Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 10 [ 228 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mensen met chronische rugproblemen

 
Profiel   

Hier gaat het echt niet lekker.

Had onwijs veel last van pijn tussen mn schouderbladen. Ik kon amper inademen. Vorige week was de fysio daar al mee bezig geweest.

Maar mn onderrug werd ook weer veel erger helaas.

Gister bij fysio flink gekraakt, want het zat vast bij een rib. Daarna had ik zoveel spanning dat er niet veel meer te doen was. Ik vind kraken namelijk erg eng en kon niet meer ontspannen.

Heb de hele avond met flinke pijn gezeten. Nu hang ik maar een beetje te hangen.

Ik slik paracetamol en cbd capsules. Ondanks dat ik weet dat ik van paracetamol een spiegl moet opbouwen, wil ik toch liever niet zoveel slikken. Neem het voor de nacht en in de ochtend, maar de rest van de dag probeer ik het uit te zingen.

Met name zitten is een ramp.

Kraken etc is leuk, maar als je spieren al zolang verkrampt zitten, blijven die toch wel flink pijn doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-17 12:47 



 
Profiel   

...ken je het effect van baden in natriumbicarbonaat?
Helpt uitstekend tegen spierpijn.

(Water van 37 graden, 100 gram poeder er in, half uur 'liggen weken', zo nodig dagelijks herhalen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-17 12:55 



 
Profiel   

Nee, wat doet het? Heb wel een bad en ook natriumbicarbonaat :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-17 13:09 



 
Profiel   

Ik heb vanaf mijn 13de de diagnose scoliose (s-vorm) met draaiing in de onderste wervels. Toen had ik er nog geen last van, maar moest wel mensendieck therapie volgen. Dit heb ik een aantal jaren 2x per week gedaan, maar heeft niets geholpen. Nog wat andere therapieën gevolgd, maar niets hielp.

Vanaf mijn 20ste ongeveer chronische rugpijn, 1x spit gehad, 1x ischias en/of een hernia gehad en toen die pijn en uitstraling/uitval van mijn linkerbeen weer begon (en ook tintelingen van beide benen, armen en handen, urineverlies e.d.) ben ik gaan zoeken naar een écht goede therapie. Dat werd de origene rugtherapie bij Fysius, waar ik eerst heel sceptisch over was, maar het heeft wel geholpen.

Eerst een intake gesprek gehad en de therapeut wilde niet beginnen voordat ik een mri-scan van mijn rug had laten maken (had alleen röntgenfoto's van mijn 13de tot 16de, daarna nooit meer op foto of door een scan geweest, zelfs niet met de uitstralingen en uitval e.d.). Hij wilde eerst zeker weten of er niet iets ernstig aan de hand was wat door deze behandeling zou kunnen verergeren. Door hem kreeg ik met spoed de mri-scan en ik had ineens een zeer meewerkende huisarts. :D

Ook hier weer begonnen met 2x per week (en was ruim 3 kwartier rijden enkele reis, maar toch de moeite waard) en in het begin was het een hel. De ene keer op het apparaat, de andere keer gemasseerd worden. En ja, ook de massage deed veel pijn. Maar .... deze therapie heeft mij wel geholpen! Ik heb een tijd lang geen rugpijn meer gehad en pas nu, jaren later (en uiteraard niet mijn oefeningen doen :o ) begint de pijn heel af en toe terug te komen.

De behandeling werd door mijn verzekering vergoed, ook wel leuk meegenomen en het intake gesprek met een rug advies/scan (geen mri oid, haha) was toen in ieder geval geheel gratis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-17 13:41 



 
Profiel   

superpony schreef
Nee, wat doet het? Heb wel een bad en ook natriumbicarbonaat :)


:o ...in mijn vriendenkring ben ik de 'kruk' als het om biochemie gaat...
Maar spierpijn wordt veroorzaakt door melkzuur (dat ontstaat bij de zogeheten onvolledige verbranding ofwel zuurstoftekort in de spieren).

