Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 20:45

Goed dat ik dit topic vind.

Ik ga weer opnieuw beginnen... wie geeft me een schop onder mijn kont...

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:12

Mijn hardlooprondjes zijn vaak rond de 5K (dienende als herstelloop na een training) en dan draag ik met dit weer een longsleeve en capri/lange broek. Ga ik hardlopen om het hardlopen, dan een shirtje daaronder zodat ik de longsleeve uit kan doen en een korte broek/capri.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:55

Mixje90 schreef:
@de lange afstand lopers, hoelang pakken jullie rust voor een afstand als de marathon? En is dat dan helemaal niet hardlopen, of wel korte (5k ofzo) stukjes?


Als de marathon op zondag is train ik tot 9 dagen voor de marathon gewoon door. de laatste pittige lange training ligt meest 14 dagen voor de wedstrijd. Maar het weekend later maar ik vaak toch nog wel een 40 trainings km's over twee dagen. Daarna begint het echte taperen. Feitelijk maar heel kort dus. Vaak op dinsdag nog een korte tempo duurloop (plm met in en uitlopen erbij 12-13km) op woensdag een extra rustdag. Op donderdag een korte snelle interval training en op zaterdag nog een km of 6 wedstrijd voor bereiding. Bij een wedstrijd op zaterdag hetzelfde maar dan komt de wedstrijdvoorbereiding op zaterdag natuurlijk te vervallen.
Om mij heen hoor ik mensen die al 3 weken vooraf gaan taperen. dan is bij mij het trainignseffect al weer grotendeels weg en omdat ik snel herstel bij even gas terug nemen werkt bij me een korte taper periode veel beter.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:56

vonneke schreef:
Goed dat ik dit topic vind.

Ik ga weer opnieuw beginnen... wie geeft me een schop onder mijn kont...


Daar offer ik mij wel voor op.Altijd bereid om motiverende schoppen uit te delen!

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:26

Wow wat leuk dat dit topic weer is gaan lopen!

Greetje wat een geweldige afstand en prestatie heb je neergezet zeg! Respect!

Ik heb afgelopen weekend de dam tot damloop gedaan. Ik wilde vooral gewoon de loop uitlopen omdat ik niet echt heel goed had getraind maar had 1.50u als richttijd in m'n hoofd. Ik ben gefinished op 1.50.08 *\o/*

Was een super leuke en gezellige loop en het weer was prachtig. Wel had ik aan het eind teveel over en daarom zijn ook mijn laatste 2 kilometers de snelste kilometers geworden. Wil wat vaker een wedstrijdje gaan meepakken omdat ik zo wat beter kan verkennen hoeveel ik kan geven. Heb me de eerste 10k heel erg ingehouden, toen 4k gewoon mijn eigen 10K tempo gelopen en mocht de laatste 2k wat harder van mezelf. Bij nader inzien had ik wellicht wat sneller kunnen starten.

Mijn volgende doel is mijn tijd verbeteren op de 10K. Tips en schema's hiervoor zijn welkom. Zou het liefst af en toe begeleid gaan rennen maar een loopgroep of vereniging is niet te combineren met mijn werk. Andere suggesties zijn ook welkom! :D

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:44

Goed gedaan Nelleke en lekker als je nog wat over hebt op het eind.

Ik was net in de sportschool en zag dat de fysio een nieuw gratis inloopspreekuur heeft op maandagavond. Daar ga ik dus maandag maar heen. Vandaag loop ik normaal altijd buiten zo'n 10-15km, maar ik durf het niet aan met mijn heup met de posbankloop in het vooruitzicht. Dus maar 50 min krachttraining gedaan en toen rustig 45 min wandelen/hardlopen op de band.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 10:59

Goed gedaan Nelleke! Qua schema is er wel veel te vinden op internet. Volgens mij is het in basis de afwisseling van duurlopen, tempolopen en interval.

Ik heb gister een groot sportmedisch onderzoek gehad, was heel interessant. En zwaar. Na 12 minuten trappen droop het zweet al over m'n rug :'). Volgens mij waren er op het eerste gezicht geen bijzonderheden (dat zou de sportarts direct noemen) en verder is het even afwachten wat de uitslag is. Dan heb ik ook gerichte hartslagzones om in te trainen. Op de fiets was mijn max hartslag 187 en geloof ik ligt die met lopen dan nog weer 10 slagen hoger :). Wordt vervolgd!

