Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:55

Iris82 schreef:
Ik ben zo trots op iedereen die gestopt is. :)

Ik heb eigenlijk niet eens meer de behoefte om te roken. Wel word ik onrustig als ik mn damper niet kan vinden. Maar vaak gebruik ik m ook nauwelijks.

De klachten die ik heb zijn volgens de huisarts vermoedelijk PTSS. Best heftig dus. Daar ga ik ook onderzoeken en behandeling voor krijgen nu.

Toen ik een tijdlang was gestopt heb ik er vorig jaar weer eens eentje opgestoken. Nou man man wat was dat vies :r Misschien dat dit jou ook ooit overkomt, het werkt wel erg goed moet ik zeggen := Sindsdien echt 0,0 nog behoefte gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 00:05

Willl65 schreef:
Repelsteeltje een roker zal dergelijke filmpjes alleen maar nog een op doen steken hoor. Denk maar niet dat het überhaupt rot je doelgroep door zal dringen.

Ik was vier maanden probleemloos gestopt en nu steeds vaker last van drang. Zelfs al drie keer een trekje van een ander genomen dus ik moet nu heel erg O lijn hoede zijn en niet weer te zwichten. Ik ruik mensen wel heel erg als ze net van roken terug komen en dat helpt mij wel dat niet meer te willen.
Het is en blijft een hele nare verslaving. De laatste keer was ik er al 10 jaar van af toen ik weer overstag ging.....tijdens sterfbegeleiding van mijn pa kom het mij echt niets meer schelen


TS vraagt in de OP om de rauwe werkelijkheid.
Dat filmpje is de rauwe werkelijkheid.
Niet meer, niet minder.

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 00:48

Doubtless schreef:
Welke hulp heb je naast de tabex ingeschakeld?

Tabex en wilskracht moet het gaan doen. Ben er zó klaar mee om iedere keer mijn bezigheden te onderbreken om zo'n stinkstok in m'n mond te steken..
Wel een schrikbeeld om te lezen dat veel stoppers het na lange tijd nog steeds lastig hebben.
Hou vol allemaal!
Matheno en Iris, ik hoop dat jullie snel weer van het roken af zullen zijn :j

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:27

Ik las net dat je het meeste kans hebt als je radicaal/cold turkey stopt. Was een onderzoek mbt stoppen met roken.

Alle sinds, stoppende, goede moet houden! Rokers, elke dag dat je er geen rookt is een overwinning. En gedtopten, eeuwig respect, zo een moeilijke verslaving.

Needje

Berichten: 19206
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:33

Weet wel zeker dat dat de enige manier is om te stoppen. Gewoon stoppen.
Helaas ben ik een zwakke muts die om de zoveel tijd weer begint.
Maar als ik stop dan is het altijd radicaal. BAM. Over. En dat kan ik heel lang volhouden.
Juist door te minderen werkt bij mij echt niet. Uiteindelijk ga je toch weer meer roken.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:14

Needje schreef:
Weet wel zeker dat dat de enige manier is om te stoppen. Gewoon stoppen.
Helaas ben ik een zwakke muts die om de zoveel tijd weer begint.
Maar als ik stop dan is het altijd radicaal. BAM. Over. En dat kan ik heel lang volhouden.
Juist door te minderen werkt bij mij echt niet. Uiteindelijk ga je toch weer meer roken.


Minderen had bij mij ook een averechts effect. Kreeg juist veel meer zin erdoor.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:31

Minderen hielp bij mij wel.Ik begon bij 10 sigaretten op 1 dag,dan 9, dan 8, enz.tot ik bij de laatste sigaret kwam.Maar ook incl. hulp van een Nicotine pleister na de laatste sigaret.In 1 keer helemaal niks meer werkt bij mij niet,het is gewoon bij iedereen verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:48

hier inmiddels al weer 8 maanden gestopt :)
en rookte best wat, en al 13 jaar ofzo!
Als ik het kan, kunnen jullie het ook!

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 01:14

VivaLaVida schreef:
hier inmiddels al weer 8 maanden gestopt :)
en rookte best wat, en al 13 jaar ofzo!
Als ik het kan, kunnen jullie het ook!

Top van je!!! Hoe heb je het gedaan?

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 01:17

Ik probeer te stoppen door alleen te roken wanneer ik het echt nodig heb. Bij pijn, frustratie of angst ofzo.
Begin daar morgen mee. Vandaag nog 13 gerookt... -O-

Doubtless

Berichten: 8495
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:31

Het is bewezen dat roken er juist voor zorgt dat je gefrustreerder bent dan een niet-roker. Fysiek gezien is niet-roken dus een betere oplossing voor je frustratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:32

Ocean_Child schreef:
VivaLaVida schreef:
hier inmiddels al weer 8 maanden gestopt :)
en rookte best wat, en al 13 jaar ofzo!
Als ik het kan, kunnen jullie het ook!

Top van je!!! Hoe heb je het gedaan?


Nicotine pleisters :) en die dan afbouwen..

Doubtless: maar zo voelt het niet en dat is het probleem :')

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:43

Doubtless schreef:
Het is bewezen dat roken er juist voor zorgt dat je gefrustreerder bent dan een niet-roker. Fysiek gezien is niet-roken dus een betere oplossing voor je frustratie.


Soms doorbreekt het wel een negatieve emotie of gedachtegang. Bij mij in iedergeval.
Ik rook gemiddeld 10 sigaretten per dag.

Maar 3 daarvan heb ik echt nodig. De andere 7 zijn puur voor het genot.
Ik proberen eerst die 7 te elimineren.

Dan ga ik me bezighouden met die andere 3.

Doubtless

Berichten: 8495
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:43

Tja eigenlijk... hoe vaak voel je je minder gefrustreerd als je klaar bent met roken? Wedden dat je je (als verslaafde) net zo goed/beter voelt als je even een luchtje gaat scheppen?

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:57

Ik voel me altijd minder panisch of gefrustreerd na het roken. Maar ik ben wel van plan wanneer ik die 7 kan laten. De andere 3 op te lossen met bijvoorbeeld een wandelingetje of wat muziek inderdaad.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:58

Maar dag is toch triest dat je een sigaret vol rotzooi nodig hebt om minder panisch te zijn.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:38

belle_boef schreef:
Maar dag is toch triest dat je een sigaret vol rotzooi nodig hebt om minder panisch te zijn.


Ja nodig... nodig...

Ik overleef het ook zonder. Maar het is een makkelijke fix. Zoiets als een advil bij hoofdpijn. Snel en effectief.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:25

Phoya, ik ga even heel streng zijn, maar als je het niet nodig zou hebben, zou je het gewoon niet doen, zeker als je bezig bent met stoppen, punt.
Sorry, maar dat hoor je zo vaak: ik ben niet verslaafd, ik kan stoppen wanneer ik wil. Neen, dan zou je gewoon niet roken want het is slecht voor je.
Tegen paniek zijn er veel betere middelen. De sigaret doet niets anders dan je ziek maken, de gewoonte maakt je rustig. Die gewoonte moet je vervangen. Neem bv een kauwgom, leer meditatie van 5min om je te kalmeren, begrijp dat frustratie niets oplost, weet ik veel.
Ik ben ook panisch, maar zou nooit daarom naar een sigaret gaan. Omdat het meer kapot maakt dan dat het helpt.

Nogmaals sorry voor mijn strenge reactie, maar aangezien dat wat het opzet was van het topic en ik het kwijt moest .... :o

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:16

Aria. Ik zeg niet dat ik kan stoppen wanneer ik wil. Het is een verslaving. Ik dokter alleen uit op welke manier ik deze hanteer. Genot en een makkelijke fix.

Zoals ik aangeef ga ik stoppen door eerst het genot weg te halen.
Daarna hoef ik alleen maar te dealen met de 3 sigaretten die ik 'nodig' heb om te kalmeren.

Waarschijnlijk wordt dat inderdaad een vorm van meditatie of een 'mantra' waarmee ik mezelf toespreek op moeilijke momenten.

Ik doe yoga. Met regelmaat, maar het opvoeren hiervan zal me ook helpen.
Opgeven is geen sprake van.

Besef me heel goed dat ik nu gemiddeld 4,- per dag betaal om kanker te krijgen vroeg of laat.
Hartstikke erg natuurlijk. Daarom wil ik ook stoppen. Maar Cold-Turkey is lastig voor mij.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 10:21

belle_boef schreef:
Maar dag is toch triest dat je een sigaret vol rotzooi nodig hebt om minder panisch te zijn.


Ja triest he. Maar wil nog wel ff reageren want het is ook de reden dat ik weer ben begonnen. Ik heb maanden geprobeerd mn paniekaanvallen te temmen. Maar er is gewoon niets anders wat zo'n enorme dopamineboost geeft als een sigaret. Ja chocolade en seks, maar ik ben a) te dik aan het worden, b) vrijgezel. Dus ja... Ik voel me nu best een kluns. Ik hoop dat ik er binnenkort echt vanaf ben.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:50

Dankje voor het goed opnemen Phoya :j
In je vorige post leek het/las ik het meer als excuses.
Als je je er bewust van bent, is het een ander verhaal. Maar ik ken zoveel rokers die zeggen te willen stoppen, maar er maar half en half voor gaan.
Daar ben ik best streng mee: je bent roker, of je bent het niet, niet iets tussenin.

Maar dat het moeilijk is ivm paniek snap ik volledig. Het is een handeling, een gebruik waar je rust in vind. Net zoals je dat kunt hebben met een stressbal, een tasje thee... weet ik veel wat mensen zichzelf aanleren om rustig te worden.

Iris, sterkte met de ptss, echt heftig. Jammer dat je dan toch die sigaretten ervoor nodig hebt. Hopelijk kun je een andere manier vinden om jezelf rust te gunnen.

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:09

Iris82 schreef:
belle_boef schreef:
Maar dag is toch triest dat je een sigaret vol rotzooi nodig hebt om minder panisch te zijn.


Ja triest he. Maar wil nog wel ff reageren want het is ook de reden dat ik weer ben begonnen. Ik heb maanden geprobeerd mn paniekaanvallen te temmen. Maar er is gewoon niets anders wat zo'n enorme dopamineboost geeft als een sigaret. Ja chocolade en seks, maar ik ben a) te dik aan het worden, b) vrijgezel. Dus ja... Ik voel me nu best een kluns. Ik hoop dat ik er binnenkort echt vanaf ben.


Totaal begrip van mijn kant.
Is zo moeilijk als roken ook deze functie heeft.
Maar niet onmogelijk.
Gewoon niet opgeven?

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 11:14

Het is niet alleen de handeling die rust geeft. Ik heb namelijk ook mijn e-smoker zonder nicotine. Het is ook gewoon feitelijk dat het toegeven aan nicotine de dopaminereceptoren van je hersenen stimuleert. En ik kan gewoon vooralsnog niet iets 'makkelijks' bedenken wat me daarbij zou kunnen helpen.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:16

Zouden nicotine pleisters dan niet helpen?

Individu
Berichten: 731
Geregistreerd: 18-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:24

Gevaar van Nicotinepleisters is dat je een goede dosis nicotine binnenkrijgt. En wanneer je toch voor gaas gaat nog extra erbij, word je ziek e.d.. Dat is de reden waarom ik daar nooit aan zou beginnen