En natriumbicarbonaat ""ontzuurt"" het melkzuur/ breekt het af in stoffen die geen pijn doen.

(Het is dus geen pijnstiller in de strikte zin des woords = de ellende blijft, maar je voelt het niet meer. Het pakt de ellende zelf aan.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-17 14:18 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
...en basis vande foto's is de diagnose 'hernia' gesteld?

;) *trapt open deur in*: dat ook botweefsel, kraakbeen, zenuwbanen en ook uitpuilende tussenwervelschijven levend materiaal is en in principe hoort te herstellen.
Het tempo bij zenuwbanen ligt laag, kraakbeen doet het al weer sneller en bot zelf gaat nog sneller.


Foto's, houding, pijn en wat de fysio zo al trekkend, duwend en voelend constateerde.
Hoewel mijn huisarts, invaller, wel gelijk al hernia riep gezien mijn postuur. Toen doorgestuurd naar fysio die mij eerst ergens anders voor behandelde en daar oefeningen voor gaf. Maar bij de 2de afspraak bleek het dat toch niet te zijn en hij is toen verder gaan kijken/ zoeken.

Citaat
Hm, interessant. 'Alles of niets' lijkt me idd geen goede zaak, in principe ligt je wervelkolom 'ingebed' tussen houdingsspieren, die er op gebouwd zijn om 'altijd' te werken.
...en ik kan me voorstellen dat je onder invloed van pijn in dat alles of niets terecht komt (waarna een vicieuze cirkel ontstaat).


Hij gaf het aan in procenten. Ik deed bijvoorbeeld 80% maar had dat ook met gemak op 35% kunnen doen. Ik moest beter leren afstemmen.


Citaat
;) wat een beeldspraak...! :)

Maar idd juist angst kan ook voor een vastzittende onderrug zorgen- en het poedersuiker is dat het tegelijkertijd een soort self-fulfilling profetie wordt: met een vastgezette onderrug kun je nu eenmaal niet goed zitten.

Maar heeft iemand een idee over wat er gebeurt 'als het er in schiet'?
Het zouden overbelaste spieren kunnen zijn (zo iets als spit), maar dat wil dan zeggen dat je leerproces correct ruggebruik nog niet klaar is.
Maar misschien is het ook iets totaal anders (een verschuivende wervel kan soms ook dit soort pijn geven, etc.)



Ik voel bijv met gewoon al zitten (rijden kan ik het niet noemen) dat ik mn rug vastzet waardoor ik niet mee kan komen in zijn beweging. Dus ik ga wat verzitten, denk stel je niet aan er gebeurd niks, adem in, bekken kantelen en dan gaat het goed/ beter.

Het "erin schieten" dus nu 1 keer gebeurd. We hadden wat gewone oefeningen gedaan tijdens sporten en waren eigenlijk vrij rustig bezig op dat moment en ik stond ineens recht met een ontzetten stijve rug. Heb me langs de muur naar beneden laten zakken en gezegd ik doe even niet mee.

Verder ben ik altijd wel erg stijf na slapen, mn bed moet hoognodig vervangen worden, heb ik als baby HD gehad in beide heupen en zijn zowel mijn broer als ik nooit soepel geweest. (volgens mijn moeder konden mijn broer en ik niet onze beentjes in de buurt van ons hoofd krijgen en kunnen we geen van beide touwtje springen _O- ) En tot overmaat van ramp heb ik sinds heel wat jaren ook pijn in mn rug voor mn menstruatie >;) Alsof de buikpijn niet genoeg was.

Uitleg van zowel fysio als HA, je hebt een holle rug en door je overgewicht trekt je buik (gewicht aan de voorkant) je ruggengraat nog verder in die holling.

Als ik het nu dus voel is het bekken kantelen, rug rechten of even wat korte oefeningen doen.

Ik ben in 1 1/2 jaar tijd 30 kilo kwijtgeraakt en sinds afgelopen najaar is daar weer wat van teruggekomen in niet veel tijd plus vrij veel spieropbouw. Dus persoonlijk denk ik dat de rugpijn van februari daar een beetje aan te wijten valt. Het zwaarder worden in korte tijd in combi met een verkeerde beweging.