Toevallig las ik gisteren ook nog dit artikel: http://m.telegraaf.nl/binnenland/articl ... er-8217%3B

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:39

Ik vind juist dat voor het verbeteren van de 10K er weinig te vinden is. Wel opbouwen naar 10K vanaf 5K en veel beginnersschema's.

Plien wat leuk dat je zo'n onderzoek hebt gehad! Artikel ga ik even lezen.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:22

ik kom even binnenvallen..

Is er iemand die alle schema's overboord heeft gezet omdat hij/zij er steeds mee faalt? ik wil graag weten of je ook kunt leren hardlopen zonder schema's.. (even zelf antwoordend: ja natuurlijk, in den beginnen rende de mens ook al en zonder schema's... maar goed.. bedoel dus in hoeverre kan men daarin slagen tegenwoordig).

Bij mij gaat het namelijk redelijk.. tot ik de 7 a 8 minuten bereik en dan loop ik continue over de top van mijn adem als een hijgende stoomlocomotief, wat niet mag aldus de schema's dus probeer ik het langzamer, zelfde effect.. veel spierpijn omdat ik dat geen 2x kan herhalen binnen een schema.. Kortom 3x officieel gestart met start to run en 3x falikant gefaald en opgegeven.

Nu ben ik begonnen met crossfit, heerlijke sport.. Helaas.. ook daar komt hardlopen om de hoek kijken.. Soms maar 400m.. soms 3x400 meter tussen andere onderdelen door, soms 2k.. Kortom en terugkerende marteling voor iemand die na 200 meter al dood op de grond ligt.

Nu ben ik dus 3 weken geleden begonnen met mijzelf dan maar te gaan martelen (kom zeg.. ik laat mijn sportplezier niet vergallen omdat hardlopen mijn oefeningen dwarsboomt.. dus daar ga ik wat aan doen).. Op de crossfit manier.. al kruip je die 2000 meter, gewoon zorgen dat je zo snel mogelijk rondkomt..

De eerste keer kwam dat neer op zo'n 200meter hardlopen dan 100 meter stevig doorwandelen, 150 meter hardlopen, 100 meter stug doorwandelen (kwa tempo verschilde het niet eens zoveel).. al met al 18 minuut 10..

Inmiddels ben ik drie weken verder (5 maal gelopen in die tijd).. En vandaag voor het eerst gingen de eerste 500 meter redelijk ontstpannen, niet boven mijn top van mijn adem gekomen, maar mijn benen gingen wat verzuren.. Maar iets van 50 meter gelopen voor ik weer mijn sukkeldrafje inzette.. In de tweede kilometer wel kortere stukjes gerend en iets meer gewandeld... Mijn tijd vandaag was 15.33..
Tweede kilometer 2 seconde langzamer dan de eerste, omdat ik iets meer wandelde maar de laatste 200meter in 2 stukjes gesprint heb.

Het is rommelig, helemaal niet volgens het boekje.. Maar er zit progressie in.. met name in de eerste kilometer zit er een beginnetje van ontspanning in.

Hebben er mensen op deze wijze (gewoon dus aanrommelen, maar wel doorzetten) leren hardlopen omdat ze niet met de schema's overweg konden?

Mijn ervaring tot op heden is dat ik compleet leeg mijn rondje uitren.. Maar snel herstel.. geen spierpijn of andere problemen erna of in de dagen erna.. Ik loop maximaal 2x per week zo mijn rondje.. In die hoop dat het in ieder geval acceptabel wordt en niet een breekpunt blijft van mijn Wods..

als jullie het leuk vinden wil ik af en toe wel even mijn progressie posten.. Maar mijn vraag voor nu eigenlijk is.. heeft het enige kans van slagen om zonder schema's maar gewoon op wilskracht en 'gevoel' te leren lopen?

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:36

Op gevoel lopen is lastig als het 'gevoel' er (nog) niet is. Er bestaan honderdduizend vervelende blessures die je door een kleine fout kunt oplopen en dat wil je natuurlijk niet.

Mijn idee is dat je met een basis conditie best wel kunt aanrommelen. Toen ik een aantal jaar geleden na een tussenstop weer begon met hardlopen, heb ik ook lekker aangerommeld. Stukje die kant op, stukje andere kant op. Rondje hier, rondje daar. Twee of drie keer in de week met minstens een dag rust ertussen. Totdat ik met gemak een rondje van 20K liep is het echte trainen gaan kriebelen en ben ik weer begonnen.

