Mensen met chronische rugproblemen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 00:32

SCC, alleen naar beneden last? Geen hoofdpijn? Ik heb denk ik juist hoofdpijn door mijn nek die echt muurvast zit ( door spanning ) en ook mn schouders.

Vandaag fysio, die eerst het protocol van mn knie wilde doornemen. Ik was iets te vlot geweest, maar goed, ben onder begeleiding.
Ik heb vreselijk last van mn rug, bekken en heup, omdat ik een paar dagen extreem op links heb gehangen. Heeft ie toch even mn bekken rechtgezet met een krakje. Dat vind ik toch erg naar, dus ik schrok toen hij het zei, maar is goed gegaan. Nog niet pijnvrij, maar was er omheen ook erg stijf geworden.

Zitten is wel een ramp, pppffff.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 06:48

Slikt hier iemand supplementen en wat dan?
En doet dit iets?

Bij de paarden doen we dit wel bijna allemaal zodra er slijtage en dergelijke is... maar bij mensen lijkt dat niet zo te zijn..

Elisa2

Berichten: 37537
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:08

Ja ik gebruik glucosamine, chondroitine en msm {vitals 3 for 1} en heb daar zeker baat bij.

Nancy96
Berichten: 77
Geregistreerd: 05-01-11

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:42

Ik loop ook al jaren rond met rug en nek/schouderklachten door verschillende blessures opgelopen met paardrijden. Ik ben afgelopen winter naar de revalidatiekliniek het Spine & Joint centrum in Rotterdam geweest. Daar werd eindelijk de conclusie gegeven dat ik wel degelijk iets lichamelijks had en de visie daar is : door de blessures ga je de aangedane plek ontlasten, daardoor andere plekken overbelasten en omdat je als stoere paardenvrouw gewoon maar doorgaat met alles proberen op rolletjes te laten lopen in je werk, je gezin en voor je beesten overbelast je je hele lichaam. Daarom krijg je allerlei klachten ook op andere plekken dan waar het mee begonnen is. De therapie is erop gericht om je bewegingspatroon weer normaal te krijgen, de verzwakte spieren te versterken en zo de overbelaste spieren weer rust te geven. Als je googled vind je zo hun website en anders is het misschien goed naar een mensendieck therapeut te gaan om je lichaam weer in balans te krijgen.

SharonIndezz
Berichten: 4699
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:48

Hier ook chronisch rugpijn

Februari vorig jaar vanalles gebroken, staartbeen, die is naar binnen geklapt en konden ze niet recht zetten, dus zit nog altijd verkeerd.

Heiligbeen gescheurd, en ook nog een wervel geloof de derde een puntje afgebroken.

Daarna afgelopen augustus over de kop geweest met de auto, en hier een whiplash aan over gehouden. Deze straalt uit in mn nek en hoofd.. in mijn rug heb ik dagelijks pijn, soms zoveel dat ik amper kan bewegen, dit straalt ook uit naar benen en voeten.

Ik lees ff mee met jullie :-)

DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 08:56

Ehm, ik heb een soort vergroeiing in mijn bovenrug/schouder partij en nek en een kleine verlamming in mijn rechterarm (nog wel te gebruiken maar zit minder gevoel in).
Ik had vanwege mijn nek en rug continu hoofdpijn omdat die vergroeiing en verstijvig aan mijn nekspieren trok. Daarvoor heb ik manuele fysiotherapie gehad maar de mevrouw die dat bij mij deed heeft misschien maar 2 keer gekraakt en verder vooral opgerekt en los gemasseerd.
Vervolgens (bij dezelfde fysio) zijn we gaan trainen met apparaten Enzo en kreeg ik oefening mee naar huis om mijn nieuwe houding en losgemaakte elementen sterker te maken zodat ze ook goed zouden blijven.

Ik heb hier enorm veel aangehad, bijna geen hoofdpijn meer en ik kan nu zelfstandig gaan werken aan mijn houding. Ik kán nu tenminste weer rechtop staan, voor de rest is het gewoon afleren.

