat het roken je op de lange duur helemaal niks anders oplevert dan ellende:
slechte gezondheid (misschien ga je zelfs dood aan de kanker)
lege knip
afhankelijk zijn door je verslaving

Hebben we een dood duiveltje nu?
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 01-02-17 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 14005
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:02

Het stinkt.
Je kan er longkanker van krijgen.
Andere ziekten liggen op de loer.
Het is duur.
Ook slecht voor de gezondheid van meerokers.
Slecht voor je huid.
Je krijgt lelijke rimpels bij je mond. Zo'n rokersbekkie, brrr.
Gaten in je kleding en spullen van brandende peuken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:03

Oh en weet je hoe leuk het is om als je niet meer rookt zo veel complimenten te krijgen over hoe lekker je parfum of zelfs je shampoo ruikt! Dat ruiken mensen dan weer!

Johanna01

Berichten: 651
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:04

Ik doe met je mee, weg met dat duiveltje. Ik ben na 8 jaar gerookt te hebben bijna 1,5 jaar gestopt geweest inclusief de zwangerschap van mijn eerste zoontje. Ik voelde me zoveel beter, kreeg kotsneigingen in de bus als er iemand instapte die net zijn peuk weg had gegooid. Het stinkt zó erg, dat kun je je nu nog niet voorstellen. Helaas toen mijn zoontje een maand of 2 oud was weer begonnen, en weer 3 maanden gerookt. Toen zwanger van nummer 2 en weer de hele zwangerschap niet gerookt. Nu sinds 2 maanden weer begonnen, maar ik heb er geen zin meer in. Mn gevoel zegt steek er lekker een op, ondertussen bij elke peuk zware hoofdpijn en steeds misselijk. Weg er mee.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110786
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:04

Ik heb chronische bronchitis over gehouden aan het feit dat mensen in mijn directe omgeving de hele dag door rookten. Zelf heb ik nooit gerookt.
Ik wens het niemand toe! Wat ik ook niet begrijp is dat sommige zwangere dames toch blijven roken en als excuus gebruiken dat 'de stress van het stoppen nog schadelijker is'. Bullshit :)

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:07

Dit is echt precies wat ik nodig heb. :j

Ik heb mezelf nog nooit zo'n slechte moeder gevoeld en ik zat al bijna te janken.
En dat is prima. Dus ga vooral door. Want dat betekent dat er eindelijk iets binnenkomt.

Vrijdag is mijn stopdag.

tennan
Berichten: 3130
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:08

Waarom is vandaag niet je stopdag?

chazzie
Berichten: 430
Geregistreerd: 14-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:10

Na 25 jaar te hebben gerookt ben ik ook met mijn stoppoging bezig sinds 5 januari.
Ik herken heel goed het rode duiveltje op je schouder, ben er ook ingetrapt en toen 3 pakjes gerookt, maar nu inmiddels alweer een week niet gerookt.
Ik voel me er goed bij!
Ik hoop voor jou (en voor mezelf natuurlijk ook) dat we het gaan volhouden!
Als je een steunmaatje zoekt, kan je een PB sturen...

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:10

Toch ook maar een stuk persoonlijker verhaal

Ik ben mijn vader ook veel te vroeg verloren door het roken, en dat terwijl hij al 15 jaar gestopt was. Hij kreeg longemfyseem en dacht dat dat wel onder controle te krijgen was door direct te stoppen met roken. Op het moment dat de longemfyseem geconstateerd werd, was hij matig benauwd, maar functioneerde nog redelijk, het meeste kon hij wel doen alleen dan in aangepast tempo. 5 jaar later kon hij al veel minder, soms nog een kleine wandeling met de hond, of een wandelingetje op vakantie, iets bekijken, maar veel was het niet. Nog eens 5 jaar later kon hij vrijwel niets meer, hij heeft de laatste paar jaar van zijn leven vooral zittend en liggend doorgebracht. Te eigenwijs om aan het zuurstof te gaan, dus constant benauwd. Het enige plezier dat hij nog in het leven had waren de kleinkinderen, maar meer dan een boekje voorlezen op schoot zat er niet in.
Vorig jaar is hij overleden aan de gevolgen van een (relatief milde) longontsteking, na een hele heftige periode in het ziekenhuis waarin hij zichzelf niet meer bleek te zijn door zuurstofgebrek, 3x afscheid nemen tot aan palliatieve sedatie aan toe, maar telkens toch weer opkrabbelen. Uiteindelijk heeft hij dat gevecht verloren, slechts 72 jaar oud ;(

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:10

Ik rook zelf ook en wil ook stoppen dus ik denk elke keer van:

Johan Cruijff was al meerdere jaren gestopt met roken en is alsnog overleden aan een rook-gerelateerd soort kanker. Ik probeer er een beetje bang voor te worden ofzo

Walkure

Berichten: 1396
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:12

Ik vind rokers doodirritant. Gewoon maar overal een sigaret opsteken zonder ook maar even naast je te kijken. Die hebben er vast geen last van.. Vind de meeste (dus niet alle!!) rokers behoorlijk aso. Ga maar lekker een eindje verderop staan :wave:

Wel goed van je dat je probeert te stoppen tho!

Mazida
Berichten: 1391
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:12

Je stinkt echt als roker. Wij hadden vroeger een leraar op school en die roken we al op meters afstand. Heb een rokende collega en die zit naast me. Iedereen irriteert zich weer aan hem als hij weer binnenkomt sloffen na een kwartier rookpauze en hij ruikt de hele dag als een asbak. Als je stopt met roken ruik je zoveel frisser :)

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:12

Klopt hoor dat je nog niets voelt, wacht maar als je huid, haar en ogen etc dezelfde grauwe kleur krijgen, je poriën ook bruinig uitscheiden..en dan de streepjescode op je bovenlip.. ja, zonde..
Ik zie ze dagelijks, rokende COPD'ers, het is mijn werk nl.: "Ja, was ik maar eerder gestopt, nu heb ik een zuurstoftankje. Je waarschuwde me hier al zo voor! En ik mocht de zuurstof pas als ik zou stoppen met roken, vanwege ontploffingsgevaar.." ik heb het inmiddels vaker dan eens opmijn spreekuur gehoord, als ze de deur nog uit konden tenminste...

En dan je lieve kind, die er mogelijk wel eerder last van krijgt. Ooronstekingen, keelontstekingen, doordat jij rookt. Of gewoon vindt dat zijn mama stinkt. :r
Weet je:
-Dat de meeste mensen die gaan roken zelf rokende ouders hebben? Goed voorbeeld dus..
-Dat ik hier ouders van kleine kinderen op mijn spreekuur heb omdat de kinderen overal leren dat je dood gaat van roken en dat die in tranen thuis vroegen of papa en mama alsjeblieft willen stoppen omdat ze anders doodgaan? :(:)
Dat je vaten vernauwen bij elke sigarette die jij op steekt en dat dat bijv merkbaar is aan je handen? Die zijn standaard 2C kouder dan die van een niet roer (of dan dat ze horen te zijn). Dit zegt dus alleen iets over de vaatjes in je handen.. niet over die in de rest van je lijf dat doorbloeding zo nodig heeft (hart)

Andere vraag.. WAT ZIJN VOOR JOU DE VOORDELEN VAN HET ROKEN?
Laatst bijgewerkt door IMJ op 01-02-17 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt