Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:12

Cayenne schreef:
Ik heb chronische bronchitis over gehouden aan het feit dat mensen in mijn directe omgeving de hele dag door rookten. Zelf heb ik nooit gerookt.
Ik wens het niemand toe! Wat ik ook niet begrijp is dat sommige zwangere dames toch blijven roken en als excuus gebruiken dat 'de stress van het stoppen nog schadelijker is'. Bullshit :)


Ik vind dat ook echt heel erg.
Mijn moeder heeft minimaal gerookt terwijl ze zwanger was van mijn broertje. Resultaat: 6 weken te vroeg geboren en hij was gewoon DOOD. Pas na 6 minuten kregen ze beweging in zijn hart. Er werd gezegd dat we ons moesten voorbereiden op een zwaar mentaal gehandicapt kindje.

Hoe het kan weet ik niet, maar hij is helemaal normaal en gezond. Maar stel je voor dat er geen wonder was gebeurt. Daar kun je toch niet mee leven, dat JIJ dat veroorzaakt hebt omdat je te slap bent om het goede te doen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:14

Dat het je raakt wat hier gezegd wordt betekent dat het je iets kan schelen, dat roken eigenlijk in strijd is met je waarden. Handel daar ook naar. Er zijn tig onderzoeken waaruit blijkt dat leven volgens je waarden je gelukkiger maakt. Er is dus niet alleen een gezonder lijf, maar ook een blijer hoofd te verdienen :)

_Denise_

Berichten: 5611
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:15

Ik vind het heel knap hoe je dit aanpakt. Misschien wel de beste manier om jezelf te kunnen overtuigen. Ik help je graag mee met beeldmateriaal dat volgens mij nog niet in het topic is gekomen. Onderstaande foto is een tweeling. Een van de twee rookt stevig, de ander niet.

Afbeelding

Nog eentje dan:

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110789
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:16

Iris82 schreef:
Dit is echt precies wat ik nodig heb. :j

Ik heb mezelf nog nooit zo'n slechte moeder gevoeld en ik zat al bijna te janken.
En dat is prima. Dus ga vooral door. Want dat betekent dat er eindelijk iets binnenkomt.

Vrijdag is mijn stopdag.



Ehh, nou ik wil je geen rotgevoel aan praten hoor :o
Maar mijn moeder rookte heel veel en doordat ik uiteraard veel bij haar in de buurt was, heb ik dus 'meegerookt' (ondanks dat ik nog nooit in m'n leven een sigaret heb aangeraakt). Op m'n twaalfde kreeg ik enorm last van hoestbuien. In eerste instantie dachten ze aan een flinke verkoudheid, tot ik als een loopse zeehond bleef klinken. Toch maar naar de dokter en toen bleek het al een flinke chronische bronchitis te zijn. Ik ben nu 36 en ik heb er ieder jaar weer ontzettend veel last van. Ik heb ook bij het minste geringste een longontsteking, kan heel erg slecht tegen temperatuurswisselingen en door het meeroken heb ik ook nog eens bronchiale hyperreactiviteit ontwikkeld, wat kortgezegd inhoud dat mijn longblaasjes zich bij vervelende luchtjes en geurtjes samenknijpen en ik het flink benauwd krijg (zoals bij barbecue-lucht, geurkaarsen en in sommige omstandigheden die ik niet zie aankomen, waarbij ik dus opeens buiten adem ben).

Bespaar dat je kind aub. Die longetjes zijn zo belangrijk!

Mijn moeder rookt overigens nog steeds. Ik vind het erg eng dat ik haar misschien ooit ga verliezen aan longkanker. Mijn opa is er ook aan overleden. Ze heeft meerdere keren geprobeerd om te stoppen, maar het lukt haar niet ;(
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-02-17 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:16

Oh en kleine aanvulling op mijn vorige post.
Weet je dat je bijv rattengif rookt? Nagelakremover en Methaan (koeienscheten)? En nog 4000 meer van dit soort stofjes?
De overheid vindt dat blijkbaar wel heel normaal. En daar betaal jij dus voor, om al die giftighe oliebol te inhaleren, diep in je longen, door naar je bloedvaten en zo naar de rest van je lijf..
Omdat het zo ontzettend lekker en ontspannen is.. %)
Laatst bijgewerkt door IMJ op 01-02-17 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Berichten: 33084
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:17