Manuele therapie heeft mij dus wel echt geholpen, maar ik denk dat mij therapeute het dan ook anders aanpakte, die wilde juist zo min mogelijk kraken.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:36

Ik ben momenteel aan de cbd druppels . Is wel iets wat je moet blijven doen maar ik heb er veel baat bij

Anoniem

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:37

Maar dat is echt voor de pijn denk ik??
Ik zou wel wat minder spanning in de spieren willen en iets meer soepelheid.
Als ik m'n rug bv van krom naar bol doe kraakt t ook gruwelijk..

borderjay

Berichten: 1490
Geregistreerd: 04-02-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:06

Elisa2 schreef:
Ja ik gebruik glucosamine, chondroitine en msm {vitals 3 for 1} en heb daar zeker baat bij.


Van welk merk heb je die?

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:54

Anoniem schreef:
Maar dat is echt voor de pijn denk ik??
Ik zou wel wat minder spanning in de spieren willen en iets meer soepelheid.
Als ik m'n rug bv van krom naar bol doe kraakt t ook gruwelijk..

Jep is inderdaad tegen de pijn . Ik gebruikte daarvoor weed hielp ook maar helaas de bijwerking (stoned worden ) kon niet samen met werken. Daarvoor zat ik op gegeven moment al op 8 pillen pd . Maar het helpt mij ook tegen meer dingen moet je maar eens googlen .

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:49

Helpen die supplementen tegen stijve spieren of tegen pijn?

Je schijnt ook bepaalde soorten corsetten te hebben tegen rugpijn, dus niet die grote platen maar een half corset. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb nu een soort band die ik vast maak met klittenband, dat helpt wel redelijk maar is eigenlijk niet voor volle dagen ondersteuning.
Edit: ik bedoel een rugbrace.

Nico12
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:09

Het beste middel is overdag en avond een rugbandage te dragen. Ik heb drie verschillende, met een plaat erin, wollen, en die ik vrijwel elke dag draag is geheel elastisch met in de rugzijde magneten. De beste is onbekend merk Gezanne.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:35

Bij mij beiden

gillian

Berichten: 4429
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:14

Anoniem schreef:
Slikt hier iemand supplementen en wat dan?
En doet dit iets?

Bij de paarden doen we dit wel bijna allemaal zodra er slijtage en dergelijke is... maar bij mensen lijkt dat niet zo te zijn..


Ik nog niet. Omdat ik niet weet welke werkt en het behoorlijk duur is allemaal. Als ik wat vind wat 100% zeker werkt, wil ik er best voor betalen, maar het meeste is allemaal prut..

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:18

Duivelsklauw en wilgenbast supplement en PeaPure supplement werken wel heel goed tegen pijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:33

nancy96, dat is ook echt zo. Merk ik ook. Ik heb klachten in mn nek, schouders, rug, heup en bekken. Daardoor ook andere klachten. Klachten wordern weer versterkt, omdat ik een chronische ziekte had en oa prednison niet voordelig werkt op je botten en gewrichten, net als de ziekte zelf trouwens.

Nu eindelijk dus naar de fysio gegaan en mn onder rug is een nieuwe beginnende hernia. Mijn bovenbeen spieren zijn zo kort en hard, dat we die niet aanpakken. Dat staat dus in verbinding met de stand van mn rug.

Nu ook knie operatie gehad, waardoor ik enorm op links heb lopen leunen. Mn linker bekken is gekraakt, maar dat kost toch nog even voor je weer normaal recht staat en loopt.

Ik heb nu echt extreem veel last tussen mn schouderbladen. Het is gewoon verkrampen door het andere. Ik heb zelfs wat last van diep inademen nu.

Ik slik nooit iets. Heb ooit wel wat gehad met mn hernia, maar een aantal dingen mag ik niet en van de rest word ik zo vaag. Heb tijdens mn ziekte al zoveel troep moeten slikken, dat ik liever niks neem. Heel af en toe smeer ik mn nek of onderrug wel in met tijgerbalsem wat wel helpt als ik op tijd ben en wat oefeningen doe.

Ik heb een hard corset voor mn onderrug die ik niet heel fijn vind zitten, maar in nood wel pak. Dan heb ik ook een zachte elastische die warmte geeft en me zeker met kou wel helpt. Na mn hernia heb ik die harde gekregen in de kliniek. Daarna met een fysio erover gehad ivm paardrijden. Die raadde het af om het teveel en te lang te gebruiken. Buikspieren trainen is verstandiger. Veel mensen gaan in hun corset hangen en worden niet sterker in dat gebied.

