Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 09:53

Lieve Bokkers,

Omdat ik mij een klein beetje zorgen maak over de toekomst van mij en mijn paard ben ik opzoek naar succesverhalen.

ik heb nu voor de 3e keer een hernia op l4/l5. 2 keer geopereerd maar helaas zonder resultaat. ik loop nu al 4 jaar met forse hernia klachten.

Mede hierdoor is discus Degeneratie ontstaan, een oplossing voor de toekomst zou een spondolydese operatie zijn ( vast zetten ruggewervels ) Omdat de hernias steeds terug keren. op het moment ben ik niet mobiel en slik ik heftige pijnmedicatie. Er is al een zenuwblokkade gezet welke helaas niet werkt.

Ik ben nu bijna 26 jaar en ik kan me geen leven voorstellen zonder paardrijden...

Al zou het gewoon lekker recreatief zijn, wie heeft er ervaring met deze operatie en betrekking tot paardrijden?

ik zou graag een beetje hoop krijgen voor mijn toekomst, mijn paard is mijn uitlaatklep en ik zou het verschrikkelijk vinden dit op te moeten geven.

Liefs!

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:18

Wow ook al een lotgenoot.. ik heb inmiddels mijn 3e hernia, ook L4/L5 en wordt over 10 dagen voor de 2e x geopereerd, is ook mijn derde hernia en ik ben ook nog erg jong, 24.
Ik kan gelukkig heel goed paardrijden (met zadel) zonder pijn.

Ik heb geen ervaring met die operatie (gelukkig) maar mocht het rijden niet meer gaan, is het dan geen optie om je paard om te scholen voor de kar? Heel veel sterkte! :(:)

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:35

Ik heb geen hernia maar een spondylolisthesis dacht uit mn hoofd de L4 en L5 rugwervels zijn van elkaar geschoven.

Twee jaar geleden veel pijn en uitstraling naar mijn rechter bil/been (spier die als messteken aanvoelde tijdens lopen). Huisarts verwees mij door naar de fysio..dat werkte niet dus dry needling in mn bil. Dat werkte voor een paar dagen en dry needling mag maar paar keer. Ik kreeg core training om mijn buikspieren aan te sterken. Ondertussen mri scan van mijn onderrug en daar kwam de spondy uit. Gesprek neurochirurg, het is een graad 1 dat moet niet zoveel pijn geven (ik ging door de grond maar goed), paardrijden is niet goed je moet stoppen daarmee. Als het echt erg is of naar graad 2 gaat krijg je een operatie en zetten we je rug vast. Mijn lijf reageert heel heftig op plaat materiaal dus dat zag ik niet zitten. Neurochirurg zei dan moet je er mee leren leven.

Maanden verder nam de pijn toe ik werd beperkter in wat ik deed (sporten, hardlopen, paardrijden, werken etc).

Ik ben me gaan verdiepen in chiropractie las daar vanalles over spondy en ja ook hernia. Het is echt teveel om hier uit te leggen maar ik raad je aan google eens.

Ik heb een afspraak gemaakt 4 maanden geleden gestart bij de chiropractor. Super netjes en vriendelijk ( chiropractie komt uit amerika dus veel zijn engels sprekend). Hij schudde zijn hoofd om mijn verhaal over het ziekenhuis en zei dat hij het weg kon halen zonder operatie in een aantal behandelingen maar dat ik wel altijd 1x in de 6 weken een behandeling moest houden omdat de wervel anders terug schuift. Ook mijn bilspier kon hij aanpakken.

Ik moest 3x in de week voor 2 weken daarna 2x in de week voor 3 weken en daarna 1x in de week voor 4 weken. Daarna 1x per week daar zit ik nu nog steeds.

De 1e keer was pijnlijk de dag erna moest ik weer terug en ook deze was nog niet fijn. Pas bij de 3e keer merkte ik groot verschil. De pijn trok weg. Mn bilspier was overigens door een zenuwknelling vanuit de wervel die verschoven was. Toen mijn wervel weer recht stond ging die pijn ook weg.

Wel moet ik echt heel veel core training (buikspieren) doen om mijn rug daarmee te ondersteunen. Maar ik kan alles weer en heb geen pijn.
Als ik wel meer pijn heb kan ik gelijk terrecht bij mijn chiropractor dan moet hij even iets kraken (hihi) en is het weg. Voor hardlopen heb ik wel een rugband aangeschaft voor ondersteuning (werkt heel fijn) deze kan ook voor paardrijden maar dat vind ik niet lekker zitten omdat de balijnen in de rugband net iets over mijn onderrug lopen en tegen het zadel aan komt.