Omdat je waarschijnlijk per jaar 1825 euro bespaart door niet te roken. Kun je hele, hele leuke dingen mee doen met jouw kinderen. En aan leuke herinneringen heb je als kind veel meer dan aan een moeder die conditieloos een pakje per dag zat weg te paffen op de bank.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:18

IMJ schreef:
-Dat ik hier ouders van kleine kinderen op mijn spreekuur heb omdat de kinderen overal leren dat je dood gaat van roken en dat die in tranen thuis vroegen of papa en mama alsjeblieft willen stoppen omdat ze anders doodgaan? :(:)



Wat verschrikkelijk |(

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:19

phormicola schreef:
IMJ schreef:
-Dat ik hier ouders van kleine kinderen op mijn spreekuur heb omdat de kinderen overal leren dat je dood gaat van roken en dat die in tranen thuis vroegen of papa en mama alsjeblieft willen stoppen omdat ze anders doodgaan? :(:)



Wat verschrikkelijk |(

Is het ook... echt heel zielig. Zij zien die pakjes ook, niet alleen thuis, ook bij de pomp of ze zien/horen het van anderen. Kleine oogjes en oortjes ontgaat helemaal niets.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110789
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:20

phormicola schreef:
IMJ schreef:
-Dat ik hier ouders van kleine kinderen op mijn spreekuur heb omdat de kinderen overal leren dat je dood gaat van roken en dat die in tranen thuis vroegen of papa en mama alsjeblieft willen stoppen omdat ze anders doodgaan? :(:)



Wat verschrikkelijk |(


Ja, dat komt wel even binnen ;(

Het moet toch ook een rotgevoel geven dat je kinderen (en kleinkinderen) je hoogstwaarschijnlijk een paar jaar eerder mogen begraven omdat je niet van die stomme rotstokjes af kon blijven...

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:22

Slim TS! Ik help je graag mee met persoonlijke ervaringen :D

Persoonlijk vind ik dat mensen lekker moet doen wat ze zelf willen zolang ze geen kinderen hebben, dan heb je echt alleen jezelf ermee. Maar zodra je kinderen hebt dan snap ik het gewoon echt niet meer. Je kind verliest straks z'n ouder(s) een X aantal jaar eerder omdat die ouder te egoïstisch was om te stoppen. Ik heb weleens gelezen dat 1 op de 4 rokers z'n pensioen niet haalt..

Daarnaast heb ik een tijd gewerkt aan een studie met rokers (en wat ex-rokers die wel tot vrij kort daarvoor veel gerookt hadden), dit waren gezonde mensen van rond de 60 die al jaren rookten en een tijdje gevolgd werden. En hoe gezond ze ook waren, nu 10+ jaar later zijn ze bijna allemaal dood door een hartinfarct of longkanker - beiden toch wel voornamelijk veroorzaakt door het roken.

Kortom, stoppen nu het nog kan! Echt waar, iedere dag eerder is er eentje *\o/*

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:22

En moet je nagaan wat die kinderen voelen. Mama houdt meer van roken dan van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:25

Yessy schreef:
Slim TS! Ik help je graag mee met persoonlijke ervaringen :D

Persoonlijk vind ik dat mensen lekker moet doen wat ze zelf willen zolang ze geen kinderen hebben, dan heb je echt alleen jezelf ermee. Maar zodra je kinderen hebt dan snap ik het gewoon echt niet meer. Je kind verliest straks z'n ouder(s) een X aantal jaar eerder omdat die ouder te egoïstisch was om te stoppen. Ik heb weleens gelezen dat 1 op de 4 rokers z'n pensioen niet haalt..

Daarnaast heb ik een tijd gewerkt aan een studie met rokers (en wat ex-rokers die wel tot vrij kort daarvoor veel gerookt hadden), dit waren gezonde mensen van rond de 60 die al jaren rookten en een tijdje gevolgd werden. En hoe gezond ze ook waren, nu 10+ jaar later zijn ze bijna allemaal dood door een hartinfarct of longkanker - beiden toch wel voornamelijk veroorzaakt door het roken.

Kortom, stoppen nu het nog kan! Echt waar, iedere dag eerder is er eentje *\o/*


Nou, ook je partney/vrienden/familie zullen echt wel verdrietig zijn als ze je verliezen, daar hoef je geen kinderen voor te hebben.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:26

Absoluut eens Blijheid, maar die zijn als het goed is niet afhankelijk van je dus dat voelt voor mij toch anders. Maar inderdaad, ik vind het ook erg om te zien dat goede vrienden van me roken, die hou ik ook het liefst zo lang mogelijk gezond!

_Denise_

Berichten: 5611
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:26

Nog een voorbeeld: Ik had eens op stage tijdens de thuisbezoeken één dame. Alleenstaand, zware binnenroker en een klein, vies hondje. Vrouw was niet mobiel en pafte de hele dag door. Mijn begeleidster waarschuwde me al om bij deze dame niet met de jas naar binnen te gaan, maar deze in de auto te laten liggen. Het stonk daar namelijk zó erg naar de rook, dat het direct in je kleren en je haren trok. Het hele huis was ook grauw. Ze werd altijd als laatste patiënt op de dag ingepland, zodat de behandelaar direct naar huis kon om de kleren in de was te doen. Daar kon je bij een volgende patiënt niet meer bij aankomen.
Dit is wel een extreem voorbeeld, maar het is en blijft een rooklucht waar het om gaat. Als niet-roker ruik ik het bij alle rokers en ik moet altijd bij die lucht denken aan die dame. Gewoon. Vies.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:31

Cayenne schreef:
Iris82 schreef:
Dit is echt precies wat ik nodig heb. :j

Ik heb mezelf nog nooit zo'n slechte moeder gevoeld en ik zat al bijna te janken.
En dat is prima. Dus ga vooral door. Want dat betekent dat er eindelijk iets binnenkomt.

Vrijdag is mijn stopdag.



Ehh, nou ik wil je geen rotgevoel aan praten hoor :o


Dat mag wel. :j
Daar is dit topic voor. Omdat ik net als een echte verslaafde mijn drang probeer te vergoeilijken met waardeloze argumenten.

Dus een lijstje om op te knallen:

- roken geeft mij rust
- roken is gezellig
- roken is lekker
- roken heb ik nodig als ik gestresst ben
- ik rook buiten dus mijn huis stinkt toch niet
- ik kan het financieel aan dus dat ik meer overhou maakt me toch niet uit

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:32

- als kind schaamde ik mij dood om vriendjes/dinnetjes mee te nemen naar ons rokershol thuis
- vond het vreselijk dat al mijn kleren en ik dus ook naar de rook stonk
- had altijd last van mijn ogen door het roken

Toevallig vorig jaar mijn oma verloren aan COPD (verstokte roker - zelfs met zuurstoffles wilde ze roken..) en nu heeft mijn opa longkanker hij rookt al 30 jaar niet meer maar toch longkanker.

Stop nu je nog jong bent!!

Sannens
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:32

Mijn stiefvader heeft nogal een grote familie (in totaal heeft hij 7 broers/zussen, dus 8 in totaal). Hier zijn de mensen die rookten dood gegaan aan longkanker, de rest leeft nog.
Best wel typisch dus.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:36

Je doet niet alleen af aan je eigen gezondheid maar ook aan die van anderen.
Als ik vijf minuten in een rookwalm sta dan ben ik de rest van de dag ziek (migraine).

Veel van de andere dingen zijn al genoemd. Succes met het temmen van je duiveltje

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33850
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:37

Om maar even heel onaardig te zijn: Ook al je buiten rookt stink je naar rook, je kleren etc stinken alsnog. Ik vond het als kind altijd enorm vies om te spelen bij kinderen waar gerookt werd. Dat gun jij je dochter toch niet TS?
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 01-02-17 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sem_
Berichten: 7768
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:38

Ik loop stage in een ziekenhuis als medisch maatschappelijk werker en een groot deel van de patiënten die
wij zien zijn COPD'ers. COPD wordt in veel gevallen veroorzaakt door roken. Mensen met COPD zijn vaak
erg benauwd, kunnen steeds minder, zijn ook vaak erg angstig voor en door de benauwdheid (en ik geef ze
geen ongelijk). Ik zie hier ook veel mensen doodgaan aan COPD. Sommige patiënten zijn echt nog maar
een hoopje ellende.. Heel naar om te zien en nog veel erger om zelf mee te maken. Dat wil je jezelf en je
kind niet aan doen.

En dan zijn er ook nog veel patiënten met longkanker. #)

Voor mij genoeg reden om niet te roken, maar het is natuurlijk heel anders om het zo te lezen dan om het
in het echt te zien.