Mn huidige huisarts gaf aan dat zolang ik geen uitval heb in mn benen dat ik geen hernia heb. En de pijn die ik toen had was inderdaad niet te vergelijken met toen ik de hernia had. Wel op dezelfde plaats maar het zit nu meer aan beide zijkanten dan echt in het midden en met bewegen en oefeningen gaat het dus beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-17 15:13 



 
Profiel   

Inmiddels volg ik ook Plason Therapie (stikstof)
Het haalt natuurlijk de oorzaak niet weg maar het is pijnbestrijding.
Niet bij iedereen slaat het aan maar ik merk wel degelijk verschil als ik geweest ben.
Er zijn er niet veel meer in Nederland die dit geven maar er staat wel genoeg over op internet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-17 14:48 



 
Profiel   

Froukje_J schreef
Meld me ook!
Ben vanuit fysio en huisarts door gestuurd met hernia klachten naar het ziekenhuis...
In het ziekenhuis vinden ze het alleen weer niet bij een hernia passen en klooien ze maar wat aan.
Inmiddels loop ik met een tens omdat ze denken dat er een zenuw beschadigd is door bevalling/zwangerschap.

Vertrouw het alleen zelf voor geen meter..
Ben nu al 3x van de trap gevallen(helaas vorige week met m'n dochter op de arm) omdat m'n voet ineens niks meer deed.
Loop moeilijk
Kom soms niet van bed (ik moet dan iemand bellen om te helpen)
Heb constant vreselijke pijnen(ook al zware pijnstillers)
Heb steeds een slapende/tintelende voet/been.
Ik kan helaas mijn werk ook niet meer doen (verzorgende IG omdat ik mezelf soms amper kan aankleden)
2x in de week fysio ook geen verbetering
Ik hoop op verbetering maar loop er nu sinds afgelopen kerst mee en krijg alleen maar meer vage klachten..

En het ziekenhuis weigerd een scan uit te voeren omdat het niet bij een hernia past, maar ze geven me dus wel een tens...

Ik ben er inmiddels wel zo vreselijk klaar mee, ook mijn fysio vertrouwd het niet maar het ziekenhuis blijft ontkennen dat het een hernia is(knap zonder een scan foto of wat ook maar te oordelen)

Inmiddels heb ik in de mri gelegen en ik heb 2 hernia's.....
Ze hebben me een zenuw blokkade ingespoten helaas heeft dit helemaal niks gedaan...krijg alleen maar meer pijn en de druk op m'n rug is echt niet uit te houden

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-17 15:19 



 
Profiel   

blacksmurf, nog nooit van gehoord. Doe je evengoed iets aan de oorzaak?

froukje, jeetje wat balen. Een hernia is gewoon heel pijnlijk. Ik snap niet dat ze mensen in Nederland zo laten doorlopen altijd. De arts in kliniek klein rosendael was erg van het opereren en ben toen binnen een week geopereerd.

Nu wel een beginnende hernia, maar nog steeds fysio. Ben op meerdere plekken gekraakt. Ik vind het kraken nog steeds vreselijk, maar het lijkt nu eindelijk iets zijn vruchten af te werpen.

Alleen het zitten is echt een ramp. vd week even op en neer naar Limburg, dus 2x 1u40min in de auto en dat is echt vreselijk.
Rondom de plekken waar ik gekraakt ben trekt het nog erg en blijft het stijf. Maar de fysio ziet wel veel verbeteringen qua mijn bewegingsmogelijkheden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-17 00:51 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-17 13:01 



 

Hoe gaat het met iedereen hier? Door dat ik zo slecht in mn vel zit, zit mn rug weer giga vast, als je sommige wervels zachtjes aanraakt, vlieg ik al bijna in de lucht van de pijn. Ook zit mn borstbeen scheef, heb ik problemen met mn sleutelbenen en als gevolg daarvan doen mijn pezen aan de voorkant van mijn schouder pijn als je die vast pakt. Dat deed een kennis van mij nl van de week toen hij gedag zei, die kneep in mn schouder, dat was niet zo grappig := Maar goed, maw, ik zit behoorlijk in de kreukels _O-

Maar nu, ben ik een beetje aan het rommelen in het huis, en zo ineens intense uitstralingspijn in mn bovenbeen, richting de knie. Tussen mijn rug en de uitstraling voel ik geen last, meestal trekt het door vanuit mn heup, maar de pijn is nu heel plaatselijk, en behoorlijk pijnlijk.
Volgende week zondag gaan we op vakantie, en ik wil voor die tijd nog even langs de manueel.

Kennis van mij heeft trouwens een hernia opgelopen door te niezen. Daarbij heeft ze een klapvoet opgelopen en moest met spoed geopereerd. Helaas is 3 weken na de operatie de voet nog steeds niet hersteld. Heftig hoor, ze is 25 geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 14:22 



 
Profiel   

Heftig zeg joolien.

Hier gaat het goed me nek alleen minder maarja moet er maar mee leven, vannochtend uit bed erg last van mijn onderrug.

Maar mijn benen waren vannacht ook zo onrustig als maar kon..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 14:27 



 
Profiel   

Jeetje, klinkt heftig.

Mn fysio behandelingen waren op en is beetje mis gegaan, maar dus gestopt.

Ik heb een enorme stijve nek, veel pijn tussen mn schouderbladen en langs hele ruggengraat. Ik moest bij mn mdl arts zijn en zei dat. Hij zag dat ik 2jr terug geprikt was op HLA27B en positief, dus heeft me naar een nieuwe reumatoloog dar gestuurd. Die wil alles in kaart brengen. Zij was behoorlijk geschrokken van mn stijfheid en heeft iets van 10 foto's laten maken.
12 September hoor ik verder.

Toevallig vandaag een ontsteking in mn knie die geopereerd is in April, zomaar uit het niks. Dat hla27b kan me wel meer duidelijkheid geven, want gister zat er echt links een enorme knoop in mn hals. Dat heb ik wat gemasseerd en gerekt. Tijdens het koken kreeg ik erge last tussen mn schouderbladen en dan ook altijd erge moeite met ademhalen. Dat zakte 's avonds wel weer weg, maar begon dus opeens die knie. Had juist maandag gezegd dat die goed was......

Ik gebruik wel cbd en lijkt wel wat te helpen, want zonder was erger. Pijnstillers mag ik amper wat en heb er ook snel last van.
Wil voor de nacht naar cbd met thc gaan, maarnog niet de stap gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 14:35 



 
Profiel   

Balen Joolien, hopelijk kunnen ze er inderdaad nog wat aan doen voor je vakantie.

Met mij gaat het best aardig. Ik loop nog trouw bij de chiropractor die mij nu om de 4 weken behandeld. Zij kan ook dry needling en heeft me door deze combinatie nog steeds aardig op de rit. Dat wil zeggen dat de pijn zich voornamelijk beperkt tot de kapotte wervels en alle neveneffecten zoals Ischias, scheve bekken, hoge rugpijn, vastzitten schouders/nek en hoofdpijn zijn hierdoor ondervangen.

Helaas ben ik met enkel de bron van pijn in mijn onderrug alsnog beperkt, maar goed.. Het scheelt toch wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 14:41 



 
Profiel   

Ik heb ook chronische klachten in mijn onder rug. Vooral in de winter heb ik veel last. Ik ga dan naar een manueel therapeut die mij goed helpt. Ik heb daar echt baad bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 17:25 



 
Profiel   

Hier gaat het gewoon weg piep...
Ze willen me nog steeds niet opereren en blijven me maar vol stoppen met medicijnen om me op de been te houden...
Heb ook een tens thuis liggen helaas werkt dit niet..injecties in de rug doen niks...medicatie doet niks
...
Ben je 23 zit nu al 6 maand thuis van mn werk..
Zijn er achter dat ik 2x een hernia heb daardoor beknelde zenuw..kanaal stenose en enige slijtage