Chiropractie is duur (55,- per keer) Ik heb met mijn verzekering een landelijk collectief iets aangemeld (boven op mijn aanvullende verzekering) dat kost 25 euro per jaar en nu ben ik voor 1000,- totaal vergoed op chiropractie behandelingen. Betaal wel elke keer zelf een 10tje.

Bel of mail eens een chiropractor en kijk wat zij voor je kunnen betekenen. Ik ben er iig echt fan van geworden en stap ipv naar een fysio naar hun. Zij kunnen echt veel.

Ik zit bij deze maar er zit er vast ook een bij jou in de buurt.

www.chiropractiedenhaag.eu

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 11:20

Captain schreef:
Wow ook al een lotgenoot.. ik heb inmiddels mijn 3e hernia, ook L4/L5 en wordt over 10 dagen voor de 2e x geopereerd, is ook mijn derde hernia en ik ben ook nog erg jong, 24.
Ik kan gelukkig heel goed paardrijden (met zadel) zonder pijn.

Ik heb geen ervaring met die operatie (gelukkig) maar mocht het rijden niet meer gaan, is het dan geen optie om je paard om te scholen voor de kar? Heel veel sterkte! :(:)



ik ben niet zo'n karremens helaas, met deze hernia kan ik absoluut niet rijden, normaal functioneren is al onmogelijk....

Doordat ook de 2 wervels eronder gedegenereerd zijn is de druk heel hoog onderin mijn rug.. heb echt ontzettend veel pijn. nu met de lyrica en oxycodon kom ik iets de dag door...

Ik zou zo graag blijven rijden... als is het maar even een rondje hobbelen

jij heel erg veel sterkte, bij mij was de 2e operatie veel heftiger dan de 1e.
Laatst bijgewerkt door ilsse op 18-03-17 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 11:26

diesel83 schreef:
Ik heb geen hernia maar een spondylolisthesis dacht uit mn hoofd de L4 en L5 rugwervels zijn van elkaar geschoven.

Twee jaar geleden veel pijn en uitstraling naar mijn rechter bil/been (spier die als messteken aanvoelde tijdens lopen). Huisarts verwees mij door naar de fysio..dat werkte niet dus dry needling in mn bil. Dat werkte voor een paar dagen en dry needling mag maar paar keer. Ik kreeg core training om mijn buikspieren aan te sterken. Ondertussen mri scan van mijn onderrug en daar kwam de spondy uit. Gesprek neurochirurg, het is een graad 1 dat moet niet zoveel pijn geven (ik ging door de grond maar goed), paardrijden is niet goed je moet stoppen daarmee. Als het echt erg is of naar graad 2 gaat krijg je een operatie en zetten we je rug vast. Mijn lijf reageert heel heftig op plaat materiaal dus dat zag ik niet zitten. Neurochirurg zei dan moet je er mee leren leven.

Maanden verder nam de pijn toe ik werd beperkter in wat ik deed (sporten, hardlopen, paardrijden, werken etc).

Ik ben me gaan verdiepen in chiropractie las daar vanalles over spondy en ja ook hernia. Het is echt teveel om hier uit te leggen maar ik raad je aan google eens.

Ik heb een afspraak gemaakt 4 maanden geleden gestart bij de chiropractor. Super netjes en vriendelijk ( chiropractie komt uit amerika dus veel zijn engels sprekend). Hij schudde zijn hoofd om mijn verhaal over het ziekenhuis en zei dat hij het weg kon halen zonder operatie in een aantal behandelingen maar dat ik wel altijd 1x in de 6 weken een behandeling moest houden omdat de wervel anders terug schuift. Ook mijn bilspier kon hij aanpakken.

Ik moest 3x in de week voor 2 weken daarna 2x in de week voor 3 weken en daarna 1x in de week voor 4 weken. Daarna 1x per week daar zit ik nu nog steeds.

De 1e keer was pijnlijk de dag erna moest ik weer terug en ook deze was nog niet fijn. Pas bij de 3e keer merkte ik groot verschil. De pijn trok weg. Mn bilspier was overigens door een zenuwknelling vanuit de wervel die verschoven was. Toen mijn wervel weer recht stond ging die pijn ook weg.

Wel moet ik echt heel veel core training (buikspieren) doen om mijn rug daarmee te ondersteunen. Maar ik kan alles weer en heb geen pijn.
Als ik wel meer pijn heb kan ik gelijk terrecht bij mijn chiropractor dan moet hij even iets kraken (hihi) en is het weg. Voor hardlopen heb ik wel een rugband aangeschaft voor ondersteuning (werkt heel fijn) deze kan ook voor paardrijden maar dat vind ik niet lekker zitten omdat de balijnen in de rugband net iets over mijn onderrug lopen en tegen het zadel aan komt.

Chiropractie is duur (55,- per keer) Ik heb met mijn verzekering een landelijk collectief iets aangemeld (boven op mijn aanvullende verzekering) dat kost 25 euro per jaar en nu ben ik voor 1000,- totaal vergoed op chiropractie behandelingen. Betaal wel elke keer zelf een 10tje.

Bel of mail eens een chiropractor en kijk wat zij voor je kunnen betekenen. Ik ben er iig echt fan van geworden en stap ipv naar een fysio naar hun. Zij kunnen echt veel.

Ik zit bij deze maar er zit er vast ook een bij jou in de buurt.

http://www.chiropractiedenhaag.eu


een rugband heb ik inderdaad, die is aangemeten in het ziekenhuis. Hier heb ik geen ondersteuning meer aan.

deze 3e hernia is echt anders dan de 2 hiervoor. veel meer pijn, onstabiliteit en uitstraling waar je waanzinnig van wordt.

een chiropractor heb ik al bezocht, dit helpt mij helaas niks en brengt teveel risico. Hij wilde mij ook niet verder helpen.

3 week geleden heb ik een week in het ziekenhuis gelegen, omdat ik mijzelf echt niet meer kon redden en kapot ging van de pijn. ik wilde echt liever even mijn ogen dicht doen als je snapt wat ik bedoel.

ik heb ook zo'n last van mijn bilspier, vooral die piriformis... Uitstraling heb ik links het meest, maar rechts ook nog van de restklachten

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:45

Ahh wat zonde zeg...had zo gehoopt voor je dat de chiropractor je kon helpen...ja die bilspier is echt vanuit de zenuw die bekneld wordt door ws de uitstulping van je hernia. Was dat 1 chiropractor die je hielp? Je zou altijd nog een 2nd opinion kunnen doen bij een ander? Of je verzekering opbellen en het verhaal uitleggen. Vaak kunnen zij ook contacten leggen en met je mee kijken? Ik heb daar ook goede ervaringen mee.

Die hernia operaties zijn helaas ook niet altijd de garantie dat het weg blijft ;(

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 12:09

diesel83 schreef:
Ahh wat zonde zeg...had zo gehoopt voor je dat de chiropractor je kon helpen...ja die bilspier is echt vanuit de zenuw die bekneld wordt door ws de uitstulping van je hernia. Was dat 1 chiropractor die je hielp? Je zou altijd nog een 2nd opinion kunnen doen bij een ander? Of je verzekering opbellen en het verhaal uitleggen. Vaak kunnen zij ook contacten leggen en met je mee kijken? Ik heb daar ook goede ervaringen mee.

Die hernia operaties zijn helaas ook niet altijd de garantie dat het weg blijft ;(



Met de discus Degeneratie en de hernia vinden ze het te gevaarlijk om dit te manipuleren. ik loop wel bij de fysio en mijn verzekering heeft de instantie best doctors ingeschakeld welke nu naar mijn dossier gaan kijken.

ik heb ook een TENS maar dat helpt eigenlijk ook weinig.

vandaag ook mijn oefeningen gedaan, maar het lukt me niet vandaag. Ik heb zo weinig kracht in mijn rugspieren...

De zenuwpijn is echt verschrikkelijk, wat is dat een gemene pijn. ik beval nog liever een keer...

edit: typfout

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:34

Geen hernia, maar spondylolisthesis door oa 8 operaties in de rug en spondylose. Ook altijd veel (zenuw) pijn in met name linkerbeen/bil, maar ook in de rug zelf en rechterbeen/bil.

In de toekomst is het ook mogelijk om de wervels vast te gaan zetten, ook lumbaal (en sacraal, S1). De afschuiving is L4/L5 en L5/S1.
Ik rij nu niet, maar wil dat toch ook wel graag weer gaan doen. Dus ben wel benieuwd naar (positieve) verhalen met vast zetten van wervels en paard rijden.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:04

Geen hernia maar mijn wervel gleed van de andere af (40/50% afgegleden en naar links weggedraaid).
Paardrijden was uit de boze, kans op een dwars laesie bij een val was te groot.

