Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:34

Lielle schreef:
Bloem2, dat had mijn mri kunnen zijn. Hoe gaat het met je vriend?



Sorry voor mijn verwarrende zin.
Met mijn vriend bedoel ik mijn hernia. MRI van de rug is van mij :+

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:49

ilsse schreef:
Hoe gaat het met je captain? Zie je tegen de operatie op dinsdag of heb je er juist zin in? Ik had er de vorige 2x zin in. Ik heb net zoals jou ook 1 grote hernia en 1 kleinere. Ik moet donderdag op gesprek


Ik heb er wel zin in maar zie er ook tegen op. :+
Zin in omdat ik dan eindelijk weer van die rotpijn af ben, tegenop omdat het herstel zo lang gaat duren.. En weer fysio en.. bleeegh!

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 13:23

Captain schreef:
ilsse schreef:
Hoe gaat het met je captain? Zie je tegen de operatie op dinsdag of heb je er juist zin in? Ik had er de vorige 2x zin in. Ik heb net zoals jou ook 1 grote hernia en 1 kleinere. Ik moet donderdag op gesprek


Ik heb er wel zin in maar zie er ook tegen op. :+
Zin in omdat ik dan eindelijk weer van die rotpijn af ben, tegenop omdat het herstel zo lang gaat duren.. En weer fysio en.. bleeegh!


Welke operatie krijg je? Ik merkte ik dat ik na de 1e operatie vrij snel op de been was, dat was met een scopie. De 2e was een klassieke operatie, dat vondt ik wel heel erg heftig, daar ben ik ook nooit weer van hersteld, dat is nu net een jaar geleden.

Heel erg veel succes morgen, ik duim voor een spoedig herstel!

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 13:40

Voor de tweede keer de klassieke met een sneetje!! Zal wel heftiger worden aangezien er littekenweefsel zit, het litteken groter gemaakt moet worden en ze misschien zelfs een stuk bot weg gaan halen. Operatie zal ook anderhalf uur duren ipv 3 kwartier.. gelukkig slaap ik. :=

Dank je wel!

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 12:10

Hoe is het gegaan captain?? Ik ga nu eerst ook weer voor deze operatie, ipv de spondylodese. Vrijdag naar de anesthesist geweest

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 13:09

Oh ja joh? Voor de derde keer dezelfde operatie? Pffff! Bij mij gaf de chirurg aan 2 keer te opereren, een derde keer was eigenlijk geen optie en dan zou je aan therapie moeten denken om om te leren gaan met de pijn.. :/

Operatie was heel erg heftig. Echt heel pittig. Grote wond, twee keer zo groot als de eerste keer. Lag met 3 andere mensen op de kamer, een daarvan ging de volgende dag alweer naar huis. :? Ik ging toen pas voor het eerst mijn bed uit.. MOEST van de fysio daar. Die heeft mij een soort van gedragen naar de deur en weer terug. Ik kon echt niet lopen. :') Kon pas na 3 dagen naar huis. Ongeveer nog een week met rollator gelopen. Heb 2 dagen na de operatie nog flink aan de morfine gezeten omdat de medicatie in het ziekenhuis niet aansloeg, toen ik over mocht op de palexia was het beter uit te houden.

Had na een week weer zenuwpijn links, ook mega zwelling bij de wond. Nu sinds vandaag eigenlijk echt verbetering.. Loop nu ook enigszins recht zonder rollator. Gisteren hechtingen laten verwijderen, pffff.. Hij had geen losse hechtingen gemaakt maar 1 draadje steeds doorgedraaid en heel diep, was geen pretje. :n


Afbeelding

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 16:45

Jeetje captain, dat is zeker groter als normaal! Moet je nagaan dat je tijdens de operatie ook nog voorover ligt en dan de snede nog groter is. Ik weet van de vorige keer dat ik de klassieke methode ook zo erg vondt, ik kan er nu al enorm tegenop zien. Ja bij mij voor de derde keer, ze hebben ook geen keus aangezien pijnbestrijding niks doet en de hernia gewoon te groot is. Toch is dit dan een minder ingrijpende operatie als de spondylodese dus daar wilde de neuroloog dit keer toch weer voor gaan ivm de risico's. Voor mij beter want scheelt herstel. Ik ga nu ook weer voor klassieke methode brrr.... heel veel sterkte captain! Akelige periode maar er komt hierna zonneschijn!!!

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:03

Is dat echt groter dan normaal? Hoe groot zijn de wonden normaal dan?

