Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:26

bruintje123 schreef:
Het kind kun je het zeker niet kwalijk nemen.
Maar dat neemt niet weg dat het kind op dat moment wel de irritante factor is.

Niezen met een hoop prut mee, nee dar kan een kindje niets aan doen.
Maar het Mammaaa, mamaaa! ik wil nu aandacht wel.

Daar kan een kind ook niets aan doen hoor bruintje ;) dat heeft mama dan zelf zo laten ontstaan :P

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:26

Winged schreef:
28, vrijgezel, en kinderloos. Telt dat ook? :D
Ik heb een generatiekloof in mijn Eigen generatie inmiddels :')



Hey hallo :wave:
Hetzelfde verhaal heb ik ook. Alleen ben ik nu bijna 29 (nog minder dan een week -O- )
Iedereen in mijn vrienden clubie zijn getrouwd/wonen samen/verloofd en allemaal al of zwanger van de eerste of hebben de eerste of zijn zwanger van kind nummer ..

Wordt er helemaal gek van. En maar zeggen; wordt het niet tijd voor huisje boompje beesie?
Huisje; CHECK
Boompje; CHECK
Beesie; CHECK

Ik ben volledig op mijn gemak en voel me fijn met mijn leven. Ik ben niet makkelijk om mee samen te wonen/ mee te leven en daar zijn 2 eerdere relaties ook op stuk gelopen. Ga alleen op vakantie of met vriendinnen (al wordt dat er steeds minder nu er steeds meer "vast" zitten aan vent en of kind(eren) ) en ben helemaal nergens aan gebonden. Kan doen wat ik wil, wanneer ik het wil en hoe ik het wel.

I'M LOVING IT!!

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:26

Dat dacht ik vroeger ook altijd dat ongemanierde peuters aan de ouders lag, maar nu weet ik wel beter :D Je kan nog zo je best doen om je kind prettig in de sociale omgeving op te voeden maar als ze in de supermarkt ineens een meltdown krijgen dan ben je gewoon even zwaar de lül :=

En tot je schaamte besef je dan ineens dat je zelf zo'n aso ouder met brulboei-kind lijkt / bent op dat moment, blegh.

Nu ben ik nog zo naïef om er vanuit te gaan dat het met net (niet) 2 jaar nog wel kan gebeuren maar het komende jaar ofzo zullen we dergelijke fratsen er wel uit krijgen....hoop ik :=

Vergelijk het een beetje met de weg op gaan met een onervaren paard.

Het ene paard heeft weinig voorwerk gehad maar is heel relaxed en zal geen verkeerde stap teveel zetten omdat het gewoon zo'n makke beer is :P

Het andere paard daarmee heb je al vanalles geoefend en die schrikt niet zomaar meer, maar kan echt op de openbare weg toch ineens een meltdown krijgen van een achter een heg blaffende hond die ineens begint te blaffen als je er naast loopt...en je wist niet dat hij daar lag... en vervolgens is paard de hele weg naar huis stierlijk vervelend en voel je je ontzettend voor lül lopen... zoiets werkt het dus ook met een dreumes / peuter :P

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:26

Man en ik helpen allebei op de wedstrijddagen van de manege. Hij is ringmeester en ik doe inschrijvingen voor de volgende wedstrijd. Het liefst jaagt hij de ouders van de kinderen zo snel mogelijk de bak uit en ik word weleens moe van de ouders die nergens echt de tijd voor nemen. Kinderen moeten snel naar de wedstrijd, want daarna moeten ze nog naar hockey, het zwembad of opa en oma, de prijsuitreiking duurt te lang en inschrijven en een pony kiezen vinden ze ook maar gedoe. Ik ben dan heel vals en neem met het kind in kwestie rustig de lijst van beschikbare pony's door tot ze zeker weten wie ze willen. En wij hebben een boel pony's op die lijst staan. :P

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:26

Mijn moeder werd laatst zelfs boos toen ik weer zei dat ik ze echt niet wil :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:27

Ik ben pas 24 , maar er komen hier ook geen kinderen :) .

IpsilonkaJarig

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:28

Ik lig in een deuk om dit topic. Ik heb ook geen kinderen. Mijn man heeft er wel 2 maar die zijn inmiddels 18 & 20. Gelukkig zijn ze altijd door de week bij ons en niet in mijn weekend. Dat ik 21 was wist ik al dat ik geen kinderen wilde, maar dan werd er inderdaad gezegd dat komt nog wel. Ik ben nu bijna 36 ..... Vanuit mijn ouders (1 kleinkind) en schoonouders (4 kleinkinderen) gelukkig geen gezeur erover.

Ir111

Berichten: 11969
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:28

bruintje123 schreef:
Niezen met een hoop prut mee, nee dar kan een kindje niets aan doen.
Maar het Mammaaa, mamaaa! ik wil nu aandacht wel.

Maar dat is de ouder die dat laat gebeuren / heeft laten gebeuren.

Kinderen moeten leren dat ze soms moeten wachten. Sommige leren dat niet. Sommige zitten in de fase waarin ze dat aan het leren zijn. Sommige zijn moe/ziekig/whatever waardoor ze het geleerde niet goed meer toe kunnen passen.

Ik vind dat ook irritant overigens. Maar de uitspraken die ik hier dan lees over kinderen gaan vind ik wat grof af en toe. Als je het iets meer in perspectief kunt zetten kun je het iets milder bekijken. Tenminste, voor mij werkt dat wel zo. Meer begrip zorgt bij mij voor minder irritatie en dat vind zelf prettig. :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:31

__PSM__ schreef:
bruintje123 schreef:
Het kind kun je het zeker niet kwalijk nemen.
Maar dat neemt niet weg dat het kind op dat moment wel de irritante factor is.

Niezen met een hoop prut mee, nee dar kan een kindje niets aan doen.
Maar het Mammaaa, mamaaa! ik wil nu aandacht wel.

Daar kan een kind ook niets aan doen hoor bruintje ;) dat heeft mama dan zelf zo laten ontstaan :P

Dat zeg ik toch ook dat het kind er niets aan kan doen.
Maar het is dan niet ineens wel een leuk kindje in je buurt.
Nee het blijft dan een vervelend geval.
Gemaakt inderdaad door de ouders die blijkbaar niet eens zien dat ze een verwend ettertje hebben.

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:32

Pmarena, een driftbui in de supermarkt is natuurlijk wel wat anders dan een kind dat structureel door je heen komt tetteren als je koffie drinkt met je vriendin. Ook een peuter kan zichzelf wel een half uurtje vermaken is mijn ervaring.

Maar kinderen veranderen wel de dynamiek. Daarom spreek ik soms met en soms zonder kinderen af met vriendinnen. Vind het soms weleens lastig omdat ik een vriendin heb die rustig over heel moeilijke dingen praat met haar dochtertje van 8 erbij. Kleine potjes hebben grote oren en ik vind lang niet al onze gespreksstof geschikt voor kinderen. Snap vriendin daar ook niet zo goed in, dus probeer dan zelf het gesprek weer een andere kant op te leiden.
Maar over het algemeen heb ik vriendinnen die zelf ook zeggen: 'ik ben moeder, ik ben werknemer, ik ben vrouw, ik ben vriendin'. Moeder zijn komt natuurlijk op plaats 1, maar doordat ze ook al die andere rollen hebben, vinden ze ook dat het niet alleen over moederschap hoeft te gaan. +:)+

En kinderen vies? Ik denk dat paarden, katten en honden ook vies zijn. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:32

_Reneee schreef:
Mijn moeder werd laatst zelfs boos toen ik weer zei dat ik ze echt niet wil :')


Mijn schoonmoeder was ook wel beledigd toen ik aangaf dat ze er rekening mee moet houden dat ze niet van mij komen.
Hoef wel maar met 1 oma te dealen, heb zelf geen moeder meer. Maar weet zeker dat die mijn keuze had gerespecteerd.

Wel grappig te lezen dat het veelal de schoonmoeders zijn die pushen.

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:35

Schoonmoeder heeft er al 5, dus geen enkele reden om meer te zeuren. Maar toch af en toe een zeur opmerking. Mijn ouders hebben er nooit naar gevraagd/gezeurd of wat dan ook dat er geen kleinkinderen komen.

Inmiddels al 24 samen met mijn partner en allebei heel bewust gekozen voor 'geen kinderen'.
Vanaf mijn 12e ofzo riep ik al never nooit niet, rond mijn 30e een heel discussie met huisarts over steriliseren ('wacht nog maar even, ze gaan echt wel rammelen die eierstokken'.... uh nee, andere huisarts gezocht...).

Ben niet helemaal anti-kind, maar tegen baby's kan ik echt niet.
Ik heb een 'leenkind' van 13 met wie ik altijd samen paardrij, geweldige dame, neem haar ook wel eens mee naar schouwburg enzo. Perfect! Heel gezellig.
Laatst even een paar uurtjes op een 4-jarige gepast tijdens een concert (vader is gitarist), ging ook prima. Schattig ventje.
Maar de 5 koters van mijn schoonfamilie...... neeeee, pffff niet normaal gewoon. En als ik dan eens wat zeg (als ze mijn huiskamer dreigen af te breken) dan krijg ik nog van die blikken ook.

Plus, ik ben redelijk egoistisch; als ik 's ochtends bedenk dat ik 's avonds naar dat ene concert (bv) wil, dan hoef ik nu geen rekening te houden met kind om maar eens wat te noemen. Om diezelfde reden hebben we op het moment ook geen hond, hoe graag ik dat zou willen.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:35

bruintje123 schreef:
Dat zeg ik toch ook dat het kind er niets aan kan doen.
Maar het is dan niet ineens wel een leuk kindje in je buurt.
Nee het blijft dan een vervelend geval.
Gemaakt inderdaad door de ouders die blijkbaar niet eens zien dat ze een verwend ettertje hebben.


Of het zijn ouders die hun drammende peuter expres negeren zodat die begrijpt dat dergelijk gemekker niet beloond wordt met aandacht?

Ik ben zelf ook meer van het afkappen wanneer anderen er last van kunnen hebben, maar kan me voorstellen dat bij sommigen juist niet reageren effectiever kan zijn dan negatieve aandacht geven zeg maar.

Het is gewoon een klöte fase als ze nog moeten leren om langer dan 1 seconde geduld te hebben :roll:

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:36

39 en vanaf kindsaf roep ik al dat ik geen kinderen wil. Ook absoluut geen rammelende eierstokken en een biologische klok zonder batterijen.
Mijn vriend weet zo ongeveer vanaf dag 1 dat kinderen hier niet op het menu staat.
Haat ik kinderen, hmm nee heb lieve neefjes en nichtje. De oudste heb ik zelfs als baby 1 jaar lang 1 dag per week verzorgd. Maar het doet mij niks, puppies en kittens smelt ik een baby daarentegen loop ik het liefst zo snel mogelijk bij weg.

Mijn moeder heeft zich al lang geleden bij mijn keuze neergelegd, schoonmams nog niet. Mijn vriend heeft een zus en broer beide met kind dus vind ik dat ze niet moet zeuren. Helaas probeert zij nog regelmatig te forceren waarbij ik eigenlijk alleen maar boos kan worden.
Goed voorbeeld is een verjaardag en dan drammen dat ik de baby van zijn zus de fles moet geven, na 3 keer bedanken en vriendelijke nee kon ik niet anders dan zeggen dat ik baby's helemaal niet leuk vind. Dit vind ik dan weer heel ongemakkelijk en vervelend voor zijn zus.

Anoniem

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:38

Moeder staat achter mijn (en broer zijn) keuze , heb geen vriend dus geen schoonloeder . Is toch simpel als ouder := , nee is nee

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:38

Als de (super lieve, geweldige) moeder van mijn vriend begint met dingen als "als jullie later kinderen hebben... ". Dan ben ik al gillend weggerend en bevind ik me ergens halverwege de straat. :+ Ben gelukkig nog maar 21 dus niemand vraagt er na. :))

Als je kijkt in wat voor rottig tijdperk wij leven, hoe slecht meer mensen voor het mileu zijn en naar wat een bevalling met mijn lijf gaat doen... Nou nee, daarbij waren de eerste 16 jaar voor mijn vriend en mij beiden niet erg makkelijk door ons lastige karakter. Nou dat hoeft niet voortgezet te worden in nog een nieuw kind. :o

En mijn moeder zegt zelfs "als jullie kinderen krijgen dan worden jullie vanzelf uit jullie ouderlijk toezicht gezet". Wij zijn namelijk beiden enorm onhandig, slopen alles en laten altijd alles vallen. _O-

Ik werk in het onderwijs straks en ik zou ook dolgraag pleegkinderen willen. Gewoon kinderen leren hoe het is om een veilig en fijn thuis te hebben. Lijkt me echt geweldig en super dankbaar! <3
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 03-04-17 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:38

Hè wat rot Sorro.
Ik begrijp heel goed dat je niet (altijd) zoveel zin hebt om een kind de fles te geven, zeker niet op een verjaardag in je goede goed.
Helaas lijken veel mensen te denken dat als ze het kleine wurm maar vaak genoeg onder neus schuiven, je er vanzelf wel gevoelens voor ontwikkelt. Misschien werkt dat bij sommige vrouwen ook, maar ik word er vooral gewoon chagrijnig van.

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:39

bruintje123 schreef:
[auote="__PSM__"]
Daar kan een kind ook niets aan doen hoor bruintje ;) dat heeft mama dan zelf zo laten ontstaan :P

Dat zeg ik toch ook dat het kind er niets aan kan doen.
Maar het is dan niet ineens wel een leuk kindje in je buurt.
Nee het blijft dan een vervelend geval.
Gemaakt inderdaad door de ouders die blijkbaar niet eens zien dat ze een verwend ettertje hebben.[/quote]

Je zegt twee tegengesteld dingen als je jou tekst opnieuw leest :P maar dat t irritant is geloof ik direct...

Hihi nogmaals ik moet hartelijk grinneken om een hoop "best lompe" posts hier :P
Het is idd ook wel een beetje hoe moeilijk het je jezelf wil maken, wat Ir111 zegt is namelijk wel helemaal waar, met een beetje logisch nadenken zie je al snel waarom iets gaat zoals t gaat.

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:39

pmarena schreef:
bruintje123 schreef:
Dat zeg ik toch ook dat het kind er niets aan kan doen.
Maar het is dan niet ineens wel een leuk kindje in je buurt.
Nee het blijft dan een vervelend geval.
Gemaakt inderdaad door de ouders die blijkbaar niet eens zien dat ze een verwend ettertje hebben.


Of het zijn ouders die hun drammende peuter expres negeren zodat die begrijpt dat dergelijk gemekker niet beloond wordt met aandacht?

Ik ben zelf ook meer van het afkappen wanneer anderen er last van kunnen hebben, maar kan me voorstellen dat bij sommigen juist niet reageren effectiever kan zijn dan negatieve aandacht geven zeg maar.

Het is gewoon een klöte fase als ze nog moeten leren om langer dan 1 seconde geduld te hebben :roll:

heheh eens pmarena :P

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:40

pmarena schreef:
bruintje123 schreef:
Dat zeg ik toch ook dat het kind er niets aan kan doen.
Maar het is dan niet ineens wel een leuk kindje in je buurt.
Nee het blijft dan een vervelend geval.
Gemaakt inderdaad door de ouders die blijkbaar niet eens zien dat ze een verwend ettertje hebben.


Of het zijn ouders die hun drammende peuter expres negeren zodat die begrijpt dat dergelijk gemekker niet beloond wordt met aandacht?

Ik ben zelf ook meer van het afkappen wanneer anderen er last van kunnen hebben, maar kan me voorstellen dat bij sommigen juist niet reageren effectiever kan zijn dan negatieve aandacht geven zeg maar.

Het is gewoon een klöte fase als ze nog moeten leren om langer dan 1 seconde geduld te hebben :roll:

Nee joh, negeerde ze maar. Dan was het zo klaar.
Als de kleine mama schreeuwt krijgen ze direct reactie, daarom blijven ze het doen.

En ij hebt het duidelijk over een peutertje of zo.
Ik heb het over 6 jarige die wel al wat geleerd moeten hebben.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:40

Dreamybol schreef:
Pmarena, een driftbui in de supermarkt is natuurlijk wel wat anders dan een kind dat structureel door je heen komt tetteren als je koffie drinkt met je vriendin. Ook een peuter kan zichzelf wel een half uurtje vermaken is mijn ervaring.