1e Operatie hebben ze L4 en L5 vast gezet met plaatjes en schroeven. 2e Operatie was 5 dagen erna en hebben ze een cage geplaatst, tussenwervelschijf was weg.
Daarna 3 mnd in een gipscorset.

Na ¾ jaar kreeg ik van de orthopeed groen licht om voorzichtig te gaan proberen met paardrijden, wel met de melding dat de kans groot was dat het gewoon niet meer zou gaan.
Hij had gelijk binnen 5 minuten had ik uitval naar mijn benen |(
Een paar maanden later weer geprobeerd en het ging beter, had geen uitval meer.

Nu een paar jaar later. Rijden gaat de ene keer wel en de andere keer niet. Met de zomer gaat het vaak beter.
Van de pijn ben ik niet af, heb dagelijks last.

diesel83

Berichten: 1182
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:08

De zenuwpijn is echt verschrikkelijk, wat is dat een gemene pijn. ik beval nog liever een keer...

edit: typfout[/quote]

Haha nou bevallen is ook geen pretje hoor

poeh ja heb je idd al een hoop eraan gedaan zeg...

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 14:01

diesel83 schreef:
De zenuwpijn is echt verschrikkelijk, wat is dat een gemene pijn. ik beval nog liever een keer...

edit: typfout


Haha nou bevallen is ook geen pretje hoor

poeh ja heb je idd al een hoop eraan gedaan zeg...[/quote]

Nee weet ik, maar dat was tijdelijk :o Dit duurd nu wel heel erg lang, ja alles gedaan wat tot nu toe kon, ook naar Duitsland geweest, daar raden ze een spondolydese operatie aan met cage zoals hierboven genoemd.

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 14:04

kiki1976 schreef:
Geen hernia maar mijn wervel gleed van de andere af (40/50% afgegleden en naar links weggedraaid).
Paardrijden was uit de boze, kans op een dwars laesie bij een val was te groot.

1e Operatie hebben ze L4 en L5 vast gezet met plaatjes en schroeven. 2e Operatie was 5 dagen erna en hebben ze een cage geplaatst, tussenwervelschijf was weg.
Daarna 3 mnd in een gipscorset.

Na ¾ jaar kreeg ik van de orthopeed groen licht om voorzichtig te gaan proberen met paardrijden, wel met de melding dat de kans groot was dat het gewoon niet meer zou gaan.
Hij had gelijk binnen 5 minuten had ik uitval naar mijn benen |(
Een paar maanden later weer geprobeerd en het ging beter, had geen uitval meer.

Nu een paar jaar later. Rijden gaat de ene keer wel en de andere keer niet. Met de zomer gaat het vaak beter.
Van de pijn ben ik niet af, heb dagelijks last.


meen je niet... Dus jij hebt eigenlijk niet veel baat bij die operatie? Bij mij willen ze hetzelfde doen, ook de cage omdat l4/l5 ook bijna helemaal web is.

ohhh ik word nu al helemaal naar als je zo'n lange tijd revalideren hebt en dan toch weer niet op paard kan en pijn houdt. . :(

LillvalantoS
Berichten: 320
Geregistreerd: 26-08-12
Woonplaats: gouda

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:23

Lotgenoot nummer ... hier :/
Ik heb ook er. Hernia op si l5 wel Mn eerste en nu ongv anderhalfjaar.. ik ben net 18 en slik ook morfine oxycodon 5 Mg nog maar ze verwachten dat ik steeds hoger moet .
Lyrica ook gehad maar hielp helaas niet meer :(
Was 16 toen het begon .
helaas ook ik kamp met het rijden ik mag het ook niet van mijn chirurg ..
omdat mijn benen uitstralen en uitvallen ..
Ook idd de pijn maar niet heel hevig!
Dus lees graag mee !
Hopen dat er iets is wat kan helpen
Aangezien ik nog liever geen operatie wil en eerst alle opties wil nalopen.
Jeetje uiteindelijk ben je er echt klaar mee als t voor de 3e x terug komt :\
Hoop dat er een oplossing voor je bij zit !

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:29

Oxycoton hielp bij mij niet, ik zit inmiddels aan Palexia, is een hele fijne morfine met minder bijwerkingen!! :) Misschien ook wat voor jullie? Is een redelijk nieuwe morfine soort maar vooral voor rugpijn/zenuwpijn.