Ik geloof dus wel in aanrommelen, maar mét een basis. Ik had een hardloop verleden, dus wist goed wat wel of echt niet kon. Goede schoenen en een goede loophouding zijn essentieel en van daaruit kun je heel ver komen.
Veel plezier en succes!

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:44

Wat is een goede app om weer mee te beginnen? Maar in een keer goed doen...

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:48

ik heb wel een basis in duursport en sport (dus qua sporten, wel wetend wat kan en niet kan en wat mijn lichaam mij vertelt).. Ook de principes en basis van start to run wel meegekregen.. alleen dus geen hardloopconditie en die laat zich hier ook uitermate slecht opbouwen via de schema's. vandaar dat ik het ook bij 2k houd nu en niet meer dan 2x per week loop.. ben benieuwd wat er uit voort gaat komen.. blessure leed, pas ik enorm voor op.. liever een keer skippen voor rust, dan ergens doorheen drukken waar je niet doorheen moet drukken (herken gelukkig ook wel of er een scheet dwars zit, of dat er iets anders aan de hand is).. ben benieuwd.. in ieder geval hoopgevend dat jij zelf in je opbouw ook geen schema's hebt gebruikt om het conditioneel weer op te bouwen.. voor mijn gevoel is het ook puur conditioneel het hardlopen wat mij vooral nekt (de schema's gaan mij al snel boven mijn kunnen kwa adem.. terwijl ik de afstand wel kan volbrengen, maar dan op 'mijn manier').. Als ik eenmaal rustig 5k zou kunnen lopen.. wil ik graag opnieuw terug naar de basis om dan te gaan sleutelen met intervallen, zodat ik effectiever of vlotter ga lopen..

vandaag was ik superblij met die 500 meter.. ik stopte nu niet vanwege mijn adem, maar omdat mijn benen 'zwaar werden'.. tijdens het korte wandelen er even 'uitgeschudt' en ik kon ook zo weer verder.. Alleen dus geen herhaling met 500 meter :')

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:04

elenaMM77 schreef:
ik heb wel een basis in duursport en sport (dus qua sporten, wel wetend wat kan en niet kan en wat mijn lichaam mij vertelt).. Ook de principes en basis van start to run wel meegekregen.. alleen dus geen hardloopconditie en die laat zich hier ook uitermate slecht opbouwen via de schema's. vandaar dat ik het ook bij 2k houd nu en niet meer dan 2x per week loop.. ben benieuwd wat er uit voort gaat komen.. blessure leed, pas ik enorm voor op.. liever een keer skippen voor rust, dan ergens doorheen drukken waar je niet doorheen moet drukken (herken gelukkig ook wel of er een scheet dwars zit, of dat er iets anders aan de hand is).. ben benieuwd.. in ieder geval hoopgevend dat jij zelf in je opbouw ook geen schema's hebt gebruikt om het conditioneel weer op te bouwen.. voor mijn gevoel is het ook puur conditioneel het hardlopen wat mij vooral nekt (de schema's gaan mij al snel boven mijn kunnen kwa adem.. terwijl ik de afstand wel kan volbrengen, maar dan op 'mijn manier').. Als ik eenmaal rustig 5k zou kunnen lopen.. wil ik graag opnieuw terug naar de basis om dan te gaan sleutelen met intervallen, zodat ik effectiever of vlotter ga lopen..

vandaag was ik superblij met die 500 meter.. ik stopte nu niet vanwege mijn adem, maar omdat mijn benen 'zwaar werden'.. tijdens het korte wandelen er even 'uitgeschudt' en ik kon ook zo weer verder.. Alleen dus geen herhaling met 500 meter :')

In dat geval zou ik zeggen: rommel lekker aan hahaha! Als je goed naar je lichaam luistert kun je er alleen maar beter van worden. En het is erg leuk om na een tijd terug te kijken. Dat je eerst nog een 5K moest kruipen en dat je nu die 5K vlotjes doorhuppelt. :D
Misschien kun je als leidraad een schema gebruiken waar je zelf een beetje omheen bouwt? Er zijn genoeg schema's te vinden die alleen werken met aantal minuten of aantal km. Dus dat je zegt van de eerste week loop ik een paar keer 2 minuten met een minuut rust ertussen (ik zeg maar wat). Want het nadeel aan aanrommelen is dat het soms gewoon te leuk wordt om hard te lopen en de progressie een beetje achterblijft. Ik heb namelijk een tijdje heerlijke rondjes van 10K gelopen op mijn eigen tempo, die ik toen gemakkelijk sneller had kunnen lopen. Ik genoot er weliswaar van, maar ik zag niet echt duidelijke die stijgende lijn. Op dat soort momenten kan een schema heel handig zijn. Ik vroeg mezelf steeds af: waar ben ik nu, wat kan ik nu en wat zou ik volgens dit schema moeten kunnen? En daarmee gewoon weer heerlijk aanrommelen.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:12

vonneke schreef:
Wat is een goede app om weer mee te beginnen? Maar in een keer goed doen...