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 21:56 



 
Profiel   

Ik kom ook even meelezen
Ik heb spondylose en spondylolisthesis.
En na een ongeluk mijn rug gebroken gehad,dit is niet goed geheeld en daardoor zijn 3 wervels aan elkaar vast gegroeid en daar tussen zitten zenuwen klem.
Revalidatie, pijnpoli, fysio, manueel etc allemaal wel geprobeerd maar geen baat bij gehad. Ook second opinion en kliniek in Duitsland geweest.
Zit nu sinds 2 jaar op een hoge dosering morfine, kom de dag wel redelijk door maar nooit een moment pijnvrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 22:09 



 
Profiel   

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat voor werk jullie doen/deden...

Ik werkte als Verzorgende IG op een gesloten verpleeghuis afdeling...
Ik hoop dit in de toekomst weer op te kunnen pakken

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 22:18 



 
Profiel   

Hier gaat t gewoon weg klote eigenlijk. Fysio lijkt niet meer te helpen, heb alleen maar meer pijn gekregen. Afgelopen week hebben ze voor t eerst dry needling geprobeerd en dacht op t eerste gevoel dat t wel hielp maar daarna weer alleen maar meer pijn. Ben snel moe, t straalt door naar mn benen, heb geen kracht meer in mn schouder. Wil dus een afspraak maken bij de dokter voor een doorverwijzing naar wat dan ook, als t maar helpt tegen de pijn.. iemand ideeën wat ik zeker even op zou moeten noemen bij de dokter?

@froukje ik werk in de horeca. Mijn vader en oma hebben een eigen eetcafe met feestzaal en daar werk ik nu ook. T dienbladen tillen is niet t meest ideale werk af en toe maar t fijne is dat ik een hele dag kan lopen want voor mij heel erg scheelt. En ik werk bij mensen die mij goed kennen en weten wat ik mankeer en daar ook begrip voor hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 08:15 



 
Profiel   

Ben je al eens bij een chiropractor geweest? Mij hielp namelijk de fysio ook niets maar een chiropractor juist weer wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 08:19 



 
Profiel   

Het rottige van 'rugpijn' is dat een echte diagnose krijgen erg lastig is.
"Lumbago" is alleen maar potjeslatijn voor wat je zelf al weet: rug doet zeer.
Maar welke structuren doen zeer, en vooral: waarom...? Dat is lastiger!

(Ik ben de huisarts nog niet vergeten die op 1 been achter mij ging staan, 'los in de ruimte', zijn geheven knie tegen mijn heiligbeen plaatste en naar mijn schouders reikte.
Ik wist niet hoe snel ik opzij moest stappen!
Vervolgens zegt de sufferd: "Ik zie het al, uw rug is stijf." Niets daarvan, ik laat dit soort onzin niet toe.
En de "conclusie" was geen conclusie maar een aanname - en aangezien ik wat hypermobiel ben en zelf alleslei bewegingen kon maken ook inhoudelijk onjuist. Maar dat soort huisartsen kun je helaas treffen.)

Uitstraling naar het been klinkt alsof er een zenuw bekneld zit. Soms kan een röntgenfoto dit bevestigen, soms niet. Met een MRI kun je een soort van driedimensionaal kijken.

Een goede osteopaat of chiropractor kan het gewoon met de handen voelen of een wervel verkeerd staat en daardoor op de zenuw drukt - en er iets aan doen.

Mijn hypermobiliteit speelt ook mee: sterke spieren en een correcte houding zijn wezenlijk, en omdat mijn bindweefsel soepeler is dan ideaal niet te vaak botten laten verplaatsen.
(Een kennis van mijn zweerde erbij: elke 2 weken 'kraken'. Het punt dat kraken het bindweefsel wat oprekt - en dat van mij is al niet zo stug als je zou willen. 1x een serie behandelingen om iets op te lossen heeft bij mij zin, daarna maanden-, jarenlang niet.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 08:49 



 
Profiel   

Heb eens precies opgezocht wat een chiropractor klinkt zo wel heel goed! We gaan het gewoon proberen.