Er zijn veel zieke mensen die een moord zouden doen voor jouw longen (bijvoorbeeld mensen met
taaislijmziekte). Zij zijn geboren met een ongeneeslijke ziekte en staan misschien wel op de wachtlijst
voor een transplantatie. Zonde om een gezond lichaam zo te vergiftigen.
Laatst bijgewerkt door Sem_ op 01-02-17 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110789
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:42

TS, is er geen mogelijkheid dat je een dagje mee kijkt op een rokerspoli ofzo? Misschien dat dit een inwerking op je psyche heeft?

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:43

Dat je nu nog geen last of gevolgen ondervind van het roken wil natuurlijk niet zeggen dat je het nooit gaat krijgen; juist veel kans dat het nog komt en dan is het te laat en had je gewenst dat je al eerder was gestopt.
En ik kan je vertellen dat er veel mensen doodgaan aan roken en die dood echt niet fijn is! Ik heb het vaak van dichtbij meegemaakt en je zag de mensen echt lijden!

Dan heeft je kind al snel geen moeder meer en dat is natuurlijk weer verschrikkelijk voor je kind.

En mensen die roken stinken heel erg. :r

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:48

TS heeft een zoontje :j
Citaat:
- roken geeft mij rust
- roken is gezellig
- roken is lekker
- roken heb ik nodig als ik gestresst ben
- ik rook buiten dus mijn huis stinkt toch niet
- ik kan het financieel aan dus dat ik meer overhou maakt me toch niet uit

- Er zijn ruim voldoende dingen die rust geven - of wil je soms zeggen dat niet-rokers nooit rust ervaren? ;) Nee even zonder gekkigheid: geeft het je niet veel meer rust dat je niet constant hoeft te denken aan roken, aan wat het met je doet (en met je kind en je hond)(zie hieronder)? Het feit dat je je leven niet onnodig verkort?
- Roken is misschien gezellig, een zuurstoftankje niet. Constant naar het ziekenhuis moeten ook niet. Je begrafenis, hoe mooi misschien ook, ook niet.
- Ik dacht dat roken lekker was, tot ik er vorig jaar weer eens eentje opstak en mán wat smerig was dat. Ik dacht dat ik het heerlijk zou vinden maar werd daarin jammerlijk teleurgesteld
- Je zegt zelf: ik heb het nodig. Maar heb je het wel nodig? Je geeft aan te willen stoppen, is het niet gewoon een smoesje?
- Ook mensen die buiten roken stinken. Je huis misschien niet maar je kleren wel. Het is ook slecht voor je kind trouwens: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3476743.stm
- Dat je het nu financieel aankan zegt ook niets. Zet je het niet liever weg voor wat leukers? Een fantastische vakantie, uitjes met je zoon, een spaarpot voor later? Er kan vanalles gebeuren tenslotte. Even terugkoppelend naar rust: ik zou meer rust ervaren met een dikke spaarrekening dan met een sigaret.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:48

- roken geeft mij rust
In feite geeft niet roken je onrust en is het niet zo dat roken je daadwerkelijk rust geeft. Vergelijk het met OCD/dwanggedachten: ik heb erg veel last van dergelijke gedachten. Als ik eraan toe geef en de acties die daarbij horen uitvoer, geeft dat even rust. Doordat ik eraan toe geef worden de gedachtes en de onrust daarna juist erger. Zo geeft roken uiteindelijk onrust, geen rust.

- roken is gezellig
Met een stel rokers buiten onder een afdak aan een sigaret staan leuren is niet mijn definitie v an gezellig. Neem iets waar je iedereen bij betrekt en niet de helft van de mensen je afkeurend over aankijkt, veel gezelliger!

- roken is lekker
Vond je dat de eerste keer dat je aan een sigaret zat ook? Ik heb niet de neiging teer in mijn mond te proppen met al die andere troep erin.

- roken heb ik nodig als ik gestresst ben
Zie mijn commentaar hierboven!

- ik rook buiten dus mijn huis stinkt toch niet
Je kleren gaan er al van stinken, is dat niet genoeg? Iedereen die in je huis komt ruikt het toch (tenzij je naakt bent. maar dan zie je het nog steeds)

- ik kan het financieel aan dus dat ik meer overhou maakt me toch niet uit
Sparen is altijd goed. Voor je kinderen, je toekomst, onverwachte uitgaven...

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:50

Als je rookt ben je schadelijk voor jezelf en ook voor je omgeving. Je kunt vast wel iets leukers vinden om je mee te ontspannen.