Dit was/is de mijne, die is ruim 25 cm lang.
Afbeelding

heftige operatie Captain. Ook dat je de dag erna al uit bed moest. Ik heb toen twee weken plat in bed moeten liggen, maar ik had er wel een ernstige hersenvliesontsteking bij. Misschien dat dat een verschil maakt.

Hoe gaat t nu?

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:16

25 cm???? :wow: hoe lang geleden ben jij geopereerd Quir?

De vorige keer kon ik dezelfde avond het bed al uit maar nu echt niet. Er lag een vrouw bij mij op de kamer die de volgende dag al naar huis ging.. :? :=

Vorige litteken was 4 cm, nu ruim 8 cm. Vorige litteken is ook open gemaakt dus lange snede nu.

Denk dat de reguliere manier ook beter voor je is hoor illse, als hij zo groot is gaan ze dat niet voor elkaar krijgen met laproscopie denk ik? Ze wilden mij in een privekliniek ook met laproscoop opereren maar nu dit zo gebeurt is en de chirurg aangaf dat hij het rigoreus aan moest pakken ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb.

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:28

Ik dacht dat het altijd zo was, haha. Maar deze is ruim 25 cm, misschien zelfs richting de 30 cm.

Deze operatie was vorig jaar maart (van de foto), in totaal is de rug 7 keer opengemaakt afgelopen 1,5 jaar.

Bij mij waren er inderdaad ook mensen die de dag erna al naar huis mochten. Maar dat zijn minder grote operaties werd mij toen gezegd. Zo nieuwsgierig als ik was, haha.

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:46

Oh dan zal die wel zo groot zijn ivm littekenweefsel? Want zo'n jaap is niet normaal hoor. :') Normaal 3/4 cm geloof ik.

Ja klopt, van die andere 3 had ik de meest heftige operatie dus was ook logisch dat ik als laatste naar huis ging maar toch.. :') een oud mens wat eerder lopend naar huis gaat dan ik (in rolstoel/rollator) klopt niet. :')

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 17:54

Nee dat was hier nog niet, dit was de tweede operatie als ik t goed heb. Litteken nu is nog veel groter, ook twee vlak naast elkaar vanwege litteken weefsel. Maar ik heb ook een permanente en interne drain daar. Dus nu is t helemaal waardeloos, litteken is ook erg breed geworden (zo'n 2 cm). Ik dacht dus wel dat t normaal was, haha. :+

Nu met de operaties daarna is t litteken sowieso nog veel groter geworden, maar toen hebben ze wervels gebroken. Dus maakt t ook niets meer uit.

Maar ik ken je gevoel! De jongste dus gewoon als eerste naar huis, helaas niet dus... sowieso ben ik met elke operatie lang moeten blijven (ook met de 12 hersenoperaties en 13 buikoperaties afgelopen 2 jaar), door telkens enorme infecties te ontwikkelen. Alleen met blinde darm ontsteking was ik redelijk snel thuis (tot dus weer een buikvlies en hersenvliesontsteking kreeg, door de drain van hersenen naar buik en rug naar buik :+ Maargoed, das bijzaak haha).

Ik hoop dat je snel hersteld en het deze keer een succes was! Wat ik begreep laatste keer operatie mogelijk? 2 keer en dan therapie?

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:13

Pfff ik zie wel weer dat ik niet mag klagen.. man man man wat een ellende moet jij doorstaan! :(:) Hoe komt het dat je steeds infecties oploopt? Slechte weerstand?

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:52

Iedereen heeft recht te klagen! Ongeacht hoe of wat.

Infecties weten we niet zo goed. Weerstand is door het ziek zijn, vele operaties, enorme bewegen medicatie en antibiotica, etc niet heel goed. Waarschijnlijk komt het door een bacterie die ik bij een van de eerste operaties gekregen heb en ik heb permanente drains omdat de druk in mijn hersenen extreem hoog is. Dat is een ideale plaats voor bacteriën, ongeacht de enorme hoeveelheden in extreem hoge doseringen antibiotica (infuus en tabletten/capsules) krijg je de bacteriën dan niet weg van de drains. Een drain is niet doorbloed, dus daar komt ook niet genoeg antibiotica.

Ik kan alleen niet meer zonder drains (dan wordt ik oa blind en de extreem hoge druk op de hersenen is niet gezond, heb al aardig wat schade). Links is verlamd geweest na één van de operaties in mijn hersenen vorig jaar, dat is "hersteld" maar dan wel met veel verlies van kracht, coördinatie, gevoel, enz. In de rug ook veel last naar voornamelijk links, uitstralende pijn en zo. De wervels (met name L5/S1) schuiven van elkaar af.

Ik heb zo geen plaatjes hoe mijn rug er nu uit ziet.