Ik ben fan van C25k. Je hebt schema's voor 5km, 10km en 25km allemaal in 1 app en je kan ook trainingen slippen en herhalen.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:28

Ik heb nog nooit met een schema gelopen. Gewoon gelopen en goed naar mijn lijf geluisterd. In maart mijn eerste halve marathon gelopen. Van schema's krijg ik teveel stress.

GaitMonster

Berichten: 3180
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:46

Destination schreef:
vonneke schreef:
Wat is een goede app om weer mee te beginnen? Maar in een keer goed doen...

Ik ben fan van C25k. Je hebt schema's voor 5km, 10km en 25km allemaal in 1 app en je kan ook trainingen slippen en herhalen.


Is dat een Nederlandse app? En hoe doen jullie dat om te kijken hoe groot het rondje ong is? Op de gok of stippelen jullie dat van te voren uit?

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:49

Hij is Amerikaans, maar het is heel simpel Engels. 'Start running now for 8 minutes. You are on run 1 of 4' Van dat soort dingen. Qua afstand gok ik een beetje, maar ik heb ook wel Runtastic gebruikt om een route uit te stippelen.

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:09

Ik heb hier ook het schema weg gedaan. Wij liepen volgens een schema waarbij we in blokken van 10 minuten liepen (bijv 8 minuten lopen, 2 wandelen) begonnen met 5 lopen, 5 wandelen. Ik merkte dat ik op 7 minuten bleef hangen. Toen ben ik ook gewoon op gevoel gaan lopen en ik ben iets terug gegaan in snelheid. Ik had op dat moment moeite met 4,5 km maar loop nu 1,5 maand later 6,5 km. Doordat ik terug was gegaan in snelheid kon ik het veel beter volhouden. Vervolgens ben ik tussendoor steeds een paar 100 meter iets gaan versnellen en weer terug. Inmiddels zit ik weer op het oude tempo en houd ik het goed vol.

BeFunny

Berichten: 10518
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:23

elenaMM77 schreef:
ik kom even binnenvallen..

Is er iemand die alle schema's overboord heeft gezet omdat hij/zij er steeds mee faalt? ik wil graag weten of je ook kunt leren hardlopen zonder schema's.. (even zelf antwoordend: ja natuurlijk, in den beginnen rende de mens ook al en zonder schema's... maar goed.. bedoel dus in hoeverre kan men daarin slagen tegenwoordig).

Bij mij gaat het namelijk redelijk.. tot ik de 7 a 8 minuten bereik en dan loop ik continue over de top van mijn adem als een hijgende stoomlocomotief, wat niet mag aldus de schema's dus probeer ik het langzamer, zelfde effect.. veel spierpijn omdat ik dat geen 2x kan herhalen binnen een schema.. Kortom 3x officieel gestart met start to run en 3x falikant gefaald en opgegeven.

Nu ben ik begonnen met crossfit, heerlijke sport.. Helaas.. ook daar komt hardlopen om de hoek kijken.. Soms maar 400m.. soms 3x400 meter tussen andere onderdelen door, soms 2k.. Kortom en terugkerende marteling voor iemand die na 200 meter al dood op de grond ligt.

Nu ben ik dus 3 weken geleden begonnen met mijzelf dan maar te gaan martelen (kom zeg.. ik laat mijn sportplezier niet vergallen omdat hardlopen mijn oefeningen dwarsboomt.. dus daar ga ik wat aan doen).. Op de crossfit manier.. al kruip je die 2000 meter, gewoon zorgen dat je zo snel mogelijk rondkomt..

De eerste keer kwam dat neer op zo'n 200meter hardlopen dan 100 meter stevig doorwandelen, 150 meter hardlopen, 100 meter stug doorwandelen (kwa tempo verschilde het niet eens zoveel).. al met al 18 minuut 10..