Maar kinderen veranderen wel de dynamiek. Daarom spreek ik soms met en soms zonder kinderen af met vriendinnen. Vind het soms weleens lastig omdat ik een vriendin heb die rustig over heel moeilijke dingen praat met haar dochtertje van 8 erbij. Kleine potjes hebben grote oren en ik vind lang niet al onze gespreksstof geschikt voor kinderen. Snap vriendin daar ook niet zo goed in, dus probeer dan zelf het gesprek weer een andere kant op te leiden.
Maar over het algemeen heb ik vriendinnen die zelf ook zeggen: 'ik ben moeder, ik ben werknemer, ik ben vrouw, ik ben vriendin'. Moeder zijn komt natuurlijk op plaats 1, maar doordat ze ook al die andere rollen hebben, vinden ze ook dat het niet alleen over moederschap hoeft te gaan. +:)+

En kinderen vies? Ik denk dat paarden, katten en honden ook vies zijn. :+


Vind ik ook, had er altijd ook een scheithekel aan dat op een verjaardag ofzo een klein kind komt en alles draait ineens om die blaag :roll:

Nu we een ukje hebben vind ik het weer irritant wanneer er alleen maar rotzooi aangeboden wordt om te knabbelen, want als je zelf staafjes komkommer / peen / paprika meeneemt dan word je ook weer raar aangekeken :P

Maar die kleintjes zijn gewoon zo ontzettend wisselvallig....die van ons kan zich prima zelf vermaken, ook echt ons best gedaan om hem dat aan te leren :j Maar het moet er ook een beetje in zitten denk ik en de ene keer is hij urenlang lekker zelf aan het klooien en de andere keer is het 1000x aan pappa trekken ofzo dus dat zou ook niet veel worden als die met iemand zou willen praten met die smurf erbij :P

Er zit nog zo weinig uitstelmogelijkheid op die behoeftes van die kleintjes...dan krijgen ze al snel een meltdown :P Dat is echt een traject om ze dat soort dingen aan te leren.

Bij een schoolgaand kind mag je toch wel hopen dat die al een beetje meer respect hebben voor andermans ruimte zeg maar :=

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:41

PSM wat zeg ik tegengesteld dan?

Nee een kind kan er niets aan doen dat hij niet opgevoed wordt.
Ja dat kind is op dat moment een irriterende factor.
Door het een komt het ander. Dat is toch niet tegenstrijdig?

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:42

Sorro schreef:
39 en vanaf kindsaf roep ik al dat ik geen kinderen wil. Ook absoluut geen rammelende eierstokken en een biologische klok zonder batterijen.
Mijn vriend weet zo ongeveer vanaf dag 1 dat kinderen hier niet op het menu staat.
Haat ik kinderen, hmm nee heb lieve neefjes en nichtje. De oudste heb ik zelfs als baby 1 jaar lang 1 dag per week verzorgd. Maar het doet mij niks, puppies en kittens smelt ik een baby daarentegen loop ik het liefst zo snel mogelijk bij weg.

Mijn moeder heeft zich al lang geleden bij mijn keuze neergelegd, schoonmams nog niet. Mijn vriend heeft een zus en broer beide met kind dus vind ik dat ze niet moet zeuren. Helaas probeert zij nog regelmatig te forceren waarbij ik eigenlijk alleen maar boos kan worden.
Goed voorbeeld is een verjaardag en dan drammen dat ik de baby van zijn zus de fles moet geven, na 3 keer bedanken en vriendelijke nee kon ik niet anders dan zeggen dat ik baby's helemaal niet leuk vind. Dit vind ik dan weer heel ongemakkelijk en vervelend voor zijn zus.


Met een beetje geluk snapt je schoonzus het wel, ik zou daar als moeder zijnde niet boos van worden hoor, liever dat je eerlijk bent :P Sterker nog ik had mijn moeder/ schoonmoeder ook al een tik om haar oren verkocht :P als ze zich er zo sterk tegenaan bemoeide....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:43

Ik weet niet of het al genoemd is, maar krijgen jullie ook weleens te horen dat je 'later wanneer je oud bent' helemaal alleen eindigt omdat je dan geen kinderen hebt die je komen bezoeken in het bejaardentehuis? :')
Alsof dat een valide reden moet zijn om kinderen te nemen :7

__PSM__

Berichten: 6603
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:43

bruintje123 schreef:
PSM wat zeg ik tegengesteld dan?

Nee een kind kan er niets aan doen dat hij niet opgevoed wordt.
Ja dat kind is op dat moment een irriterende factor.
Door het een komt het ander. Dat is toch niet tegenstrijdig?


Je zegt dat een kind niets kan doen aan een nies maar wel aan het drammen :P terwijl je daarvoor zegt dat het er niks aan kan doen maar dat het wel irritant is :)

Ik snap wel wat je bedoeld hoor, maar t staat er wat krom, is niet erg maar ik moest hem wel 3x lezen :P