Ik ga ook altijd door voor gezind, de honden en paarden. Ik heb gewrichtsontstekingen, maar bewegen lijkt mij toch beter dan niks doen.

CBD olie kijk ik ook al even naar, maar zou wel goeie willen en vind het best duur.

Sokje_6
Berichten: 3929
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:23

Ja, ik heb vaker gelezen dat rugbandages de boel niet helpen. Maar nu word ik belemmerd. Ik kan niet naar concerten of leuke uitjes doen omdat ik na een uur krom sta om de pijn een beetje te onderdrukken. Dat soort dingen doe ik nu dus helaas niet meer en zou ik met een bandage wel weer kunnen. Althans, dat is de theorie. :+

Oefeningen lijken bij mij niet te helpen so far, vandaar. Mijn buikspieren zijn heel stevig, maar mijn rug vormt het probleem, ook als ik veel oefen.

Zal het even met de fysio bespreken ook, bedankt voor jullie ervaringen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 18:58

Ik doe in nood die harde om en merk wel dat als ik erge last heb of moe wordt er meer in ga hangen. Daarom doe ik die ook echt alleen in nood om, dus als ik met pijn toch moet lesgeven of uitmesten etc.

Als je de tijd beperkt en het niet standaard draagt, word je niet gelijk slapper.

Jammer dat sterke buikspieren niet voldoende helpen. Toch zou ik proberen alles zo sterk en soepel mogelijk te houden. Ik zelf zit een beetje te kijken naar yoga oefeningen.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:49

Yoga oefeningen doe ik ook maar zorg dan wel dat je goed warm bent eer die ga doen. Tis heerlijk om te doen maar je bent ook zo geblesseerd als je te koud ben of te ver gaat . Kom zelf regelmatig mijn grens tegen omdat ik dan teveel wil doen

AlwaysH

Berichten: 11276
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:00

Op dagen zoals deze is de rugpijn (en overige gewrichtenpijn) het ergste.
Ben met vrienden door Amsterdam wezen snuffelen en aan het einde van de middag was ik totaal gesloopt. Zelfs zitten deed zeer. Nu is het gelukkig wel redelijk afgezakt.

Anoniem

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 21:28

Ik heb wel met jullie te doen.
Zoveel last heb ik algemeen genomen gelukkig niet
Nu wel met uitstraling maar maandag weer Chiro.
Hier met name met paardrijden en opstaan.
Dan doen ook m'n enkels wat pijn.

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 20:51

Ik meld mij hier ook even want ik heb ook meteen een vraag.

Ivm overgewicht, lui zitten (onderuit) en vanaf mn 16de al werken in de zorg is mijn rug er ook niet beter van geworden.
Inmiddels 12 jaar geleden een flinke klap gemaakt met paardrijden en op mijn nek beland (aldus getuigen) Gevolg enorme rugpijn, kon alleen op handen en knieën zitten en zo kon ik ademhalen.
Heel stom niet naar het ziekenhuis gegaan maar me op laten halen door mn ouders en na een aantal weken toch maar naar de huisarts die me een maand later doorverwees naar de fysio.

L5 stond scheef, dus na een paar keer fysio gehad te hebben gehad was alles oke.
Helaas ben ik in de loop der jaren alleen maar zwaarder geworden en 6 jaar geleden begonnen eerst mijn collega's en later mijn moeder te zeggen dat ik scheef liep. Zelf had ik helemaal niks in de gaten, weet niet of ik pijn had daar is het te lang geleden voor. HA verwees me wederom door naar de fysio en die begon al gelijk met een beginnende hernia. Naar alle waarschijnlijkheid een gevolg van die val en verergerd door paardrijden (schokken op je rug) en uiteraard mn gewicht.