@janneke ik weet dus wel wat er aan de hand is, er is alleen zo weinig tegen te doen. Ik heb een scoliose in mn rug en daarnaast is ook mijn ruggengraat wat gedraaid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 09:01 



 
Profiel   

xxemmely schreef
@janneke ik weet dus wel wat er aan de hand is, er is alleen zo weinig tegen te doen. Ik heb een scoliose in mn rug en daarnaast is ook mijn ruggengraat wat gedraaid.


Accoord: scoliose is niet ideaal en kan voor een serie problemen zorgen.
Soms wordt het veroorzaakt door een gewrongen of scheef bekken (...en is het via orthomanipulatie te verhelpen of verminderen...).

In principe is de wervelkolom in haar totaliteit gebouwd op symmetrie - draaiingen en krommingen kunnen zorgen voor spierpijn, bandenpijn, druk op zenuwen, protesterend kraakbeen - noem maar op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 11:11 



 

Ik ga nu naar de manueel, kan niet wachten, heb nog nooit zo vast gezeten :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 11:21 



 
Profiel   

Ik meld me ook graag! :)

Sinds 2002 heb ik dagelijks last van mijn onderrug (L4, L5, S1 gebied). Inmiddels ben ik 100 keer door de molen gehaald en de klachten werden afgedaan als een hernia. Jaren heb ik dus gedacht dat ik een hernia had, tot er vorig jaar op de MRI opeens niets meer te zien was. Dat kan wel vaker gebeuren blijkbaar, maar de klachten werden alleen maar erger. Zo erg, dat ik helaas niet meer in staat ben een aantal sporten uit te oefenen die ik altijd met veel plezier deed. :( (wielrennen, hockey, skiën) Maar ook huishoudelijk zit er een grens op. Ik kan absoluut niet stofzuigen, afwassen of andere dingen waarbij ik moet reiken.. (bed opmaken bijvoorbeeld gaat ook niet). Gelukkig neemt mijn vriend die taken op zich.

Ik ben bij diverse therapeuten en artsen geweest: manueel orthopeed, chiropractor, fysiotherapeut, magnetiseur, osteopaat, internist, neuroloog, reumatoloog en ik vergeet vast nog wat. Helaas tot op heden allemaal zonder "succes". En met succes bedoel ik dat niemand in staat is geweest een juiste diagnose te stellen of de klachten te verlichten.
Ook heb ik diverse medicatie geprobeerd, waaronder: oxycontin, diazepam, tramadol, en momenteel gebruik ik sinds twee weken op advies van de reumatoloog 2x daags Brufen 800 mg. Dit laatste werkte de eerste week goed, de laatste dagen helaas minder. (Ik kreeg eerst een reuma medicatie voorgeschreven, maar daar bleek ik enorm allergisch voor te zijn := )

Twee weken geleden ben ik door de huisarts doorgestuurd naar de reumatoloog en heb ik op advies van de reumatoloog röntgenfoto's laten maken en bloed laten afnemen. De reumatoloog denkt aan de diagnose HLB A27 (Bechterew). Als ik deze symptomen opzoek, sluiten deze feilloos aan bij hoe ik mij voel en wat ik wel en niet kan. Mijn moeder is ook drager van dit gen, maar de ziekte is bij haar niet actief. Het gen is erfelijk, dus de kans dat ik dit ook draag is aanwezig.

Morgen moet ik terug naar de reumatoloog voor de uitslag. Ergens hoop ik dat dit het inderdaad is, omdat ik dan na 15 jaar eindelijk weet wat ik heb en dan kunnen we aan een passend behandelplan/pijnbestrijding beginnen. :)


Laatst bijgewerkt door Frummels op 06-09-17 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 11:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 10 [ 228 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen