Been gebroken na trampoline springen, schadevergoeding?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Been gebroken na trampoline springen, schadevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 13:01

Beste bokkers,

Afgelopen woensdag heb ik een ongeluk gehad op mijn gymopleiding.
Tijdens de landing ben ik naar door mijn enkel gegaan. Ik had meteen erg veel pijn, maar ik moest van mijn opleider door springen om mijn examen te halen. Dit heb ik gedaan met mijn tanden op elkaar. Desondanks toch het examen gehaald!

Woensdagavond kon ik amper naar het station lopen. Ik dacht dat het kwam van de spierpijn doordat ik door mijn enkel was gegaan.

Echter kon ik gisterochtend amper op mijn been staan. Ik ben gelijk naar de huisarts gegaan. Hij vertrouwde het niet en stuurde me gelijk door naar het ziekenhuis.

In het ziekenhuis heb ik foto's laten maken. Daaruit bleek dat ik een breuk heb aan de rechterkant in mijn onderbeen. Ik ben naar de SEH gebracht voor verder onderzoek.
Gelukkig had ik geen pijn aan de binnenkant van mijn been, anders werd ik gelijk geopereerd, omdat je pezen dan kunnen afscheuren. Een geluk bij een ongeluk dus!

Nu kan ik niet starten met het vervolgblok volgende week. Nu brengt de opleiding echter wel een fiks bedrag aan administratiekosten in rekening.... -O-

Ik vraag me af of ik deze wel moet betalen, aangezien het hier gaat om een bedrijfsongeval. Het is namelijk niet mijn eigen keuze geweest om niet verder te gaan met het vervolgblok.
Tevens gelden er 7 regels m.b.t. trampoline springen. Deze regels moeten opgevolgd worden en zijn wettelijk vastgesteld. Een ervan is voldoende vanghulp, maar deze was niet aanwezig....

Mijn vraag is; kan ik mijn school aansprakelijk stellen voor dit ongeval zodat ik die hoge administratiekosten niet hoef te betalen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Been gebroken na trampoline springen, schadevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:02

:wow: Je hebt dus met een gebroken been je examen gehaald? Heel knap, maar ook ontzettend verantwoord van je examinator!
Ik vind het bizar dat je nog een rekening krijgt. Heb je geen rechtsbijstand?

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:03

Wat dacht je er van om gewoon ouderwets in overleg met je school te gaan?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Been gebroken na trampoline springen, schadevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:04

In dit geval zou ik een hartig woordje gaan spreken met de school. Ze zouden beter moeten weten imo. :x

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:07

Ik zou ook beginnen met een goed gesprek met de school met de papierwerk van de dokter.

Anoniem

Re: Been gebroken na trampoline springen, schadevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:11

Net als je denkt dat je alles wel zo'n beetje gelezen en gehoord hebt... :wow:

Ben heel erg benieuwd wat er uit het gesprek met de school komt!
Mochten ze serieus van jou verwachten dat je die rekening betaald, zou ik desnoods de media erbij halen.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:17

Ik zou eerst even naar school gaan en voorleggen wat er gebeurt is en wat ze voorstellen om te doen.
Zo niet ze aansprakelijk stellen voor hun eigen kosten en de andere schade (emotioneel) die jij hiervoor oploopt. Ook studievertraging kost geld.
Geef ze wel eerst de kans om dit op te lossen.

Tevens ook een directe schorsing van docent vragen. Hij had zich aan de regels moeten houden en jou eerst moeten laten checken. Levens gevaarlijke manier van omgaan met situaties.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 13:20

Gesprek net telefonisch gevoerd met school :) (was ik ook van plan hoor eerst!)

Zij vinden dat ik ondanks alles toch de kosten moet betalen. Zij geven aan dat er geen subregels zijn om niet aan de administatiekosten te voldoen.
Echter geven ze nu aan dat ze in september wel willen nadenken over een extra korting op de opleiding.
Dat zou natuurlijk wel fijn zijn.

@Cayenne

Klopt, na de eerste sprong al gelijk mijn been gebroken en daarna nog 7 keer gesprongen := Wel met heel veel pijn hoor. De huisarts en de artsen in het ziekenhuis verklaarden me ook voor gek, maar anders had ik de opleiding niet gehaald..... Ik werd namelijk behoorlijk onder druk gezet "Rek maar even en daarna gelijk door springen". Gelukkig heb ik het gehaald!

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Been gebroken na trampoline springen, schadevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:22

Dat je die kosten moet betalen is ook logisch, die kosten zijn er namelijk. Dat jij hun verantwoordelijk stelt voor deze kosten en ze op hun verhaald ook logisch, immers is het door onkunde op de opleiding gebeurt? Intern onderzoek en duur geintje voor de school.

Goof

Berichten: 28784
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:24

Aansprakelijk stellen? Jij hebt zelf doorgesprongen. Dat wilde je niet zeg je, maar je hebt het wel gedaan.
Tegenwoordig wil men altijd maar andere aansprakelijk stellen.