Inmiddels zaten mn behandelingen voor fysio erop dus we besloten even te stoppen en per januari weer door te gaan. Echter werd ik 's morgens wakker en al hinkelend op 1 been naar de douche gegaan, alwaar ik als een Quasimodo probeerde te douchen met heel warm water op mn rug om mn spieren los te maken. Ik verging van de pijn.
Uiteindelijk huilend van de pijn, naakt en nat terug in bed gekropen en mn werk opgebeld dat ik niet kwam :')

Afijn, middels fysio is het weer goed gekomen, hoewel het advies was niet meer te gaan paardrijden ;(

Na die tijd wel steeds last van een stijve rug, maar godzijdank geen hernia meer. Weet nog bepaalde trucjes om erger te voorkomen zoals inderdaad ergens aan te gaan hangen, knak knak knak en het gaat stukken beter.

Ik had toen last van een doof gevoel, in het begin helemaal geen gevoel, in mijn rechterkuit. Dat is in die jaren iets verbetert, maar er is nog steeds een gedeelte wat gevoelloos is.

En nu komt mijn vraag:

Afgelopen weekend heb ik een hotstonemassage gehad (na een wedstrijd) en toen zij de warme steen over mijn kuit heen rolde, moest ik echt een gil onderdrukken.
Sinds ik dus die hernia gehad heb merk ik dat, ondanks dat het gevoelloos is, de pijnreceptie verhoogd is. Bijvoorbeeld epileren wat al niet echt prettig is := is echt ontzettend pijnlijk op dat stukje been.
Nu bleek ik ook een wondje te hebben waar ze dus vlak naast met de steen over rolde, dus misschien dat dat ook niet hielp kwa pijnniveau, maar goeiedag zeg. Kon wel janken :x


Ik rijd dus al flink wat jaren geen paard meer, kruip er zo nu en dan nog even op zonder zadel voor een galopje of even zwemmen :+:
Afgelopen februari, precies 2 dagen voor ik op vakantie ging kroop ik er na een wandeling weer even op. Hebben misschien 500 meter afgelegd, 's middags een tukkie gedaan en 's avonds sporten. Tijdens het sporten schiet het ineens in mn rug, kon nauwelijks nog bewegen. Gelukkig is mn instructeur fysiotherapeut dus terwijl de rest door ging deed hij met mij wat loswerkoefeningen.
Aangezien ik van de vorige keer nog wist dat bewegen goed was heb ik tijdens mn vakantie flink gewandeld. Dag 4 had ik al zodanig veel pijn dat ik telkens even moest stoppen en moest gaan zitten omdat het niet meer ging. Dag 5 en tevens vertrekdag mn moeder gebeld of ze alsjeblieft mijn huisarts wilde bellen om voor de volgende dag een afspraak te maken, want na een paar meter moest ik echt stoppen met lopen. Ik was bang dat mn hernia terug was.
Ik had 's avonds pas een vlucht terug naar huis en in plaats van nog lekker te kunnen genieten zat ik al van 12 uur 's middags op het vliegveld te wachten op een vlucht die pas om 20 uur vertrok. Puur alleen omdat ik niet kon lopen. Aan de andere kant ik was lekker spaced out op pijnstillers :')

Gelukkig had ik dus geen hernia, maar had ik teveel gedaan. Blijkbaar is 15 tot 20 km per dag afleggen ook slecht _O-
Ik had het rustiger aan moeten doen. Inmiddels is dat nu zo goed als over, heb alleen soms nog wat moeite met te lang stilstaan. Dan gaat mn rug zeer doen.

In de afgelopen 2 jaar ben ik flink afgevallen en sport ik vrij veel, maar die rug blijft stijf en pas in de loop van de dag wordt het wat soepeler. Ook hang ik nog regelmatig ergens aan en dan voel je het toch weer losschieten.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:09

@ Onali: is er een verhaal met kop en staart...?
Gevoelloosheid kan betekenen dat er een hernia is, dat er zenuwen beklemd zijn - zijn er foto's gemaakt? MRI? Een consult bij een orthomanuele arts?
Daarna weet je 'echt' iets.
Of paardrijden echt slecht is voor je rug, daar verschillen de meningen over. (Klappen in je rug, je rug vastzetten en dan doorzitten of galopperen is idd slecht - maar volstrekt niet nodig.)
Heeft de fysiotherapeut je oefeningen gegeven om op een stoel makkelijker rechtop te zitten...?