Dit is in ieder geval één van de wervels die stuk is:

Afbeelding
Breuken (zijn er 8) zijn denk ik wel duidelijk toch hihi.

Afbeelding
Plaatje vlak na OK, vorig jaar maart. Heel veel op te zien.
"Rondje" wat je ziet rechts, is hersenvocht lekkage en in het eindje zie je een zwart klein rondje helemaal links, dat is een drain.

De drains:

Afbeelding

Afbeelding

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 23:19

Jeetje Quir... wat heftig zeg... heb je verder zelf ook last van die drains? Dikke knuffel voor jou!

Ik heb van beide operaties een litteken van maar 4cm. Scopie en klassiek

@captain: Ik ben bij beide operaties (1e met scopie) de volgende dag naar huis gegaan. De tweede keer ( klassiek) heb ik dat ook gedaan, maar echt spijt van gehad. Had mijzelf groter voor gedaan dan dat ik eigenlijk aan kon. Thuis echt wel spijt gehad. Dat ga ik nu echt niet doen

Nee scopie kan nu niet inderdaad, dus het wordt weer de klassieke 8)7 Word nu al zenuwAchtig.. hoop zo dat het meevalt! Wachtlijst is 3 maand, maar neurochirurg heeft beloofd dat het zsm gebeuren gaat +:)+ Het is nu net een jaar geleden van de 2e operatie, ben de pijn nog niet vergeten. Hoop dat jij snel opknapt en alles voorbij is!

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:32

Pfffff 3 maanden... Bij mij was ook een wachtlijst van 6 weken en na 3 weken was het nog steeds een wachtlijst van 6 weken... toen heb ik gebeld dat mijn klachten verergerde.. := Was ook wel zo, ik struikelde vaker en liep lange afstanden alsof ik dronken was.. toen hebben ze me laten langskomen, nog wat testjes gedaan (deed ik alsof ik dat minder goed kon dan vorige keer) en toen kon ik de week erna geopereerd worden. Je moet er echt zelf achteraan zitten anders vinden ze het wel best.. :=

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:33

Heel heftig Quir!! Misschien een rare vraag maar kun je wel functioneren in het dagelijks leven of lig je veel op bed? Denk dat je met die drains ook rustig aan moet doen?

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 08:50

Ilsse, drie maanden wat lang zeg! Ik hoop dat de neurochirurg zich eraan houdt en je eerder aan de beurt bent! Wachten is zo frustrerend, zeker als je veel pijn hebt of ellendig voelt. Ik duim voor je.

De drains heb ik wel last van. In het hoofd valt mee, maar door de vele buikvliesontstekingen is mijn buikvlies erg gevoelig en pijnlijk geworden. De drains zitten "los" in mijn buikholte, dus komen continue tegen het buikvlies aan. Dat is nu na alle infecties net zo pijnlijk als buikvliesontsteking zelf. Hij gaat ook regelmatig bij mij lever zitten tegen het middenrif aan, onder de ribben. Dat is erg pijnlijk, zeg maar haha.

En de rug heeft veel ellende gegeven en nog steeds.

Geen rare vraag hoor, Captain. Maar nee, dat kan ik niet. Nu probeer ik weer van alles te gaan oppakken, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Nu ik weer dingen begin te doen, merk ik ook pas hoeveel (rest) schade er is. En ik heb continue veel pijn. Hersenen die niet meer doen wat ik kon, is nog t meest frustrerende voor mij.
Afbeelding

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 13:07

Hoe gaat het nu? Ik heb helaas nog geen oproep gehad :-(

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 13:26

Nog niet? Pfff... En morgen even bellen dat je klachten verergerd zijn? :o Dat moeten wachten op een datum is zo frustrerend.

Met mij gaat het eigenlijk super! Gisteren een uur gewandeld zonder pijn. :wow: wat een verademing! :')
Deze week gaat het bed ook de kamer uit. Heb al paar keer weer zelf auto gereden. Gaat de goede kant op!! :D Is nu aankomemde week 4 weken geleden, volgens de fysio ben ik over een jaar pas weer volledig de oude.

Het enige waar ik echt nog moeite mee heb is rechtop lopen. Vanaf mijn 15e loop ik al krom.. al 9 jaar dus is een gewoonte geworden. Heel lastig om dat te doorbreken. :o

Duim voor je mee dat je snel een oproep krijgt!! :(:)

Captain

Berichten: 21402
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 10:48

Inmiddels al wat gehoord? Ik kreeg net een brief mee van de huisarts voor de verzekering voor het bed in de huiskamer. Staat dat er ook een interlaminaire decompressie is uitgevoerd.. Bij even googlen is dat dus het verwijderen van (een gedeelte van) de wervelboog.. := Heb de dokter na de operatie niet uitgebreid gesproken maar hij had voor de operatie al aangegeven dat hij misschien ook een stuk bot moest weghalen. Over 3 weken heb ik een afspraak dus dan zal ik het wel horen!