Ik had het op een gegeven moment met start to run dat ik maar niet verder kwam.
Toen was ik eerst terug gegaan naar een lesje eerder. Maar eenmaal weer daar lukte het nog niet. Tien ben ik een paar lesjes verder gegaan en liep ik ineens 15 min aan elkaar. Toen ben ik vanaf 15 min zelf op gaan bouwen naar 17, 20 en toen ben ik blijven steken op 25 min. Totdat een keer mijn app weer eens niet goed werkte telefoon uitgezet en wat denk je? Had 46 min achter elkaar gelopen.

Ik ben iemand die het beste loopt zonder muziek. Ik loop nu met runkeeper. Maar zonder muziek. Het gaat nu net mij wat minder maar ik kom vast wel weer verder.
Inmiddels ben ik drie weken verder (5 maal gelopen in die tijd).. En vandaag voor het eerst gingen de eerste 500 meter redelijk ontstpannen, niet boven mijn top van mijn adem gekomen, maar mijn benen gingen wat verzuren.. Maar iets van 50 meter gelopen voor ik weer mijn sukkeldrafje inzette.. In de tweede kilometer wel kortere stukjes gerend en iets meer gewandeld... Mijn tijd vandaag was 15.33..
Tweede kilometer 2 seconde langzamer dan de eerste, omdat ik iets meer wandelde maar de laatste 200meter in 2 stukjes gesprint heb.

Het is rommelig, helemaal niet volgens het boekje.. Maar er zit progressie in.. met name in de eerste kilometer zit er een beginnetje van ontspanning in.

Hebben er mensen op deze wijze (gewoon dus aanrommelen, maar wel doorzetten) leren hardlopen omdat ze niet met de schema's overweg konden?

Mijn ervaring tot op heden is dat ik compleet leeg mijn rondje uitren.. Maar snel herstel.. geen spierpijn of andere problemen erna of in de dagen erna.. Ik loop maximaal 2x per week zo mijn rondje.. In die hoop dat het in ieder geval acceptabel wordt en niet een breekpunt blijft van mijn Wods..

als jullie het leuk vinden wil ik af en toe wel even mijn progressie posten.. Maar mijn vraag voor nu eigenlijk is.. heeft het enige kans van slagen om zonder schema's maar gewoon op wilskracht en 'gevoel' te leren lopen?

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 23:36

Unique6 schreef:
elenaMM77 schreef:
ik heb wel een basis in duursport en sport (dus qua sporten, wel wetend wat kan en niet kan en wat mijn lichaam mij vertelt).. Ook de principes en basis van start to run wel meegekregen.. alleen dus geen hardloopconditie en die laat zich hier ook uitermate slecht opbouwen via de schema's. vandaar dat ik het ook bij 2k houd nu en niet meer dan 2x per week loop.. ben benieuwd wat er uit voort gaat komen.. blessure leed, pas ik enorm voor op.. liever een keer skippen voor rust, dan ergens doorheen drukken waar je niet doorheen moet drukken (herken gelukkig ook wel of er een scheet dwars zit, of dat er iets anders aan de hand is).. ben benieuwd.. in ieder geval hoopgevend dat jij zelf in je opbouw ook geen schema's hebt gebruikt om het conditioneel weer op te bouwen.. voor mijn gevoel is het ook puur conditioneel het hardlopen wat mij vooral nekt (de schema's gaan mij al snel boven mijn kunnen kwa adem.. terwijl ik de afstand wel kan volbrengen, maar dan op 'mijn manier').. Als ik eenmaal rustig 5k zou kunnen lopen.. wil ik graag opnieuw terug naar de basis om dan te gaan sleutelen met intervallen, zodat ik effectiever of vlotter ga lopen..

vandaag was ik superblij met die 500 meter.. ik stopte nu niet vanwege mijn adem, maar omdat mijn benen 'zwaar werden'.. tijdens het korte wandelen er even 'uitgeschudt' en ik kon ook zo weer verder.. Alleen dus geen herhaling met 500 meter :')