Dat je rug stijf blijft, kan ook veel verschillende oorzaken hebben.
Lang stil staan is sowieso zwaar.

...een hoop vragen, maar als je aan de hand van dit soort vragen een verhaal met kop en staart hebt, kun je maatregelen nemen om je rug op orde te houden (wellicht zelfs inclusief rijden).

Veel succes!

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Mensen met chronische rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 21:23

De gevoelloosheid speelt dus al vanaf de hernia. Het gevoel kon terugkomen of niet. Het is dus wel verbeterd in de loop der jaren, echter die pijnreceptie is anders.

6 jaar geleden zijn er inderdaad foto's gemaakt, geen MRI.

Bij de fysio lag toen voornamelijk de focus op rug en buikspieren en vooral het afstemmen van de rugspieren. Schijnbaar geef ik alles of niets. Dmv oefeningen werd dit beter.

Ik zette inderdaad mn onderrug vast, maar ik weet niet meer of dat kwam omdat ik toen al pijn had of niet. Nu weet ik zeker dat ik mn rug vastzet uit angst dat het mis gaat, moet mezelf dan mentaal een schop onder mn kont geven als ik meelift op zn rug.
En afhankelijk van waar je rugklachten zitten kan het wel degelijk verslechteren of verbeteren van paardrijden.

Mijn fjord heeft na mijn hernia een peesblessure gehad dus ging vroegtijdig met pensioen. En na die tijd vond ik het eigenlijk wel best. Zadel heb ik dus niet meer, en sinds ik zoveel ben afgevallen wil ik er tijdens een wandeling nog wel eens opkruipen. Alleen uit gewoonte blijf ik er vaak naast lopen, ook omdat mn shet er ook bij is.

Janneke2

Berichten: 22849
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 12:40

Onali schreef:
De gevoelloosheid speelt dus al vanaf de hernia. Het gevoel kon terugkomen of niet. Het is dus wel verbeterd in de loop der jaren, echter die pijnreceptie is anders.

6 jaar geleden zijn er inderdaad foto's gemaakt, geen MRI.

...en basis vande foto's is de diagnose 'hernia' gesteld?

;) *trapt open deur in*: dat ook botweefsel, kraakbeen, zenuwbanen en ook uitpuilende tussenwervelschijven levend materiaal is en in principe hoort te herstellen.
Het tempo bij zenuwbanen ligt laag, kraakbeen doet het al weer sneller en bot zelf gaat nog sneller.
Citaat:
Bij de fysio lag toen voornamelijk de focus op rug en buikspieren en vooral het afstemmen van de rugspieren. Schijnbaar geef ik alles of niets. Dmv oefeningen werd dit beter.

Hm, interessant. 'Alles of niets' lijkt me idd geen goede zaak, in principe ligt je wervelkolom 'ingebed' tussen houdingsspieren, die er op gebouwd zijn om 'altijd' te werken.
...en ik kan me voorstellen dat je onder invloed van pijn in dat alles of niets terecht komt (waarna een vicieuze cirkel ontstaat).
Citaat:
Ik zette inderdaad mn onderrug vast, maar ik weet niet meer of dat kwam omdat ik toen al pijn had of niet.

....en soms maakt juist het onbewust/ reflexmatig vastzetten, dat de pijn stopt.

Citaat:
Nu weet ik zeker dat ik mn rug vastzet uit angst dat het mis gaat, moet mezelf dan mentaal een schop onder mn kont geven als ik meelift op zn rug.

;) wat een beeldspraak...! :)

Maar idd juist angst kan ook voor een vastzittende onderrug zorgen- en het poedersuiker is dat het tegelijkertijd een soort self-fulfilling profetie wordt: met een vastgezette onderrug kun je nu eenmaal niet goed zitten.

Maar heeft iemand een idee over wat er gebeurt 'als het er in schiet'?
Het zouden overbelaste spieren kunnen zijn (zo iets als spit), maar dat wil dan zeggen dat je leerproces correct ruggebruik nog niet klaar is.
Maar misschien is het ook iets totaal anders (een verschuivende wervel kan soms ook dit soort pijn geven, etc.)