Die administratiekosten zijn heel zuur, maar zoals smurffie ook zegt, die zijn er immers.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:26

En voortaan in een dergelijke situatie niet domweg doen wat een ander je opdraagt.
Je voelde zelf dat door springen niet verstandig was, doe het dan ook niet. Opkomen voor jezelf!

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:26

Jeeemig... Bizar zeg...
Slaat helemaal nergens op...

Ik denk dat je er goed aan doet om nu je rechtsbijstand in te schakelen. Heb je gesproken met het decanaat van de opleiding?
Dit slaat werkelijk nergens op, een ongeval als deze levert bij jouw opleiding serieuze studievertraging op. Volgens mij is doorgaans ziekte een goede reden voor studievertraging en wordt dit doorgaans keurig opgevangen door scholen. Daar zijn volgens mij gewoon regelingen voor.

Daarbij vraag ik me af of je je been in 1 sprong hebt gebroken omdat je daarna nog 7 keer hebt gesprongen. Is het mogelijk dat je bij de eerste foute sprong een scheur hebt opgelopen en het pushen van de docent bij de volgende sprongen de scheur een breuk is geworden?
In dat geval sta je zeker heel erg sterk.

Tinky12

Berichten: 9435
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Met mijn hart in Amsterdam.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:30

Ik zou inderdaad even met een rechtsbijstand om de tafel gaan zitten om te kijken wat wel-, en wat niet wiens verantwoording is.
Daarmee kun je naar je opleiding om dat te bespreken,gooien ze kont tegen de krib dan kun je altijd een zaak van laten maken.

Let wel op dat wanneer je een schadevergoeding accepteerd,ze verder van hun verantwoording af zijn.Laat je ook hierover goed voorlichten.Je weet namelijk nog niet wat dit grapje verder gaat doen.Kan zijn dat de boel prima geneest en dat je met een kleine vertraging de opleiding voort kunt zetten,maar als er complicaties komen waarbij je de rest van je leven problemen houd en misschien een andere carriëre moet kiezen...dan heb je wel een probleem.

Dus laat je even goed voorlichten,jouw instructeur is onverantwoordelijk bezig geweest en er is niet aan de wettelijke minimum eisen voldaan.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:32

De houding van de school vind ik verkeerd.
Zij kunnen best een gebaar maken, hun leraar heeft immers de situatie verkeerd ingeschat en verkeerd gehandeld.
Geen schadevergoeding, maar ook geen extra kosten voor Ts. En alle medewerking zodat deze blessure, waarin de leraar naast Ts toch echt een bijdrage heeft gehad, het vervolg van de opleiding niet in de weg staat. Ts had niet moeten door springen, maar de school mag zich dit ook wel aantrekken. Los van wat er juridisch gezien aan de hand is. En hopelijk leren alle partijen hiervan.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:33

Goof schreef:
Aansprakelijk stellen? Jij hebt zelf doorgesprongen. Dat wilde je niet zeg je, maar je hebt het wel gedaan.
Tegenwoordig wil men altijd maar andere aansprakelijk stellen.


Maar ze heeft aangegeven te willen stoppen maar een docent heeft haar opgedragen niet zo aan te stellen... en die docent hoort gewoon beter te weten. Dus dat kan je niet allemaal schuiven op dat TS zelfverantwoordelijk is.. die docent hoort ook te waken voor het welzijn van de studenten.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:35

Boras schreef:
De houding van de school vind ik verkeerd.
Zij kunnen best een gebaar maken, hun leraar heeft immers de situatie verkeerd ingeschat en verkeerd gehandeld.
Geen schadevergoeding, maar ook geen extra kosten voor Ts. En alle medewerking zodat deze blessure, waarin de leraar naast Ts toch echt een bijdrage heeft gehad, het vervolg van de opleiding niet in de weg staat. Ts had niet moeten door springen, maar de school mag zich dit ook wel aantrekken. Los van wat er juridisch gezien aan de hand is. En hopelijk leren alle partijen hiervan.


Zoals ik het lees is TS door de docent onder druk gezet.
Tel daarbij op dat de situatie niet klopte (te weinig opvang na de sprong).

Nee sorry, TS heeft in mijn ogen niets verkeerd gedaan...

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:36

Ts geeft in haar profiel aan dat ze 26 jaar oud is. Dan wordt meer assertiviteit en zelfstandigheid verwacht dan van een bijvoorbeeld 14 jarige scholieren.

Ik geloof niet dat een rechter, mocht het zover komen, in het geval van ts van dwang zou willen spreken, of van een afhankelijke positie. Ts is een volwassen vrouw zonder beperking. Daar gaan we van uit.
Laatst bijgewerkt door Boras op 29-01-16 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Been gebroken na trampoline springen, schadevergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:38

Gaan we nu serieus TS de schuld geven dat ze is moeten doorspringen met een been dat gebroken was/op breken stond terwijl er een leerkracht bij stond (die hoe dan ook ouder en wijzer zou moeten zijn dan TS door opleiding en leeftijd) die een zekere machtspositie heeft (slagen of niet) en daardoor dus wel degelijk meer verantwoordelijkheid?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:39

Boras schreef:
Ts geeft in haar profiel aan dat ze 26 jaar oud is. Daar wordt meer assertiviteit en zelfstandigheid van verwacht dan van een bijvoorbeeld 14 jarige scholieren.

En naar een expert luisteren (en die status heeft de instructeur) is ook geheel normaal, zeker voor iemand in opleiding die dus lang niet alles weet. Daarbij is niet aan de basis regels voldaan qua veiligheid en is de school/instructeur zeker op dat punt in gebreke gebleven. Dat ze dat niet willen toegeven is ook niet raar, want als er officieel wordt onderzocht hoe en wat gaat dat ze een hoop geld kosten (boetes, minder aanzien opleiding wat tot minder leerlingen leidt, etc.).

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:39

Beiden zeg ik.
Ts gaat ook niet vrijuit.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:39

Ayasha schreef:
Gaan we nu serieus TS de schuld geven dat ze is moeten doorspringen met een been dat gebroken was/op breken stond terwijl er een leerkracht bij stond (die hoe dan ook ouder en wijzer zou moeten zijn dan TS door opleiding en leeftijd) die een zekere machtspositie heeft (slagen of niet) en daardoor dus wel degelijk meer verantwoordelijkheid?


Dit dus Boras...

Ik vind het zó vreselijk gemeen wat je allemaal zegt... Goofy hetzelfde... Bah...

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:40

Ik zie 2 losstaande zaken.

Dat pushen was gewoon niet goed van de docent, dat moet besproken worden.

Maar blessures zijn natuurlijk niet zelfzaam bij een dergelijke opleiding.
Wat staat er in het regelement over extra kosten? Is dat gewoon vastgelegd dan heb je weinig argument.
Immers, als je niet was doorgesprongen had je waarschijnlijk ook diezelfde kosten gehad.
Dat staat los van het wangedrag van de docent.

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:40

Janine1990 schreef:
Boras schreef:
De houding van de school vind ik verkeerd.
Zij kunnen best een gebaar maken, hun leraar heeft immers de situatie verkeerd ingeschat en verkeerd gehandeld.
Geen schadevergoeding, maar ook geen extra kosten voor Ts. En alle medewerking zodat deze blessure, waarin de leraar naast Ts toch echt een bijdrage heeft gehad, het vervolg van de opleiding niet in de weg staat. Ts had niet moeten door springen, maar de school mag zich dit ook wel aantrekken. Los van wat er juridisch gezien aan de hand is. En hopelijk leren alle partijen hiervan.


Zoals ik het lees is TS door de docent onder druk gezet.
Tel daarbij op dat de situatie niet klopte (te weinig opvang na de sprong).

Nee sorry, TS heeft in mijn ogen niets verkeerd gedaan...



Ik snap ts wel hoor! Heb astma en ooit eens mij op zondag ziekgemeld hiervoor.. Dit werd niet geloofd en moest persé komen, doe je dit niet dan heb je een heel groot probleem (zoals bij jouw onvoldoende). Machtsvertoon. Vervolgens ben ik gaan werken en heeft mijn manager mij genegeerd en ben ik in het ziekenhuis beland!!
Nooit een excuus of beterschapswens gekregen van de desbetreffende manager.
Gewoon goed je feiten op orde hebben en zeker bij een school kun je ver gaan (want als zij een rechtzaak oid verliezen hebben ze een heel (duur) groot probleem). En geloof me je staat sterker dan je denkt hoor. Scholen bluffen meer en daar bereiken ze ook heel veel mee omdat men zich er vaak bij neer legt.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:41

Lienek schreef:
Ik snap ts wel hoor! Heb astma en ooit eens mij op zondag ziekgemeld hiervoor.. Dit werd niet geloofd en moest persé komen, doe je dit niet dan heb je een heel groot probleem (zoals bij jouw onvoldoende). Machtsvertoon. Vervolgens ben ik gaan werken en heeft mijn manager mij genegeerd en ben ik in het ziekenhuis beland!!
Nooit een excuus of beterschapswens gekregen van de desbetreffende manager.
Gewoon goed je feiten op orde hebben en zeker bij een school kun je ver gaan (want als zij een rechtzaak oid verliezen hebben ze een heel (duur) groot probleem). En geloof me je staat sterker dan je denkt hoor. Scholen bluffen meer en daar bereiken ze ook heel veel mee omdat men zich er vaak bij neer legt.


_/-\o_

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:42

De instructie heeft verkeerd gehandeld. Maar als TS 26 is, kan ze aannemelijk zelf beslissingen nemen. Dat jij verkeerd landt, kan de school ook niks aan doen. Om dan direct om schadevergoeding te roepen vind ik echt overdreven. Je bent met ze in gesprek gegaan en ze bieden je een korting aan wanneer je de opleiding weer kan vervolgen, en dat lijkt mij een faire oplossing.