In dat geval zou ik zeggen: rommel lekker aan hahaha! Als je goed naar je lichaam luistert kun je er alleen maar beter van worden. En het is erg leuk om na een tijd terug te kijken. Dat je eerst nog een 5K moest kruipen en dat je nu die 5K vlotjes doorhuppelt. :D
Misschien kun je als leidraad een schema gebruiken waar je zelf een beetje omheen bouwt? Er zijn genoeg schema's te vinden die alleen werken met aantal minuten of aantal km. Dus dat je zegt van de eerste week loop ik een paar keer 2 minuten met een minuut rust ertussen (ik zeg maar wat). Want het nadeel aan aanrommelen is dat het soms gewoon te leuk wordt om hard te lopen en de progressie een beetje achterblijft. Ik heb namelijk een tijdje heerlijke rondjes van 10K gelopen op mijn eigen tempo, die ik toen gemakkelijk sneller had kunnen lopen. Ik genoot er weliswaar van, maar ik zag niet echt duidelijke die stijgende lijn. Op dat soort momenten kan een schema heel handig zijn. Ik vroeg mezelf steeds af: waar ben ik nu, wat kan ik nu en wat zou ik volgens dit schema moeten kunnen? En daarmee gewoon weer heerlijk aanrommelen.


het probleem met de schema's is hier juist de reps binnen de training.. hoe langzaam ik ook loop. mijn eerste blokje is het vlotst, daarna loop ik kortere stukjes en nog kortere wandelbreaks..
zoals vandaag. was het 500m, 300m, 200m, 300m, 200m, 100m (sprintje.. althans 11km/h is voor mij sprinten :') ) 100m (sprintje).. grijnss die korte sprintjes waren om toch nog iets van mijn tijd af te knagen en omdat ik nog ietsjes energie had. afstanden zijn ongeveer.. wat mist is de wandelafstand..

of ik nu langzaam loop of snel, eigenlijk zit er weinig verschil in.. op een gegeven moment lopen mijn benen vol.. ik merk wel dat ik de tweede kilometer relatief iets vlotter kan lopen (warm gedraaid) dan de eerste, alleen haal ik de afstanden niet meer omdat ik sneller vol loop. dwing ik mijzelf om 5x 300 meter te lopen bijvoorbeeld.. dat gaat niet.. na de tweede wandelpauze kan ik die afstand niet meer afleggen (grr).. vandaag voor het eerst wel gemerkt dat de eerste drie blokjes redelijk ontspannen waren.. de twee erna waren worstelen om toch mijn voeten van de vloer te blijven halen, de korte sprintjes waren lekker als afsluiting.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 00:11

@greetje Dankjewel voor de uitleg! Ik denk dat ik de laatste week alleen stukjes van max 5km ga doen op een chill tempo en dan na donderdag niets, misschien ff beetje rekken/strekken, marathon is op een zondag.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 00:13

suc6 mixje.. dat was ooit mijn doel.. om ooit een marathon te lopen.. denk dat dat er nooit in zal zitten.. maar heb altijd groot respect voor de mensen die dat kunnen..

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 00:17

Ik hoop dat het mij gaat lukken, het zal een strijd worden tussen mijn lichaam en mijn karakter.... Ik ben echt belagelijk slecht voorbereid, maar heb er wel enorm veel zin in.

Supervixen

Berichten: 12834
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 06:37

Ik zou het zelf zonde vinden om een marathon te lopen met een slechte voorbereiding. Plus nog de risico's dat je je lijf kapot maakt.
Maar ben wel heel benieuwd of je het gaat redden!

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:56

Nelleke echt super gedaan! Om sneller te worden is het belangrijk gevarieerd te trainen. Een mooie leidraad is denk 1x per week een rustige lange duurloop, 1x een intervaltraining en 1x een kortere tempoloop. Met de intervaltraining kan je alle kanten op, ook die lekker gevarieerd houden. Let tijdens je tempo’s’ dan op dat je echt wel flink doorloopt tov je normale looptempo en de dribbelpauzes lang genoeg doet en echt rustig (desnoods even wandelen).

Mixje wanneer ga je een marathon lopen? Jammer dat je voorbereiding niet optimaal is.
Voor de halve heb ik een week rustig aan gedaan, bij mij helpt het wel om met lekker uitgeruste benen aan de start te staan.

Elena ik ben zelfstandig begonnen zonder opbouwschema van internet of een app ofzo. Gewoon maar gaan lopen en steeds een stukje verder. Maar mij gaat het lopen vrij makkelijk af dus dat is niet vergelijkbaar denk. In jouw geval zou ik me toch afvragen hoe het komt dat het zo moeizaam gaat. Kan het geen medische oorzaak hebben?

Gisteren heb ik weer eens een langere duurloop gedaan, 15km. Morgen een rustige training en dan zondag een 5km wedstrijdje lopen. Heerlijk weer nu op te lopen!