Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:54

Stoppen met roken betekend natuurlijk niet dat jij die ziekte niet kan krijgen, maar door het roken vergroot je de kans om kanker te krijgen wel aanzienlijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9484
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:56

Summerfly schreef:
Slechte gewoonte, maar ik neem mensen die roken minder serieus. :o

Ik weet niet wat ik een slechtere gewoonte vind: het roken zelf of op een dergelijke wijze over mensen over mensen te oordelen. ;)

Als ik iedereen die iets doet wat ik dom vind niet meer serieus zou nemen vrees ik dat ik niemand meer serieus neem. Iedereen doet namelijk wel (eens) iets doms in de ogen van een ander.

@TS: ik sta in jouw schoenen. Ik ren rustig een paar kilometer een berg op, ik voel me fit, ik voel me gezond.
Maar het is schijn. Daar ben ik me van bewust. Ik ben inmiddels al drastisch geminderd en hoop dat nog verder af te bouwen.
Ik ben ooit radicaal gestopt en heb dat een jaar vol gehouden. In dat jaar 12 kilo aangekomen. Dus daarom stop ik niet meer radicaal.
Als jij het wilt kun je het. Veel succes!

laraxXxemmaJarig

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:58

oh je vraagt de juiste persoon :D Mag ik even los gaan? Niet voor de tere zielen.

Het is smerig, ik erger me dood aan de rooklucht waar je niet meer aan kan ontkomen zodra je bij iemand bent die regelmatig rookt. En ja je huis gaat er zeker wel van stinken. Je ruikt het zelf niet maar alle niet rokers ergeren zich hieraan.
Zo zo zo veel onnodige kosten. Ookal heb je geen financiele problemen, denk eens wat je kan doen met het geld dat je over houd. Elke week een avond naar je favoriete restaurant en kom je er zelfs nog wel goedkoper uit denk ik (tenzij je een heel fancy duur restaurant uitzoekt :+ )

En je voelt je nu misschien gezond maar misschien is bij je vorige sigaret er iets mis gegaan in een van je longcellen waardoor die nu ongecontroleerd is begonnen met delen (en dus een tumor maakt). En als ze dat nu niet doen, gaan ze dat later hoogstwaarschijnlijk wel doen, bij elke sigaret meer die je opsteekt wordt die kans alleen nog maar groter. Om nog niet te spreken wat voor andere smerige nare ziektes die ongezonde peuken wel niet mee kunnen brengen.

Verder vind ik je een heel aardig persoon hoor (zover ik achter de computer kan zien :D ) maar dat roken moet je toch echt mee stoppen, zo onaantrekkelijk

Josien_

Berichten: 9039
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:59

Wat mij als kind van rokers het meest bij is gebleven:
Het moment dat klasgenootjes op de middelbare school in de kleedkamer bij de gymles opmerkingen maakten over mijn kleren die zo stonken. En dat ze dan hun kleren en spullen niet dicht bij die van mij wilden leggen omdat zij dan ook zouden gaan stinken.
Nou als puber zak je dan echt door de grond hoor -O- .

bowena_84
Berichten: 2543
Geregistreerd: 11-10-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:59

Allereest een _/-\o_ dat je gaat stoppen!

Ik heb dik 10 jaar gerookt (met slappe pogingen tot stoppen tussendoor) en ben inmiddels 2,5 jaar écht gestopt! En ben zo blij!

Er zien hierboven al genoeg verhalen neer gezet waarom stoppen goed voor je is en die weet je zelf ook wel. Ik heb nu 2,5 jaar later nog steeds last van mijn longen, als ik mij in span moet ik echt naar hoesten, dit kwam pas NA het stoppen! Gemiddeld hebben longen zo'n 3 jaar nodig om volledig te herstellen.

Toen ik gestopt was ben ik bij de bevalling van mijn beste vriendin geweest, die heeft doorgerookt. Ik heb haar de eerste dagen intensief geholpen en iedere keer als ze gerookt had en dat kleine mupje van me over nam moest ik van binnen een beetje huilen, want het stonk zó erg ;( En zij rookte buiten! Maar die stank neem je mee.

Ik ken al je argumenten hierboven! Ik werkte toen ik stopte fulltime en vroeg me serieus af wat ik in de tijd moest doen waar ik normaal in rookte 8)7 Wat dacht je van werken, muts :') Ik ben echt in een keer gestopt en ben mezelf gaan afleiden. Als ik trek had in een sigaret ging ik een praatje maakte, at ik een stuk fruit, ging wat in het huishouden doen. Na een week werd die drang al zo'n stuk minder. Je vind écht vervaning.

Ik moet je heel eerlijk toegeven dat de drang er zo nu en dan nog steeds is. Vooral bij stress of als het heel gezellig is. Maar het is de drang naar de handeling, niet die peuk zelf. Die is prima te onderdrukken, vooral nu ik in verwachting ben van onze eerste.

TS, succes en zet hem op! Je leven en dan van de mensen om je heen word er echt een stuk leuker van *\o/*

Ayasha
Blogger

Berichten: 58019
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:01

Helpt het als je weet dat je huid erg lijdt onder roken dus vaak sneller verouderd? :+

Yentaah

Berichten: 1138
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:02

Roken = lekker? Je bent de hele dag door koeienscheten aan het inhaleren, noem je dat lekker?
Mijn ouders roken beide; alle meubels stinken en de witte muren zijn in de hoeken verkleurd. Het enige wat de stinklucht in mijn huis dekt is de geur van caviapoep, maar dat ter zijde. Ik krijg de hele dag door ook al die rook mijn longen in en ik vind mijn eigen ouders gewoon stinken.
Denk is aan vroeger; alles wat je ouders doen beschouw je meestal als normaal, je kent niks anders. Wil je dat je kind roken normaal vindt? Weet je dat je eigenlijk bezig bent met het verkorten van het leven van je kind als je rookt in zijn/haar bijzijn. Je verpest de longen en dat heeft nogal wat gevolgen. Houd het rookvrije leven vol! Het is zoveel beter.
Roken helpt tegen stress, zeg je. Hiermee geef je dus aan dat je zelf te slap bent om stress te kunnen hendelen. Vind je dat een voordeel?

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 17:10

Ik rook in de auto als de kleine man er niet bij is. :=

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:11

Solleke_Noah schreef:
Flink betalen om eerder dood te gaan, heb 'k altijd al een vreemde keus gevonden :+

(mijn vriend doet onderzoek naar COPD patiënten en 80% daarvan zijn rokers. Komen uiteindelijk in ademnood, constant aan de zuurstoffles, een rotmanier om dood te gaan)


Jup. Mijn moeder had COPD, jarenlang gerookt. Ze heeft tot het laatst genoten van wat ze kon, maar dat was maar een mager aftreksel van wat het had kunnen zijn zonder COPD...

Maar die lucht... mijn vader is na behoorlijk ernstig hartfalen net gestopt met roken. Zijn hart ondergaat momenteel een flinke APK, zodat ie weer even mee kan. En nu hoef ik niet iedere keer alle kleren meteen in de was te gooien, onder de douche te stappen en nadenken of ik de kinderen wel mee ga nemen naar hun opa. Wat is dat giga fijn!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:12

Mijn opa heeft in mijn bijzijn ook nooit gerookt, ik ben nog geen 30. Toch ligt hij nu dood te gaan in een hospice aan longkanker. Vind ik niet zo grappig hoor :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110789
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:17

Iris82 schreef:
Ik rook in de auto als de kleine man er niet bij is. :=


Maar die lucht blijft wel dagen hangen...

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:17

Iris82 schreef:
Ik rook in de auto als de kleine man er niet bij is. :=


Hoe denk je dat je auto ruikt? En wat er allemaal in de bekleding blijft hangen?

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:18

Mariposa11 schreef:
https://www.google.nl/search?q=bodyworl ... UauW1NM%3A

Een plaatje met schone longen en longen van een roker.. mss helpt dat? ;)


gadver :')

Maar roken is zo smerig! Mijn vriend rookt ook, zijn handen stinken, kleren stinken.. een kauwgompje helpt ook maar half.. Ik hoef geen kus van hem als hij heeft gerookt. Hij moet het buiten doen, maar neemt altijd weer een stinkwalm mee naar binnen als hij klaar is :r


Iris82 schreef:
Dat mag wel. :j
Daar is dit topic voor. Omdat ik net als een echte verslaafde mijn drang probeer te vergoeilijken met waardeloze argumenten.

Dus een lijstje om op te knallen:

- roken geeft mij rust
- roken is gezellig
- roken is lekker
- roken heb ik nodig als ik gestresst ben
- ik rook buiten dus mijn huis stinkt toch niet
- ik kan het financieel aan dus dat ik meer overhou maakt me toch niet uit


Niet roken is niet minder gezellig..
Zoals ik net al zei, je huis stinkt wel degelijk want je neemt de rooklucht in je kleren/haren etc mee naar binnen, niet rokers ruiken dit HEEL goed.

Het financiële.. Kun je niet een potje maken waarbij je alle euros die je eigenlijk aan sigaretten uit zou geven dan opspaart om een extra cadeautje voor je kind te kopen ofzo? :')
Laatst bijgewerkt door JLLN_ op 01-02-17 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:19

Zie je het al voor je: je kind naast je kist. Want mama vond haar sigaret belangrijker dan hem zien opgroeien, hem zien afstuderen, zijn eerste vriendin/ vriend, eventuele kleinkinderen. En dankzij mama heeft hij nu ook een verhoogde kans op longkanker want de schadelijke deeltjes blijven nu ook gewoon in je auto hangen en die krijgt hij volop binnen...
Dankjewel mama!

JLLN_

Berichten: 1649
Geregistreerd: 28-07-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:21

Inderdaad! Denk eens aan wat voor hel je je kind laat gaan als jij aan de chemo moet, en je kind moet voor jou gaan zorgen of jou zo gaan zien lijden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:22

maximuss schreef:
Zie je het al voor je: je kind naast je kist. Want mama vond haar sigaret belangrijker dan hem zien opgroeien, hem zien afstuderen, zijn eerste vriendin/ vriend, eventuele kleinkinderen. En dankzij mama heeft hij nu ook een verhoogde kans op longkanker want de schadelijke deeltjes blijven nu ook gewoon in je auto hangen en die krijgt hij volop binnen...
Dankjewel mama!

Precies zo is het.
Visualiseer je dit.
Dan heb je toch geen trek meer in een kankerstaafje.

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:33

Iris82 schreef:
- roken heb ik nodig als ik gestresst ben

Blijf je dat dan ook doen als je straks kanker hebt? Want er is niks enger dan vechten voor je leven. En de gedachte dat je kindje dan misschien zonder moeder moet opgroeien, "omdat mama het roken zo gezellig vond", maakt het natuurlijk nog veel erger. Alle dingen die je dan misschien niet kan meemaken ... eerst keer verliefd, eerste keer zijn/haar hart gebroken, trouwen, je eerste kleinkind .... zal ik even een zakdoekje voor je halen? :(:)

Harde woorden (ik hoop niet te hard, maar je vroeg er zelf om), maar helaas wel de waarheid. Mijn vader heeft een aantal jaar geleden longkanker gekregen. De operatie was een succes, maar er zijn wel complicaties en nu jaren later zit hij nog in dat traject. Maar eigenlijk heeft hij ontzettend geluk gehad. Mijn 'schoonmoeder' is aan longkanker overleden (ze was toen al een tijdje gestopt zelfs) ... we wisten niet eens dat ze kanker had, totdat ze zich raar begon te gedragen en bleek dat ze uitzaaiingen in haar hoofd had.

Helaas merk je er niks van totdat het te laat is, maar je weet zelf ook wel dat je met elke sigaret die je opsteekt meer schade toebrengt, en dat het stinkt, etc, etc.

Nymphe

Berichten: 509
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: omgeving Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:42

Cayenne schreef:
Iris82 schreef:
Ik rook in de auto als de kleine man er niet bij is. :=


Maar die lucht blijft wel dagen hangen...


Kennissen van mij hebben een tweedehands auto gekocht van een roker. Ze roken zelf niet en hebben hem dus proffesioneel laten reinigen. Inmiddels is het al een paar maanden verder en ik ruik nog steeds rooklucht :r (wel zwak hoor, maar nog steeds erg goor).

Ik ben ook tegen roken, m'n vriend rookt ook en die mag lekker even een tijdje uit mijn buurt blijven als hij gerookt heeft!

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:43

Hier nog een kind (dochter) van een rokende moeder.

GAT. VER. DAMME.
Mijn vriend zei laatst tegen mij dat MIJN jas zo stonk naar rook, en ik rook niet eens. Dat is puur omdat mijn moeder bij de achterdeur rookt.

Als klein kind had (en eigenlijk nog steeds) ik niks aan mijn moeder. Mijn moeder vind een peuk belangrijker dan mij. Zo veel pogingen gedaan on te kappen, maar het lukte allemaal niet.

Naar wat ik ervaren heb, zijn rokers manipulerende en egoïstische mensen. Manipulerend omdat ze er alles aan doen om tóch een sigaret te kunnen roken. Egoïstisch omdat je op het moment dat je rookt (en veel rookt) je er niet kan zijn op dat moment voor je kind! Als kind van een roker voelt het alsof die peuken belangrijker zijn dan jij. En dat doet PIJN.

Mijn moeder begint de dag met een peuk, en eindigd de dag met een peuk. Gaat zelfs 's nachts uit bed om een f*cking sigaret te roken. Klaagt aan een stuk door dat haar vingers zo slecht doorbloed zijn, dat dit pijn doet, dat pijn doet. En dat ga JIJ ook krijgen op een gegeven moment! Maar dat sluipt er langzaam in en heb je niet door.

Je bent geen voorbeeld voor je kind op dit moment. Ondanks dat je alleen in de auto rookt zonder hem/haar heeft je kind er alsnog last van! En die heeft hier niet om gevraagd en kan wel last gaan krijgen van de gevolgen!

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:43

Zorg dat je er ZELF achter staat, TS. Stoppen met roken is niet moeilijk, het volhouden en jezelf continu oppeppen om niet weer een peuk op te steken is wél heel erg moeilijk.
Na een paar weken niet roken merk je al dat je fitter bent, dat je je gezonder voelt. En echt, dat is zo'n fijn gevoel! Je stinkt niet meer, je kleding ruikt fris en je lichaam raakt al schoner en schoner.

Vandaag ben ik precies 8 maanden van het roken af. Ik rookte echt veel, een pakje sigaretten van 8 euro per dag. Ik ben zonder hulp van de 1 op de andere dag gestopt en ik heb het moeilijk gehad. Maar dit was de allerbeste beslissing ooit. Van het geld dat ik er mee bespaar volg ik nu een hele mooie opleiding.

Kom op TS, je kunt dit echt!

horsiegek

Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:44

De stank van iemand die buiten heeft gerookt en dan binnen komt is echt om van over je nek te gaan, vooral als het buiten regende... Blegh!

xRaisin

Berichten: 1762
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:46

Het stinkt ontzettend en het is gewoon associaal. Je beïnvloedt niet alleen je eigen gezondheid, maar ook die van je naasten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:47

Iris82 schreef:
Dit is echt precies wat ik nodig heb. :j

Ik heb mezelf nog nooit zo'n slechte moeder gevoeld en ik zat al bijna te janken.
En dat is prima. Dus ga vooral door. Want dat betekent dat er eindelijk iets binnenkomt.

Vrijdag is mijn stopdag.

En van uitstel komt afstel. NU stoppen dus. Weggooien die zooi, niet vrijdag, maar NU!
Ongelooflijk smerige gewoonte dat roken, helemaal als je een kind hebt snap ik niet dat je niet liever vandaag dan morgen stopt.

Heukeltje

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Middelharnis

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:50

Hier een bericht van een roker!!! Welke medicijnen heb je vanuit Bulgarije. Ik rook als een stoomboot en heb Champix al geprobeerd maar ik heb blijkbaar geen ruggengraat!

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 17:54

mijn moeder van 70 rookt. Stevig. Mijn vader is 1,5 jaar geleden overleden en leed aan COPD. Rookte ook stevig. Als wij bij opa en oma op bezoek waren of nu zijn douchen we als we weer thuis zijn. We vinden het zo smerig! Mijn dochter doet haar "oude" jas aan want anders stinkt ie naar oma....