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 11:41

Nee nog niks gehoord helaas... duurt wel lang, maar ik moet heel voorzichtig zeggen dat ik een klein beetje opknap. Kleine stukjes lopen kan weer.

Moet je daar een brief voor hebben dan? Ik heb nu een douchestoel etc maar dat kan ik gewoon lenen via medipoint

Blij dat jij je voorzichtig weer wat beter voelt! Ik heb er helaas een slijmbeurs ontsteking bij in mijn heup, auw.

Oh dus Haha, dus meer uitgevoerd dan dan dat je dacht. Maar even vragen inderdaad waarom ze dat hebben gedaan.

Ik zal eens gaan bellen naar het ziekenhuis wanneer ik mijn oproep kan verwachten

LillvalantoS
Berichten: 320
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: gouda

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:00

Och lieve bokkers Ff niet gereageerd Mischien kunnen jullie mij beetje opfleuren
Ik begin echt onderuit te glijden ..
zo moe ,slecht slapen ,van kastje naar de muur worden gestuurd .. nu bijna 2 jaar lang ..
en dan nog het dagelijkse leven en activiteiten ..
Ik probeer mezelf beetje op te vrolijker door uit te gaan gezelligheid op te zoeken
En leuke dingen te doen (zoals een 18 jarige hoor te doen)
Maar elke x krijg ik de pijn dubbel zo hard terug ..
Mn stage lijd eronder , werk zoeken is hartstikke moeilijk , met de tijdsdruk dat ik over 6 maanden Mn eigen huis moet hebben wat ook hele opgave is
De chirurg vindt t nog geen optie om te opereren ... en mei weer opnieuw een mri scan om te kijken of de hernia erger is geworden .
Aangezien ik weg gezakt ben en Mn moeder nu op gelijke hoogte aan kijk (moest altijd iets naar beneden kijken)
Elke x willen ze mij therapie aansmeren wat Mn eigen therapie zegt dat dat met mijn klachten niks gaat verhelpen..
Omdat er zoveel alarmbellen rinkelen
We denken om een so te doen
Omdat toen mijn benen binnen 5 min alleen maar stil staan grauw werden en zelfs de neuro dat niet zag (was duidelijk te zien)
Voel me gewoon echt in de put zitten
Ik wil gewoon van die pijn af en alle dingen doen die een 18 jarige hoort te kunnen doen!
Ik blijf doorgaan maar ben zo bang dat ik binnenkort neer klap ..
daarom enorme respect naar jullie allemaal ondanks de pijn toch door gaan
Ik wou dat alles gewoon wat sneller gaat maar het duurt maanden voordat ziekenhuizen eindelijk iets uitvoeren gewoon om te huilen en dan vervolgens boos worden omdat je morfine gebruikt wat ze zelf voorgeschreven hebben :roll:

LillvalantoS
Berichten: 320
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: gouda

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 13:15

Quir Pff jeetje zeg wat een jaap van een snee %)
Maar je als ik t goed begrijp heb jij infecties opgelopen door de operaties ?
Dat is namelijk waar ik zo bang voor ben als ik n operatie moet , heb zelf een lage weerstand .
Sorry als ik verkeerd heb gelezen , Mn hoofd is een pudding nu haha

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 22:27

LillvalantoS schreef:
Quir Pff jeetje zeg wat een jaap van een snee %)
Maar je als ik t goed begrijp heb jij infecties opgelopen door de operaties ?
Dat is namelijk waar ik zo bang voor ben als ik n operatie moet , heb zelf een lage weerstand .
Sorry als ik verkeerd heb gelezen , Mn hoofd is een pudding nu haha


Ik heb inderdaad meerdere ernstige infecties gehad, maar wel met een andere oorzaak.

Eerste infectie is ontstaan met een ernstig ontstoken blinde darm, beetje gek normaal gezien. Echter heb ik drains van de hersenen naar de buik en van de rug naar de buik.

Verdere infecties daarna zijn ook ontstaan door de drains en de hersenoperaties. Operatie in de rug heb ik nog nooit eerder een infectie van gehad en ik ben extreem infectie gevoelig en zeer lage weerstand oa door de vele operaties (blijkt ook wel met alle hersenvliesontstekingen en buikvliesontstekingen). Dus daar zou ik me niet zo druk om maken. :)

De grote van de wond schijnt ook niet normaal te zijn, haha.