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 14:58

Captain schreef:
Oxycoton hielp bij mij niet, ik zit inmiddels aan Palexia, is een hele fijne morfine met minder bijwerkingen!! :) Misschien ook wat voor jullie? Is een redelijk nieuwe morfine soort maar vooral voor rugpijn/zenuwpijn.


hé dankje! ga ik mijn huisarts even weer 'bedreigen'. Hij is zo moeilijk met medicatie.... Heeft ontzettend lang gewacht om mij wat anders voor te schrijven als tramadol ( die ik niet nam omdat ik er niks aan had )Ik heb 2 jaar zonder med. gelopen totdat mijn lichaam zei STOP! en ik voor 3 week geleden het ziekenhuis in klapte. nu schommel ik tussen 5/10 oxycodon. en 75mg lyrica. Tegen de uitstraling helpt het minimaal

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 15:00

Spindleberry schreef:
Lotgenoot nummer ... hier :/
Ik heb ook er. Hernia op si l5 wel Mn eerste en nu ongv anderhalfjaar.. ik ben net 18 en slik ook morfine oxycodon 5 Mg nog maar ze verwachten dat ik steeds hoger moet .
Lyrica ook gehad maar hielp helaas niet meer :(
Was 16 toen het begon .
helaas ook ik kamp met het rijden ik mag het ook niet van mijn chirurg ..
omdat mijn benen uitstralen en uitvallen ..
Ook idd de pijn maar niet heel hevig!
Dus lees graag mee !
Hopen dat er iets is wat kan helpen
Aangezien ik nog liever geen operatie wil en eerst alle opties wil nalopen.
Jeetje uiteindelijk ben je er echt klaar mee als t voor de 3e x terug komt :\
Hoop dat er een oplossing voor je bij zit !


Sterkte! we weten hier hoe jij je voelt. ik mag 2x 40mg oxycodon. Maar vanwege de bijwerkingen neem ik er maar 5/10mg. dan zo'n antimisselijkheid pil erbij en het helpt wat.

opereren zou ik je ook niet aanraden... het heeft mij veel meer schade aangedaan en was geen oplossing. Maar je moet kijken wat het beste voor jou is!

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 13:53

Niemand meer ervaringen? of eventuele oefentherapie, wonderbaarlijke genezingen? ;)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 15:54

Sally Swift van centered riding had zelf een erg lastig lichaam en reed in een soort harnas.
Ze beschrijft een leerling met 'nog al wat metaal' in haar onderrug.
Zij heeft haar geleerd om centered te rijden in een soort van verlichte zit (Amerikaanse driepunts zit).

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 16:27

Bij mij is ongeveer een jaar of 10 geleden l4 -l5 ook vast gezet. Via voor en achterkant. Bij mij was het rug pijn en hele erge uitstraling naar mijn linkerbeen. Zat ook aan de morfine etc.
Na de operatie ook 3 maanden in een corset gezeten. En daarna heel langzaam belasting weer opgebouwd. Heeft heel lang geduurd voordat ik weer redelijk kon functioneren. Maar het gaat nu over het algemeen aardig goed.
Werk gewoon weer fulltime en rijdt weer volop paard. Wel op een IJslander. Op een groot paard rijden gaat echt niet. Heb het nog wel eens geprobeerd maar de dag erna dan zoveel klachten dat is het mij niet waard. Op een IJslander gaat het eigenlijk heel goed. Ook al verschillende keren gevallen met rijden en daarna geen extra rugklachten gehad. Welk ziekenhuis loop je?

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 18:09

Ik loop in het umcg, waardoor kun jij niet meer op een groot paard rijden? Krijg je dan meer schokken in je rug waardoor je pijn krijgt? kan je rug het niet aan? ik heb zelf een groot paard, maar ik zou haar nooit weg kunnen doen.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Hernia en Rugvastzetten (spondylodese) ->paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:34

Ik zit in een iets Andere situatie maar zit wel van een wervel onder m'n nek tot een boven m'n stuitje volledig vast. Ik rij.. Maar ik heb wel altijd veel pijn.

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 19:02

doerakje schreef:
Ik zit in een iets Andere situatie maar zit wel van een wervel onder m'n nek tot een boven m'n stuitje volledig vast. Ik rij.. Maar ik heb wel altijd veel pijn.



waarom heb je dit? lukt het rijden wel? En hoe doe je dit?

Ik kan nu echt niet rijden, maar meer omdat alles zo instabiel is en vreselijk pijn doet. Als ik al moet lopen is dit niet te doen. laat staan rijden.

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 19:40

TS, ik heb een ernstige scoliose. Zo ernstig dat ik een aantal jaren in een rolstoel moest zitten. Feit is dat het niet beter word dan dit, alleen maar erger gezien de nekwervels nu alle klappen op vangen.
Ik heb een dispensatie voor doorzitten, en rijden met een zweep in het Z, handig gezien de verminderde kracht in mijn benen. Ja ik rij redelijk normaal, veel pijn maar dat heb ik ook als ik rondsjouw met mijn tweeling van 3 jaar.
Voor mij is het nog steeds beter om kapot te gaan van de pijn maar wel te doen wat ik wil dan niets doen en nog steeds pijn te hebben.

Qua pijn medicatie ook alles wel gehad, oxy, een TENS, morfine pleisters, injecties, maar momenteel is het negeren van de pijn mijn beste methode. Helaas.

Edit; ik ben gewoon ook wel verdomde eigenwijs, heb 6 jaar in een Boston brace gezeten, toen reed ik ook. En 3 maanden tractie gips van mijn kin tot m'n billen, de laatste weken tractie ging ik ook er op om te stappen. Was niet heel handig aangezien je niet naar eens naar beneden kan kijken om te zien wat er op je bord ligt :')

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 20:57

ilsse schreef:
kiki1976 schreef:
Geen hernia maar mijn wervel gleed van de andere af (40/50% afgegleden en naar links weggedraaid).
Paardrijden was uit de boze, kans op een dwars laesie bij een val was te groot.

1e Operatie hebben ze L4 en L5 vast gezet met plaatjes en schroeven. 2e Operatie was 5 dagen erna en hebben ze een cage geplaatst, tussenwervelschijf was weg.
Daarna 3 mnd in een gipscorset.

Na ¾ jaar kreeg ik van de orthopeed groen licht om voorzichtig te gaan proberen met paardrijden, wel met de melding dat de kans groot was dat het gewoon niet meer zou gaan.
Hij had gelijk binnen 5 minuten had ik uitval naar mijn benen |(
Een paar maanden later weer geprobeerd en het ging beter, had geen uitval meer.

Nu een paar jaar later. Rijden gaat de ene keer wel en de andere keer niet. Met de zomer gaat het vaak beter.
Van de pijn ben ik niet af, heb dagelijks last.


meen je niet... Dus jij hebt eigenlijk niet veel baat bij die operatie? Bij mij willen ze hetzelfde doen, ook de cage omdat l4/l5 ook bijna helemaal web is.

ohhh ik word nu al helemaal naar als je zo'n lange tijd revalideren hebt en dan toch weer niet op paard kan en pijn houdt. . :(

Dat de kans dat de klachten bleven was een kans die erin zat.
Ik ben er genoeg mee opgeschoten, voor de operatie was de kans groot bij vallen dat ik een dwars laesie op zou lopen groot. Uiteindelijk zou de wervel sws steeds verder afglijden.

ilsse
Berichten: 854
Geregistreerd: 09-01-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-17 21:32

doerakje schreef:
TS, ik heb een ernstige scoliose. Zo ernstig dat ik een aantal jaren in een rolstoel moest zitten. Feit is dat het niet beter word dan dit, alleen maar erger gezien de nekwervels nu alle klappen op vangen.
Ik heb een dispensatie voor doorzitten, en rijden met een zweep in het Z, handig gezien de verminderde kracht in mijn benen. Ja ik rij redelijk normaal, veel pijn maar dat heb ik ook als ik rondsjouw met mijn tweeling van 3 jaar.
Voor mij is het nog steeds beter om kapot te gaan van de pijn maar wel te doen wat ik wil dan niets doen en nog steeds pijn te hebben.

Qua pijn medicatie ook alles wel gehad, oxy, een TENS, morfine pleisters, injecties, maar momenteel is het negeren van de pijn mijn beste methode. Helaas.

Edit; ik ben gewoon ook wel verdomde eigenwijs, heb 6 jaar in een Boston brace gezeten, toen reed ik ook. En 3 maanden tractie gips van mijn kin tot m'n billen, de laatste weken tractie ging ik ook er op om te stappen. Was niet heel handig aangezien je niet naar eens naar beneden kan kijken om te zien wat er op je bord ligt :')



ik snap je helemaal, zo voel ik me ook. ik wil liever dingen doen waar ik blij van wordt, maar op dit moment lukt me dat echt niet. zelfs mijn dochter verzorgen of laat staan mijzelf lukt niet....

Wat heftig, jij hebt ook al heel wat doorstaan zeg!